Het is inderdaad logisch beredeneren. Maar zoals het verhaal met de kikker illustreert leidt logisch redeneren niet altijd naar de juiste conclusies.
Wel valt het ook mij op dat je nog niet alle input hebt meegenomen en toch een regel lijkt te zien. Goed onderzoek vraagt dat je hier heel zorgvuldig mee omgaat. Ook de grote onderzoekers bij universiteiten gaan hiermee nog weleens de fout in. Daarom houden ze elkaar nauwlettend in de gaten. Pas als je verhaal blijft staan ondanks de kritiek van anderen heb je een goed verhaal.
Ik denk dat je je wel degelijk in de materie verdiept. Maar het is vrij complexe materie en het duurt gewoon enige tijd voordat je het complete plaatje ziet. Dat lukt alleen als je open blijft en ook kritisch blijft naar je eigen bevindingen.
Als je je voorlopige conclusies als onvoldongen feiten gaat presenteren dan lukt dat niet meer.
Je hoeft ook niet alle antwoorden te hebben. Dat is juist het mooie aan een forum. We praten er veel over en elke keer draagt iedereen een stukje van de puzzel bij.
Nouja mn conclussies trek ik niet allemaal uit beredeneringen maar vooral toch uit informatie wat ik lees zoals john al stelde. Als me uitgelegd kan worden welke input ik in mn verhalen mis kan ik er iets mee. Op deze manier is het een welles nietes spelletje waar ik niet aan mee wil doen. Alleen. Krijg ik niet de ruimte om mn eigen waarheid te mogen delen als ik continu zwart gemaakt word door mensen die niet zelf goed kunnen onderbouwen wat ze bedoelen.
Hoe meer ik lees hoe meer ik leer hoe meer ik begrijp besef ik me steeds meer en meer dat ik er niet naast zit, misschien sommige dingen maar het meeste voor jij gevoel niet. Wat betreft de co2, wat betreft de alg. En de relatie tot die 2. Het is net chinees. Ik kan het lezen ik kan het alleen niet zelf schrijven dat is me nog een stap te ver. Maar ik begrijp de materie goed genoeg voor mijn gevoel om conclussies te durven trekken. Dat zijn mijn waarheden. Maar ik ben niet blind voor de waarheid voor andere. Ik hoor jullie. Ik versta jullie alleen nog niet. Heb een aquaforum tolk nodig denk ik.
Ik doe het even hier want ik wil TS niet gek maken met discussies hierover.
Ik kan hier pas mee verder als me duidelijk gemaakt kan worden wat ik nu precies mis, of fout heb in mn verhaal. Welk stukje neem ik niet mee in mn dingen die ik gezegd heb?
Ik weet gewoon vrij stellig te zijn over het feit dat door zuur in in mn water toe te voegen ik meer co2 in mn water krijg. En dat dit ook zichtbaar is in de tabel co2/ph/kh. Deze tabel geld ook voor mij zonder dat ik toevoeg. Doordat ik mn ph laat zakken doormiddel van h+ ionen word mn kh langzamerhand omgezet naar co2. Dit verdwijnt uiteindelijk door de atmosfeer. Daarom is het belangrijk om mn kh aan te blijven vullen doormiddel van waterwissels terwijl ik mn ph lager houd met elsenproppen (h+), of wat voor methode dan ook.
Dit was dé informatie die ik nodig had voor mn aquarium aangezien mn ph 8+ was en mn kh 10. Ik niet wist hoe ik hm moest laten dalen tegelijkertijd had ik een probleem met alg. Ik had een co2 tekort omdat mn hoge ph alle co2 omzette naar carbonaten en bicarbonaten. Hier komen de algen op af.
Wat me op het punt brengt waar roodalgen op af komen. Carbonaten en koolhydraten. Dat is alles waar je te veel van hebt bij een kh 10 en ph 8+. Koolhydraten van de verdikte biofilm door de lekkende planten door met gevolg van mn co2 tekort.
Wat zou er gebeuren als ik co2 toevoeg? Zoals me dus door velen steeds werd aangeraden als oplossing. Of zoals velen steeds zeggen. Roodalg is een co2 probleem. Dat klopt niet helemaal. Roodalg is een ph probleem. Een kh probleem. Het co2 probleem is het gevolg er van. Je hebt te veel carbonaten in verhouding tot h+ ionen. Hierdoor veranderd de co2 die je toevoegd in nog meer carbonaten. En slaat uiteindelijk neer als kalk in het ergste gevallen.
Mijn conclussie is daarom met een baardalg omschrijven als een co2 probleem, dat co2 toevoegen dweilen met de kraan open is. Zolang de kh te hoog is en osmose of regenwater geen optie is dan is een "co2 probleem" het beste op te lossen met h+ zoals turf en elsenproppen. Dan is het een kh/h+ probleem. Ik kan er jammer genoeg niets aan doen dat ik een kh10 uit de kraan krijg. Ik kan het alleen omzetten naar co2 voor me planten. Krijg er mooi bruin water voor terug 😄