120cm Zuid Amerika van Robin-S


De bak ziet er netjes uit hoor!
Wat betreft de alg:
- Zorg ervoor dat je nitraat waarde niet te hoog komt, dan gaat de algen groei misschien wel weer snel van start.
- Hoe lang is het licht in de bak?
- wat zijn de waardes van Fosfaat?
Bij een onstabiele relatie tussen nitraat en fosfaat ontstaat vaak ook algengroei!
 
Leuke bak! Jammer van de problemen met de algen, maar goed dat je het als een uitdaging ziet om het op te pakken.
Kan aan de foto liggen, maar ik heb het idee dat het grint best grof is?Ik denk eigenlijk dat het wel beter is er om zand in te doen omdat je dwergcichliden hebt �n corydorassen.
 
@ Stefke: Thanks. Zoals de bak nu is kan ik er weer van genieten.
- Het nitraat gehalte houd ik nauwlettend in de gaten. Het toevoegen van Easylife nitro is nieuw voor me dus is het nog een beetje 'spelen' met de dosering.
- De verlichting brandt 8 uur per dag. Het gaat om 2 t5 Dennerle trocal color lampen.
- Het fosfaat gehalte is 2. Ik probeer het No3 aan te sturen naar 20a25. Het Co2 gehalte wil ik ook rond de 25 houden/brengen.

@ Visstick: Dank je. Ik zie het inderdaad als een uitdaging om de alg problemen aan te pakken. De Dubai draait nu ongeveer 3 1/2 maand. Het zou natuurlijk zonde zijn van al het werk en geld wat ik er tot nu toe heb ingestoken om de hobby te laten verpesten door een algenplaag. Ik begin voorzichtig optimistisch te raken want ik zie nu na een week al duidelijk verbeteringen.

Het fijne grind lijkt op de foto's idd een stuk grover. Het grind heeft een korrel grootte van 1a2mm. Ik ben me ervan bewust dat een zandbodem achteraf gezien wellicht een betere keuze was geweest maar de cory's en dwergjes hebben totaal geen moeite met deze bodem. De cory's zijn gezond, hebben alle baarddraden nog en wroeten net zo makkelijk in deze bodem. Vrienden van me hebben een corydoras goldstripe speciaal bak met een zandbodem. Ik moet eerlijk zeggen dat hun gedrag op zand n�t dat beetje leuker is!
 
Vandaag heb ik nogmaals de waterwaarden getest voor de waterwissel. Hieruit blijkt dat ik iets te ijverig ben geweest met nitraat toevoegen. De No3 had nu een waarde tussen de 25 en 50. Da's best wel aan de hoge kant zeg maar.. Ik ga nu proberen om om de dag 5ml nitro toe te voegen. Dan zie ik volgende week tijdens het meten wel of dit beter gaat.

Op aanraden van Ivo heb ik ook eens de waterwaarden van het leidingwater getest:
Ph - 8
Gh - 7
Kh - 6
Nh4/3 - 0
No2 - 0
No3 - 0
po4 - 0
Fe - 0
Cu - 0
Cl - 0

Het omgekeerde bakje van de bio Co2 heb ik ook afgekit want deze bleek Co2 te lekken via het slangetje. De Co2 blijft nu weer mooi in het bakje zitten en het overschot gooit hij er weer uit zoals het hoort. Al met al vind ik dit een super oplossing. Lekker goedkoop en het doet toch gewoon zijn werk!

De bio Co2 en Nitro hebben er voor gezorgd dat ik na een week al enige verbetering zie. Het is alleen zaak om de waarden nog te fine-tunen zodat algen geen kans meer krijgen om terug te komen.
 
Klinkt goed, vind dat je een mooi aquarium hebt! Het bioco2 werkt zeker prima! En die lotus van je, erg mooi! Misschien wil ik er ook wel ��n in mijn bakkie, kleurt mooi :D
 
Dank je Rick. Ik heb vandaag een 2e fles bio brouwsel aangebracht en een T-stukje met kraantjes er op gezet. Na bij 3 aqua winkels te zijn geweest, heb ik nergens een terugslagventiel weten te krijgen. Voorlopig nog maar even zonder dus. De lotus is idd een mooie plant en echt een aanwinst voor menig aquarium. Hij past niet helemaal bij mijn Z-A bak maar er staan wel meer planten in die niet uit Z-A komen. Zo biotoop gericht hoeft het voor mij ook niet.

