Wat is er nieuw

Zuid-amerikaanse cichliden in 120 cm

atakhan

New member
Lid geworden
30 april 2025
Leeftijd
29
Hallo allemaal!

Ik ben Atakhan, nieuw in de aquariumhobby en ontzettend enthousiast om te beginnen! Ik wil graag een mooie gezelschapsbak opstarten met Zuid-Amerikaanse (dwerg)cichliden. De bak is nog niet opgestart, dus ik sta open voor tips en ideeën!

Wat ik tot nu toe heb aangeschaft:

Aquarium: 120 x 45 x 65 cm met LED-verlichting

Filter: Aquael Ultramax 2000

Verwarmer: JBL ProTemp e500

Hardscape: Groot kienhout + dragon stones

Bodembedekking: Witte aquariumzand van de hornbach

Planten die ik wil toevoegen: Anubias & Javavaren (geplakt op het hout)

Mijn idee voor de bezetting: Ik wil graag een kleurrijke en rustige cichlidenbak, maar met een twist:
Het liefst houd ik van iedere soort maar één exemplaar – dus geen koppels of harems. Ik weet dat dit wat afwijkt van wat je vaak hoort, maar ik ben benieuwd of het mogelijk is om zo toch een harmonieuze bak te creëren zonder territoriale problemen.

Mijn vraag aan jullie: Welke Zuid-Amerikaanse (dwerg)cichliden zouden goed samen kunnen in deze opstelling? En is mijn idee van ‘één per soort’ haalbaar en diervriendelijk?

Ik hoor graag jullie mening en advies om van deze bak een succes te maken!

Groetjes,
Atakhan

Leuk dat je aan de hobby begint.
Het is jouw bak dus ja ik kan je niet tegenhouden maar ik vind je vissen plan geen goed idee.
Ten eerste worden het dan waarschijnlijk allemaal mannen omdat die het mooist zijn.
Maar die zijn vaak pas op ze mooist als er concurrentie is en vrouwen zijn.

Ha Atakhan,
Als je een kleurrijke bak wil is een malawi bak misschien iets voor je?

Geen idee hoe het met ZA dwergchichliden gaat met 1 per soort, hoe zie je dat voor je? Allemaal mannetjes voor de kleur?

Ik ben het met Dirk eens want alleen is maar alleen en dat is niet echt natuurlijk.

Ik ben ook van mening dat als je alleen mannen gaat houden van verschillende apisto’s dat je het natuurlijke gedrag niet gaat zien wat ze tonen als er vrouwtjes bijgezet worden. Kans dat ze nu dominant worden tegen elkaar en elkaar de bak uitvechten.
Ik zou het dus bij 1 soort houden en dan als harem met andere vissen erbij. Krijg je veel mooier gedrag van de Apistogramma te zien.

Bedankt allemaal voor de reacties en tips!

Ik snap jullie punten heel goed. Alleen mannetjes houden is inderdaad niet de meest natuurlijke manier om cichliden te houden, zeker niet als je het mooie gedrag wil zien dat ze vertonen in de buurt van vrouwtjes. Daarom ben ik ook bereid om vrouwtjes toe te voegen, ook al zijn ze vaak minder kleurrijk. Het welzijn van de vissen gaat voor, en ik wil vooral een gezonde, stabiele bak.

Ik ben nog een beetje zoekende, maar ik wilde deze twee soorten heel graag houden omdat ik ze prachtig vind:

Apistogramma cacatuoides 'Double Red'

Mikrogeophagus altispinosus

Zou het haalbaar zijn om bijvoorbeeld van deze soorten een harem of een koppel te houden in mijn bak?

Daarnaast vroeg ik me af of ik zo’n opstelling nog zou kunnen combineren met een groepje kardinaaltetra’s of andere vreedzame scholenvisjes, zonder dat de bak te druk wordt. Kan dit?

Groetjes,

Atakhan

De Maroni is ook een mooie en rustige ZA chchlidee overigens. Voor de middenlaag heb ik de keizertetra erbij.

Niet zuidamerikaans maar wel erg mooi:
Pseudocrenilabrus Nicholsi OF P.multicolor OF P. philande en geschikt voor je bak.

Als je van kleur houdt, kun je ook in je scholenvis wat meer kleur doen: bijv Melanotaenia pseudoincinnus of Melanotaenia praecox (wel van de regenboogvereniging halen, niet bij een aquariumhandel!), pseudomugilsoortje kan ook.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan