180l Bak van Tommie1


Heb je dan bij kippen ook een alfakoppel? want bij L-nummers heb je dat wel, en die bepalen letterlijk alles wat er gebeurd in die bak, wie het beste vrouwtje krijgt, wie het beste leghol krijgt, wie het beste voerplekje krijgt, wie het eerst mag eten en wie het laatst
Laten we niet al te ver afdwalen van het topic en een beetje ontopic blijven. Maar ik heb zelf het idee dat het de enige overgebleven haan is die nu bepaald wie waar gaat en staat. Voorheen was de oudste haan samen met zijn drie oudste hennen overduidelijk de baas. Maar die drie oudste hennen zijn nu gelijk aan de jongere hennetjes heb ik het idee. Erg fascinerend om te zien hoor!
 
@Nicolientje-W
Er werd me meermaals de tip gegeven om je te negeren, en dat doe ik. Ik kan de discussie dus niet meer volgen.
Mag ik je beleefd vragen (al gedaan via PM, maar deze keer publiek) om dat ook te doen, dan kan ik dit topic een beetje proper houden.

Alvast bedankt,
 
Ik heb al kandidaten indien mijn ancistrussen ruzie beginnen te maken.
Ze schijnen niet zo makkelijk te vinden te zijn.

Wel denk ik dat ik mijn Co2 wat te veel gesmoord heb. Op een paar dagen tijd is de dropchecker van gelig groen naar blauw gegaan, en dan zie ik echt snel weer algen ontstaan. Ik gaf ca 40 bpm, en dat is duidelijk te weinig.
Ik heb het nu wat opgeschroefd naar een dikke 60 bpm, ende spraybar wat meer naar beneden gericht ommonder gaswisseling te krijgen.
Hoe veel co2 zouden jullie geven voor een bak met 180l? Kwestie van een beetje een richtwaarde te hebben.

Ja dat hangt af van je kraanwater en welke waarden je wil bereiken maar ik had 120 bellen nodig in de 180 liter om van een ph 8 naar 6.8 te gaan.
 
Feeding time. Ze zijn allemaal gek op tabimin.
FBE74197-D083-4BE8-A461-66F3DD54357A.jpeg

510AABE5-3EF1-458E-8023-9C38A8178A9D.jpeg
 
Interessante evoluties hier. Ik had een keramisch leghol gekocht, en nu zit een van mijn vrouwtjes apistos daar af en toe in. Bolle buik, en haar zwarte streep is weg.
Ze komt de hele tijd voor het mannetje paraderen met de buik omhoog, half liggend.
Mannetje reageert af en toe wel, maar volgt niet naar het leghol.

Nu zit ik niet direct te wachten op een grote kweek, maar wel leuk om te zien.

Klein nadeel, CO2 was leeg, en heb ik wat laat gezien. Draadalg tiert weer even welig....


DB030940-F951-4752-A35A-CE75812E8A2D.jpeg
 
En ik denk dat het gebeurd is. Het vrouwtje wijkt niet ver van het leghol, en jaagt alles weg wat in de buurt komt. Ook het mannetje mag niet in de buurt komen.

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Het leghol werd maar 2 dagen bewaakt, en is terug leeg.
wel heel interessant om het gedrag te zien, en hoe dat vrouwtje van kleur verandert. Toen ze waakte had ze geen streep meer, en nu is die terug.
 
Even een update.
De eerdere kweek met de Apistos is overigens wel gelukt, en dat in de gezelschapsbak. Voor ik het wist had ik ineens 4 jongen die 2 cm groot waren.

Maar nu is het de beurt aan de ancistrussen.
Na een eerste legsel waarvan ik 2 uitzwemmers in de bak heb gezien (en die waarschijnlijk opgegeten werden heb ik dan een Ziss breedbakje gekocht.

Een tweede legsel kwam vrij snel, en vandaag zijn de eitjes uitgekomen.
Ik heb papa maar snel uit het leghol gehaald, en de wigglers in het breedbakje gezet.
Deze morgen waren het nog eitjes, en nu een 30-tal larfjes.
We gaan eens proberen om die groot te krijgen.
A73E0BE7-31C8-466C-9E95-B9066B33683F.jpeg

07E458B7-5927-450F-B59E-696324AA2A29.jpeg

1E22FEEC-727D-4F1D-ABC6-1C00E551E4C5.jpeg

ED22FBA7-EADA-4512-9EAA-118E4D9074D3.jpeg
 
wat een mooie man zeg, prachtige kleur! Succes met de kleintjes!
Ja, ik heb 3 mannetjes en 3 vrouwtjes, en blijkbaar weet dit mannetje goed hoe die een nestje moet verzorgen. Ik tel maar 1 eitje dat niet uitgekomen/bevrucht was.
 
Ik denk dat de kweek van de golden Ancistrus aan het lukken is.
Ik zie wel een paar larfjes die niet meer bewegen, maar ik neem aan dat wat uitval normaal is.

Iemand ervaring wat ik mag verwachten? Hoe veel geraken er de eerste week door?
 
Ja ik heb eigenlijk altijd zo'n 5% uitval, wel vraag ik me af of die bodem van dat breederbakje geschikt voor ze is en dat daardoor meer uitval is, zelf heb ik een breederbakje van sizz met een plastic bodem
 
Ik kan er altijd een dun laagje zand in doen (de volgende keer).
Ik heb dit gekozen omdat er dan ook wat flow is door de onderkant, en ik zag nogal wat kwekerfilmpjes die dit ook gebruiken. Om te reinigen heffen ze het bakje dan eens voorzichtig op en neer, en dan is er al veel vuil weg.
 
Ik denk dat de kweek van de golden Ancistrus aan het lukken is.
Ik zie wel een paar larfjes die niet meer bewegen, maar ik neem aan dat wat uitval normaal is.

Iemand ervaring wat ik mag verwachten? Hoe veel geraken er de eerste week door?
Goed voeren. zoals Rephasy en gourgette en geblacheerde spinazie etc zal je wel goed moeten lukken.
Komkommer zal ik afraden omdat het 96-98% aan water bevat, buikje wordt rond maar niet voedzaam dus.

en ook waterversen is belangrijk :) dan komt het zeker goed.
 
Goed voeren. zoals Rephasy en gourgette en geblacheerde spinazie etc zal je wel goed moeten lukken.
Komkommer zal ik afraden omdat het 96-98% aan water bevat, buikje wordt rond maar niet voedzaam dus.

en ook waterversen is belangrijk :) dan komt het zeker goed.
Bedankt. Is spirulina ook goed?
ik heb er net een stukje courgette (gekookt vooraf) in gedaan.
 
Bedankt. Is spirulina ook goed?
ik heb er net een stukje courgette (gekookt vooraf) in gedaan.
Ja varieeren is heel belangrijk hierin. Ik kook zelf nooit een courgette. ik haal zelf de schil wel weg en dan erin, maar ook niet iedereen doet dat ook hoor. het is maar wat je prettigste vindt.

Ik zelf koop altijd rephasy Soilent green en heb bij Holland en Barret biologische spirolina gekocht en die meng ik erbij niet al te veel. enz en wat Dr. Bassleer carlic erbij en geef ik die.
ze vinden het heerlijk.
 
Ja varieeren is heel belangrijk hierin. Ik kook zelf nooit een courgette. ik haal zelf de schil wel weg en dan erin, maar ook niet iedereen doet dat ook hoor. het is maar wat je prettigste vindt.

