180l Bak van Tommie1


Misschien een idee om met een controller te werken want die behoort af te slaan als een bepaalde ph is bereikt.
 
Misschien een idee om met een controller te werken want die behoort af te slaan als een bepaalde ph is bereikt.
Heb ik al aan gedacht, maar dat ijken van de ph sensor lijkt me nogal een gedoe.
En het is weer 100€ natuurlijk.
 
Het ligt absoluut niet aan het CO2 systeem zelf (Soda - Citroenzuur), maar aan het terugslagventiel van de JBL Proflora reactor.
Dat schijnt af en toe te blijven plakken, dan draai je het naaldventiel open, en komt er nog maar 50 bpm door.
Maar na een uurtje of zo schiet het los, en dan krijg je ineens 500 bpm ...

Deze morgen even in het schemer gekeken, en ik zag toch wat visjes vrolijk rond zwemmen...

mooi dat het met de rest van de visjes goed lijkt te gaan.

Het soda/citroenzuur systeem kan een steeds hogere druk op bouwen als er tijdens de looptijd co2 terugborrelt van de twede fles naar de eerste. (er zit niet voor niets een overdrukventiel op), met een enkel naaldventiel geeft meer druk in de flessen ook meer bubbels per minuut.

een terugslagklep die niet goed open gaat kan ook, maar alleen als je daardoor het naaldventiel te ver open hebt gezet. Dat moet dan al gebeurt zijn tijdens het instellen, ik neem tenminste aan dat je niet dagelijks je naaldventiel op en dicht draait.
 
Heb ik al aan gedacht, maar dat ijken van de ph sensor lijkt me nogal een gedoe.
En het is weer 100€ natuurlijk.

Ik heb de controller van Hobby en moet zeggen dat het ijken reuze meevalt en in 5 min klaar is. Deze controller kost iets van 100 euro inderdaad.
 
mooi dat het met de rest van de visjes goed lijkt te gaan.

Het soda/citroenzuur systeem kan een steeds hogere druk op bouwen als er tijdens de looptijd co2 terugborrelt van de twede fles naar de eerste. (er zit niet voor niets een overdrukventiel op), met een enkel naaldventiel geeft meer druk in de flessen ook meer bubbels per minuut.

een terugslagklep die niet goed open gaat kan ook, maar alleen als je daardoor het naaldventiel te ver open hebt gezet. Dat moet dan al gebeurt zijn tijdens het instellen, ik neem tenminste aan dat je niet dagelijks je naaldventiel op en dicht draait.
Neen, ik draai daar niet dagelijks aan, maar wel als de dropchecker blauw blijft. Dit weekend de flessen moeten hervullen, en dan is de druk de eerste uren wat laag, dus probeer ik voorzichtig te zijn. Zondagavond was de druk tegen de 1-1,5 bar, en heb ik een beetje open gezet, maar te veel dus.
Nu draai ik altijd open tot het terugslagventiel duidelijk open gaat. Dan krijg je even een dikke boost, en daarna draai ik verder dicht tot ik het juiste debiet heb.

Misschien probeer ik met een arduino een controller te maken. Dan kan ik zowel temperatuur als ph controleren, maar eerst maar eens wat inlezen, en beetje studeren. Kan een leuk projectje zijn.
 
Misschien probeer ik met een arduino een controller te maken. Dan kan ik zowel temperatuur als ph controleren, maar eerst maar eens wat inlezen, en beetje studeren. Kan een leuk projectje zijn.

als je een WEMOS-boardje gebruikt en een app als Blynk kun je via de telefoon de waarden aflezen en allerts instellen als pH-waarden te ver afwijken bijv. Kan zeker een leuk projectje zijn.
 
De vissen die er nog zijn doen het goed. Net gevoerd, en ze hadden honger. Alles zwemt vrolijk rond, en zelfs geen dode garnaal meer gevonden.

Co2 terug gestart met ca 50 bpm. Dropchecker staat mooi lichtgroen. Het gaat terug de goede kant op, en ik heb nog wat gele ancistrussen gevonden bij mijn favo hobbykweker waar ik de Sterbais ook gekocht heb. Dit we ga ik ze ophalen.
ik ben terug wat positiever na die horroravond.
 
Ik heb net 7 stuks van de L144 gescoord. Mooi gouden Ancistrus, en deze zou het longfin gen hebben vermits de ouders ook longfins krijgen. Ik kon ook longfins kopen, maar was een beetje bang voor mogelijk vinnenbijters.
Die L144 heeft zo’n mooie blauwe oogjes.
 
4AF46D44-0756-4AAF-B72D-764EA4B43351.jpeg
536E4C2B-2F55-45AA-9636-7A8B7B064B6C.jpeg
 
Zo 7 stuks is een aardige club. (Ben niet heel bekend met zo'n groep maar is dat niet wat veel?)
Het zijn wel heel Mooie vissen.
 
Niet om het een of ander. Maar je hebt net een zwaar verlies in je bak en een dag later haal je een school nieuwe vissen want je hebt in 24 uur geen dode garnaal gevonden...
 
Niet om het een of ander. Maar je hebt net een zwaar verlies in je bak en een dag later haal je een school nieuwe vissen want je hebt in 24 uur geen dode garnaal gevonden...
Ik las het ook een beetje met een dubbel gevoel. Maar goed, wie weet wat hij nog meer gedaan heeft of ontdekt heeft om zeker te zijn dat de problematiek opgelost is.
 
Zo 7 stuks is een aardige club. (Ben niet heel bekend met zo'n groep maar is dat niet wat veel?)
Het zijn wel heel Mooie vissen.
Die worden max 10cm.
Het leuke is dat je er dan altijd wel 1-2 ziet, want ze verstoppen zich graag.

Als ze te groot worden of ik vind het te veel, dan kan ik ze altijd nog verkopen of weg geven.
Ik was eigenlijk gegaan om er 4-5 te halen, maar deze 7 waren de laatste die er waren, en de verkoopster vond het zielig als er 2 over bleven, dus eigenlijk kreeg ik die er bij.
Verder hebben we nog wat plantjes uitgewisseld. Dat is altijd zo leuk.

Ze had ook een paar zeer unieke visjes: witte ancistrussen (geen albino), en daar wil ze nu mee beginnen te kweken als (door haar beweerd) de eerste of enige in België.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Het zijn hele mooie vissen, Tommie. Ik ben alleen benieuwd hoe dat zal gaan, in zo'n grote groep. Mijn ancistrus-dame verdroeg niet eens haar ( opgedrongen) echtgenoot, ze hongerde hem uit en vrat 'm half op, waardoor ze nu de hele bak voor zichzelf heeft. Als je een koppeltje hebt en het gaat goed, gaan ze ook tekeer als konijnen, krijg ik de indruk als ik sommige topics bekijk. Dan kun je straks misschien wel een handeltje beginnen :D
 
Het zijn hele mooie vissen, Tommie. Ik ben alleen benieuwd hoe dat zal gaan, in zo'n grote groep. Mijn ancistrus-dame verdroeg niet eens haar ( opgedrongen) echtgenoot, ze hongerde hem uit en vrat 'm half op, waardoor ze nu de hele bak voor zichzelf heeft. Als je een koppeltje hebt en het gaat goed, gaan ze ook tekeer als konijnen, krijg ik de indruk als ik sommige topics bekijk. Dan kun je straks misschien wel een handeltje beginnen :D
Inprincipe zal vrouwen elkaar niks aan doen tenzij ze aan het eten zijn, dan nog is het enkel van opzouten dit is mijn plek. Maar meer dan dat niet, veel hout en legholen komt het allemaal goed. Zelf zit ik met een zooi lnummers oa ancistrussen in elk bak van mij. De 60 liters de 200 liters en de 450 liter
 
Waar ik ze kocht was de kweekgroep ook 6 stuks. Die deden elkaar niks.
En eigenlijk kweken ze alleen als er voldoende legholen zijn.

ik denk eerder dat mijn Apistos de kolonie klein zouden houden.
 
We zien wel als het zo ver is. Het zijn ietwat speciale visjes, dus daar vind ik wel kandidaten voor als het nodig is. En ze hebben me ook geen fortuin gekost.
Ze zijn alvast goed de algen aan het opeten.
 
Ik heb al kandidaten indien mijn ancistrussen ruzie beginnen te maken.
Ze schijnen niet zo makkelijk te vinden te zijn.

Wel denk ik dat ik mijn Co2 wat te veel gesmoord heb. Op een paar dagen tijd is de dropchecker van gelig groen naar blauw gegaan, en dan zie ik echt snel weer algen ontstaan. Ik gaf ca 40 bpm, en dat is duidelijk te weinig.
Ik heb het nu wat opgeschroefd naar een dikke 60 bpm, ende spraybar wat meer naar beneden gericht ommonder gaswisseling te krijgen.
Hoe veel co2 zouden jullie geven voor een bak met 180l? Kwestie van een beetje een richtwaarde te hebben.
 
Deze soort is gewoon de L144 longfin zonder longfin, niks speciaals aan, hebben alle longfinkwekers zitten (ongeveer 25% van een longfinnest is geen longfin). Anyway, ze knokken omdat ze nu een eigen omgeving hebben en dan moet er bepaald worden wie de baas is in de bak (soort zelfde idee als bij wolven)
 
"...Anyway, ze knokken omdat ze nu een eigen omgeving hebben en dan moet er bepaald worden wie de baas is in de bak (soort zelfde idee als bij wolven)"
Bij kippen is dat gedrag ook goed te zien. Erg leuk om te zien hoe de pikorde opnieuw bepaald werd toen wij laatst drie hanen naar de hanenhemel hebben gebracht.
 
Bij kippen is dat gedrag ook goed te zien. Erg leuk om te zien hoe de pikorde opnieuw bepaald werd toen wij laatst drie hanen naar de hanenhemel hebben gebracht.
Heb je dan bij kippen ook een alfakoppel? want bij L-nummers heb je dat wel, en die bepalen letterlijk alles wat er gebeurd in die bak, wie het beste vrouwtje krijgt, wie het beste leghol krijgt, wie het beste voerplekje krijgt, wie het eerst mag eten en wie het laatst
 

Terug
Bovenaan