120cm Zuid Amerika van Robin-S


erg mooi!
heerlijk zoveel foto's van je apisto
 
Dank je Zwits! Het mannetje is dan ook wel erg fotogeniek, eigenwijs, nieuwsgierig hoe je het ook wilt noemen. Jammer dat ik niet de middelen heb om mooie foto's te maken.

Op de foto's hadden de vissen een behoorlijk dikke buik. Ze hadden net een portie levende artemia naar binnen gewerkt. Hier zijn al mijn vissen helemaal bezeten van. Misschien toch ooit eens een eigen kweekje opzetten...

Gr Robin
 
ja artemia is toch ook echt de favoriet van al mijn vissen. mysis vinden mijn apisto's ook erg lekker.
 
Ondanks alle problemen met de bak (waarvan nu de blauwalg) is het een mooie bak!!!
Ik ben benieuwd of je met het nieuwe mannetje een leuk nestje gaat krijgen, zal bijna wel goed komen als hij daar druk mee bezig is dat te bewerkstelligen ;)
 
@ Apistodwarf: Dank je. Ik heb de agassizzii soort nu ruim een jaar. Ik heb nog nooit een nestje gezien van deze apisto's. Ik vermoed dat de corydora roet in het eten gooien. Dit is door onbekende ziekten nu mijn derde man. De laatste man is wel het meest actief naar de vrouwtjes dus je weet maar nooit...

@ Zwits: In deze 1.20 bak eten mijn vissen alles wat ik ze voer. Het zijn echte schrokkoppen. En mocht er onverhoopt iets blijven liggen, eten de helena slakken het wel op. Zoals je al had gelezen is het in de 80cm een ander verhaal.

Gr Robin
 
Hoi Robin, ik weet niet of je blauwalg al weg is, en of je waterwaardes nog hetzelfde zijn al een stuk terug ik dit topic. Ik vind je nitraat- en fosfaatwaardes allebei behoorlijk hoog; de verhouding is wel goed (grofweg 10 : 1) maar 2 mg/l PO4 is veel ! Omdat je kraanwater geen fosfaat en nitraat bevat (las ik dat goed ?) zou ik streven naar bijvoorbeeld 10 mg/l nitraat en max. 1 mg/l fosfaat, of zelfs 5 en 0,5. Ik denk dat daarmee je algen na een tijdje weg zijn. Je hebt nu eigenlijk te veel voedingsstoffen voor je planten, en dan komen de algen !
 
Ook hier weer even een update. Eigenlijk valt er over deze bak momenteel niet veel te vertellen. Alles gaat redelijk naar wens gelukkig. De blauwalg is weg en alle vissen zijn gezond. Nu is het de kunst om het zo stabiel te houden.

Totaaltje: Gisteren heb ik de vissen weer een lekker kopje rooibos thee gegeven....
857787_0_82_001.jpg


155897_0_82_005.jpg


165242_0_82_011.jpg


399216_0_82_012.jpg


978584_0_82_013.jpg


388568_0_82_004.jpg


Mvg Robin
 
staat er mooi bij!
wel erg donker zo hoor, die foto's ;)
 
Afgelopen weekend heb ik vrij groot onderhoud aan deze bak gedaan waaronder 1 van de 2 filters verschoond en een hele grote hoeveelheid drijfplanten uit de bak gehaald. Ik zit er sterk aan te denken om de Pistia helemaal uit mijn bak te halen en volledig over te stappen op Limnobium.

Uiteraard heb ik ook wat foto's gemaakt. Vooral van mijn A.Agassizii man. Het is nu mijn 3e mannetje. Zijn voorgangers waren misschien wat mooier van kleur maar dit exemplaar maakt het goed door zijn bouw en zijn zeer sierlijke vinnen. Hij is ook veel actiever naar de vrouwtjes, al heb ik nog geen nestje kunnen ontdekken.

639529_0_82_011.jpg


127935_0_82_012.jpg


271751_0_82_013.jpg


713246_0_82_014.jpg


714732_0_82_010.jpg


914985_0_82_015.jpg


De overgebleven drijfplantjes zwerven nu aan een kant van de bak waardoor de andere kant veel te licht lijkt. Dit is echter niet het geval. Het water is behoorlijk donker maar dit lijkt alleen niet zo op deze foto's. Met 2 Z-A bakken ging mijn voorraad bladeren ook heel hard achteruit. In de 1.20 bak zitten nu zelfs even helemaal geen bladeren. Ik moet nodig weer eens het bos in (als alles niet is weggewaaid)!

Mvg Robin
 
Ik vind het alsnog een fraai mannetje hoor!
ik ken het met hoe het op foto's lijkt, donker en licht etc. heb er zelf ook best wel last van. in het echt lijkt het toch het mooist :)
 
Prachtig hoor. :petjeaf:
 
Dank jullie!

Gr Robin
 
Ik was al een tijdje verveeld met de indeling van dit aquarium. Het was op zich leuk maar ik was eens toe aan wat anders. Ik denk dat veel aquarianen deze 'drang' ook wel eens hebben :D.

Het grote stuk spiderwood met daar op de anubias uit de linkerhoek heb ik in zijn geheel verwijderd en heb het overige aanwezige hout wat verdeeld over de bak. De 2 flinke Echinodorus bleheri zijn ook foetsie evenals alle Pistia drijfplanten.

Ik heb ervoor gekozen om de bak flink vol te zetten met planten in allerlei soorten, kleuren en maten. Er zijn een aantal planten bij die niet uit Z-A komen maar dat zal me in deze bak eigenlijk een worst wezen. Hier kijk ik de hele dag tegenaan en dan moet het wel naar mijn zin zijn. Ik heb immers nog een 'echte' Z-A bak (in een andere kamer).

Dit zijn de planten die ik gisteren in de bak heb geplaatst:
Bacopa amplexicaulis
Echinodorus red diamond
Hydrocotyle leucocephala
Ludwigia mullertii
Lysimachia nummularia "aurea
Vallisneria asiatica
Echinodorus cordifolius marble queen
Echinodorus Vesuvius
Juncus repens
Nomaphila siamensis angustifolia
Cryptocoryne moehlmannii
Hottonia inflata/palustris
Lobelia cardinalis
Nomaphila siamensis parvifolia
Aponogeton ulvaceus
Cabomba aquatica x2

Lekker veel dus :p
De indeling is nu echt weer naar mijn zin en als de plantjes een beetje aan willen slaan kan dit weer een pracht van een bak worden. Tijd voor foto's....

322329_0_82_004.jpg


815563_0_82_005.jpg


374939_0_82_006.jpg


435866_0_82_007.jpg


435229_0_82_008.jpg


978746_0_82_009.jpg


849441_0_82_011.jpg


257778_0_82_012.jpg


937195_0_82_013.jpg


952296_0_82_014.jpg


298995_0_82_016.jpg


Ikzelf ben erg blij met het resultaat. Ik hoop dat het jullie goedkeuring ook kan verdragen.

Mvg Robin
 
Het belangrijkste is dat je er zelf blij mee bent. Jij moet er naar kijken. En ik kijk er ook graag naar haha
 
Dank jullie!
 
Gister ochtend werd ik gebeld door een kennis met het slechte nieuws dat zijn 1.60 bak lek was. Hij vroeg me of ik interesse had in discusvissen. In eerste instantie zij ik nee maar ben toch even bij hem wezen kijken. Het bleek dat hij 4 vrij jonge discusvissen al 2 weken in een quarantainebak had zitten met de bedoeling om ze deze week in de grote bak bij zijn overige 5 discussen te plaatsen. Dat ging door de lekkage dus niet door. Na lang wikken en wegen heb ik ze uiteindelijk toch meegenomen. Ze zijn er mijn inziens gezond uit en heb ze door mijn kennis eerst laten eten voordat ik ze meenam. De vissen komen oorspronkelijk bij Aqua Verloop/Boskoop vandaan en ik weet welke prijzen deze winkel voor discus rekent. Ik heb de vissen meegenomen in ruil voor een mooie fles whiskey en kreeg van hem ook nog wat blisters diepvries mee.

Ik heb de vissen overdreven lang laten overwennen en ben me sindsdien helemaal scheel aan het lezen over het houden van discusvissen. Ik weet het, het is niet de goede volgorde en jullie zullen me waarschijnlijk compleet afbranden maar het is even niet anders. Ik ben erg blij met de vissen en vind het een prachtige aanvulling op mijn bak.

Het zijn 1 Pigeon blood red, 1 brilliant turquose en 2 red scribble.

974441_0_82_006.jpg


214466_0_82_007.jpg


715528_0_82_008.jpg


758636_0_82_009.jpg


382693_0_82_010.jpg


Mvg Robin
 
Robin-S zei:
Ik weet het, het is niet de goede volgorde en jullie zullen me waarschijnlijk compleet afbranden maar het is even niet anders.

Nou precies,ben je nou helemaal ##Q@#@# en dit en dat #@$$@#.
Haha nee joh mallerd,snap het wel hoor en vind het er prachtig uitzien!
Misschien wel extra filtering nodig waarschijnlijk of niet?
 
Pfffff gelukkig haha.

Er staat een Jbl e901 en een Eheim 2215 op deze bak te draaien. De filtering lijkt me voldoende. Ik ben me er wel van bewust dat ik veel vaker het water zal moeten verversen dus zal het turf ook veel sneller uitgewerkt zijn.
 
Idd goed water wisselen en idd even kijken hoe lang je turf nu meegaat.
 
Gisteren waren de discusvissen nog wat schuw en bij het minste geringste schoten ze achter het hout. Vandaag gaat het al veel beter. Ze laten zich veelvuldig zien en zijn voortdurend op zoek naar eten.