Gisteren heb ik weer wat werk verricht in de bak. Ik heb een paar planten verwijderd en weer wat nieuwe planten geplaatst. Ook heb ik een Dennerle Co2/Ph continue test gekocht en deze kleurt prachtig groen. Voor mij een teken dat ik dus voldoende bio Co2 toevoeg. Nu is het wachten tot de nieuwe planten aanslaan.

Na het zien van alle prachtige foto's op dit forum heb ik mijn oude digitale (spiegelreflex?) camera uit de kast getrokken. Het is al een oudje (Fuji S5000) maar buiten kan ik er schitterende foto's mee maken. Alleen van mijn aquarium dus niet. Wat ik ook probeer, het lukt me gewoon niet. Korte of lange sluitertijd, groot of klein diafragma, handmatig of automatisch scherpstellen, macrostand of niet, ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Ik heb veel ge�xperimenteerd met verschillende standen op het toestel en in 3 dagen tijd misschien wel 400 foto's gemaakt. Degene die ik redelijk genoeg vond, wil ik met jullie delen. Over het algemeen vind ik de foto's die ik met mijn Iphone maak mooier...

574646_0_82_017.jpg

948988_0_82_021.jpg

533953_0_82_034.jpg

672369_0_82_054.jpg

414562_0_82_059.jpg

355227_0_82_063.jpg

958976_0_82_065.jpg

584897_0_82_081.jpg

579385_0_82_066.jpg

276475_0_82_023.jpg

673439_0_82_024.jpg


En tot slot deze foto van 2 van mijn Laetacara Dorsigera's. Kan iemand me vertellen of ik hier een mannetje en een vrouwtje te pakken heb? De Rechtse lijkt me een mannetje. Als dat klopt heb ik 2m 1v.
645856_0_82_071.jpg


Gr Robin
 
Ok�, nog even een snelle update.

Vandaag voor het eerst rooibos thee aan mijn verversingswater toegevoegd. Ik ben erg blij met het resultaat. Dit is de 'look' die ik altijd voor ogen had. Vandaag stond eigenlijk ook op het programma om het turf te vervangen maar daar wacht nu even een weekje mee. Ik wil de vissen eerst even aan de thee laten wennen.

479596_0_82_015.jpg


Het resultaat:
651324_0_82_016.jpg


Gr Robin
 
ontzettend mooie bak
je hebt me nogal op leuke ideeen gebracht

me juwel rio 240 + meubel komt a.s vrijdag binnen dus
ben overal aan het kijken op het forum om ideeen op te doen

ga je volgen lijkt me leuk

Gr George
 
Dank je George. Spannende tijden voor je dus.... De opstart en scape van een nieuw aquarium is in mijn ogen het leukste wat er is.
 
Dank je Ivo. Toch lijkt het zo dat het effect (kleur) van de thee vandaag iets afgenomen is. Kan dit kloppen?
Kan jij misschien bevestigen aan de hand van bovenstaande foto's of ik een man en vrouw Dorsigera heb? De rechtse lijkt mij een man.

Ik heb me vanavond rot gelachen om een 'gevecht' tussen een Maronii en mijn man Agassizzii. Ze wilden beide hetzelfde voertabletje hebben. Het was echt trekken en duwen op een gezellige manier. Z� leuk om te zien!
 
Gaat het onderling wel goed tussen de dwergcichliden?
 
Ik kan met een gerust hart zeggen dat het onderling erg goed gaat tussen de dwergjes. Natuurlijk is er heel soms wel eens een momentje dat er 1 de baas wil spelen maar dit gebeurt maar zelden. Mijn aquarium heb ik zo ingedeeld dat er veel zichtbrekers zijn (hout,planten). Ik denk dat dit een reden is dat het zo goed gaat. De 3 verschillende soorten dwergen zijn echter ook regelmatig samen te vinden. Dit gebeurt dan op een vreedzame manier. Ik moet zeggen dat ik nog van geen enkele soort een nestje heb gehad. Als dat gaat gebeuren dan kan het wel eens over zijn met de vreedzame periode. Echter is het vrij druk qua bewoners dus ergens verwacht ik niet dat ik ooit een nestje ga krijgen

De sleutelgaten zijn inmiddels al flink gegroeid en zijn de laatste dagen druk met bladeren aan het slepen en zo. Het zal toch niet zo zijn....
Bij de Dorsigera's kan ik nu volgens mij echt onderscheid zien tussen man en vrouw. Alleen weet ik niet wat wat is.
 
Vandaag weer het wekelijkse onderhoud gedaan. Ook nog even snel een paar waterwaarden getest.

No3 - >25. nog steeds iets te veel. Ik vind het moeilijker dan ik op voorhand had gedacht om de Nitro goed te doseren. Vandaag heb ik het er maar niet ingedaan.
Po4 - nog altijd 2
Fe - 0.1 maar goed dat ik nu een jerrycan plantenvoeding heb want de Profito gaat wel heel hard zo...

De algen heb ik nu gelukkig redelijk onder controle. Hier en daar zie ik nog wel wat algjes maar het is lang niet zo'n drama als dat het geweest is. Zoals het nu gaat, heb ik er vrede mee.

369245_0_82_006.jpg

917911_0_82_007.jpg

374767_0_82_010.jpg

991668_0_82_008.jpg

733285_0_82_011.jpg

874232_0_82_013.jpg

175749_0_82_014.jpg

723956_0_82_016.jpg

748455_0_82_017.jpg

267449_0_82_023.jpg

345431_0_82_024.jpg

851841_0_82_026.jpg


Gr Robin
 
Sfeervol zo Robin. Mooi ook de kleuren van de bewoners. :)
 
Thanks voor jullie positieve reacties! :thumbs:
 
Gaaf om het effect van de thee te zien! Las het bij een van de draadjes van Mascha en Ivo. Ik wil de mijne ook graag bruiner hebben.
Je vissen zien er goed uit zeg. Die neons zien er prachtig diepgekleurd uit.
 
Dank je. De vissen zien er zeker gezond uit. Ze zijn eerder te dik dan te mager. Ik voer ze erg afwisselend wat hun kleuren ook ten goede komt heb ik begrepen.

Ik heb ook wat minder nieuws. Ik heb al een week of zo geen agassizzii vrouwtje meer gezien. Dit waren de enige 2 visjes die eigenlijk te klein waren toen ik ze kocht en nooit echt wilden aanslaan qua groei. Ik vrees dat ze overleden zijn en dat de lijkjes zijn opgepeuzeld door bijvoorbeeld de helena slakken want ik heb nooit een lijkje gezien. Mijn mooie mannetje keek eigenlijk nooit echt naar de vrouwtjes om maar nu zwemt hij wat doelloos in de rondte lijkt het.

Ik kan nu 3 dingen doen:
1- ik koop 2a3 nieuwe vrouwtjes.
2- ik zoek een ander onderkomen voor mijn mannetje
3- ik start een 2e bak op speciaal voor de agassizzii's. Misschien zelfs een kweekpoging.

Hier ga ik eens rustig over nadenken. Een kweekpoging speciaal voor deze dieren heeft mijns insziens niet zoveel zin aangezien je deze vissen tegenwoordig in alle aquawinkels ziet hier in de buurt. Ik denk dat ik voor optie 1 ga.

Gr Robin
 
En, heb je nieuwe vrouwtjes weten te bemachtigen?
 
Ik heb inderdaad zaterdag 2 nieuwe vrouwtjes gehaald. Na het overwennen van deze vrouwtjes, werden ze meer dan welkom geheten door het mannetje. Mijn hemel, wat is het toch een prachtig dier als hij met al zijn mooie kleuren loopt te pronken. Echt heel gaaf om te zien. Na een poosje ben ik voor mijn bak gaan zitten en zag ik plotseling 3 vrouwtjes zwemmen. Blijkbaar is er dus maar 1 overleden en heeft de ander zich goed verstopt in mijn bak. Wie weet leeft het andere vrouwtje ook nog wel en heb ik ineens 4 vrouwtjes. Ik ga hier niet van uit want het kleinste vrouwtje wat ik had is nooit echt gegroeid en leek altijd al wat zwakker. Het schijnt niet erg te zijn als ik 1 man en 3 a 4 vrouwtjes heb dus ik hoef geen actie te ondernemen. Toevallig had ik zaterdag al een nieuw legholletje meegenomen. Voor de zekerheid koop of cre�er ik er nog 1 of 2 bij.

Ik had ook nog een flink pakketje catappa bladeren(xl) meegenomen welke mijn vissen allemaal wel konden waarderen. Vooral de Maronii's slepen ze door heel de bak heen wat erg leuk is om te zien. Binnenkort weer foto's....

Gr Robin
 
Robin-S zei:
Dank je. De vissen zien er zeker gezond uit. Ze zijn eerder te dik dan te mager. Ik voer ze erg afwisselend wat hun kleuren ook ten goede komt heb ik begrepen.

Ik heb ook wat minder nieuws. Ik heb al een week of zo geen agassizzii vrouwtje meer gezien. Dit waren de enige 2 visjes die eigenlijk te klein waren toen ik ze kocht en nooit echt wilden aanslaan qua groei. Ik vrees dat ze overleden zijn en dat de lijkjes zijn opgepeuzeld door bijvoorbeeld de helena slakken want ik heb nooit een lijkje gezien. Mijn mooie mannetje keek eigenlijk nooit echt naar de vrouwtjes om maar nu zwemt hij wat doelloos in de rondte lijkt het.

Ik kan nu 3 dingen doen:
1- ik koop 2a3 nieuwe vrouwtjes.
2- ik zoek een ander onderkomen voor mijn mannetje
3- ik start een 2e bak op speciaal voor de agassizzii's. Misschien zelfs een kweekpoging.

Hier ga ik eens rustig over nadenken. Een kweekpoging speciaal voor deze dieren heeft mijns insziens niet zoveel zin aangezien je deze vissen tegenwoordig in alle aquawinkels ziet hier in de buurt. Ik denk dat ik voor optie 1 ga.

Gr Robin
Apistgramma agasizzi double red 1m 2v,
C. Maronii 4x,
L. Dorsigera 3x,
Koperzalm 9x,
Diamant tetra 18x,
Corydoras panda 7x,
Corydoras raboutii 5x
Otocinclus 7x

Om eerlijk te zijn vind ik je bestand best vol.Zou kunnen dat ze misschien stress hadden.Ik zou daarom de Apistogramma's er uit doen en er een aparte bak voor maken.
 
Panda's zijn ook bijzonder druk, kan me voorstellen dat een Apisto daarbij niet op zijn gemak is. Ik ga met Visstick mee.

~ Ivo
 
Ik ben me er van bewust dat ik een vrij druk bestand heb. Je zal het misschien niet verwachten maar toch gaat alles in goede harmonie met elkaar om.
Grote kans dat de apisto's met een andere (zand)bodem en zonder mede bodembewoners een ander gedrag laten zien maar ik ervaar zeer zeker niet dat ze last hebben van stress. De nieuwe vrouwtjes laten zich veelvuldig zien en hebben maling aan de veeeeel grotere Maronii's bijv. De nieuwe vrouwtjes heb ik nu ongeveer een week en zijn al groter dan de andere vrouwtjes ooit geweest zijn. Ik blijf er bij dat ik de 'oude' vrouwtjes veel te klein heb gekocht.

Een speciaalbak voor apisto's gaat er ooit nog wel eens komen. Alleen dan waarschijnlijk niet voor de agassizzii's. Ik zou graag nog eens een bak opzetten met apistogramma's die je niet vaak tegenkomt en hier dan een kweekpoging mee doen. Dit is voor nu nog even toekomstmuziek.
 
Soms zie je dat de vissen inderdaad geen agressie vertonen als er te veel medebewoners zijn. Hierdoor kunnen ze geen territorium er op na houden.
 
Is al weer een tijdje geleden zag ik. Er is echter niet zo gek veel veranderd. Op wat lichte alg probleempjes heb ik alles aardig onder controle.
Planten groeien redelijk tot goed en met het visbestand gaat alles top. De 2 filters werken na een goede schoonmaakbeurt (ook slangen) weer super en de bio Co2 doet ook nog gewoon lekker zijn werk.

No2 - 0
No3 - 25
Po4 - 2
Fe - 0.25
Ph - 6.8
Kh - 4
Nh3/4 - 0

Deze waarden kan ik redelijk stabiel houden en volgens mij is er weinig mis mee. De Gh heb ik de laatste keer niet gemeten (vergeten) maar aangezien ik ververs (50l per week) met puur kraanwater zal dit ook niet voor veel veranderingen zorgen.
Even een paar (slechte) foto's..

523217_0_82_010.jpg

713797_0_82_009.jpg

992434_0_82_008.jpg

937675_0_82_007.jpg


Volgende keer hoop ik wat meer en wat betere kwaliteit foto's te plaatsen.
Mvg Robin
 
ziet er nog steeds top uit! :thumbs:

een van de dwergjes al een nestje gehad?
 
Toevallig gisteren voor het eerst. Geen idee van welke soort maar ik zag opeens wat klein grut rondzwemmen. Ik denk van de Agassizzi want ik heb geen eieren gezien. Vandaag zag ik helaas niets meer maar dat had ik al verwacht.

Gr Robin
 
Tijd voor een update van mijn bak en meteen een best wel flinke update kan ik wel zeggen!

Ongeveer een maand geleden zijn er ineens zonder enige aanleiding wat vissen gestorven. Om precies te zijn, zijn 2 Dorsigera's en mijn mannetje Agassizzii aan een onbekende ziekte overleden. Sindsdien was het 1 grote bak ellende in de bak. Het leek wel alsof het evenwicht in een klap verstoord was. Ik heb dit gedrag nooit maar dan ook echt nooit eerder gezien bij mijn vissen. De Maronii's die ineens de baas waren en de enige overgebleven Dorsigera dacht plotseling dat hij/zij het voor het zeggen had en alles en iedereen achterna zat. Kortom: niet leuk om te zien en al helemaal niet leuk voor mijn overig bestand. Dit heeft mij er o.a. toe aangezet om het e.e.a. te veranderen in mijn aquarium.

Ik speelde al een poosje met de gedachte om de bodem te vervangen naar een zandbodem. Niet dat mijn bodem heel grof was maar meer omdat mijn vissen het waarschijnlijk veel fijner vinden. Ik heb deze week via Wildkamp 50kg filterzand besteld (superservice) en 2 dagen vrij genomen om deze actie tot een succes te maken. Gisterochtend ben ik op tijd begonnen met de voorbereidingen en uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik actie ondernomen. Ik heb me stiekem best wel verkeken hoeveel werk deze klus was. Je kan immers gelijk de boel eens heel goed schoonmaken. Maar goed, het resultaat mag er zijn. Er is 1 zak van 25kg compleet in mijn bak gegaan... Ik heb gekozen voor de fijnste korrelvariant en dit kunnen vooral de cory's erg waarderen.

Omdat ik alle vissen (op 3 otocinclussen na) had uitgevangen, was dit meteen een mooie gelegenheid om orde op zaken te stellen. De 4 Maronii's en de laatste Dorsigera zijn gisteravond opgehaald door een mede-forumlid. Deze zitten nu als het goed is erg op hun gemak in een 2 meter aquarium. Kortom: hij blij, ik blij, de vissen blij, iedereen blij haha.
Na de bodemwissel heb ik de overige vissen teruggeplaatst en je merkte vrijwel direct dat de rust is wedergekeerd. Ik heb hier een wijze les uit geleerd en moet misschien uiteindelijk sommige forumleden toch gelijk geven dat 3 soorten dwergjes toch te veel is in een 1.20 bak. Alhoewel het maanden goed is gegaan en dat na de sterfte van 3 dieren de ellende pas is begonnen, zal ik deze 'fout' niet snel nog eens maken. Vandaag heb ik bij Verduijn een prachtig nieuw mannetje Agassizzii double red aangeschaft en vanaf nu mag hij de baas worden. Misschien komen er nog 1 of 2 L-nr's bij maar that's it.

Genoeg geschreven, het is tenslotte een fotoalbum!

Totaaltje; planten heb ik meteen flink terug gesnoeid en al het hout grondig schoongemaakt.
351327_0_82_029.jpg


Nieuwe kerel. Het is nog een puber maar hij laat al veelvuldig zijn kleurtjes zien.
841536_0_82_030.jpg


Linkerhoek
428695_0_82_031.jpg


Rechterhoek: Er staat aardig wat hout in maar is op deze foto niet goed te zien.
243316_0_82_032.jpg


Een van de 3 vrouwtjes
575369_0_82_033.jpg


Nog een vrouwtje bij een plant waar ik de naam niet van weet. Dit zou een voorgrondplant zijn maar groeide intussen bijna tot het wateroppervlakte.
236885_0_82_034.jpg


Vooral de Cory's kunnen de nieuwe zandbodem erg waarderen.
376667_0_82_035.jpg


Tot zo ver deze update. Nu ga ik me richten op een ander aqua gerichte uitdaging. Hierover later meer.

Mvg Robin
 
Ik vind het erg mooi geworden! stukken beter met het zand.
en je hebt een erg mooie apisto zwemmen! daar wil ik wel meer van zien :thumbs:
 
Mooi hoor. Wat is jouw ervaring met de combinatie van Apisto's en Cory's samen in de bak?
Jij hebt de Agassizzii samen met panda's. Ik denk aan Caca's samen met mijn sterbai's
 
Zonde van de dode vissen maar je bak staat er heel mooi bij!
 
idd jammer van de dode vissen maar je bak staat er wel prachtig bij nu
 
Bedankt voor de positieve antwoorden. Ik ben er zelf ook erg blij mee. Je merkt aan alles dat de vissen het ook wel kunnen waarderen.

Het zand maakt de bak wel een flinke klap lichter van kleur. Ik heb ongeveer 100 liter water opgevangen uit het aquarium en na de bodem wissel weer teruggegooid in de bak. Dit heb ik aangevuld met kraanwater dus de kleur van het water is ook vrijwel weg. Ik wilde na de bodemwissel de filters even met rust laten. Morgen ga ik waarschijnlijk het turf vervangen en even een lekker kopje thee zetten voor de vissen haha.

@Pla: Apistogramma's in combinatie met Corydora wordt over het algemeen afgeraden. Dit omdat het natuurlijke gedrag van de apisto's verstoord wordt door de cory's. Ik zie dat ook wel eens terug in mijn bak. Ik heb zelfs 2 soorten corydora en deze denderen door heel de bak heen en hebben maling aan alles en iedereen. Soms scharrelen ze wel eens een leghol van de apisto's naar binnen maar dan is het ineens duidelijk wie er nu echt de baas is hahaha
 
Ook weer eens een update van deze bak. Mijn hobby wordt flink op de proef gesteld want deze bak heeft wat last van vieze stinkende blauwalg. Geen idee wat de oorzaak is. Nitraat/fosfaat is in balans en door de 2 filters heb ik door de hele bak voldoende stroming. De blauwalg zit bij mij telkens bovenin de bak. Nu zaten mijn nieuwe drijfplantjes weer helemaal onder en mijn achterwand ook. Ook hier zal ik ooit wel eens een oplossing voor vinden. Gisteren heb ik iig de boel schoongemaakt en een flinke waterwissel gedaan. Ook heb ik 1 van de 2 filters grondig schoongemaakt.
De vissen lijken er geen last van te hebben en doen het goed. Gisteravond zag ik zelfs panda eitjes op de voorruit zitten maar die waren vanmorgen al weer weg. Wel is er 1 neontetra overleden. De nieuwe agazzissii man is een echte macho. Hij is niet zo mooi van kleur als zijn voorganger maar dat maakt zijn gedrag wel goed. Hij loopt voortdurend de vrouwtjes te imponeren en laat duidelijk merken dat hij er wel klaar voor is...

194874_0_82_027.jpg

764963_0_82_028.jpg

152815_0_82_029.jpg

644153_0_82_031.jpg

253118_0_82_032.jpg

988636_0_82_033.jpg

691876_0_82_034.jpg

276863_0_82_035.jpg

718585_0_82_036.jpg

164723_0_82_037.jpg

979442_0_82_039.jpg

573281_0_82_040.jpg


Mvg Robin
 

Terug
Bovenaan