Rio 240 van Marge85


M

Marge85

Guest
Eindelijk is het dan zo ver! Na maanden inlezen en sparen via Marktplaats een Rio 240 incl Eheim 2028 filter. De visjes kunnen na 6 jaar gaan verhuizen vanuit de Rekord 600, super fijn!

2 weken geleden met hulptroepen naar Utrecht gereden om de bak op te halen. Al een heel gepuzzel om dit veilig in de auto te krijgen, maar het is goed afgelopen.

En daar staat 'ie dan! Gelijk achtergrond poster verwijderd (leuk dat dubbelzijdig plakband...) Mijn handen jeukten om gelijk aan de slag te gaan, dus filterzand besteld 0,7-1,2mm bij Wildkamp.

De vorige eigenaar heeft de bak half vol gehad ivm de kikkers die erin woonden. Hierdoor was er echt een enorme kalkaanslag op de bak. Na 3 uur met verfkrabber, azijn, filterwatten, naspoelen, nadrogen bezig geweest te zijn is de bak zo goed als kalkvrij. Ik heb nog 3 dagen lol gehad van de spierpijn, wat je er allemaal niet voor over hebt he ;)
Ll840hoBw1fBPadov_Js5uoqoGaU1eSf.jpeg


Nog even de verlichting gecontroleerd, schakelaar heeft draadbreuk, dus moet vervangen worden en ben nog niet helemaal blij met de kleur van het licht (JBL T5 Tropic en colour) maar dat komt met de tijd wel.
Ll840hoBw1fBPadov_Js5uoqoGaU1eSf.jpeg


Het filter kregen we niet aan de praat, ook niet na grondige schoonmaak. Dus ik met hele gevaarte naar lfs hier op de hoek, blijken geen Eheim dealer te zijn, maar wilden wel even meekijken. Nieuwe matten/watten etc erin, blijkt er een aanzuigbuisje te missen. Buisje besteld, 3 dagen wachten, werkt het filter nog steeds niet... Nieuwe afdekringen dan? Ringen besteld...Nog geen succes... Na uren gepruts met aanzuigen, bijvullen, pompen, lekkages waren we het wel even zat.

Ondertussen ligt de bodem en een deel van het hout in een laagje water in de bak (was ervan uit gegaan dat afgelopen weekend het filter aan de praat zou zijn).
Ll840hoBw1fBPadov_Js5uoqoGaU1eSf.jpeg


Morgen bellen met een lfs wat verder weg die wel in Eheim dealt en vragen of ik bij hun langs kan met het filter en zij een soort 'APK' kunnen uitvoeren. Mocht dit allemaal niet lukken of de kosten te hoog worden, dan komt er een nieuw filter. Ben het nu zat om te wachten, zit hier nu al 2 weken tegen een lege bak aan te kijken, mijn plantenbestelling al uitgesteld en ik wil zooo graag verder! :stom:

Nou... Ik hou jullie wel op de hoogte hoe het verder gaat en als jullie tips of adviezen hebben, hoor ik het graag!
 
Dat is een hele operatie,lekker bezig.
Wel heel jammer van de vele krassen,hoop niet dat ze het aanblik teveel be�nvloeden.
 
Ben benieuwd, maar wachten is het ergste wat er is idd, vooral als je iemand bent zoals ik met 0 geduld :p
 
Ik heb er respect voor dat je dit allemaal hebt op kunnen brengen zeg. Net als Ypoc heb ook ik helemaal geen geduld en had alles eigenlijk al gister klaar moeten zijn :D ;).
Ik hoop voor je dat je alles nu snel aan de draai gaat krijgen zodat je van je bak kan genieten.
 
@Seabait: Ja er zitten best wat krassen op, zowel aan de voorkant als de rechterkant, maar voor het prijsje waar ik alles voor heb mag ik daar niet over klagen. Ik heb de bak gezien helemaal vol met water en dan vallen ze al een stuk minder op. Hopelijk als de bak goed aangekleed is, is het weer wat minder zichtbaar...
volgende keer in ieder geval geen 2e hands meer hier hoor ;)

@Ypoc: Ja en ik vind mezelf al zo braaf geduldig op het moment hahaha. Kost wel veel moeite nu hoor
 
@Jessicapilon: Dankje... Ik verbaas mezelf ook, maar heb weinig keuze vrees ik. Zonder pomp kom je niet zo ver he... Dan kunnen die 4 dagen plantloze bak er ook nog wel bij ;(
 
Vervelend van het filter,misschien een idee om een topic ervan te maken bij het filtergedeelte.
Misschien is het filter sowieso niet helemaal geschikt voor het formaat bak bv en is alle moeite voor niks.
 
Ben benieuwd wat het gaat worden, blijf het volgen.
Ik heb ook ooit een 2e hands rio240 gekocht maar ging na een tijd lekken. Ik heb toen in Duitsland een nieuwe gekocht. Allen de bak zonder kast en lichtbak en goedkoop.
En als de filter niet meer aan de praat te krijgen is raad ik je een sunsun filter aan. Deze zijn goed en niet duur. Ik heb er zelf een en draait al 3,5 jaar zonder probleem.

GR. John. :petjeaf:
 
Vandaag dus langs geweest bij lfs wat verder weg. Pomp meegenomen en na laten kijken.
Hele vriendelijke meneer die even goed gekeken en geluisterd heeft naar wat ik l gedaan heb etc.
Probleem is dus dat er meerdere problemen kunnen zijn en dus ook meerdere oplossingen.
Optie 1: Vermoedelijke problemen vervangen door nieuwe onderdelen (� �60,-) waarbij niet zeker is dat het gaat werken en het evt nog opgestuurd moet worden naar Eheim zelf (wat ook minimaal �60,- gaat kosten)
Optie 2: Direct opsturen naar Eheim en de pomp paar weken kwijt zijn, niet wetende wat het gaat kosten (de pomp is van 2006/2007)
Het is optie 3 geworden: Een nieuwe pomp kopen.

Was het zo zat, wil nu verder en ze hadden van (voor mij merk onbekend) Eden een pomp voor prima prijs staan. Even getwijfeld of ik niet voor een bekender dus duurder merk zou gaan, maar uiteindelijk toch niet gedaan. Mocht het toch niet naar mn zin zijn ooit, kan ik altijd nog overstappen.

Het is dus geworden Eden 522
jB4eet50-UN55I_Lnn7nrgMTLlz_-R2x.jpeg


Gelijk alles in elkaar gaan zetten en bij de eerste keer stekker erin....Doen!!! Helemaal blij natuurlijk! Gelijk hout erbij wat nog lag te weken en filteren maar dat water!


Nu nog wachten tot dinsdag mijn plantjes er zijn, dan kan het inrichten gaan beginnen, Jeeeey :smitten:

Tot die tijd kijk ik hier dus tegen aan:

Volle verlichting
jB4eet50-UN55I_Lnn7nrgMTLlz_-R2x.jpeg


'Maanlicht'
jB4eet50-UN55I_Lnn7nrgMTLlz_-R2x.jpeg
 
dat is een aardig ritje geweest van Zwijndrecht naar Utrecht :D

het filter had ik meteen al een gooi gegeven hoor, vind t knap dat je nog zo veel geduld had.

wat wil je eigenlijk gaan maken van dit aqaurium? Speciaalbak? of gewoon een gezellige gezelschapsbak :p
 
@RichD: Tjah... alles voor de bak natuurlijk, dus ook stukje rijden :D
Ik heb altijd van mn moeder geleerd dat je nooit iets weg moet gooien als het niet kapot is, dus dat moest ik eerst even testen he ;)
Het wordt een gezelschapsbak, niks ingewikkelds qua planten en vissen (is het plan dan :juggle: )
Als deze bak draait ga ik mijn 30l bakje weer eens, opstarten, dit keer voor garnalen en gaat de 60l naar de berging voor noodopvang bij ziekte ofzo. Heb nog een 25l bakje staan voor Betta Bertus, dus hoef me niet te vervelen haha :koud:
 
En na weer een week wachten was het dan eindelijk zo ver. De plantjes zijn binnen!

vNCx9pdoh_R-YsBs4UzJr8FzVly6BHCv.jpeg


En na een nachtje weken in een bak water, kon het tuinieren beginnen (niet mijn sterkste kant, maar ik vind het wel erg leuk)

Wazige bak van bio-spul en het woelen
vNCx9pdoh_R-YsBs4UzJr8FzVly6BHCv.jpeg


Paar uurtjes later met nachtverlichting
vNCx9pdoh_R-YsBs4UzJr8FzVly6BHCv.jpeg


En 24 uur later, al stuk helderder (maar de waas is nog niet helemaal weg)
Rechterkant
vNCx9pdoh_R-YsBs4UzJr8FzVly6BHCv.jpeg


Linkerkant
vNCx9pdoh_R-YsBs4UzJr8FzVly6BHCv.jpeg


Totaaltje
vNCx9pdoh_R-YsBs4UzJr8FzVly6BHCv.jpeg


Zoals te zien drijft het linker stuk hout nog, vandaar de lavastenen er nog op. Op de lavastenen heb ik Anubias nana, geen idee eigenlijk waar ik de stenen ga laten, zal nog wat puzzelen worden.

Verder kwam ik er ook achter dat ik vooral achtergrond/midden planten heb, voorlopig blijft het zo denk ik, maar vind het eigenlijk wat kaal.

De plaatsing van Limnophila aromatica (de rode plant voor het rechter stuk hout) ben ik ook nog niet helelmaal zeker van. Ik heb hem daar maar laten staan omdat ik het echt even niet meer zag.

Als jullie nog tips/idee�n hebben qua planten/plaatsing/dieptewerking, roept u maar!
 
Mooi begin, laat maar eens groeien dan komen de idee�n vanzelf.
 
wat is dat eigenlijk voor nachtverlichting wat erin zit? gewoon een klein led stripje?
 
Ziet er goed uit!
Enige nadeel is dat het zand na verloop van tijd vanzelf weer uitvlakt naar de voorkant helaas.
 
@RichD: Ja is een ledstripje met zuignapjes voor in het water van Superfish.

@Seabait: ja dat weet ik, daarom kijken of ik nog iets met die lavastenen kan om het een beetje te stutten. En werkt dat niet, naja dan om de zoveel tijd weer wat terug schuiven oid.

@de rest: Bedankt, fijn om te horen dat het er aardig uitziet :)
 
Echt super mooi! Waar heb je de planten besteld?
En nog een andere vraag, dat zand van wildkamp, is dat niet heel wit? Zou je misschien een close up foto willen maken (ik denk dat ik zelf het wil bestellen maar ben bang dat het te wit is.)
 
@Nickey: Het zand lijkt op de foto witter dan in het echt, ik vond het zand juist vrij gevarieerd in kleur (licht en donker gemengd).
De planten heb ik van aquaplantsonline (kwam dat zo vaak tegen op het forum, moest wel goed zijn). Niet heel duur en super netjes geleverd.
 
Dubbelpost en kan niet meer verwijderen, sorry
 
Marge85 zei:
@Nickey: Het zand lijkt op de foto witter dan in het echt, ik vond het zand juist vrij gevarieerd in kleur (licht en donker gemengd).
De planten heb ik van aquaplantsonline (kwam dat zo vaak tegen op het forum, moest wel goed zijn). Niet heel duur en super netjes geleverd.

Thx, dan ga ik ook maar voor filterzand :)
 
Nickey zei:
Thx, dan ga ik ook maar voor filterzand :)

Succes! Is ook voor mij de eerste keer dat ik filterzand gebruik, dus ben ook erg benieuwd. had hiervoor altijd fijn grind.
 
Vanmorgen eerste watermeting gedaan met JBL proscan (wat een leuk hebbedingetje)
No3: 0
No2: 0
GH: >4
KH: 6
PH: 7,4
Chl: 0
Co2: 15

Sinds gister begonnen met Profito en Carbo toevoegen. Sommige planten schieten al aardig omhoog, maar ik zie bij sommige planten ook at bruinige vlekjes op het blad. Voordat ik in de stress schiet laat ik het voor nu even gaan, zal wel weer wat voor mij zijn dat ik de platen eruit trek en vanalles ga uitvoeren terwijl de planten aan het overwennen zijn naar het waterleven.

Waar ik wel een beetje paniek van heb, is dat het water erg oploopt que temperatuur. Thermostaat zit in het filter (Juwel 300W) en de afgelopen 2 weken bleef de temperatuur netjes tussen 24 en 25. Vandaag liep het ineens omhoog, tot net de piek van 29 graden :O
Kap staat open, stekker van verwarming is eruit, maar echt teruglopen doet het nog niet.
Ik verwacht dat het door de verlichting komt, want in huis is het zeker geen 29 graden en de kleine bakjes blijven prima op hun eigen temperatuur (24 en 26)
Als het over een uurtje niet is gezakt, kan ik dan de verlichting uitzetten? (die tip kreeg ik van LFS vanmiddag)Of kan deze temperatuur geen kwaad voor een onbewoonde bak? Ben namelijk bang dat ik m'n planten tekort doe als ik het licht uitzet.
Wil wel graag een oplossing om dit te voorkomen als er wel vissen inzitten, dus morgen maar een ventilator aanschaffen om op het water te zetten.

Verlichting brandt trouwens van 10-21, ik vrees dat dit zoiezo te lang is?
Van 21-24 brand een klein 'nachtlicht' ledstripje. Kan dit nog kwaad?
 
ook mijn bakken stonden gister op 29 graden, tijdelijk kan dat meestal geen kwaad. voor planten zeker niet. bij vissen ligt het er een beetje aan welke je hebt.

maar vind t wel vreemd dat als je huis geen 29 graden is, je water dat wel word. dan zouden je lampen nu ineens 4-5 graden toevoegen.
 
Ik vind het ook raar, de 40 en 25 liter bakken blijven wel prima, dus ligt het aan de verwarming of de lampen (denk ik dan). Ik wacht nog maar even af
 
Nee, staat tegen een muur waar geen zonlicht op komt.
Temperatuur is nu wel iets gezakt gelukkig
 
Even flink de ramen erbij open als het wat afkoelt buiten. Nog 2 dagen en dan is het eerst weer voorbij.
 
jessicapilon zei:
Even flink de ramen erbij open als het wat afkoelt buiten. Nog 2 dagen en dan is het eerst weer voorbij.

Ja, morgen geven ze hier al terug regen, zaterdag 12 graden. Spijtig dat het goed weer al weer voorbij is .
 
Ja de ramen gaan open zodra de zon eraf is, dus zal het vannacht wel flink laten koelen.
tIs nu 27,4 in de bak, scheelt alweer een stukje

Jammer dat het goede weer voorbij is, hou er wel van
 
agja, het is pas Mei moet je denken. komen nog wel goeie dagen aan hoop ik :D

alleen als het buiten 30+ graden gaat worden moet je wel even je aquarium goed in de gaten houden.
zijn buiten zo n ventilator nog wel meer mogelijkheden om m koel(er) te houden.
 

Terug
Bovenaan