Wat is er nieuw

Zweefalg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter DAR42
  • Startdatum Startdatum

DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Ik heb me rio 350 helaas ergens staan waar er gemiddeld 1 uur zonlicht in de bak. Verplaatsen word niet mogelijk, ik probeer rekening te houden met een gordijnen als er een felle zon is. Verder voeg ik vloeibare c02 toe, heb ik mijn lamp duur en sterkte al aangepast en ga ik nu van 1x per 3 weken naar 1x per 2 weken waterverversen.

Hebben jullie nog andere opties? Misschien een uvc filter erbij? Iemand daar ervaring mee?
 
Dat is vaak een tekort aan co2 en kun je niet een kant van de bak afplakken zodat de zon er niet in kan vallen? Vloeibare co2 is geen echte co2 en heeft er weinig tot geen invloed op.
 
Helaas lukt dat niet want de zon schijnt er via de voorkant in. Misschien dat een co2 systeem een beter oplossing is dan symptomen bestrijding idd
 
Simpelste oplossing: uv-werende folie op je aquarium plakken, zie je niks van en je verliest niks aan zicht in je bak
 
Kan me niet voorstellen dat dat veel doet. Uv licht wordt sowieso al geblokkeerd door glas. Daarnaast zullen ze ook prima groeien op zichtbaar licht. Misschien dat de folie die jij in gedachten hebt ook een goed stuk blauw wegfiltert. Dan zou het kunnen helpen, maar ga je het wel degelijk zien.
Ook reflecteren dat soort folies vaak veel licht, waardoor je dan naar je eigen spiegelbeeld mag gaan kijken.
Het is dus best een lastig probleem.
Ik vrees dat consequent de gordijnen dicht doen nog het beste werkt. Of een grote handdoek er overheen hangen in de tijd met het felste licht.

Of inderdaad zorgen dat er genoeg voeding en CO2 is voor de hoeveelheid licht.
 
"Als de dagen lengen, gaan de algen strengen."

Hier hetzelfde probleem.
Tijdens de winter een prachtig bakje, en nu...
Het lijkt de LHBTQ vlag wel.
Of K3: Alle kleuren van de regenboog.
Groen, oranje, gelig, bruin, soms een snufje blauw, zwart zelfs...
Alles komt langs.

De lijst van wat ik allemaal geprobeerd heb is eindeloos.
Nu ben ik bij de laatste optie: acceptie.
 
Ik had ooit waterbloei dus groen water als dat ook zweefalg is. Toen loste het wel op met een uvcfilter.
 
Dat is symptoombestrijding en het is altijd beter om de oorzaak te verhelpen als dat mogelijk is. Waterbloei (bacteriebloei) is wittig en algenbloei is groen overigens.
 
Hoeveel licht geef je nu? Voeg je nog plantenvoedingsstoffen toe?

* Op basis van de info nu zou ik in ieder geval wekelijks 50% gaan verversen met je onderhoud meegenomen.
* Stoppen met de vloeibare C02 toedienen, dit heeft voor de problemen die jij omschrijft geen nut.
* Ik zou "nog" niet beginnen aan het toedienen van CO2, want zodra je dit gaat doen worden je tekorten groter van andere voedingsstof bronnen in jou aquarium. Probeer eerst te begrijpen wat je aquarium je aangeeft aan info, hierop te handelen om hem in evenwicht te krijgen.

Wat zonlicht in je bak hoeft geen probleem te zijn, maar wat aanpassingen zijn dan wel nodig.

Ik hoor graag de antwoorden op mijn bovenstaande vragen voor een beter advies.

Gr. Ed
 
Top down bottom up plisségordijnen zijn ideaal 🙂 Ik heb hier de lichtdoorlatende variant en dat werkt fantastisch 👍
 
Kan me niet voorstellen dat dat veel doet. Uv licht wordt sowieso al geblokkeerd door glas. Daarnaast zullen ze ook prima groeien op zichtbaar licht. Misschien dat de folie die jij in gedachten hebt ook een goed stuk blauw wegfiltert. Dan zou het kunnen helpen, maar ga je het wel degelijk zien.
Ook reflecteren dat soort folies vaak veel licht, waardoor je dan naar je eigen spiegelbeeld mag gaan kijken.
Het is dus best een lastig probleem.
Ik vrees dat consequent de gordijnen dicht doen nog het beste werkt. Of een grote handdoek er overheen hangen in de tijd met het felste licht.

Of inderdaad zorgen dat er genoeg voeding en CO2 is voor de hoeveelheid licht.
Al eens zelf geprobeerd van die uv-werende folie of zit je nu gewoon internep na te praten? ik heb het namelijk wel zelf geprobeerd en bevalt uitstekend
 
Glas houdt inderdaad uv tegen en daarom bruin je ook amper achter glas maar ik denk dat hier ook gewoon de hoeveelheid licht een rol speelt en met invallend zonlicht heb je tijdelijk veel meer licht.
 
Ik zou denken, dat uvc het invallend licht becompenseert.
Het is voor tijdelijk inzetbaar en het dood sporen en kiemen, en als dan de gewenstere planten groeien dan kan het uvc lampje weer bewaard worden.
Duizenden liters groen water ververst en binnen een week was het weer net zo groen. Dat was me akvastabil200x60 met 8x 39w t5 aan licht toen was het tijdelijk inzetten hier de minst bewerkelijke tevens meest efficiente oplossing ervoor.
 
Al eens zelf geprobeerd van die uv-werende folie of zit je nu gewoon internep na te praten? ik heb het namelijk wel zelf geprobeerd en bevalt uitstekend
Nee, niet zelf geprobeerd en nee, ook niet aan het napapegaaien. Ik ga uit van mijn jarenlange ervaring met licht. Heb ook niet gezegd dat het niet kan werken. Maar het past niet in het plaatje bij wat ik weet over hoe planten (en dus ook algen) werken en licht en optiek. Maar het kan natuurlijk dat je met die folie iets anders bedoelt dan het beeld wat ik erbij heb.

Als je uit eigen ervaring weet dat het werkt is het misschien ook handig om iets van merk en type te noemen, want het ene spul is het andere niet.
 
Duizenden liters groen water ververst en binnen een week was het weer net zo groen
Dan is het zoals ik het al noemde meer symptoombestrijding en zul je de oorzaak moeten wegnemen.
 
Nee, niet zelf geprobeerd en nee, ook niet aan het napapegaaien. Ik ga uit van mijn jarenlange ervaring met licht. Heb ook niet gezegd dat het niet kan werken. Maar het past niet in het plaatje bij wat ik weet over hoe planten (en dus ook algen) werken en licht en optiek. Maar het kan natuurlijk dat je met die folie iets anders bedoelt dan het beeld wat ik erbij heb.

Als je uit eigen ervaring weet dat het werkt is het misschien ook handig om iets van merk en type te noemen, want het ene spul is het andere niet.
Ik zal straks als manlief thuis is even naar de webshop vragen waar we dat spul gekocht hebben en dan een linkje plaatsen
 
Bedoelde op het raam en niet op het aquarium
Kijk! Dat stuk had ik gemist. Zeker een een goed idee. Dat soort folie laat meestal rond 30% door van alle kleuren. Dus in de winter kan het dan in huis wel wat donkerder worden.
Maar scheelt wel een boel gedoe met gordijnen open en dicht doen.
 
Dan is het zoals ik het al noemde meer symptoombestrijding en zul je de oorzaak moeten wegnemen.
Leuk gequoot eerlijk is co2 en profits wel beneembaar in de hobby en verbetert licht niet??uv is licht.
 
Kijk! Dat stuk had ik gemist. Zeker een een goed idee. Dat soort folie laat meestal rond 30% door van alle kleuren. Dus in de winter kan het dan in huis wel wat donkerder worden.
Maar scheelt wel een boel gedoe met gordijnen open en dicht doen.
 
Dus in de aquariumhobby mag je tegenwoordig oneindig co2 en voeding toevoegen vervolgens aan wekelijks dat aan het riool toevertrouwen, maar een beetje toegevoegd uv is dan te kunstmatig??? Schud me ff wakker
 
Nou ik denk dat oneindig wat overdreven is qua voeding maar met bv de EI voeg je wel een overschot toe om wekelijks de helft weer te verversen. Vissen kunnen gevoelig reageren op teveel co2 dus daar moet je altijd voorzichtig mee zijn.
 
Uv licht dat hoort er ook bij hoor, we hebben het over de natuur
 
Estimated index is toch een soort van hakken met een botte bijl, naast dat, richting riool begrepen, zoud ik niet trots opzijn.
Het is veel wegspoelen, mja dan houdt je heel veel helder toch.
 
Dus in de aquariumhobby mag je tegenwoordig oneindig co2 en voeding toevoegen vervolgens aan wekelijks dat aan het riool toevertrouwen, maar een beetje toegevoegd uv is dan te kunstmatig??? Schud me ff wakker
Ik vind zowiezo dat hele co2-gebeuren zwaar overrated
 
Ik vind zowiezo dat hele co2-gebeuren zwaar overrated
Dat ligt aan de hoeveelheid licht ook en als je planten hebt die meer licht vragen dan zul je haast niet zonder co2 kunnen. Bij makkelijke planten heb je minder licht nodig en dan is co2 toevoegen niet altijd nodig.
 
