Wat is er nieuw

zwarte alg

Met een goede circulatie zou dat moeten meevallen denk ik.
Met het verplaatsen van de checker is dat meteen goed te controleren, proberen waard zou ik zeggen?
 
Ik zou de co2 ook onder de spraybar hangen en die iets schuin naar beneden richten zodat de belletjes worden meegenomen met de uitstroom.
Nadeel van de diffusor aan de andere kant is dat de bellen snel zullen opstijgen naar het oppervlak en dus niet goed oplossen in het water.
Heb de diffuser onder de spraybar geplaatst.
Dacht geen langere co2 slang te hebben maar toch nog een stukje gevonden 🙂
De belletjes gaan idd minder rap naar de oppervlakte :thumbs:
Met het verplaatsen van de checker is dat meteen goed te controleren, proberen waard zou ik zeggen?
Checker verwisseld van kant en staat nu halverwege de hoogte vd bak
 
Even afwachten wat het resultaat nu is.
 
Even afwachten wat het resultaat nu is.
Idd afwachten en kijken naar de tour 😀
Straks nog po4 meten
Stootkuur carbo: als de bak niet meer op 30° staat...
 
Ik hoop dat binnnenkort dan alles beter zal gaan en meten=weten 😉
 
Ik hoop dat binnnenkort dan alles beter zal gaan en meten=weten 😉

ph-meetpen vanmiddag binnengekomen 🙂

CO2 met diffuser onder de spraybar stond voor de eerste maal vanaf smorgens te draaien met dezelfde bpm instelling van toen de diffuser nog aan de overkant stond...

ik meet de ph rond 16u30, 6,7 en dat met een kh van 10 kwam ik op 58mg co2 volgens de tabel... rasboras waren heel schuw...
heb direct co2 afgezet en spraybar omhoog gehaalt om wat co2 er uit te sprayen 🙂 ph daarjuist stond op 7,6
hopelijk geen doden...

morgen opnieuw proberen met een mildere co2 instelling 😀
 
Die stond rond 16u30 geelgroen naar de gele kant...
 
Ja dat kan ook niet anders, morgen maar eens flink omlaag draaien die bpm
 
morgen opnieuw proberen met een mildere co2 instelling 😀

Tip: Neem nu een glas water uit je bak en zet dat opzij tot morgenochtend/middag. (Je kan er eventueel een paar keer mee schudden)
Als je dan morgen de ph van dit water meet weet je de "start ph" van je bak. Soms kan die wat afwijken van de ph in de bak na de nacht (co2 stop) omdat bvb niet alle opgeloste co2 ontgast uit je bak. In het glas heb je normaliter totaal ontgast water tegen morgen.
Gebruik die start-ph bij het maken van je ph-profiel.
In je bak meet je de ph bij de start van je co2 en dat opnieuw om het half uur.
Doe dit tot 'lights out'.
Die waardes schrijf je op en zo kan je zien hoeveel je ph dropt voor het licht aangaat ook hoe stabiel/instabiel de ph is gedurende de lichtperiode.
 
Tweede tip: :engel:

Je kan in jouw geval beter iets lager beginnen en het afstellen (opschroeven) spreiden over een paar dagen want aangezien je al vissen in de bak hebt is voorzichtigheid geboden. Uiteindelijk ben je potentieel dodelijk gas in hun water aan het oplossen dus dan verdienen de dieren een doordachte aanpak.
Want ik weet niet in hoeverre je berekening van 58ppm volgens de tabel klopt maar als dat echt zo was dan is dat allesbehalve leuk voor je dieren, zelfs levensbedreigend (op papier is dergelijk level dodelijk denk ik dus ja...).

Met dieren in de bak schroef je de co2 rustig op, van laag naar hoog, het duurt wat langer op die manier maar het welzijn van de bewoners is prioriteit vind ik.
Zonder dieren kan je effectief heel hoog beginnen en dan naar beneden toe afstellen maar met bewoners is dat echt niet "the way to go".

Daarom stel ik persoonlijk de co2 liefst af in een diervrije bak 😉.
 
Laatst bewerkt:
Nu is het wel zo dat als je nieuwe vissen in de lfs koopt dat je die ook in zeer korte tijd overwent aan de co2 waarden 😉
 
@willem666 Bedankt voor de tips 🙂

Ben met het ph profiel begonnen, wel wat te laat door eens te goed te kunnen slapen... morgen vroeger proberen te meten.

ik snap wel het nut niet van het water uit het aquarium halen en laten ontgassen in een glas, ok zal totaal ontgast zijn maar dit is toch niet hetzelfde als in je aquarium?
Daar zijn er bv toch planten en vissen die ook co2 uitstoten ? waarom dit dan als start nemen van je ph profiel?
 
@willem666 Bedankt voor de tips 🙂

Ben met het ph profiel begonnen, wel wat te laat door eens te goed te kunnen slapen... morgen vroeger proberen te meten.

ik snap wel het nut niet van het water uit het aquarium halen en laten ontgassen in een glas, ok zal totaal ontgast zijn maar dit is toch niet hetzelfde als in je aquarium?
Daar zijn er bv toch planten en vissen die ook co2 uitstoten ? waarom dit dan als start nemen van je ph profiel?
Dat hoeft ook helemaal niet.
Om een pH profiel te maken is de startwaarde goed genoeg met het water in je bak.

Als je CO2 gaat afstellen met een pH drop (om 30ppm CO2 in het water te krijgen) is het wèl de juiste manier.
Omdat de standaardwaarde van het CO2 gehalte niet beïnvloed mag worden door externe factoren die aanwezig zijn in je bak.
 
Nu is het wel zo dat als je nieuwe vissen in de lfs koopt dat je die ook in zeer korte tijd overwent aan de co2 waarden 😉

Ja maar dat was mijn punt niet. Ik bedoelde eerder dat waardes van 58ppm co2 niet leuk zijn voor vissen. Of ze nu gewend zijn aan co2 of niet, dat doet er minder toe, het gaat hem om de hoeveelheid gas die te hoog is... Als er vissen in de bak zwemmen moet je in mijn opinie dus voorzichtig opbouwen, verspreid over een paar dagen. Van onder naar boven.
Zonder vissen kan je met een gele dropchecker beginnen aangezien er geen dieren vergast dreigen te worden...
:thumbs:

Als je CO2 gaat afstellen met een pH drop (om 30ppm CO2 in het water te krijgen) is het wèl de juiste manier.
Omdat de standaardwaarde van het CO2 gehalte niet beïnvloed mag worden door externe factoren die aanwezig zijn in je bak.

Dat is juist.
Ik bedoelde het inderdaad eerder om zo te kunnen inschatten hoe hoog de ph drop exact is.
Stel dat je voor 1 punt drop gaat dan is het belangrijk dat je van de 'start ph' begint te rekenen en niet perse van de ph in de bak (omdat die dus al wat lager kan zijn dan de ph van totaal ontgast aquariumwater waardoor je het risico loopt dat je te laag mikt...)
 
Dat hoeft ook helemaal niet.
Om een pH profiel te maken is de startwaarde goed genoeg met het water in je bak.

Als je CO2 gaat afstellen met een pH drop (om 30ppm CO2 in het water te krijgen) is het wèl de juiste manier.
Omdat de standaardwaarde van het CO2 gehalte niet beïnvloed mag worden door externe factoren die aanwezig zijn in je bak.


Stel dat je voor 1 punt drop gaat dan is het belangrijk dat je van de 'start ph' begint te rekenen en niet perse van de ph in de bak (omdat die dus al wat lager kan zijn dan de ph van totaal ontgast aquariumwater waardoor je het risico loopt dat je te laag mikt...)

Ik heb wat zitten lezen op tspt en heb daar dat ook gelezen van de 1ph drop dat je dan 30ppm co2 hebt.
Heb dan wat water uit men aquarium gehaald en laten ontgassen dat kwam uit op ph 8,4 en kh10
Als ik dan kijk op een ph/kh tabel naar een drop van 1 dus ph7,4 lees ik 11,9 ppm co2

Ik snap het even niet :S
 
Heb dan wat water uit men aquarium gehaald en laten ontgassen dat kwam uit op ph 8,4 en kh10
Als ik dan kijk op een ph/kh tabel naar een drop van 1 dus ph7,4 lees ik 11,9 ppm co2

Ik snap het even niet :S

Dan is er ergens wat verkeerd gegaan met je meting.
Heb je de pH-pen wel op de juiste manier geijkt met de 2 zakjes calibratievloeistof?
En heb je de KH wel op de juiste manier gemeten?
 
Als ik dan kijk op een ph/kh tabel naar een drop van 1 dus ph 7,4 lees ik 11,9 ppm co2

(Het beste idee is om niet teveel af te gaan op de ph/kh tabel.
😉😀Soms zijn er andere factoren in de bak die de ph beïnvloeden..)

Maar ik heb wel mijn bedenkingen eigenlijk... Is je start-ph echt 8,4? Je kH is zeker juist?
Heb je je ph-meter goed gekalibreerd?
Wat is de ph van je kraanwater? Heb je al eens gekeken naar cijfers van de watermaatschappij?

Als deze ph echt klopt dan toont het alvast aan dat je gisteren veel te veel gas in de bak had
Bij ph 6,7 spreken we over een ph drop van 1,7!!! Dat is veel te veel. Maar misschien kan je best nog eens opnieuw meten (na kalibratie) om zeker te zijn van je resultaten.

Maar dit is wel de reden waarom ik graag weet hoe hoog de start ph is (dus van volledig ontgast aquariumwater), soms kan er nog vrij veel verschil zitten met de ph in de bak (na de nachturen zonder co2) waardoor je uitgangspunt fout is, en daardoor kan je dus te lage richtwaardes nastreven.
 
Het meten met druppeltesten voor de kh is een kwestie van aflezen of beter gezegd het bepalen van het omslagpunt en dat kan al een flinke afwijking geven.
 
Dan is er ergens wat verkeerd gegaan met je meting.
Heb je de pH-pen wel op de juiste manier geijkt met de 2 zakjes calibratievloeistof?
En heb je de KH wel op de juiste manier gemeten?

Voor zover dat ik weet heb ik goed gecalibreerd, idd met 2 vloeistoffen
Ik ga ze straks opnieuw calibreren en nog eens opnieuw meten...

(Het beste idee is om niet teveel af te gaan op de ph/kh tabel.
😉😀Soms zijn er andere factoren in de bak die de ph beïnvloeden..)

Maar ik heb wel mijn bedenkingen eigenlijk... Is je start-ph echt 8,4? Je kH is zeker juist?
Heb je je ph-meter goed gekalibreerd?
Wat is de ph van je kraanwater? Heb je al eens gekeken naar cijfers van de watermaatschappij?

Als deze ph echt klopt dan toont het alvast aan dat je gisteren veel te veel gas in de bak had
Bij ph 6,7 spreken we over een ph drop van 1,7!!! Dat is veel te veel. Maar misschien kan je best nog eens opnieuw meten (na kalibratie) om zeker te zijn van je resultaten.

Maar dit is wel de reden waarom ik graag weet hoe hoog de start ph is (dus van volledig ontgast aquariumwater), soms kan er nog vrij veel verschil zitten met de ph in de bak (na de nachturen zonder co2) waardoor je uitgangspunt fout is, en daardoor kan je dus te lage richtwaardes nastreven.
ph kraanwater straks ook meten

dat er teveel co2 in het water was ben ik ook redelijk zeker, visjes waren heel schuw. Gelukkig geen doden, vandaag zijn ze een pak minder schuw.
Het meten met druppeltesten voor de kh is een kwestie van aflezen of beter gezegd het bepalen van het omslagpunt en dat kan al een flinke afwijking geven.
kzal deze ook eens opnieuw meten, had nochtans met het dubbele volume water getest(dus 0,5+kh per druppel) om nauwkeuriger te zijn...
 
Ik vindt het vaststellen van het omslagpunt al lastig want ja wanneer kleurt de vloeistof echt geel of wanneer zit het er net tegenaan. Tja, zeg het maar 😀
 
Ik weet niet of @pkchs met kraanwater ververst maar als dat zo is kan hij eens kijken naar de waterwaardes zoals aangegeven door de watermaatschappij ter referentie. Vooral de ph en de kh lijken me interessant om weten.

Ik heb net even gekeken op de eerste pagina van dit topic en het valt me op dat de bak niet echt zwaar beplant is en dat de gebruikte planten niet zo veeleisend zijn.
Ik weet niet hoe lang de verlichting brandt en op welke sterkte maar ik zou, gezien het plantenbestand, niet te veel co2 toevoegen tenzij er meer planten worden toegevoegd. Daarnaast dus ook even kritisch de lichtduur en -sterkte evalueren irt het plantenbestand.
Voeding op orde zetten en indien mogelijk dagelijks doseren.
Persoonlijk zou ik drijvers toevoegen en de dropchecker wat lager in de bak hangen. Ook wat snelgroeiende planten zijn een goede optie. Hoe meer plantenmassa hoe beter imo.

Tenslotte kan je ook overwegen om een lagere BPS in te stellen en tegelijkertijd de co2 vroeger op te starten.
Belangrijk is sowieso dat je ph dropt tot wanneer de lichten opstarten en vanaf dan stabiel blijft gedurende de lichtperiode.
Dus de ph goed opvolgen vanaf de start van de co2 zodat je het verloop goed in kaart kan brengen. Adhv dit verloop kan je dan (dagelijks) wat bijregelen tot het op punt staat.
De fotosynthese gebeurt vooral tijdens de eerste helft van de lichtcyclus dus het is belangrijk dat de planten vanaf de start genoeg co2 ter beschikking hebben.
 
Goedeavond allen 🙂

Heb vandaag het volgende gedaan,

ph pen opnieuw in de calibratievloeistoffen gestopt, ph-pen stond nog in orde gecalibreerd.

aquariumwater dat er al van eergisteren stond opnieuw gemeten, opnieuw een ph van 8,4
nieuw aquariumwater genomen en een uurtje of 2 laten staan met een luchtpompje er in en dit kwam ook uit op een ph van 8,4
kraanwater ph gemeten, dit was 7,7
Ook opgezocht welke waarden de watermaatschapij heeft opgegeven, enkel gevonden dat de kh varieert van 9 tot 15. geen andere waarden gevonden

aquariumwater meermaals getest op kh, standaardtest(1drup = 1kh) kwam uit op een halve kleuromslag op 11 en volledige op 12.
ook de "nauwkeurigere" test (1drup = 0,5kh) kwam uit op 9,5...

Dan ook een ph grafiekje gedaan(wel niet volledig door me te overslapen...)

09u co2 aan
10u lichten aan
10u30 7,3
11u30 7,2
12u30 7,17
13u30 7,07
14u30 7,0
15u30 7,0
16u30 7,0
17u co2 af
17u30 7,0
18u lichten uit
18u30 7,0
Drop checker stond rond de middag groen, heeft de hele dag geen extreme kleuren getoond.

momenteel staat de co2 ingesteld op 80bpm
Ik zou morgen de co2 een uurtje vroeger laten aangaan en nog 15bpm co2 erbij doen. goed idee?
Ik zou graag genoeg co2 hebben ook als er eventueel deadspots zijn dat er daar toch iets is van co2.

Het meten met druppeltesten voor de kh is een kwestie van aflezen of beter gezegd het bepalen van het omslagpunt en dat kan al een flinke afwijking geven.

heb ik gemerkt vandaag...

Ik weet niet of @pkchs met kraanwater ververst maar als dat zo is kan hij eens kijken naar de waterwaardes zoals aangegeven door de watermaatschappij ter referentie. Vooral de ph en de kh lijken me interessant om weten.

