Wat ik denk dat het is: simpel, ik weet het niet. Gewoon dat het geen
Planorbis sp. is, maar een onbekend lid van de
Planorbidae. Heeft dit veel effect of hulp op de problemen van de TS, niet direct. Maar dat lijkt me een nogal slap excuus om daarom foute identificaties te geven (zeker als mensen buiten de TS zulke topics later doorlezen, wie weet juist om een identificatie te vinden).
Waarom ik er zo op wijs: als je links en rechts van die verzonnen soortnamen blijft gebruiken die in een cirkelredenatie worden gepropageerd tussen een aantal fora houdt je zulke verwarring alleen maar in stand. Planorbis arnoldi bestaat niet, zo simpel is het. Er is geen type-exemplaar, geen wetenschappelijke beschrijving en al helemaal geen wetenschappelijke publicatie erover. Taxonomische sites zoals ITIS, GBIF, Molluscabase en WORMS houden redelijk goed de laatste stand van zaken bij, en nergens vindt ik ook maar een spoor van de naam Planorbis arnoldi. De verwarring tussen de poelslak en de puntige blaashoren komt uit exact hetzelfde principe voort, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties wanneer mensen besluiten om hun toch maar "inheemse poelslakken" weg te gooien in de sloot terwijl het gaat om puntige blaashorens. Maar het is inderdaad duidelijk dat het je weinig uitmaakt welke namen je rondstrooit, aangezien het al meer dan 200 jaar
Planorbarius corneus is ipv.
Planorbis corneus.
Wat jij trouwens eveneens de "normale posthorenslak" noemt, de
Planorbis planorbis, (schijfhoren) houdt zijn huisje in hetzelfde vlak als het oppervlak waar hij over kruipt.
Edit. Na even rondzoeken,
Gyraulus chinensis is een sterke kanshebber, een gekende soort uit de aquariumhandel die qua grootte en schelpmorfologie er wel flink op lijkt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gyraulus_chinensis#/media/File:Gyraulus_chinensis_shell.jpg