02/03-11-2019 Vivarium Rosmalen


Een beetje jammer, dat gehak op elkaar hier, maar aan de andere kant mag iedereen zijn/haar mening geven.
Ik zal in ieder geval proberen het een beetje genuanceerd te houden .....

Nadat ik me al een aantal jaren achter elkaar de toegangskaartjes niet kon veroorloven had ik die nu al een paar weken van tevoren op zak.
Ik had er dus heel veel zin in en keek er verlangend naar uit. Dus op de zondag met vrouw en zoon (van 9) er enthousiast heen.

Om te beginnen: ik heb er zeker geen spijt van! Integendeel!
Ik heb heel veel leuks gezien. Met name bij de insecten, ik ben daar niet heel erg in thuis maar kan me nu wel voorstellen waarom zoveel mensen daar helemaal leip van zijn. Er waren prachtige kevers, wandelende takken en bladeren en nimfen. Mijn zoon vond alle reptielen geweldig, en daarin was ook heel wat te zien.

En bij de wedstrijden voor discusvissen, garnalen en aquascaping-bakken (terwijl ik eigenlijk niet veel met aquascaping heb) heb ik mijn ogen uitgekeken!

Er was ook enorm veel techniek, wat mij betreft een beetje tè veel, hier dus mijn eerste kritische puntje.
Hoewel de stand met aquariumtoebehoren voor het goede doel zeker mijn hart gestolen heeft. Helaas had ik er zelf niets van nodig, maar anders had ik het zéker dáár gekocht.

Als ik alleen was geweest zou ik trouwens ook heel graag Christel Kasselmann hebben willen horen spreken (wat een hoop werkwoorden achter elkaar, trouwens), maar ik denk niet dat mijn zoon daar erg van genoten zou hebben.

Maar dan nu toch ook maar de tegenvallers.

Bij een beurs denk ik - en dat is volgens mij ook de definitie ervan - aan handel.
Ik had van tevoren dan ook al een boodschappenlijstje met vissen, slakken en waterplanten gemaakt.
Maar uiteindelijk kocht ik daarvan 1 koppel honinggoerami's en 2 plantjes.

Ik had vooraf gezien dat de grootste aquariumplantenwebwinkels (lang woord!) aanwezig waren, maar die hadden maar een heel beperkt deel van hun aanbod meegenomen en dan ook nog niet het spannendste deel. Kwestie van beschikbare ruimte en de prijs daarvan, waarschijnlijk, maar ik vond het wel jammer.
En het aanbod aan aquariumvissen en -slakken vond ik eerlijk gezegd ook bijzonder mager. Ik heb eigenlijk maar 2 stands gezien die een noemenswaardig aanbod aan vissen hadden. En daar was het dan ook te druk om echt naar de dieren te kunnen kijken. Verder waren er Betta's, Betta's en Betta's maar die heb ik na 20 bakjes echt wel gezien. Slakken waren er nauwelijks of niet.

Maar goed, dieren en planten kopen kan in de rest van het jaar ook.

Ik had trouwens van tevoren vernomen dat er de grootste zeewaterafdeling ooit zou zijn. Misschien was dat ook wel zo, maar daar ging het dan wel alleen over koralen, die onder de meest vreemde kleuren kunstlicht werden vertoond. Vissen, garnalen, kreeften, zeesterren en andere dierren waren er nauwelijks te zien, en al helemaal niet te koop. Ik vind zee-aquaria prachtig, maar op deze manier mag die afdeling wat mij betreft volgend jaar worden geschrapt. Niks aan.

En dan tot slot ook nog maar even de vissen in plastic zakken.
Ik vind dat persoonlijk verschrikkelijk, niet alleen voor de vissen maar ook voor de klanten.

Aan de zakken op de tafels zie je niet meer dan de soortnaam en de prijs die erop geschreven zijn.
En natuurlijk staat erbij dat je de zakken niet zelf mag optillen, maar zonder optillen zie je dus geen vis en de 3 à 4 verkopers die de 75 klanten moeten helpen kunnen het ook niet bijhouden. Dus òf je ziet niets, òf je pakt tòch zelf een zak op met alle stress voor de dieren vandien.
En àls een verkoper de zak optilt, zie je door de vertekening door de zak (en het kleurverlies door al het optillen) eigenlijk nog steeds niets.

Er was een stand met Betta's die het anders deed: kleine stellingen met kubusvormige plastic bakjes van pakweg 1 liter en daarin de vissen. En voor die bakjes kun je natuurlijk elke afmeting gebruiken. De vis kan lekker blijven zitten waar die zit zonder al het optillen en schudden en de klant ziet de vis, zonder vertekening en met minder stresskleuren.
Zo zou het bij alle stands moeten!

Alles bij elkaar vonden wij alle 3 Vivarium een heel leuke ervaring, dus als het financieel enigszins kan komen we volgend jaar (of het jaar daarna, of het jaar dáárna) zeker weer!
 
Persoonlijk vind ik de manier van werken van Killievissen&Corydoras, aka Pierre Killi aka Pierre Ooms het beste van beide werelden hebben.
Daarbij zitten er enkele exemplaren van elke soort die je verkoopt in een showaquarium(pje)
en wordt de stock veilig en stressloos in tempex boxen aan de kant gehouden.
 
Kilivissen&corydoras vond ik ook veruit de beste manier hebben. Echt mijn complimenten daarvoor. Daar overigens ook 2 koppels Aphyosemion meegenomen, maar dat terzijde.
Zakjes of bakjes is volgens mij elk jaar al discussie over. Ik vond het dit jaar al heel erg fijn om te zien dat overal bijstond dat zakken niet opgepakt mochten worden. Dat gebeurde ook veelal niet, enkel door de standhouders zelf. Dat je dan wat langer moet wachten, so be it. In ieder geval complimenten aan de standhouders en organisatie. Het dierenwelzijn stond dit jaar duidelijk veel hoger in het vaandel.
Wij hebben genoten van dit jaar. Elk jaar weer leuk om nieuwe techniek en vissoorten te zien. En natuurlijk de gezichten achter het forum te zien. Wij zijn er volgend jaar weer bij en de jaren daarna ook, zolang de organisatie nog zin heeft om het te organiseren. Ik vind het elk jaar een prachtig evenement en enorm knap dat een groepje vrijwilligers dit voor elkaar kan krijgen. Dat het internationaal ook gewaardeerd wordt, was wel te merken aan alle Belgische en Duitse auto's op de parkeerplaats :D
 
Voor mij was dit de eerste keer dat ik Vivarium bezocht. Ik was met mijn vriendin, en we hebben onze ogen uitgekeken. Vooral de aquascapes waren erg inspirerend. Wat betreft de verkoop van vissen: ik had nog nooit eerder vissen te koop gezien in zakjes, en ik moest ook even slikken toen ik dat zag. Gelukkig mocht je de zakjes niet oppakken, en dat is wel zo rustig voor de vissen. Dieronvriendelijk? Ik vraag het me af... Gisteren heb ik zelf mijn L010 gevangen, die nogal gestrest was vanwege de sluiers en naar mijn vriendin gebracht. Brownie zat gistermorgen op een geschikte plek, zodat ik haar snel kon vangen, en ik heb haar een poosje in de keuken neergezet in een ( open ) zakje. Daar merkte ik dat ze een stuk rustiger werd. Het is natuurlijk wel een prikkelarme omgeving. Misschien dat datzelfde geldt voor de vissen die op de beurs in zakjes worden verkocht. Veel vissen zijn prooidieren, en ik kan me ook voorstellen dat de hele dag aangestaard worden door ogen ( goed te zien door een aquariumruit) ook niet ideaal is. Misschien voelt een zakje wel veiliger voor een vis, al kan de klant hem alleen van bovenaf zien. Dat de betta's in kleine bakjes zaten is natuurlijk niet zo vreemd en past eigenlijk ook bij hun natuurlijke gedrag. Maar wat nou de meest ideale manier van vissen verkopen is...? Enfin, ik ben in ieder geval weer een ervaring rijker, heb een leuke dag gehad en kom volgend jaar graag weer terug.
 
Ik vond het een prima editie. De afgelopen 2 of 3 edities niet geweest, dus geen echt vergelijkingsmateriaal meer. Er stonden in ieder geval genoeg stands, en een mooie ruime opzet in de zalen. Je kon lekker op het gemak een beetje rondstruinen. Zeewater vluchtig rondgelopen maar blijft toch niet mijn tak van sport. Goed vermaakt bij de Schorpioenenvereniging, leuk met die microscoop. Gelukkig kon ik me beheersen voor het thuisfront, want ik ben niet zo'n groot fan van in de schuur slapen hehehe. Nog wat leuke plantjes op de kop getikt en een blauwe schuimmat die overigens als een week ligt te stinken in de schuur maar dat ter zijde (wat ruikt die goor). Leuke lezing gezien van Kristel Kasselmann. Weinig planten die nog niet bekend waren, maar wel wat nieuws tussen. Ook een Crinum van vier meter waar wij als aquarianen natuurlijk geen klap aan hebben maar wel interessant was (voor de trivia). Stands waren goed, aanbod wat regulier al hadden de Zilverhaai, DHA-Aquariaan, en de Glasbaars leuke en interessante plantjes. Verder heb ik het merendeel van de zaterdag staan flyeren voor de NBAT met de secretaris mijn club (Ciliata Ridderkerk). Al met al leuke dingen gezien. Helaas was de grote discusbak afgedekt wegens omstandigheden toen ik ging loeren. Vond het eigenlijk erger voor de vissen zelf. En om meteen aan te haken op de discussie hier. Ik ben zeker geen voorstander van visjes in een zakje maar laten we eerlijk zijn het is de meest visvriendelijke manier die binnen onze mogelijkheden ligt. Grote complimenten voor Pierre van Killivissen en Corydoras. Een perfecte methode al snap ik dondersgoed dat grote aanbieders hier niet aan willen beginnen, maar ik zie in deze werkwijze wel de toekomst. De stands met zoveel mogelijk visjes in verkoopaquaria hadden ze van mij meteen mogen wegknikkeren van de beurs. Dat is juist het volledig tegenovergestelde wat je wil bereiken op het gebied van stressreductie...

edit: ik miste oprecht die tweedehands Aquarium en Terrarium boekenwinkel. Daar struinde ik altijd met veel plezier door het aanbod. Geen idee of die er op de vorige edities er wel was.
 
ik miste oprecht die tweedehands Aquarium en Terrarium boekenwinkel

Ik kan hem hebben gemist maar ik herinner me deze ook niet van de laatste jaren dat ik in Nieuwegein ben geweest hoor.
 
Aii zonde. Ik vraag me af of die nog bestaat. Weet jij wellicht nog hoe die zaak heet?
 
Nee dat kan ik je niet zeggen en ik ben van 2014-2017 daar geweest maar herinner me zo n stand dan niet Jeffrey. Misschien dat andere leden dat (nog) weten.
 
Helaas helaas. Wellicht schiet het iemand anders te binnen ja.
 
1573194105998.png
 
Mooi om te lezen dat er weer meer bezoekers zijn geweest dit jaar.
 
Ik wil de mensen in deze forum bedanken voor de informatie jullie mij gaven vóór dat ik voor 't eerst naar Vivarium ben geweest. Het advies was super; wij hebben het super gehad!
 
Volgend jaar staat nu al op de planning. Als mijn zoon rond die tijd niet jarig is
 
En hopen dat ik of weer met iemand mee kan rijden of weer zelf een baan heb.
 
Top! Zodra kaartverkoop is ben ik er weer bij :D
 

Terug
Bovenaan