Ik heb net even gekeken op de eerste pagina van dit topic en het valt me op dat de bak niet echt zwaar beplant is en dat de gebruikte planten niet zo veeleisend zijn.
Ik weet niet hoe lang de verlichting brandt en op welke sterkte maar ik zou, gezien het plantenbestand, niet te veel co2 toevoegen tenzij er meer planten worden toegevoegd. Daarnaast dus ook even kritisch de lichtduur en -sterkte evalueren irt het plantenbestand.
Voeding op orde zetten en indien mogelijk dagelijks doseren.
Persoonlijk zou ik drijvers toevoegen en de dropchecker wat lager in de bak hangen. Ook wat snelgroeiende planten zijn een goede optie. Hoe meer plantenmassa hoe beter imo.

Tenslotte kan je ook overwegen om een lagere BPS in te stellen en tegelijkertijd de co2 vroeger op te starten.
Belangrijk is sowieso dat je ph dropt tot wanneer de lichten opstarten en vanaf dan stabiel blijft gedurende de lichtperiode.
Dus de ph goed opvolgen vanaf de start van de co2 zodat je het verloop goed in kaart kan brengen. Adhv dit verloop kan je dan (dagelijks) wat bijregelen tot het op punt staat.
De fotosynthese gebeurt vooral tijdens de eerste helft van de lichtcyclus dus het is belangrijk dat de planten vanaf de start genoeg co2 ter beschikking hebben.
dropchecker hangt al op andere plaats & lager 😉


momenteel niet zoveel planten idd, binnenkort als het wat frisser is wil ik wat nieuwe bestellen, snelgroeiers en wou ook wat meer co2 eisende planten uittesten, wat rode soorten bv.
een mooi drijfplantje wou ik ook aanschaffen maar weet nog niet welk.

het licht staat momenteel op 60%, is een daytime eco led met 4320 Lumen, met rode plantjes zou ik dit wel opschroeven

micro's om de dag (profito)
macro's 1x per week

de alg lijkt ondertussen minder snel terug te komen... geen idee hoe het komt 😀
 
Ik zou persoonlijk de CO2 gewoon zo laten staan, wel een uurtje eerder beginnen.
Zo te zien is ie mooi stabiel dus lekker laten staan zo.

En tot slot zou ik je voeding meer verspreiden over de week.
 
Ik zou persoonlijk de CO2 gewoon zo laten staan, wel een uurtje eerder beginnen.
Zo te zien is ie mooi stabiel dus lekker laten staan zo.

En tot slot zou ik je voeding meer verspreiden over de week.

Ok, een uurtje vroeger wordt et 🙂

Voor voeding: de ene dag micro's, de andere de macro's?

Bedankt iedereen voor de adviezen! 😎
 
Micro's iedere dag doseren heb ik ook een tijdje gedaan, nu doe ik het in twee keer (Zo en Wo) verschil merk ik niet, maar dat zal ook een het merk voeding liggen, en met name de gebruikte chelaten (weet ik sinds kort pas)
Macro's doe ik ook in twee keer, Za en Di
 
Ok meningen zijn dus verdeeld...

Denk van men macros over 2dagen te verdelen en dan de micros over de rest vd dagen of zoals Patrix ook 2 dagen micros

Kzal er nog een nachtje over slapen 😀
 
Ik doe de macro s na het verversen en de micro s elke dag.
 
Iedereen doseert blijkbaar anders 😀


3 dingen gemerkt in men bakje deze morgen
- start ph voor men co2 aangaat = 7,25 (gisteren geindigd op 7,0) zal dus men waterrimpel moeten verhogen denkik zo...
- Bijna geen puntslakjes te zien ,enkele opt grind en een deel aant drijven opt wateroppervlak. Ik had er nochtans 100den tot voor kort...
- men garnalen hebben reflecterende ogen als je er in de donker op schijnt. Wat is dat grappig om te zien zo een groepje int donker 😀

.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Heater heb je niet nodig nu
      Terug
      Bovenaan