120cm Zuid Amerika van Robin-S


R

Robin-S

Guest
Beste allemaal,

Afgelopen zondag heb ik de switch gemaakt van een Juwel rio125 naar een Ferplast Dubai 120 :D. Het is een prachtige bak en ben zeer tevreden over de afwerking van de Dubai.

Ge�nspireerd door ander prachtige bakken hier op het forum, wil ik de Dubai langzaam maar zeker gaan omtoveren tot een Zuid Amerika aquarium. Dat betekent: getemperd licht, niet teveel planten, filteren over turf, veel hout en een enkele steen. Natuurlijk komt er ook voldoende blad op de bodem en redelijk wat drijfplanten aan het oppervlakte.

Het visbestand uit de rio125 heb ik nu compleet in de Dubai gedaan en wil ik staps gewijs gaan uitbreiden. Het bestand is nu:
7x corydoras panda
2x otocinclus
9x koperzalmen
6x roodoogzalmen
1x apistogramma agassizii gold red (vond mijn laatste vrouwtje dood in haar kokosnootje zondag)
4x volwassen antomen helena slakken en heb redelijk wat kleintjes gespot.

Het plan is om iig de cory's aan te vullen naar 10 a 12 stuks. Misschien met een andere soort. Uiteraard haal ik weer 2 vrouwtjes apistogramma om mijn eenzame kerel een plezier te doen :p. Graag zou ik dit bestand willen aanvullen met 2 of 3 l-nr's.

Er is nog voldoende werk voor de boeg om er een echte Zuid Amerika bak van te maken maar het begin is er alvast. Er staan al wat mooie stukken hout in welke nog niet goed willen zinken. Er komt nog veel meer hout bij maar kienhout in een aqua winkel is erg duur. Daarom wil ik het geleidelijk gaan aanvullen. De drijfplanten (Pistia) had ik al in de rio. Het turf heb ik ook al in huis maar het leek me beter om de vissen eerst een weekje of langer te laten wennen aan hun nieuwe (ruimere) leefomgeving.
De standaardverlichting in de Dubai is erg fel alhoewel ik direct de reflectoren heb verwijderd. Ik wil het licht gaan temperen door pvc pijpjes over de lampen te doen.

De bak is nu nog vrijwel een kopie van de rio qua inrichting. Ook heb ik weer voor dezelfde achterwand gekozen omdat ik deze erg mooi vind.

Een totaaltje:
652143_0_82_055.jpg


Linkerkant (vrijwel identiek aan de rio). Deze kant gaat nog op de schop.
986124_0_82_054.jpg


Rechterkant: Zodra het hout goed gezonken is, ga ik het hout nog wat anders neerzetten. Dit was nu nog onmogelijk en wordt het op de bodem gehouden dmv een steen.
924985_0_82_053.jpg


Uitzicht vanaf de bank:
597379_0_82_043.jpg


Ik ben benieuwd wat jullie er tot dusver van vinden...

Gr Robin
 
Leuke bak hoor. Oto's zijn ook scholenvisjes. Hier zou je er dus ook meer van in kunnen doen. Geen idee wat dit voor het totale bestand doet op een 120.
 
Opzich heb je een mooi bestand voor ogen. Ik denk dat ik die koperzalmen er wel uit zou laten i.v.m. drukte.
 
@ Petrik: Dank je voor de complimenten. De oto's wil ik inderdaad ook iets gaan uitbreiden naar ongeveer 6 stuks. Het zijn heel erg leuke visjes. Ik heb er nu 2 maar zijn zelden samen in de bak te vinden.

@ Swordfish: De koperzalmen kunnen inderdaad flink druk zijn. Meestal is dit even voordat het licht uitgaat. Dan racen ze op volle snelheid door de bak. Toch brengen ze ook wel wat leven in de brouwerij wat ik ook wel leuk vind. Ik ga je advies wel meenemen.
Denk je dat ik in de 120cm nog plaats heb voor een ander soortje dwergcichlide erbij of wordt dat oorlog met de apistogramma gold red? Of misschien een 2e mannetje gold red met in totaal 4 vrouwtjes?

Gr Robin
 
Gisteren heb ik een aantal nieuwe vissen gekocht voor in de Dubai.

5x corydoras rabauti
2x vrouw apistogramma gold red
1x L-340
1x L-031

De L-nr's heb ik na het overwennen echter niet meer gezien tot mijn spijt. Tevens heb ik een mooi groot stuk spiderwood gekocht welke nu staat te weken alvorens het in het aquarium gaat.

1 van de corydoras rabauti's:
789191_0_82_008.jpg


En een close up van 1 van de otocinclussen:
157987_0_82_010.jpg


Voor de rest is er weinig veranderd. Zodra al het hout goed gezonken is, ga ik de indeling nog wat veranderen.

Gr Robin
 
mooi hoor!!!

mis wel dat knusse bakkie hahaha
 
Leuk begin voor een ZA zou inderdaad die roodneuzen niet nemen heb ze zelf ook gehad en het lijken wel ADHD ers zo druk zijn ze......
Verder voor Kienhout en Catappa blad moet je ff bij Swordfish kijken bij hem staat een link Kienhout vanuit daar kun je mooi hout en goedkoop Kienhout en cat blad bestellen.
S6 ....
 
Ik zou denk ik eerder voor een andere soort erbij gaan. 1 holenbroeder en 1 vrijlegger zoals de laecreta dorsinga.
 
Tijd voor een update!

Na een poosje wat minder actief op het forum aanwezig te zijn geweest, wordt het nu wel weer eens tijd voor een update.

De bak draait redelijk stabiel en eigenlijk is alles redelijk onder controle op wat algen na dan. Er is de afgelopen weken aardig wat veranderd in mijn aquarium. Ik heb wat planten verwijderd en wat andere planten toegevoegd. Ook heb ik wat meer hout in de bak en heb ik de stenen uit de linker hoek weggehaald en vervangen voor een mooi flink stuk spiderwood.

Er zijn helaas wel wat vissen gestorven ;(. De L-nr's zijn beide overleden. Al na een paar dagen ging mijn L-031/peppermint pleco dood zonder enige aanwijzing. Een paar dagen later was helaas mijn L-340 ook gestorven. Een vreemd verhaal want alles was in orde. Mijn waterwaarden waren zeer goed en de temperatuur was ook goed genoeg voor de L-nr's (25 a 26 gr). Ik ben dus even verhaal wezen halen bij mijn lfs en kreeg met een aardige korting een nieuwe L-340. Ook deze lag na een week dood aan het oppervlakte. Tot op de dag van vandaag weet ik (en mijn lfs ook niet) wat de oorzaak is geweest. Ik heb dus maar besloten om voorlopig geen L-nr's meer te nemen. Het overige visbestand doet het overigens super. Ze groeien als kool en zijn lekker actief. De vrouwtjes apisto's waren volgens mij eigenlijk nog te klein om verkocht te mogen worden maar deze beginnen nu ook langzaam maar zeker wat groter te worden.

Omdat mijn Eheim 2215 iets te weinig capaciteit had voor mijn bak, heb ik een paar weken geleden een nieuwe Jbl cp e901 aangeschaft. Beide filters draaien nu naar volle tevredenheid op de bak. In de Eheim zit oa turfgranulaat voor het zuid Amerika effect en deze heb ik toevallig vandaag vervangen omdat mijn ph en kh iedere week ietsiepietsie omhoog gingen. Klopt het de het turfgranulaat (Hs aqua) ongeveer een maand blijft werken? Verder voeg ik bio Co2, easycarbo en profito toe.
Vorig weekend heb ik beide originele lampen vervangen door 2 Dennerle t5 color lampen omdat de originele lampen veel te fel waren. Het resultaat is super. De kleuren in mijn aquarium komen nu veel meer naar voren en 'kijkt' het gewoon rustiger nu!

Kortom: Eigenlijk ben ik best tevreden hoe het nu gaat. Ik vind de bak een lust voor het oog, al is hij nooit klaar. Ik heb intussen mijn eigenhandig emers gekweekte nomaphila specie ook in de bak teruggeplaatst. Deze doen het ook erg goed tot nu toe.

Het enige wat ik eigenlijk nog mis is een echte eye-catcher. Ik zoek een mooie vis (koppel/harem) die prima aansluit op de rest van mijn bestand. Het moet wel Z-A zijn maar voor de rest sta ik overal voor open.

Tijd voor wat foto's...
Totaaltje: Na wat problemen met draadalg heb ik het merendeel van de pistia uit de bak moeten halen. Vandaar dat het wat overbelicht lijkt.
947483_0_82_043.jpg


Linkerhoek: Let ook op de nomaphila specie..
322972_0_82_044.jpg


Midden:
233135_0_82_045.jpg


Rechts:
285712_0_82_046.jpg


Corydoras panda en rabautii samen aan het 'grazen':
287258_0_82_049.jpg


En de 'machinekamer':
149378_0_82_050.jpg


Dit was hem weer! Natuurlijk zijn op en aanmerkingen en tips meer dan welkom zoals altijd!

Mvg Robin
 
ik vind het een mooie bak, al ben ik geen fan van je achterwand
 
Dank je! Zo zie je maar dat smaken verschillen gelukkig. Ik had deze achterwand ook in mijn 'oude' rio125 en deze moest en zou ook in de Dubai komen. Zeker met de nieuwe lampen komt de rood/bruine kleur van de achterwand mooi naar voren.

Nu ik mijn eigen foto's terug zie, valt het me wel op dat ze erg overbelicht zijn. De bak is veel donkerder dan op de foto's. Ik maak ze nog steeds met de Iphone maar ik heb het idee dat het uploadprogramma ze ook iets lichter maakt.
 
Op foto is een aquarium bijna altijd lichter dan hij eigenlijk is, heb dit ook altijd...

Mooie agassizii, heb ze ook nog gehad, en die achterwand valt best mee hoor vind ik :thumbs:
 
Mooie bak, en erg mooie achterwand :thumbs: Heb hem zelf ook :D
 
joh ik bedoel het ook niet verkeerd, smaken verschillen :)
 
Dat weet ik hoor Zwits. Smaken verschillen inderdaad. Anders zou je in het foto album alleen maar dezelfde foto's zien haha.
 
iets kleins, maar ik zou dat stuk hout uiterst rechts ingraven. Je kan nu duidelijk de zaagsnede zien. Prik dat stuk een centimeter in de grond dan zie je geen zaagsnede en lijkt het nog wat natuurlijker.

ik zie dat je al wat bladeren hebt, maar voor jou bak zouden er nog een zooi bijkunnen, je kunt ook een mix maken van eiken/beuken en amandelboombladeren.
 
Vandaag heb ik weer eens een paar nieuwe visjes gekocht. Ik was al een tijdje op zoek naar een mooie en rustige soort die goed aansloot bij de rest van mijn bestand. Ik heb een tijdje getwijfeld of ik maanvissen zou nemen maar dat werd me aan alle kanten afgeraden. Het moest dus iets anders worden. Ik ben een groot fan van dwegcichlide's en wilde naast de apistogramma agassizzii een andere mooie rustige soort. Na enig advies gevraagd te hebben hier op dit mooie forum kwam ik tot de volgende conclusie: de Laetacara dorsigera of de Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide). Vandaag ben ik dus bij mijn lfs geweest en heb ik hun dit vraagstuk voorgelegd. Welke van de 2 moest het gaan worden. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om ze allebei te nemen wat volgens de (in mijn ogen zeer gerespecteerde) verkoper prima kon in 120cm in combinatie met apistogramma's. Hij kon zijn advies ook goed onderbouwen. Ik ben er iig ontzettend blij mee want het zijn/worden prachtige dieren. Voor mijn gevoel is mijn visbestand nu bijna volledig. Ik heb nog 4 roodoogzalmpjes die ik over een paar weken wil gaan aanvullen naar een stuk of 15.

Natuurlijk heb ik mijn vissen vanavond verwend met levend voer (artemia) en heb ik vanmiddag een nieuwe grote fles profito en nieuwe turf meegenomen.

De Laetacara dorsigera (3 stuks) hebben natuurlijk nog een beetje stresskleuren maar uiteindelijk worden dit prachtig gekleurde dieren. De Cleithracara maronii (4 stuks) laten al iets van kleurtjes zien.
157712_0_82_006.jpg

692933_0_82_010.jpg


Nog een beetje nieuwsgierig naar elkaar.
421325_0_82_015.jpg

361133_0_82_018.jpg

228622_0_82_019.jpg


Gr Robin
 
Ben benieuwd! Eerst nog bang gemaakt door iemand dat de sleutelgaatjes geen goed idee was, en nu �n sleutels en dorsigera�s. Het kan verkeren :)


Robin-S zei:
Klopt het de het turfgranulaat (Hs aqua) ongeveer een maand blijft werken?
Ververs je met gewoon kraanwater? Of doe je daar ook iets mee?

~ Ivo
 
Jammer van de dode vissen. Heb je de oorzaak al kunnen achterhalen?
 
@ Ivo: Tot nu toe gaat het nog goed. De agassizzii is wel de baas in de bak maar dat was te verwachten. Zowel de Cleithracara maronii als de Laetacara dorsigera zijn wel erg leuke dieren zeg.

Ik ververs inderdaad gewoon (nog) met kraanwater. Hier doe ik verder niets mee. De turf gaf geen kleur meer af en de waarden gingen iets omhoog dus heb ik het vervangen. Het heeft exact een maand in mijn filter gezeten.

@ swordfish: Inderdaad jammer ja. Grappig dat je er naar vraagt want ik had er gisteren bij de lfs een hele discussie over. Het enige zinnige wat daar uitkwam is dat er niet voldoende zuurstof in het water heeft gezeten. Bij de lfs zaten ze bij de discussen in de bak met een grote luchtpomp. Ik heb geen luchtpomp maar wel voldoende oppervlakte stroming. Al met al zonde van de vissen en van mijn portemonnee maar dat is bijzaak.

Gr Robin
 
Mmm dat is wel apart. Bij voldoende oppervlakte stroming moet zuurstof geen probleem zijn.
Wellicht iets in je filter ofzo?
 
Ik heb 2 vrij forse filters en aan de rest van mijn visbestand kon ik niks merken. Die zijn gewoon gezond.
 
Mmm dat kan het dan ook niet zijn :)
 
Het is helaas niet anders. Ik vind L-nr's prachtige fascinerende dieren maar durf er nu eigenlijk niet meer aan te beginnen. Daarbij komt dat mede door de nieuwe bewoners, de bak aardig vol raakt. Ik heb nu 2 otocinclussen die ik tzt wil gaan aanvullen naar een stuk of 6-8. Ook dit vind ik erg leuke beestjes die totaal niet schuw zijn en maling hebben aan de rest van de bewoners. Afgelopen week waren ze helaas niet (voldoende) voorradig bij Verduijn dus komt dat wel een andere keer.

Gr Robin
 
Het is weer tijd voor een update!

Eerlijk gezegd gaat het allemaal niet zo naar mijn zin. Ik heb behoorlijk last van verschillende soorten algen. Dit haalt mijn hele bak naar beneden en het plezier in de hobby ook enigszins. Aan de andere kant is het natuurlijk ook weer een sport om alles stabiel te krijgen zodat de algen verdwijnen en weg blijven. Wat ik al gedaan hebt om het probleem aan te pakken:
Originele t5 lampen vervangen door 2x Dennerle color lampen.
Dennerle bio Co2 systeem aangebracht maar deze heeft vandaag plaats gemaakt voor een systeem met omgekeerd bakje en eigen brouwsel.
dagelijks 4a5 ml Easycarbo toevoegen.
Sinds gisteren Easylife nitro.
Sinds gisteren Easylife alg exit omdat ik het echt niet meer weet....

Mijn waterwaarden:
No2 = 0
No3 = Nog geen 10
Po4 = 2
Nh3/4 = 0
Fe = 0.25 (voor het toevoegen van Profito)
Gh = 8
Kh = 3 (filter over turf)
Ph = 7

Ik ververs wekelijks zo'n 50liter gewoon kraanwater. Ik voeg 2x per week 15ml Profito toe dus 30ml totaal.
De bio Co2 die ik zelf heb gefabriceerd deed het in 1x goed en de bellen zijn bijna niet te tellen. Ik hoop dat dit samen met de Nitro toch het verschil kan gaan maken... De planten groeien op zich redelijk tot goed maar alles zit onder de alg.

Mijn planten bestand:
Rode lotus,
Vaantjes plant,
3 verschillende soorten echinodoassen,
Braziliaans klimop,
Vallisneria Gigantea (groeit niet tot slecht),
Flinke bos cabomba,
flink wat Pistia,
Nomaphila specie,
Anubias,
En nog wat voorgrondplantjes waar ik de naam niet van weet.

De vissen doen het fantastisch. Ik heb het bestand pas nog iets uitgebreid met wat diamant tetra's en otocinclussen. Alles gaat bijzonder goed met elkaar om en dat is een lust voor het oog! Het bestand is nu:
Apistgramma agasizzi double red 1m 2v,
C. Maronii 4x,
L. Dorsigera 3x,
Koperzalm 9x,
Diamant tetra 18x,
Corydoras panda 7x,
Corydoras raboutii 5x
Otocinclus 7x

Ik voer ze over het algemeen diepvries voer. Rode, witte, zwarte mug, cyclops, artemia, daphnia en tubifex. Af en toe gooi ik eens een tabletje met dierlijke of plantaardige bestanddelen in de bak. Ook heb ik vlokvoer en granulaat. Ik wissel zo veel mogelijk af en geef dagelijks 2 diepvriesblokjes per keer behalve dapnia en cyclops. Hiervan krijgen ze 1 blokje.

De 2 filters draaien ook naar behoren en maak ik om en om iedere 2 maanden schoon. Doordat de Eheim over de bodem blaast, blijft de bodem ook mooi schoon.

223451_0_82_021.jpg


369192_0_82_022.jpg


543154_0_82_023.jpg


839257_0_82_024.jpg


272394_0_82_025.jpg


199831_0_82_026.jpg


573296_0_82_027.jpg


547762_0_82_028.jpg


853879_0_82_029.jpg


914367_0_82_030.jpg


666167_0_82_031.jpg


951523_0_82_032.jpg


Mvg Robin
 
Heb je zoveel mogelijk alg verwijderd voordat je begon met de alg bestrijdingsmiddelen?
Het slaat namelijk beter aan als je eerst alles verwijderd, want het alg neemt nu ook de plantenvoeding op. Hierdoor krijgt het de kans om zich te blijven uitbreiden.
 
Nee, dit heb ik nog niet gedaan. Het ligt wel in de planning om vandaag of morgen iig al het hout uit de bak te halen om grondig schoon te borstelen. De aangetaste bladeren van de planten kan ik natuurlijk ook zo veel mogelijk terug snoeien maar van sommige planten blijft er dan niets over en kan ik ze misschien beter helemaal verwijderen...

Ik zit net mijn eigen foto's eens terug te kijken en op sommige daarvan lijkt het net of mijn bodem erg vies is. Dit is absoluut niet het geval.
 
Als je algen gaat bestrijden moet je de algen altijd eerst de algen verwijderen anders werkt het niet. Staat volgens mij ook in de gebruiks handleiding.
Of het beter is om sommigen planten helemaal te verwijderen weet ik niet, dat heb ik niet genoeg ervaring mee. Hoop iig dat het alg probleem snel opgelost is voor je. Zou zonde zijn als de hobby je hier door gaat tegen staan!
 
Gisteren heb ik bijzonder groot onderhoud gedaan mag ik wel zeggen. Vooraleerst heb ik voor de waterwissel mijn waarden nog even vlug getest die in mijn geval even van belang zijn. Er was al enige verbetering te bespeuren:
Ph - iets onder 7
Kh - 4
No3 - nu duidelijk 10
po4 - nog steeds 2

Daarna heb ik al het hout en steen uit de bak gehaald en zeer goed schoongemaakt met een nagelborstel en schuursponsjes. Wat een karwei...pffff. De algen bleken nogal hardnekkig te zijn en gingen er maar heel slecht af. Uiteindelijk na een paar uur (!!!) boenen, mag het resultaat er zijn. De aangetaste bladeren van de meeste planten heb ik gesnoeid en ik heb mijn achterwand nog eens geboend.
In plaats van de wekelijkse 50, heb ik nu ruim 80 liter water ververst.

Zoals mijn bak er momenteel bij staat kan ik er weer van genieten. Ik hoop dat door de recente aanpassingen (nitro, bio Co2 en alg exit) de algen nu langer wegblijven en ik ze onder controle kan houden.

Nog even wat foto's om het verschil te laten zien met de update van 8-2-2014.
533347_0_82_001.jpg


812783_0_82_002.jpg


691964_0_82_003.jpg


442575_0_82_004.jpg


288127_0_82_005.jpg


167155_0_82_006.jpg


297374_0_82_008.jpg


Mvg Robin
 
Ziet er weer fris uit :thumbs:

Nog een paar dingetjes:
- doe je nog iets met het water voordat je ververst?
- wat zijn de pH, KH en NO3 van het kraanwater?
- drijfplantjes lijken me een heel goed idee. Bakken licht met relatief weinig voeding voor de planten betekent dat je kunt wachten op weer algen.

~ Ivo
 
Ziet er fris uit in vergelijking met de oude foto s hoor. Ik zou de nitraat wellicht iets hoger brengen ricting de 15 tot 20mg/l.
Dan is de kans op een tekort wat kleiner denk ik. Je hebt namelijk vrij veel licht dus is er meer opname.
Flink drijvers erin en zorgen dat ergeen tekorten meer zijn en dan komt het vast en zeker weer goed.
 
Dank je Ivo,

- Wat bedoel je daarmee? Of ik gebruik maak van osmose of bijv eikenbladextract? In dat geval nee.

- Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Misschien eens verstandig om te testen idd. In de opstartfase was de Kh uit mijn hoofd 8. Ph 7.5 dacht ik en No3 durf ik niet te zeggen. De Po4 heb ik deze week wel getest omdat ik wel eens benieuwd was wat er uit de kraan komt. Deze was niet of nauwelijks meetbaar.

- Ik heb redelijk wat Pistia in de bak. De bak mag best iets donkerder maar de foto's (iphone) geven een vertekent beeld. In real life is de bak een stuk donkerder dan op de foto's
 
Dank je John,

Ik voeg iedere dag nu 5 ml Nitro toe om het nitraat uiteindelijk op 20 mg/l te krijgen. Ik ga dit weekend weer meten en als het nitraat nog niet toereikend is, ga ik wat meer doseren.
 
Resultaat mag er wezen na al dat werk!
 
Dank je syko. Zoals je ziet heb ik je goede raad opgevolgd!
 

Terug
Bovenaan