Zweefalg


ME86

Well-known member
Lid geworden
12 november 2017
Berichten
175
Leeftijd
37
Hoi allemaal

Mijn aquarium van 165x45x65 draait nu sinds begin februari. Alles ging heel goed tot ik enkele dagen geleden enorm last kreeg van zweefalg.

Er staat een daytime eco ledlamp (3 rijen) op. Deze brandt 8u per dag (eerst 9u maar teruggebracht vanwege het algenprobleem).
Er komt veel daglicht in de kamer maar ik had geen andere keuze.

Ik voeg dagelijks in de ochtend CO2 vloeibaar toe en wekelijks plantenvoeding. De planten doen het goed.

Waterwaarden:
NO2: 0
pH: 6.5
Fe: 0.05
GH: 3
KH: 5
NO3: <0.5
NH3/NH4: 0.5
CO2: 30mg/l
Temp: 26 graden

Ik heb nu dekruiten geplaatst en drijfplanten om het licht te dempen.

Kan ik nog iets doen?
2e foto is zijaanzicht.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20210416_175447.jpg
    20210416_175447.jpg
    276.4 KB · Weergaven: 100
  • 20210416_175415.jpg
    20210416_175415.jpg
    24 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
Het zweefalg verwijderen door waterwissels en uv filter, maar dan moet je de oorzaak nog achterhalen.
Ik had eens ergens gelezen dat je ook zweefalg kan krijgen als je planten niet goed groeien, ze geven dan meer afvalstoffen af dan dat ze opnemen. Maar te veel licht zal meer waarschijnlijk zijn denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Vloeibare co2 bestaat niet. Als je doelt op EasyLife, zorgt dat er hoogstens voor dat je planten de al aanwezige co2 in het water beter opnemen. Je NO3 is veel te laag; nitraat is een macrovoedingsstof voor planten dus moet aanwezig zijn in een beplate bak. Je temperatuur kan lager tenzij je vissen wil gaan houden die daarop moeten. Je kunt een blackout van 4 dagen overwegen, maar je moet eerst de oorzaak achterhalen en verhelpen.

Zie ook wat GreenAqua er over schrijft: https://greenaqua.hu/en/alga-tajekoztato
 
Teveel zonlicht denk ik, uv-filter erin hangen (niet eentje die op led werkt want dat is geldverspilling die werken niet)
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Teveel zonlicht denk ik, uv-filter erin hangen (niet eentje die op led werkt want dat is geldverspilling die werken niet)
Ik denk het ook. Zou de oase cleartronic uv van 11 watt een goede zijn? Kan niet vinden of deze op led werken....
 
In dit topic gaat het ook over zweefalgen/zweefvuil en daar zie je diverse uv-filters de linken ervan voorbij komen, en welke je niet moet kopen, lees wel eerst het hele topic door want de topicstarter had dus de verkeerde gekocht (die op led werkt) https://aquaforum.nl/threads/kleibolletjes-opgelost-in-water.173312/
 
Die meting heb je wss gedaan nu de alg er al is. Dan is de alg de reden voor de lage nitraat, immers er bestaat geen betere nitraatvreters dan alg.
de oorzaak van de alg zoeken in de huidige waterwaarden is dan ook nutteloos.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Om de een of andere redenen meent iedereen dat je het eerst aan je licht moet frunniken. Wanneer je het licht hebt ingesteld op de licht intensiteitsvraag van je planten die je gedurende 8 uur biedt is dit zelfs het laatste wat je moet willen. Maak van je licht een vast punt, alle bemestingsvormen zijn een afgeleide van je licht! Goed afgesteld krijg je ook geen alg van licht maar juist van tekorten! Je metingen beziende zie ik dat je een hoog CO2 level hebt en veel te weinig nitraat. Fosfaat, belangrijk voor planten heb je niet gemeten?

Verder, om het probleem op te lossen, hang een UV-c lamp in je bak.
gouden_driehoek-600x600.jpg
IMG_20190928_114138_LI.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Ik zie op dit vooral een prachtige bak om een daphia cultuur in op te zetten 😂 😂
 
In dit topic gaat het ook over zweefalgen/zweefvuil en daar zie je diverse uv-filters de linken ervan voorbij komen, en welke je niet moet kopen, lees wel eerst het hele topic door want de topicstarter had dus de verkeerde gekocht (die op led werkt) https://aquaforum.nl/threads/kleibolletjes-opgelost-in-water.173312/
Dankjewel Antje. Ik had zelf ook het idee dat dit al eens eerder is besproken hier op het forum! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan