Wat is er nieuw

Zwarte lavasteen met mos

Gilles

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2009
Website
www.aquariumbemesting.nl
Sinds kort bekijk ik op Youtube o.a. MJ Aquascaping videos. Via het algoritme van Youtube krijg je dan ineens allerlei videos aangeraden.
Daartussen zat een projectje wat ik ook eens wilde proberen. Het betreft een methode om mos op je rotsen te laten sturen via een dry-start.

Hiervoor heb je eigenlijk vrij weinig nodig:
  • Rotsen
  • Secondelijm, diegene bestaande uit "Cyanoacrylaat"
  • Keukenrol
Het stappenplan is vrij eenvoudig:
  1. De rotsen zoek je uit in de winkel, in mijn geval heb ik niet zo'n heel hoog aquarium waarin ik het wil proberen dus heb ik 2 vrij kleine rotsen (zwarte lavasteen) genomen die ik aan elkaar wilde maken.
  2. Vervolgens koop je de juiste secondelijm, je moet de lijm hebben waarop staat dat het "Cyanoacrylaat" bevat, en niet sommige andere merken die dan weer net andere ingredienten hebben.
  3. Pak een rol keukenrol erbij
  4. Fixeer de rotsen (zet ze in de positie die je wilt en zorg dat ze niet kunnen omvallen)
  5. Maak vervolgens propjes van keukenrol en stop deze ertussen.
  6. Druppel hier de secondelijm op totdat het keukenrol verzadigd is. Er komt wat rook af, dat is normaal en dat is de chemische reactie.
  7. De witten plekken die overblijven maak je later donker met steengruis of met soil poeder.
Vervolgens zit het er zo uit (onderkant)

IMG20241208195351.jpg

(voor aanzicht)

IMG20241208195335.jpg

Met rol keukenrol (zodat je de hoogte kunt inschatten) en de door mij gekochte secondelijm

IMG20241208195426.jpg

Ik heb ook vrijdag op Marktplaats wat Fissidens Fontanus mos gekocht, maar dit kwam uit een aquarium zonder CO2 en moet dus een tijdje aangroeien voordat ik de dry-start kan beginnen voor mijn rotsmuur, maar het begin is gemaakt.

Verder updates komen later.

Leuk Gilles maar de steen kun je volgens mij net zo makkelijk kitten toch?

En in plaats van keukenrol kun je ook kleine plukjes filterwatten gebruiken.

Leuk Gilles maar de steen kun je volgens mij net zo makkelijk kitten toch?
Dit is sneller droog (vrijwel direct) en kwam als goede methode aan bod. Filterwatten zou ook kunnen maar ook dat is wit. d.w.z. de keukenrol is helemaal verzadigd dus het is 1 brok nu.

En in plaats van keukenrol kun je ook kleine plukjes filterwatten gebruiken.
Klopt 🙂

Thanx! ik wil eigenlijk geen yoghurt gebruiken, maar zal er eens doorheen lezen. @Cornelius wat zou een voordeel zijn om toch (de juiste) griekse yoghurt te gebruiken?

@Cornelius wat zou een voordeel zijn om toch (de juiste) griekse yoghurt te gebruiken?
twee redenen:
- het bevat de een bacterie wat mold/schimmel kan tegengaan
- het word lekker plakkerig, zodat het niet van je hardscape druipt

De Dodoni, dit is een authentieke.
De Dartharos is een Griekse stijl
Beiden trouwens erg lekker met een scheut limonadesiroop en een grote lepel hagelslag :DD

De Dodoni, dit is een authentieke.
De Dartharos is een Griekse stijl
Beiden trouwens erg lekker met een scheut limonadesiroop en een grote lepel hagelslag :DD

Mooi, dan ga ik voor de Dodoni, qua luchtvochtigheid, als ik het in een aquarium met vochtige soil doe (mede omdat dan de lavasteen niet drukt op mijn glas) en het met keukenfolie afdek, zou dat voldoende moeten zijn?
Uiteraard ook een lampje erop, maar moet dit een lampje zijn wat warmte afgeeft (lees: hallogeen / TL) of mag dit ook een led lampje zijn?

Mooi, dan ga ik voor de Dodoni, qua luchtvochtigheid, als ik het in een aquarium met vochtige soil doe (mede omdat dan de lavasteen niet drukt op mijn glas) en het met keukenfolie afdek, zou dat voldoende moeten zijn?
Ja, dat is prima. Als de mossen volgroeid zijn en je de bak gaat afvullen kunnen eventueel de andere planten de soil in.
Als je een tapijtje wilt maken van HC of MC zou je die halverwege de drystart kunnen beplanten. Dan is alle redelijk gelijktijdig klaar.
Uiteraard ook een lampje erop, maar moet dit een lampje zijn wat warmte afgeeft (lees: hallogeen / TL) of mag dit ook een led lampje zijn?
In de wintermaanden gebruik ik graag een ouderwetse gloeilamp omdat ie warmte afgeeft. Maar dat is geen vereiste, als het maar niet onder de 15 graden gaat
komen.

https://www.tspt.nl/mos-landing.html

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan