Graag advies over co2


DemiEllina

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2023
Berichten
78
Leeftijd
26
Hallo allemaal,

Omdat mijn planten niet goed groeiden ben ik all in one plantenvoeding van plantenvoeding gaan toevoegen. Nu heb ik last van groene alg op de ramen (maak het elke dag schoon met een algenspons om het bij te houden) en baardalg. Nu wil ik co2 gaan toevoegen (hoop dat dit het oplost), maar weet nog niet perse hoe. Een installatie vind ik eigenlijk erg duur, maar is wel de beste optie denk ik?

Wie kan mij wat meer vertellen over het toevoegen van co2. Moet het 's nachts uit? En hoe lang gaat een fles mee? Is vloeibaar toevoegen een idee?

Bedankt alvast 🙃
 
Er zijn diverse opties waaronder bio co2. Meeste wat wordt gebruikt is co2 in drukflessen en die kun je met of zonder controller laten werken. Met een controller heb je een mooie stabiele ph 24/7. Zelf heb ik jaren met een flipper gewerkt en een magneetventiel waardoor hij tijdens de nacht niet aan stond.
Het hangt ook af van je budget denk ik en bio co2 zelf maken is goedkoop maar wel af en toe wat werk en minder stabiel vindt ik.
Op marktplaats kun je vaak ook wel een co2 installatie kopen voor niet teveel geld.
 
Er zijn diverse opties waaronder bio co2. Meeste wat wordt gebruikt is co2 in drukflessen en die kun je met of zonder controller laten werken. Met een controller heb je een mooie stabiele ph 24/7. Zelf heb ik jaren met een flipper gewerkt en een magneetventiel waardoor hij tijdens de nacht niet aan stond.
Het hangt ook af van je budget denk ik en bio co2 zelf maken is goedkoop maar wel af en toe wat werk en minder stabiel vindt ik.
Op marktplaats kun je vaak ook wel een co2 installatie kopen voor niet teveel geld.
Bedankt voor je reactie. Welke merk co2 in drukflessen zal je aanraden? En hoelang gaat zo'n fles ongeveer mee? Licht is 8 uur aan, vissen: 6 corydoras, 4 boesemani regenboog, 12 hockeystick barbelen en 2 geelpunt ancistrusen. Is een 240 Liter. Beplanting is tussen gemiddeld en veel in en zijn veelal makkelijke planten.
 
Hoelang een fles meegaat is afhankelijk van je kh en het aantal liters. Het beste is om een fles van 2 kilo te kopen want die hoef je minder vaak te laten vullen en dat is ook vaak voordeliger.
Ik doe op 330 liter zo n 2 maanden met 2 kilo maar heb een vrij hoge kh en dan heb je weer wat extra co2 nodig. Met de 200 liter bak had ik altijd om de 4 maanden een nieuwe vulling nodig.
 
Ik zou eerst eens goed gaan uitzoeken of je slechte plantengroei wel CO2 gerelateerd is.
De keuze om CO2 te gaan gebruiken is niet altijd DE oplossing voor slecht groeiende planten. Natuurlijk; koolstof is altijd bevorderlijk voor de kwaliteit van de planten
maar ik zie mensen te vaak een slechte start maken en/of een slechte omgeving hebben gekozen om planten te laten groeien.
En daarmee bedoel ik een inerte bodem, slechte plantbemesting, verkeerde techniek enz.
En als ze dan last krijgen van plantproblemen en alg word er erg snel het toevoegen van CO2 in gasvorm als ultieme probleemoplosser gezien. En dat is het niet altijd.

Maar als je toch een goede set wilt aanschaffen: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/complete-co2-set-profi-2000-gram.html
een aansluitschema: https://www.tspt.nl/CO2/aanschaf.html
en een stukje hoe de CO2 af te stellen: https://www.tspt.nl/CO2/dummies.html
 
Ik zou eerst eens goed gaan uitzoeken of je slechte plantengroei wel CO2 gerelateerd is.
De keuze om CO2 te gaan gebruiken is niet altijd DE oplossing voor slecht groeiende planten. Natuurlijk; koolstof is altijd bevorderlijk voor de kwaliteit van de planten
maar ik zie mensen te vaak een slechte start maken en/of een slechte omgeving hebben gekozen om planten te laten groeien.
En daarmee bedoel ik een inerte bodem, slechte plantbemesting, verkeerde techniek enz.
En als ze dan last krijgen van plantproblemen en alg word er erg snel het toevoegen van CO2 in gasvorm als ultieme probleemoplosser gezien. En dat is het niet altijd.

Maar als je toch een goede set wilt aanschaffen: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/complete-co2-set-profi-2000-gram.html
een aansluitschema: https://www.tspt.nl/CO2/aanschaf.html
en een stukje hoe de CO2 af te stellen: https://www.tspt.nl/CO2/dummies.html
Bedankt voor je reactie. Ik vind het erg lastig. Ik heb namelijk toen die tijd 120 euro geïnvesteerd in een kleibolletjes bodem van flora base pro omdat gezegd werd dat dit heel goed voor de planten zou werken. In het begin deden ze het ook even goed, maar al vrij snel groeiden ze amper en kwamen er veel lelijke bladeren. Toen ben ik eerst plantenvoeding gaan toevoegen van easylife profito en fosfo, toen hoorde ik dat je dan een hele boel sporenelementen etcetera mist. Dus doen all in one van plantedbox gaan toevoegen en sindsdien is de alg erger en er sneller. Ik heb een testset besteld en die komt donderdag, dan ga ik eerst alle waardes even goed meten. Is dit handig om vrijdag te doen na de waterwissel en toevoegen van plantenvoeding? Ik denk dat donderdag zelf na 6 dagen de meeste werkzame stoffen alweer minder zijn.
 
Misschien kun je anders even de waterwaarden posten met een goed totaaltje van de bak en wat je verder toevoegt. Snap dat de waarden dan donderdag pas gepost kunnen worden want dat lees ik net;)
 
Misschien kun je anders even de waterwaarden posten met een goed totaaltje van de bak en wat je verder toevoegt. Snap dat de waarden dan donderdag pas gepost kunnen worden want dat lees ik net;)
Ga ik doen 😊👍
 
De flora base pro is niet extra geimpregeneerd met ammonia en andere voedingsstoffen zoals de andere soils uit het topsegment.
Ook de pH verlagende eigenschappen zijn in de praktijk relatief snel uitgewerkt. Vandaar ook dat deze soil zich onderaan het segement bevind wat betreft kwaliteit en werking ( maar ja, B-merk).
Maar het wel de bedoeling geweest dat je direct een complete waterkolombemesting moest gaan toevoegen.
Niet alleen profito en fosfo, maar ook een bron van nitraat en kalium. Als je planten slecht beginnen te worden ben je veelal te laat met ingrijpen.
De plant moet in de regel wel een heel goed wortelgestel hebben om te kunnen herstellen van een langdurig voedingstekort.
Resultaat is zoals je hebt bemerkt veelal een bak met slecht groeiende planten en alg.

Hoe dit op te lossen?
De meest slechte planten eruit en vervangen voor nieuwe, een goede complete AIO, goed onderhoud, voldoende waterwissels en veel geduld.
 
Bedankt voor je reactie. Ik vind het erg lastig. Ik heb namelijk toen die tijd 120 euro geïnvesteerd in een kleibolletjes bodem van flora base pro omdat gezegd werd dat dit heel goed voor de planten zou werken. In het begin deden ze het ook even goed, maar al vrij snel groeiden ze amper en kwamen er veel lelijke bladeren. Toen ben ik eerst plantenvoeding gaan toevoegen van easylife profito en fosfo, toen hoorde ik dat je dan een hele boel sporenelementen etcetera mist. Dus doen all in one van plantedbox gaan toevoegen en sindsdien is de alg erger en er sneller. Ik heb een testset besteld en die komt donderdag, dan ga ik eerst alle waardes even goed meten. Is dit handig om vrijdag te doen na de waterwissel en toevoegen van plantenvoeding? Ik denk dat donderdag zelf na 6 dagen de meeste werkzame stoffen alweer minder zijn.
Bij een all in one estimative index wordt als advies gegeven om een 50% ww wekelijks te doen. Ik verwacht dat de algen vooral kans hadden door een gebrek aan voeding voor de planten. Vooral geduld is het sleutelwoord heb ook ik ondervonden.

Vloeibare CO2 klopt eigenlijk niet. Het is een gasvorm.
 
Bij een all in one estimative index wordt als advies gegeven om een 50% ww wekelijks te doen. Ik verwacht dat de algen vooral kans hadden door een gebrek aan voeding voor de planten. Vooral geduld is het sleutelwoord heb ook ik ondervonden.

Vloeibare CO2 klopt eigenlijk niet. Het is een gasvorm.
Klopt deed ik eerst ook en dan de 10ml per 100 liter. Maar omdat iemand zei dat 5ml per 100 liter met mijn planten bestand ook voldoet ben ik dit gaan doen. Helaas heeft dit de algen niet verminderd. Omdat ik minder toevoeg en mijn vriend 120 liter per week verversen erg veel vindt, ben ik 25% gaan doen per week. Geduld vind ik erg lastig haha 🙊 vooral als je al een tijdje bezig bent en het pakt niet mooi uit, dan geeft het mij soms meer stress dan dat ik er van geniet..

Dat had ik ook gelezen nu inderdaad..
 
De flora base pro is niet extra geimpregeneerd met ammonia en andere voedingsstoffen zoals de andere soils uit het topsegment.
Ook de pH verlagende eigenschappen zijn in de praktijk relatief snel uitgewerkt. Vandaar ook dat deze soil zich onderaan het segement bevind wat betreft kwaliteit en werking ( maar ja, B-merk).
Maar het wel de bedoeling geweest dat je direct een complete waterkolombemesting moest gaan toevoegen.
Niet alleen profito en fosfo, maar ook een bron van nitraat en kalium. Als je planten slecht beginnen te worden ben je veelal te laat met ingrijpen.
De plant moet in de regel wel een heel goed wortelgestel hebben om te kunnen herstellen van een langdurig voedingstekort.
Resultaat is zoals je hebt bemerkt veelal een bak met slecht groeiende planten en alg.

Hoe dit op te lossen?
De meest slechte planten eruit en vervangen voor nieuwe, een goede complete AIO, goed onderhoud, voldoende waterwissels en veel geduld.
Dat wist ik helaas niet :( de AIO van plantedbox die ik nu gebruik is wel voldoende toch? Hoorde er veel mensen lovend over.. ik ga van de week even kijken voor nieuwe planten. Heb je nog tips voor goede planten, maar die ook vrij makkelijk zijn? Ik heb zelf ook ambulia erin, die gaan wel vrij snel, maar de onderste stukken worden bruinig. Ligt ook veel troep op als ik er even in schud, maar dan gaat het bruine niet weg.
 
In principe is de AIO voldoende maar wel afgeleid voor de EI dus met een verversing van 50%.
In de AIO zitten sporenelementen en de nitraat en fosfaat.
 
In principe is de AIO voldoende maar wel afgeleid voor de EI dus met een verversing van 50%.
In de AIO zitten sporenelementen en de nitraat en fosfaat.
Ohh okee. Maar als ik dan de helft van de hoeveelheid doe, kan ik dan ook 25% verversen? Of werkt dat niet zo 🙊
 
Ja dat kan ook en dat doen sommigen met de EI inderdaad ook. Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer want omdat je minder ververst blijft er meer voeding in het water wat in de bak blijft en hoef je minder toe te voegen. Bij de EI ververst men normaal 50% en voegt men 20/2mg toe maar ververs je 25% dan moet je geen 20/2 maar 10/1 toevoegen.
 
Ohh okee. Maar als ik dan de helft van de hoeveelheid doe, kan ik dan ook 25% verversen? Of werkt dat niet zo 🙊
De wet van liebig stelt dat de plant zo hard kan groeien als dat de meest beperkende stof de plant afremt. De plant heeft een waslijst aan stoffen nodig. Die zijn onderverdeeld in micro en macro. Als je ook maar 1 stof te weinig hebt dat remt dat de groei af van de plant. Hoewel de plant harder wilt groeien omdat er genoeg andere stoffen zijn alleen de plant kan niets met deze stoffen omdat hij iets mist.

Vervolgens gaat de plant lekken. Alle stoffen waar hij niets mee kan raakt hij weer kwijt (dit kost de plant energie en put de plant voor niets uit) de gelekte stoffen en de uitgeputte plant is een rede voor alg om toe te kunnen slaan.

Daarom is balans zo belangrijk. Dat de planten tekorten hebben betekend niet altijd dat het probleem daar gezocht moet worden. Afhankelijk van de soort plant en zn behoefdes kan je ook zorgen dat er niet té veel van de andere stoffen zijn. Waardoor de plant harder gaat werken dan nodig is.

Het belangrijkste is een balans vinden die passend voor jou is. En je moet kijken waar dus beperkende factoren zijn. Op dit moment is dat co2 en licht. Hoewel licht voldoende zal zijn kan je hier weinig aan veranderen. Aangezien je op dit moment niet veel met co2 kan doen moet je dat ook als vaste waarde zien. Dat betekend dat je wat zou kunnen doen aan het overschot aan voedingsstoffen.

Door dus ipv 25% gewoon 50% water te wisselen haal je wat meer voedingsstoffen er uit. Als gevolg merkt de plant een kleiner verschil op aan tekorten. De plant zal minder hard groeien minder hard werken en minder lekken. Hierdoor vind de plant balans en kan de alg ook verdwijnen.

Ik zou om die rede gewoon wat meer water wisselen. Misschien wat drijfplanten toevoegen en minder voeding doseren zolang er nog tekorten zijn.

Richdose waar de ei methode op gebaseerd is is vooral goed bij aquaria die al wat ouder zijn. Waar de planten een goeie stabiliteit hebben gevonden. Een opstartende bak heeft meer waarde aan een leandose (en makkelijke planten die niet afhankelijk zijn van de richdose) weinig voeding in het waterkolom betekend weinig voeding voor de alg. De planten vinden hun voeding in de bodem wel.

Wat wel belangrijk is is dus voor voldoende calsium en magnesium te zorgen. En nitraat moet ook in goedde verhouding liggen van fosfaat. Maar het hoeft niet veel te zijn van allemaal. Als de verhoudingen maar kloppen en je niets mist.
 
Heel verhaal weer van Don met allerlei technische kreten waar heus niet iedereen kaas van heeft gegeten…maar als je 50% wissel doet en aanvult conform de ei methode of je wisselt 25% en vult de helft vd stoffen aan die je bij de 50% zou moeten gebruiken komt volgens mijn, beperkte kennis, gewoon op hetzelfde neer. Alleen kun je dan langer met de oplossing doen.

ik gebruik voor mijn Lido de complete van aquariumbemesting en wissel echt niet elke week 60liter water. Bij mij houdt het wel op met 15 tot 20ltr per keer, en vul dus ook maar beperkt voedingsstoffen toe.

het is ook een kwestie van proberen en observeren.
 
Hallo allemaal,

Omdat mijn planten niet goed groeiden ben ik all in one plantenvoeding van plantenvoeding gaan toevoegen. Nu heb ik last van groene alg op de ramen (maak het elke dag schoon met een algenspons om het bij te houden) en baardalg. Nu wil ik co2 gaan toevoegen (hoop dat dit het oplost), maar weet nog niet perse hoe. Een installatie vind ik eigenlijk erg duur, maar is wel de beste optie denk ik?

Wie kan mij wat meer vertellen over het toevoegen van co2. Moet het 's nachts uit? En hoe lang gaat een fles mee? Is vloeibaar toevoegen een idee?

Bedankt alvast 🙃
Voordat je van alles en nog wat zou willen doen moet je je eerst afvragen waarom er groene alg op je ramen zit. En hoe je dit zou moeten bestrijden. Er bestaan twee soorten; een zachte variant die gemakkelijk te verwijderen is. De oorzaak ligt vaak bij een te laag CO2 gehalte t.o.v. je Lichtsterkte. De harde soort, ook wel puntalg genoemd is moeilijker te verwijderen. De oorzaak ligt hier naast een laag CO2 gehalte ook bij een fosfaat tekort. Zoals ik hier al aangaf speelt je CO2 level een rol. Moet je dus CO2 toevoegen? Dat is maar de vraag. Want een CO2 tekort bestaat in correlatie met je lichtsterkte. Je lichterkte is dan te hoog t.o.v. je CO2 in je bak. Misschien is het al voldoende om je lichtsterkte te dimmen. (Niet je lichtduur!) Wanneer je niet kan dimmen kan dit ook door je lamp gedeeltelijk af te dekken. Maar dit alles hangt wel af van je plantenbestand. Wanneer je planten veel licht vragen moet je niet gaan dimmen en zou je wél CO2 moeten toevoegen. Ik schreef al dat er mogelijk ook sprake is van een fosfaat tekort. Het nadeel van ALL In One plantenvoeding, want het is een totaal voedingsproduct, is dat je eigenlijk niet kan sturen op eventuele tekorten. Het is daarom ook beter mikro en makro voeding apart aan te bieden. Een, overigens ook veel goedkopere manier, van voeding zijn de poeders van Aquariumbemesting.nl. Deze poeders leng je aan met water en zijn aldus te doseren. Daarmee kan je dus ook fosfaat tekorten aanpakken. Maar ook andere mogelijke tekorten kan je op die manier sturen. Terugkomend op je baardalg ook hier ligt je CO2 hoogte aan ten grondslag.
 
Heel verhaal weer van Don met allerlei technische kreten waar heus niet iedereen kaas van heeft gegeten…maar als je 50% wissel doet en aanvult conform de ei methode of je wisselt 25% en vult de helft vd stoffen aan die je bij de 50% zou moeten gebruiken komt volgens mijn, beperkte kennis, gewoon op hetzelfde neer. Alleen kun je dan langer met de oplossing doen.

ik gebruik voor mijn Lido de complete van aquariumbemesting en wissel echt niet elke week 60liter water. Bij mij houdt het wel op met 15 tot 20ltr per keer, en vul dus ook maar beperkt voedingsstoffen toe.

het is ook een kwestie van proberen en observeren.
Technische termen vallen eenmaal onder het "vakjargon" wat deze hobby vraag om zichzelf goed te kunnen onderhouden. Ik gooi met technische termen omdat het de termen zijn die gebruikt kunnen worden om informatie op te zoeken die bruikbaar is of kan voor deze situatie en gelijke situaties. Niet iedereen hoeft het te snappen of op te zoeken maar als mensen meer willen weten kunnen ze hier wel mee verder. Denk je niet dat dat zo werkt? Misschien zie ik het gewoon fout.

Er zit een verschil tussen 50% wisselen en dubbel toevoegen, en 25% wisselen en minder toevoegen. Je doet meer dan alleen de voedingsstoffen verwijderen tijdens een waterwissel. Je voegt ook daarmee stoffen aan die niet anders aangevuld zouden worden (of je zou echt alles compleet moeten toevoegen.

Ook haal je met 50% gewoon meer stoffen er uit die als overschot gezien kunnen worden. Een deel kan je in controle houden door minder toe te voegen. Maar een deel voeg je niet toe. Dat komt vrij uit de bodem, is organisch afval van planten. Als je dan 25% wisselt en gewoon maar minder toevoegd dat blijven die andere stoffen achter. Belasting wat de alg bevordert.

Daarom kan het helpen om gewoon de 50% wissel te doen ipv minder toe te voegen. Je gaat voor de balans en niet alleen voor het dumpen en uit wisselen. Maar zolang er een tekort is kan je wisselen en toevoegen wat je wilt dat lost het probleem niet op natuurlijk. Dan is het dweilen met de kraan open.
 
Nou, gelukkig is iedereen vrij om het op zn eigen manier te doen.

Al krijg ik af en toe een beetje het idee dat er steeds meer wordt aangedrongen op de Ei, en dus een overschot aan voedingsstoffen in de waterkolom. Dit om fouten te voorkomen bij het doseren vd stoffen door onkunde van ‘starters’.

De wat ervarener aquariaan kan best zonder ei-methode, is mijn mening, door observeren en meten.
de ei methode of een andere methode heeft als bijkomend voordeel dat je niet, of bijna niet, hoeft te meten,
 
Het 50% verversen is bij de EI puur bedoeld om bij weinig verbruik door planten ervoor te zorgen dat de hoeveelheid voeding niet teveel kan oplopen en als je de gewone EI volgt zou je in theorie max 40/4 kunnen krijgen als de bak niets verbruikt. Dat los van wat de vissen produceren en wat er in het kraanwater zit.
Maar omdat planten nu eenmaal wel voeding verbruiken zal je niet snel boven die 40/4 uitgaan komen.

Zoals Ben ook al aangeeft zijn de genoemde algen vaak een teken van tekorten van co2/po4 als het op de ramen zit en dat staat helemaal los van lekkende planten.
ook in bakken zonder planten en veel licht zie je algen op ramen en dode objecten komen.
Als de verhouding licht en co2/po4 niet goed is dan zie je vaak harde of zachte puntalgen opduiken. Dus in bakken zonder planten zoals in Tanganyaka bakken met alleen stenen.
 
Al krijg ik af en toe een beetje het idee dat er steeds meer wordt aangedrongen op de Ei,
Dat valt denk ik wel mee en nodig is de EI zeker niet maar het is wel een makkelijke methode om tekorten te voorkomen en je hoeft niet telkens te meten.
Er zijn inderdaad vele wegen die naar Rome leiden.
 
dat staat helemaal los van lekkende planten.
Dat zie je verkeerd. De lekkende planten voeden de biofilm. Tijdens extra lekkende planten heb je door heel de bak een verdikte biofilm. Dat betekent niet dat de alg hoeft te ontstaan maar de alg gebruikt het wel als trigger als je pech hebt. Niet alleen op de plant zelf.


ook in bakken zonder planten en veel licht zie je algen op ramen en dode objecten komen.
Dat komt omdat veel licht dan de trigger is geweest. Ook in bakken met veel licht zie je algen op de ramen en dode objecten komen. Daar kunnen planten weinig aan veranderen ze kunnen het hoogstens bevorderen maar de alg vind zn weg wel.
Als de verhouding licht en co2/po4 niet goed is dan zie je vaak harde of zachte puntalgen opduiken
Maar is dit dan wat de alg zo lekker vind? Lage co2 en hoge po4? Dat staat dan los van de plant. Dat zijn dan dé omstandigheden waar de alg het beste in groeit? Heb ik me namelijk altijd af gevraagd. Wat vind de alg lekker?
 
Maar is dit dan wat de alg zo lekker vind? Lage co2 en hoge po4? Dat staat dan los van de plant.
Wat ze lekker vinden dat weet ik niet maar veel licht en lage co2/po4 is wel een reden voor bepaalde algen om de kop op te steken. Ik noemde al de Tanga bakken waar alleen vaak stenen inzitten en toch zie je daar dan veel groene als omdat daar vrij veel licht boven zit en weinig co2/po4. In zo n bak voegt men zonder planten niets toe namelijk.
Baardalg zie je ook bij lage co2 hoeveelheden als er veel licht boven zit en dan ook vaak als eerste op bv hout en dode dingen zoals de bescherming van de verwarmingsbuis.
Daar heeft een biofilm of een lekkende plant weinig mee van doen maar daar is dan weer de verhouding licht en co2 niet op orde.

Ik lees dat jij het veel hebt over lekkende planten en dat kan soms ook een trigger zijn en over de biofilm maar dat laatste is nieuw voor mij als oorzaak van algen. Algen krijg je door tekorten of door een teveel aan organische belasting.
 
of door een teveel aan organische belasting.
Je die organische belasting vind zich in de biofilm aan geloof ik. Dat hoopt zichzelf op. Ik hoop nogsteeds een keer een algexpert te vinden die me een boel kan vertellen over de algen zelf, ipv de planten. Want die 2 dingen worden vaak door elkaar gemixt.

Een co2 tekort is voor de alg lijkt me vooral interessant als er ook daadwerkelijk planten zijn om te lijden aan het co2 tekort.

Ik vraag me wel af wat sneller alg maakt.
Een bak met co2 zonder planten
Of een bak zonder co2 en zonder planten.

Ik zie mezelf dit nog wel testen! op dit moment heb ik geen iedee hoe ik alg krijg in mn bak of ik moet echt iets geks doen. Volgens mij weet dat ene plukje baardalg in mn bak ook niet meer wat ie daar doet. Mn laatste alg is als sneeuw voor de zon verdwenen toen mn planten aangepast raakten aan de bak.
Vaste licht tijden hebben ook geholpen. Op het moment heb ik 12 licht uren.
 
Dat zie je verkeerd. De lekkende planten voeden de biofilm. Tijdens extra lekkende planten heb je door heel de bak een verdikte biofilm. Dat betekent niet dat de alg hoeft te ontstaan maar de alg gebruikt het wel als trigger als je pech hebt. Niet alleen op de plant zelf.



Dat komt omdat veel licht dan de trigger is geweest. Ook in bakken met veel licht zie je algen op de ramen en dode objecten komen. Daar kunnen planten weinig aan veranderen ze kunnen het hoogstens bevorderen maar de alg vind zn weg wel.

Maar is dit dan wat de alg zo lekker vind? Lage co2 en hoge po4? Dat staat dan los van de plant. Dat zijn dan dé omstandigheden waar de alg het beste in groeit? Heb ik me namelijk altijd af gevraagd. Wat vind de alg lekker?
Bij, met name, een CO2 te kort wat dus gewoon een deel van de plantenvoeding is kunnen planten stoppen met hun groei. Pas daarna zouden ze voedingsstoffen waaronder onder meer suikers kunnen gaan lekken. Lekkende planten zijn dus beschadigde en mogelijk afstervende planten. Gezonde planten lekken geen voedingsstoffen. Lekkende planten voeden de biofilm? Nou nee, een biofilm wordt door bacteriën gevormd. Die daarvoor voedingsstoffen gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld gewoon in het water zitten. Of ze halen het uit het substraat. Als er genoeg bacteriën in de kolonie zijn zullen ze exopolysacchariden gaan afscheiden waar vanuit zich een biofilm gaat vormen en waarmee die bacteriën een voor hun gunstig leefmilieu vormen. Maar voor Ts. is dit alles niet interessant, denk ik maar zo. Ze wil gewoon hulp voor haar probleem en meent dat CO2 behulpzaam zou kunnen zijn. Daarom heb ik mijn reactie gegeven als hierboven beschreven in de hoop dat ze daar iets aan heeft.
 
De reactie was omdat ik moeite heb met reacties waarvan de feitelijke juistheid in twijfel getrokken kunnen worden en die mede aquarianen op een dwaalspoor brengen. De laatste zinnen zijn ook daarom toegevoegd!
Weleens van de negeer knop gehoord?😉 Ik erger(de) me er groen en geel aan. Wel weer goed dat jij de moeite neemt er tegenin te gaan.
 
Je kunt ook proberen de verlichting wat te dimmen of drijfplanten toe te voegen. Of nog wat extra planten. Elk aquarium is anders en soms moet je wat dingen proberen. Geduld is ook belangrijk want een verandering zie je vaak niet direct terug. Dus niet 5 dingen tegelijk veranderen.
 
De TS vraagt advies over een co2 toepassing en ik denk dat we de andere discussie even moeten voortzetten daar waar het kan dus graag hier verder als daar behoefte aan is.
Anders maken we het denk ik voor de TS ingewikkeld en het was niet de vraag van hem of haar.

 
Goedemorgen allemaal,

Zo dat is een hoop informatie om mee wakker te worden 🙊 maar kan er zeker wat mee. Morgen krijg ik mijn testset. De uitslagen zal ik hier posten. Hopelijk kunnen jullie mij dan verder helpen.

Wat betreft het licht. Er zit sera led licht in. 1 witte en 1 rode. Er zit geen dimfunctie, maar is deze er makkelijk op te zetten? Staat 8 uur per dag aan trouwens. Drijfplanten heb ik wel geprobeerd, maar vond het niet erg mooi lijken omdat je door de hoogte van de rand alleen de wortels zag.
 
Bij drijvers zie je snel de wortels maar deze kun je prima kortknippen hoor en dat doe ik ook wekelijks.
 
s vloeibaar toevoegen een idee?
Zou ik niet doen. Das niet de echte CO2 als in gasvorming. Carbo vloeibaar is meer een bestrijdingsmiddel. Je kunt al veel verschil maken in soort diffuser en nog meer in een reactor wat betreft het oplossen van CO2 in water. Een reactor is dan beter. Wel goed kijken naar de capaciteit van het externe filter.
 

Terug
Bovenaan