120cm Zuid Amerika van Robin-S


Het zijn ook fascinerende vissen Stijn. Wildvang vind ik ook verreweg het mooist maar dit is een erg dure hobby. Als je ziet hoeveel tijd en geld ik nu al wekelijks in beide aquaria steek, is wildvang voor mij niet te doen. Ik heb begrepen dat je ook kweekvarianten hebt met de wildvang kleuren.

Mijn bestand is nu:
1m 3v apistogramma agassizii
6x discus diverse stendker varianten
een x aantal koperzalmen
een x aantal diamant neons
5x corydoras raboutii
7x corydoras panda
?x otocinclus

Ik ben van mening dat maanvissen het beste passen bij de sfeer van jouw bak. Een mooie groep discus kan natuurlijk ook mooi zijn in jouw bak.
 
Hoi Robin,

Aquarium is niet meer zoals het was, is vrijer als in meer zwem ruimte uiteraard wel natuurgetrouw denk dat nu voor beide vissen het zou kunnen twijfel nog tussen ze..Want wil erg graag Altums en heb een adres maar daar moet ik best een tijd op wachten (einde maart en komen nog verzendkosten bij). En Discussen staat momenteel wat te koop wat me aanspreekt Groene heckel of bruin/rode MADEIRA.

In wat voor vorm zie je de kosten omhoog gaan? Voeding neem ik aan en verder? ik zelf wil geen jongen vissen kopen simpel weg omdat ik dan om de dag 400 liter zou moeten verversen en dat voor x aantal maanden. Dus ik zoek naar 14-17 cm grootte als ik besluit voor discussen te gaan.

Sorry wil je topic niet vervuilen.
 
Geen probleem Stijn.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat je ook wat jongere discussen wilde. Als je dan wildvang neemt en je om de dag 300 tot 400 liter osmosewater moet verversen, gaat dat uiteraard aardig in de papieren lopen. Vergeet dan ook niet dat de temperatuur naar 30+(?) graden moet en dat je turf veel sneller is uitgewerkt door het vele verversen. Daarbij komt dat wildvang levend voer prefereert en je ze langzaam op diepvries en granulaat moet laten wennen. Ik voer ze zo'n 6 tot 8x per dag. Ik mik nu dagelijks meer voer in de bak dan dat ik normaal in de week voerde. Ik vind het geen punt. Dit wist ik toen ik eraan begon.

Maar goed, wildvang is dus niet aan de orde. De groene Heckel is erg mooi. De andere moet ik even opzoeken. Dit zegt me zo 123 even niks. Er zijn zoveel varianten bij veel verschillende kwekers. Er zit vast wel een mooie soort voor jou bij.
 
Mooi is dat he. Hoe dat ze met hun strepen signalen en zo geven. Mooie pics hoor ! :)
 
Ik ben met iemand in gesprek die is al 20 jaar bezig met discussen en dan voornamelijk wildvang de laatste 7 jaar en hij importeert(vangt) ook zelf maar als ik zo met hem praat vallen de kosten best mee. tevens houd hij zijn halfwas/volwassen net zo als zijn maanvissen dus op 27graden ook dat is een hoge temperatuur natuurlijk maar niet zo hoog als 30+. Ook geeft hij aan dat wildvang discussen op een pH van 6-7,0 gehouden kunnen worden uiteraard wil je kweken is iets lager beter (niet mijn doel). En inderdaad het verversen is precies waarom ik geen jongen zou willen is geen beginnen aan met zo'n aantal liters (is mijn mening).

Denk dat discus houden toch een hobby apart is maar ook zijn er vele mening over hoe te houden. Eerlijk gezegd ga ik zijn mening aanhouden als ik besluit ze te houden. Want klinkt in mijn ogen logischer zeker als je weet dat discussen niet perse in extreme warme waterleven (30+) dat komt zelden voor ze worden gevonden in water waar het varieert maar gemiddeld de water 26-27 graden en pH over algemeen hangt rond de 6 en iets hoger zelden onder. Zal vragen of zijn filmpjes mag delen hier (daar krijg je ook water temperatuur te zien en hoe hij ze vangt,vervoert etc)

Nu begrijp ik dat jij in je tekst doelt op jongen discussen maar ben je van plan ze ook zo warm te houden eenmaal volwassen/halfwas?. Kan me inderdaad voorstellen door vele ververssen dat je Turf zo leeg is. Maar jij ververst met Osmose water begrijp ik?. Als jij voert hoeveel brokken diepvries voer je 3-4 per keer of minder?
 
