Zwart zand?


E

Efté

Guest
Goedemiddag allen,

Ik heb sinds een 2.5 week een aquarium opstarten met het fijnste filterzand. Nu krijg ik op bepaalde plekken zwarte vlekken in het zand. Eigenlijk alleen op plekken waar kleibolletjes/capsules zitten voor de planten. Is dit een onschuldige verkleuring door het klei of hebben we met bodemrot te maken?
 
Heb je een foto hiervan? Welk formaat zand heb je in gebruik?
 
15682311158188899770495333959554.jpg


Aan de rechterkant zie je er wat van, zo zijn er meerdere plekjes. Er zitten idd geen dieren in en er wordt niet gevoerd. De korrel is 0.40 - 0.80 mm en op sommige plekken is het zand dikker maar waar de plekken zitten is het zo'n 2-3 cm.
 
Dit lijkt mij een typisch gevalletje oxydoasie
 
Oxidatie? Zou dat kunnen komen door toegevoegde ijzer? Gewoon "roest"?
 
Eerder gevalletje bodemrot, zand oxydeert niet. Bodemrot is vrij makkelijk te controleren: steek er een wattenstaafje in, even laten zitten en er dan uithalen en aan ruiken, stinkt het naar het riool dan is het bodemrot
 
Bodemrot na 2,5 week draaien? Die grijze plekken komen volgens mij gewoon van die kleibollen af. Zou best oxidatie kunnen zijn van het ijzer in die kleibollen.
 
Bodemrot na 2,5 week draaien? Die grijze plekken komen volgens mij gewoon van die kleibollen af. Zou best oxidatie kunnen zijn van het ijzer in die kleibollen.
IJzer in kleibolletjes oxideert niet, wat een onzin, nooit met metaal gewerkt zeker? (ik wel) (metaalopleiding gehad) en bodemrot kan heel goed zelfs al na 1 week
 
IJzer in kleibolletjes oxideert niet, wat een onzin, nooit met metaal gewerkt zeker? (ik wel) (metaalopleiding gehad) en bodemrot kan heel goed zelfs al na 1 week
Waarom toch altijd zo direct aanvallend? Ik heb je volgens mij niks misdaan en ken je verder ook niet. Doe eens net alsof je mij op straat tegen komt, dan ga je toch ook niet direct in iemand z'n gezicht lopen roeptoeteren over "wat een onzin". We hebben niet geknikkerd. Je mag best zeggen dat je het niet eens met me bent maar doe dat a.u.b. met een normale toon.

Dit soort aanslag in zandbodem kom je vaak tegen en men roept al snel bodemrot, niet mee eens dat ziet er anders uit en ligt niet zo hoog. Hier bijvoorbeeld een oud topic waar de conclusie toch echt was dat het door voedertabletten kwam en daar ben ik het wel mee eens. Zou dus best wel eens aan het voer kunnen liggen of toch die kleibollen. Ik durf geen oxidatie meer te zeggen, alas, zal het wat anders zijn.
 
Aan de foto's te zien denk ik niet meteen aan bodemrot, maar we gaan is even wat proberen :)

haal even met een maatbekertje een beetje van dit zand uit de bak, doe wat op je vinger en ruik.
hoe ruikt het?
 
Zit het enkel bij de ruit of door de hele bak en zit het juist op plekken waar een kleibol zit?
 
Het zit inderdaad alleen op plekken waar bolletjes zitten, maar nu heb ik gedaan wat @RichD1011 zei en nu ruikt het toch niet heel fris, ik denk dat het dan toch rotting is?
 
Dan is het inderdaad bodemrot, kwestie van alle donkere plekken afhevelen met een slang en vervangen voor nieuw zand
 

Terug
Bovenaan