Gr Robin
 
Op aanraden van enkele kenners heb ik gisteren nog 2 discussen er bij gehaald. Je merkt direct dat de vissen nu wat meer op hun gemak zijn nu de groep iets groter is geworden. De 2 nieuwe zijn Snakeskin blue navy en zijn ongeveer net zo groot/klein als de overige 4. Ze eten allemaal goed en veeeeeel vooral!

366175_0_82_029.jpg


688872_0_82_030.jpg


215828_0_82_031.jpg


275555_0_82_033.jpg


473151_0_82_035.jpg


391981_0_82_036.jpg


963544_0_82_038.jpg


494917_0_82_039.jpg


198645_0_82_041.jpg


693348_0_82_042.jpg


599966_0_82_043.jpg


De nieuwe planten slaan ook redelijk aan. Sommige planten hebben nu uiteraard wat moeite met de hogere temperatuur maar dat was te verwachten.

Gr Robin
 
Dank je!
 
Hoe gaat het met de schijven? :)
 
Het gaat super Richard. Ze lijken nu erg op hun gemak in mijn bak. De pigeon blood red blijft iets achter in het groepje maar eet wel goed. Ze zijn nu ook een beetje de rangorde aan het bepalen heb ik het idee. Het waterverversen vinden ze echter niet leuk. Ze krabbelen dan helemaal terug en komen pas na een uur of zo weer wat tot leven. Dit geldt zowel voor het afhevelen als het aanvullen van het water. Ik doe dit echt wel met beleid en stort dus niet ineens 100 liter water in de bak. Ze moeten er maar aan wennen want de bak wordt 3x per week voor 40% ververst.

Gr Robin
 
Wennen ze ook wel aan hoor. Bij mij zijn ze ook met de rangorde bezig haha. Eten en zo ook goed?
 
Ze eten erg goed. Morgen of zondag ga ik bij een zeer ervaren discushouder kijken die 17 exemplaren heeft in een bak van 210x90x85. Ik zie dit als een soort van workshop haha. De beste man komt binnenkort ook eens bij mijn vissen kijken. Ben benieuwd wat hij van mijn vissen en bak zegt.
 
Robin-S zei:
Het gaat super Richard. Ze lijken nu erg op hun gemak in mijn bak. De pigeon blood red blijft iets achter in het groepje maar eet wel goed. Ze zijn nu ook een beetje de rangorde aan het bepalen heb ik het idee. Het waterverversen vinden ze echter niet leuk. Ze krabbelen dan helemaal terug en komen pas na een uur of zo weer wat tot leven. Dit geldt zowel voor het afhevelen als het aanvullen van het water. Ik doe dit echt wel met beleid en stort dus niet ineens 100 liter water in de bak. Ze moeten er maar aan wennen want de bak wordt 3x per week voor 40% ververst.

Gr Robin

Daar wennen ze vanzelf aan. Met het afhevelen zwemmen ze om mijn hand heen. Hoe vul je weer aan dan? Ik doe dat met een 10L gieter. Dan lijkt het net alsof het regent en daar merken ze niks van.
Ze zien er goed uit. Hoe gaat nu met ze?

Gr Nick
 
Het gaat prima met de schijfjes. Ze zijn al veel minder schuw en zien er gezond uit. Ik zit me iedere keer weer te verwonderen hoe deze prachtige vissen met hun kleuren kunnen 'spelen'.
De Briljant turquoise is momenteel de grootste van het stel en duidelijk de baas. Eerst moet meneer/mevrouw eten en dan mag de rest. Kunnen de kenners eventueel aan de hand van de foto's zien wat de vrouwtjes en/of mannetjes zijn? Of zijn ze daar nog te klein voor?

Voor de rest ververs ik nog keurig 3x per week zo'n 100liter en voer ik ze heel erg afwisselend 6 a 8 maal per dag. Alleen als het licht aan is.

519226_0_82_005.jpg


729942_0_82_006.jpg


717454_0_82_007.jpg


637213_0_82_008.jpg


638824_0_82_009.jpg


919483_0_82_010.jpg


362517_0_82_011.jpg


269783_0_82_012.jpg


276569_0_82_014.jpg


922124_0_82_015.jpg


Zoals jullie misschien kunnen zien is de kleur aardig uit het water. Het vele verversen gaat me denk ik een vermogen aan turf kosten. De bak zit sinds de laatste paar weken ook bomvol groene alg. Vooral mijn achterwand zit helemaal vol. Waterwaarden zijn goed en ik heb zeker geen tekorten. Ik denk persoonlijk dat het een overschot aan licht is.

Mvg Robin
 
Ik begin steeds meer fan van discussen te worden moet ik toegeven ziet er leuk uit Robin :)..ik ben wel van de natuurlijk kleurtjes moet ik zeggen. Wat is je bestand nu in totaal?.

De twijfel blijft bestaan maanvissen of discussen (in mijn aquarium)
 

Terug
Bovenaan