@ Richvio: Dank je. Het spelen met de kleuren en strepen is erg gaaf om te zien. Apistogramma's kunnen er al wat van maar het is zeker niet te vergelijken met discusvissen.

@ Mss: Het moge duidelijk zijn dat er meer wegen naar Rome leiden. Veel verstand van wildvang heb ik niet maar volgens de diverse sites en boeken die ik over discussen heb gelezen, wordt over het algemeen een temperatuur van 30+ graden aangehouden. Dus ook bij halfwas en volwassen exemplaren. Maakt allemaal niet uit. Ik heb geen wildvang en ben nog nieuw in de discushobby dus ga ik er voorlopig ook niet aan beginnen.

Ik houd mijn discussen momenteel op 28.5 graden celcius. Dit vond ik en wat bevriende discushouders een mooie gulden middenweg gezien het overig bestand. Verversen doe ik gewoon met kraanwater hoor Stijn. Ik voer ze zeker 5x per dag diepvries en dan geef ik 1 blokje per keer. Discussen zijn vrij langzame eters en zijn echt de bodem aan het afstruinen naar voedsel. Ze hebben wel duidelijk voorkeur voor 'echt' discusvoer zoals, diverse soorten discusmix, mosselvlees en bijv krill. Mijn vissen doen ook niet moeilijk over vlokvoer, granulaat en tabletjes. Ze eten bijna alles. Ze hebben ook praktisch altijd honger...

Gr Robin
 
584228_0_82_006.jpg


992376_0_82_007.jpg


668171_0_82_008.jpg


482236_0_82_009.jpg


123577_0_82_011.jpg


122134_0_82_013.jpg


387992_0_82_015.jpg


Ze groeien redelijk tot goed en krijgen al lekkere dikke koppen. Dit is ook niet zo gek als je ziet wat ze op een dag naar binnen werken.
Vorige week had ik een dode discus red scribble. Dit bleek een kopstaander (zwemblaasprobleem) te zijn. Erg naar om te zien en het is beter voor deze vis dat ik hem uit zijn lijden verlost heb. Het overig bestand doet het super.

Mvg Robin
 
Eindelijk heb ik weer eens iets positiefs te melden over deze bak. Na alle ellende met verschillende soorten algen krijg ik het langzaam maar zeker weer op de rit. En dit wordt beloond met het eerste nestje van mijn discussen. Het gaat om de Briljant turquiose en de Red scribble. Dit zijn ook mijn grootste en mooiste discussen. Ik verwacht niet veel van het nestje maar wie weet dat het in de toekomst een bewezen koppel kan gaan worden.

De overige schijfjes hebben naar mijn mening een groei achterstand. Vooral de Pigeonblood red groeit niet naar mijn zin. Dit diertje is ongeveer net zo oud als de grootste discussen maar blijft qua groei erg achter.

Mijn Apistogramma agassizii mannetje heb ik helaas deze week uit zijn lijden verlost. Deze was klem komen te zitten tussen een steen en wat hout. Hij wordt ook niet meer aangevuld. Dit wordt echt een discusbak en dat bevalt me erg goed.
Ik heb het hout vorige week schoongemaakt en volledig anders geplaatst. Ik ben er erg content mee.

829876_0_82_038.jpg


252317_0_82_039.jpg


122922_0_82_040.jpg


847716_0_82_041.jpg


365129_0_82_042.jpg


626649_0_82_043.jpg


189932_0_82_044.jpg


Gr Robin
 
Dank je Ludger!
 
Mooir bak dit!! Echt raar dat ik hem nog niet eerder gezien heb :)
 

Terug
Bovenaan