Dat ligt aan de hoeveelheid licht ook en als je planten hebt die meer licht vragen dan zul je haast niet zonder co2 kunnen. Bij makkelijke planten heb je minder licht nodig en dan is co2 toevoegen niet altijd nodig.
co2 is nooit nodig, hoort helemaal niet in een gezond aquarium, het is niet voor niks dat bodemvissen en gevoelige vissen het loodje leggen bij normale dosering van co2
 
Nou ik kan je zeggen dat als je een bak hebt met planten die veel licht vragen dat je niet aan co2 ontkomt want als je veel licht erboven hebt van bv 40 lumen per liter dan ga je zonder co2 in de regel algen krijgen.
Vaak zie je dan puntalg of baardalg de kop opsteken.
 
Nou ik kan je zeggen dat als je een bak hebt met planten die veel licht vragen dat je niet aan co2 ontkomt want als je veel licht erboven hebt van bv 40 lumen per liter dan ga je zonder co2 in de regel algen krijgen.
Vaak zie je dan puntalg of baardalg de kop opsteken.
Pure onzin en verwendnestgedrag, stem dan de planten af op de hoeveelheid licht en dieren die je hebt, en ga niet iets "moois" kunstmatig in leven houden omdat jij net dat ene bijzondere plantje wil hebben die niemand anders heeft en waar je lekker mee kan pronken "kijk mijn aquarium eens mooi zijn"...... en dat allemaal voor de meeste likes, heb al diverse topics zien doodbloeden in het foto-album omdat ze niet genoeg likes/reacties kregen? dan spoor je toch niet helemaal hoor denk ik zo
 
Pure onzin en verwendnestgedrag, stem dan de planten af op de hoeveelheid licht en dieren die je hebt, en ga niet iets "moois" kunstmatig in leven houden omdat jij net dat ene bijzondere plantje wil hebben die niemand anders heeft en waar je lekker mee kan pronken "kijk mijn aquarium eens mooi zijn"...... en dat allemaal voor de meeste likes, heb al diverse topics zien doodbloeden in het foto-album omdat ze niet genoeg likes/reacties kregen? dan spoor je toch niet helemaal hoor denk ik zo
Domste. Opmerking. Ever.
Het hele aquarium is kunstmatig.

Maar heb je ook aan die mensen gevraagd waarom ze niet meer gingen updaten?
Bewijs, anders is het niks meer dan een loze kreet gebaseerd op aannames
 
Ik heb me rio 350 helaas ergens staan waar er gemiddeld 1 uur zonlicht in de bak. Verplaatsen word niet mogelijk, ik probeer rekening te houden met een gordijnen als er een felle zon is. Verder voeg ik vloeibare c02 toe, heb ik mijn lamp duur en sterkte al aangepast en ga ik nu van 1x per 3 weken naar 1x per 2 weken waterverversen.

Hebben jullie nog andere opties? Misschien een uvc filter erbij? Iemand daar ervaring mee?
Verduister gordijn van bijvoorbeeld de jysk gaat je veel verder helpen en kost een stuk minder
 
Domste. Opmerking. Ever.
Het hele aquarium is kunstmatig.

Maar heb je ook aan die mensen gevraagd waarom ze niet meer gingen updaten?
Bewijs, anders is het niks meer dan een loze kreet gebaseerd op aannames
+1
 
Ja, de meningen zijn duidelijk verdeeld. En dat is mooi, want anders zou er op zo'n forum weinig gepraat worden. Maar laten we proberen elkaars mening te respecteren. Dan houden we het een stuk gezelliger.

Ik denk dat jullie allemaal een punt hebben. Te ver doorschieten in het ene of het andere punt is eigenlijk nooit goed. Verder speelt smaak een rol. En gelukkig heeft ieder zijn eigen smaak.
Het zou toch een knap frustrerende wereld zijn als we met zijn allen dezelfde vrouw perfect zouden vinden. Een groot bloedbad als gevolg. 🤪
 
Het zou toch een knap frustrerende wereld zijn als we met zijn allen dezelfde vrouw perfect zouden vinden. Een groot bloedbad als gevolg. 🤪
Daar hebben we geen vrouwen voor nodig, daar hebben we religie en olie voor uitgevonden :lol:

Anyhow, meest doeltreffende oplossing blijft een verduistergordijn van een paar euro.
Tegen de zon kom je niet op met je co2 setje of Uvc lampje, ga je gewoon niet fixen
 
De kogel door de kerk wa uvc killt waterbloei.
En dat kan het tussendoor ff fixen,, en toen verkrege we ons een bakje dat wel eens een zonnestraaltje hebben kan,qua bio dan extra benifiselijkt/benificieerend ik der in taal niet uit.
Benut de zonnestralen tot in aan een climaxvegetatie.
 
Laatst bewerkt:
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan