120 cm aquarium - Jacob


Alweer ruim een week verder met de nodige veranderingen.
Eerst een totaalplaatje.
3CAAAF9C-E83B-4D6F-87B2-D8013C7586A4.jpeg

Mijn grootste fan kijkt ook altijd mee.

Vorige week naar GD aquarium in Dalen geweest en daar 12 corydoras panda opgehaald.
Vandaag via Marktplaats een tweede aquarium gekocht. Ik twijfel nog wat ik er mee ga doen, of het gewoon een quarantainebak of het wordt een garnalenbak. Ik heb hem gekocht omdat er 20 japonica garnalen in zaten en hij maar 2 tientjes was. Ook zaten er 2 honing gourami’s in en 1 rasbora espei. Ik denk dus dat ik hem opnieuw ga inrichten, dat de gourami’s er weer naar toe gaan samen met een schooltje espeis en wellicht garnalen (moet nog onderzoeken of dat samengaat)
E5059DA1-0D60-4512-80B5-CC2E212854C3.jpeg
E6AB283B-1FBF-4BCF-B4EA-F03A9FD1FAA3.jpeg
 

Bijlagen

  • trim.7C610F46-3F70-436A-BE0C-C549DB46523C.MOV
    9 MB
een schooltje espeis en wellicht garnalen (moet nog onderzoeken of dat samengaat)
Hier gaat de combinatie goed. Weet niet of je nieuwe aquarium groot genoeg is voor espeis.
 
Ik zie er 1 zwemmen in de grote bak middenin, denk dat ze overgezet zijn
Dat klopt. Die andere bak is zo smerig dat ik hem eerst helemaal wil schoonmaken en dat gaat makkelijker zonder bewoners. Of hij daar blijft ben ik nog niet helemaal over uit. Oorspronkelijk was mijn idee om het vissenbestand op Zuid-Amerika af te stemmen. Wel was ik er inmiddels uit dat ik er graag een school vissen in wil met een roodtint erin, en daar voldoet deze heer of dame ook aan.

Een tussenoplossing zou nog kunnen zijn om de espeis eerst aan te vullen tot een aantal wat eventueel ook in de 60 cm kan. Volgens bv seriouslyfish zou dat wel moeten kunnen.

Kortom, eerst maar eens knopen doorhakken.
 
Planten groeien goed. 1 week na start
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    362.8 KB · Weergaven: 107
Ik denk toch dat het een op Zuid-Amerika gericht vissenbestand wordt, momenteel heb ik dit in mijn hoofd:

- harem apistogramma cacatoides
- school diamantzalmpjes (20 stuks)
- school corydoras (10 stuks)
- 1/2 fraaie L-nummers

Hoe klinkt dit?
En wat is/gaat het worden? De panda’s heb ik langs zien komen😉
 
En wat is/gaat het worden? De panda’s heb ik langs zien komen😉
Daar ben ik nog steeds niet helemaal over uit. Komende week zal er wel een schooltje rasbora espei worden toegevoegd, aangezien anders die ene wel heel eenzaam is. Maar ik denk dat die uiteindelijk naar het tweede aquarium gaan.
 
Ik herken de twijfel. De bodem ben ik wel uit, corydoras julii. Voor de middenzone ben ik aan het twijfelen. Mogelijk de gewone kegelvlekbarbeel (of de espei). Hel leukste vind ik de roodkopzalm, maar qua waterwaarden niet zo makkelijk naar ik begrepen heb. De gewone kardinaaltetra vind ik ook nog steeds mooi, maar zo ziektegevoelig. Enfin kan nog wel een 3 weken denken...
 
In ieder geval actieve scholenvisje voor het midden.
 
Mooie bak!!! :cool:
Weet je misschien de naam van die plant met hele lange stengels met een blad aan de oppervlakte van het water?
 
Mooie bak!!! :cool:
Weet je misschien de naam van die plant met hele lange stengels met een blad aan de oppervlakte van het water?
Thanks, yep, een van de weinige die ik weet :)

Hydrocleys nymphoides, vaak afgekort als HN. Doet het bij mij redelijk goed.
 
Dank je! (y)
Ik lees net dat hij niet in de stroming mag staan, dus dat word hem misschien toch niet voor mijn bak. (ik heb ook maar een klein bakje)
Ik zocht nog een plantje dat hoog word en waar je nog een beetje doorheen kan kijken, denk dat ik de eleocharis montevidensis ga proberen.
Het is in ieder geval een hele mooie toevoeging aan jou bak vind ik!
 
Dank je! (y)
Ik lees net dat hij niet in de stroming mag staan, dus dat word hem misschien toch niet voor mijn bak. (ik heb ook maar een klein bakje)
Ik zocht nog een plantje dat hoog word en waar je nog een beetje doorheen kan kijken, denk dat ik de eleocharis montevidensis ga proberen.
Het is in ieder geval een hele mooie toevoeging aan jou bak vind ik!
Bij mij staat hij vol in de stroming😬

Ik vind die eleocharis montevidensis ook wel een leuk plantje, wellicht dat ik die in mijn tweede aquarium ga proberen.
 
Bij mij staat hij vol in de stroming😬
haha, 😂 ik heb er net even over zitten lezen op aquainfo.
ik heb ook bijna alleen maar planten met kleine bladeren, dus misschien past de eleocharis daar ook beter bij, ik weet alleen niet of dat echt een dichte bos wordt.
Ik vind het een mooi effect dat er toch een hoge plant staat en dat het tegelijkertijd het zicht niet wegneemt.
 
Vandaag een wat mindere dag... Er is 1 corydoras gesneuveld. Ik heb hem of haar letterlijk geplet.
Mijn vrouw had per ongeluk wat teveel vlokvoer gevoerd, waarna ik dacht er goed aan te doen een grote waterwissel te doen en veel voer gelijk weg te zuigen. Ik heb toen het stuk hout links opgetild om er wat vuil onder vandaan te halen en bij het terugzetten zat ie er onder....Whatarethechances...

Overigens ook nog steeds op zoek naar een schooltje Trigonostigma espei om die ene van wat gezelschap te voorzien.
 
2,5 week na start.
 

Bijlagen

  • 9C143F03-F7DA-4EE4-B6FA-E3197B144ECA.jpeg
    9C143F03-F7DA-4EE4-B6FA-E3197B144ECA.jpeg
    593.2 KB · Weergaven: 99
Vandaag een wat mindere dag... Er is 1 corydoras gesneuveld. Ik heb hem of haar letterlijk geplet.
Mijn vrouw had per ongeluk wat teveel vlokvoer gevoerd, waarna ik dacht er goed aan te doen een grote waterwissel te doen en veel voer gelijk weg te zuigen. Ik heb toen het stuk hout links opgetild om er wat vuil onder vandaan te halen en bij het terugzetten zat ie er onder....Whatarethechances...

Overigens ook nog steeds op zoek naar een schooltje Trigonostigma espei om die ene van wat gezelschap te voorzien.
Ziet er leuk uit!
 
Hi jacob,

ik krijg na 3-4 weken last van bruinalg. Heb jij goede tips. Ik lees dat het vaker voorkomt bij indraaien. Nitrietpiek is achter de rug.
 
Hi jacob,

ik krijg na 3-4 weken last van bruinalg. Heb jij goede tips. Ik lees dat het vaker voorkomt bij indraaien. Nitrietpiek is achter de rug.
Vervelend, zelf nog nooit gehad. Kijk hier eens voor mogelijke oorzaken en oplossingen.
 
Bruin alg aanval afgeslagen. Ik was wat aan de voorzichtige kant met de verlichting, iets meer verlichting per dag
 
Bewoners voor de middenlaag erin
 

Bijlagen

  • 14705368-3369-4AD1-A244-C9ED353E92FF.jpeg
    14705368-3369-4AD1-A244-C9ED353E92FF.jpeg
    536.5 KB · Weergaven: 113
  • 08347E41-353A-4CB2-98CB-975C82D641BC.jpeg
    08347E41-353A-4CB2-98CB-975C82D641BC.jpeg
    596.7 KB · Weergaven: 102
Hi Jacob,
Liggen bij jou de corydoras weleens voor langere tijd stil op de bodem?
 
Yep, liggen ze gewoon lekker.
 
Wat een leuke update had moeten worden is een minder leuke update geworden.

Afgelopen zaterdag nieuwe visjes gekocht, 20 stuks serpae zalmpjes en 7 corydoras black Venezuela.
Zondag zag ik zalmpje met een witte vlek onder de rugvin, waarna ik op onderzoek uit ben gegaan en er achter ben gekomen dat het waarschijnlijk columnaris is. Ik heb er een aantal uit kunnen vangen en apart gezet, echter er zijn er in totaal 7 overleden waarvan ik de overblijfselen heb kunnen vinden.

De afgelopen 2 dagen zijn er geen vissen meer overleden gelukkig.

Big thanks voor @Gino88 voor zijn hulp, zonder hem waren er waarschijnlijk meer overleden.
 
Dat is niet best. Knap dat je zo snel hebt kunnen ingrijpen.

(mooi die zwarte corydoras)
 
Altijd balen als er zulke dingen gebeuren, maar wel goed dat je ingegrepen hebt!
En idd prachtig die zwarte cory's
 
Balen is dat altijd. Cory's zijn altijd leuk om naar te kijken :) .

Gr
Stefan
 
Nog goed gekomen met de zalmpjes?
 
Na 2,5 maanden
 

Bijlagen

  • 9C4A0D45-F326-49EC-A83C-3A27F5B2A2B4.jpeg
    9C4A0D45-F326-49EC-A83C-3A27F5B2A2B4.jpeg
    577.7 KB · Weergaven: 80
Lang geleden dat ik hier een update heb geplaatst, er is redelijk veel gebeurd in al die tijd, inmiddels alweer een tijdje een stabiel bestand.
2x last van ziektes gehad waardoor ik een behoorlijk aantal vissen ben verloren in een korte tijd. Momenteel is het bestand als volgt:

- Corydoras black Venezuela (7 stuks)
- Corydoras panda (7 stuks)
- Corydoras Sterbai (6 stuks)
- 4 Otocinclus vittatus
- 5 Trigonostigma espei
- 11 kardinaaltetra's
- 7 dwarsbandsnoekjes
- 2 keizertetra's (veel gestorven door ziekte)
- 2 serpae zalm (veel gestorven door ziekte)
- 3 pleco's (jong)
- 5 guppen
- Japonica garnalen
- Cherry shrimps

Over het algemeen ben ik redelijk tevreden momenteel. Alles groeit goed, ik experimenteer af en toe nog een beetje met nieuwe planten om te kijken of ze het goed doen bij mij.
Het licht staat tegenwoordig aan vanaf 12:00 tot 22:00. Alleen de linkerkant wil ik nog wat anders mee, maar door de drijfplanten groeit het daar wat minder.
WhatsApp Image 2022-01-28 at 14.27.19.jpeg
WhatsApp Image 2022-01-28 at 14.27.22.jpeg
Unit van een corydoras.
WhatsApp Image 2022-01-28 at 14.27.22 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-01-28 at 14.27.25.jpeg

Het enige waar ik niet tevreden over ben is dat er op sommige bladeren wat hardnekkige alg zit. Moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet heel veel mee bezig ben geweest om het eraf te krijgen.

WhatsApp Image 2022-01-28 at 14.27.18.jpeg

Totaal overzicht + vorkje van de komkommer die inmiddels op is.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-01-28 at 14.27.21.jpeg
    WhatsApp Image 2022-01-28 at 14.27.21.jpeg
    99.9 KB · Weergaven: 34

Terug
Bovenaan