Ik zelf koop altijd rephasy Soilent green en heb bij Holland en Barret biologische spirolina gekocht en die meng ik erbij niet al te veel. enz en wat Dr. Bassleer carlic erbij en geef ik die.
ze vinden het heerlijk.
Zowat al mijn vissen zijn nogal gek van Tabimin. En als ik zie hoe groot mijn volwassen Ancistrussen nu zijn nadat ik ze een jaar heb, dan denk ik dat ik daar wel goed zit. Maar ik heb heel weinig ervaring met zelfkweek.
Wat ik tot hier toe groot gekregen heb is:
- een rasbora galaxy zonder enige extra zorg, gewoon tussen de rest. Moet wel zeggen dat die na een jaar nog altijd kleiner is dan de volwassenen, en iets minder van kleur
- een stuk of 5 Apistogramma, ook zonder extra zorg in de gezelschapsbak.
- en nu dus Ancistrusjes

Ik ben een beetje bang om die ook Tabimin te geven omdat die nogal wat dierlijke voeding bevatten.
In elk geval ben ik blij dat ik niet moet beginnen met artemias op te kweken.
 
En een update.
De ancistrusjes doen het zeer goed. Een week uit het ei, al dik 1cm en geen dooierzakjes meer te zien.
Deze week heb ik mijn dwercycliden (Apisto Cacatuoides) verkocht, en om die te vangen nogal wat planten en hout er uit moeten nemen, dus maar even gebruik gemaakt om de boel te gaan herinrichten. Ik heb nieuw hout gekocht, maar dat ligt nog in te wateren.

De bummer was dat de Apistos wormpjes zouden hebben, dus ook maar vandaag de bak met anti wormmiddel behandeld.

Ik denk dat die herinrichting, en een paar emmers koud water de Sterbais bloedgeil heeft gemaakt. Ze vliegen de hele bak door in koppeltjes, en zitten de hele tijd aan elkaar. Tot hiertoe heb ik nog maar een 10-tal eitjes gevonden waarvan ik er een 5-tal kon oppikken en in het kweekbakje kon droppen. Ik hoop op meer, maar we zien wel.
199FF9F7-CA22-45CD-8BDA-5CB99B3BCAC7.jpeg
2365C258-8DBF-4D79-A622-41FC469F8FDF.jpeg
 
De babytjes blijven groeien, ik schat ze nu boven de 1cm.
En zou dit vrouwtje terug eitjes hebben?

B568C637-9A73-4D0B-BC75-57776AEAF7FB.jpeg
B2C3558F-846B-40C4-BAD4-3951814E3933.jpeg
 
Klein adviesvraagje.

Ik merk dat mijn Cory Sterbais wel actief rondzwemmen, tot ik voor de bak ga staan. Dan gaan ze zich achteraan ergens onder de planten verschuilen.
Is dat normaal gedrag? Of zouden ze stress hebben door die grote Ancistrussen die nu de bak zowat beheersen?

Ik heb er al aan gedacht om mijn bestand aan Ancistrussen (3M/3V) een beetje uit te dunnen, maar anderzijds vind ik ze zo mooi.

Na de 2 nestjes waarvan ik dus alleen jongen heb kunnen beschermen van het laatste nestje zie ik ze amper in de legholen ondanks dat de vrouwtjes vol rijpe eitjes zitten.
Iemand tips... ook ivm inrichting?

(En op de foto zie ik inderdaad dat ik mijn ramen eens mag lappen.... )
 
Dat is heel normaal gedrag, moet jij je indenken, zit je lekker te lunchen steekt er ineens een reus zijn hoofd voor het raam met een oog net zo groot als dat hele raam, je schrikt je helemaal het hubekelubes, zo werkt dat met die sterbai's ook
 
D073EB8F-AD81-4C6B-9D1B-D2B30FD094CB.jpeg
146D3DC4-7DE3-4EED-A832-A27299633426.jpeg

Visjes zijn nu ca 1 a 1,5 cm.
Zou ik durven om ze los te laten in de grote bak?
Het gezelschap bestaat uit Cory Sterbai (11), Rasbora Galaxy (6), Tetra Serpa (10) en 6 volwassen Ancistrussen.

En hieronder nog een paar foto’s van mijn favorietjes.
35824CDA-4837-4874-A332-71C35610F8CD.jpeg
8B420822-6243-41EB-A54E-4F7B92552C9F.jpeg

Wat me na de foto opviel is dat deze veel kortere snorharen heeft dan de anderen. Maar verder zie ik ze goed rond gaan door de bak, met behoorlijk veel interesse voor elkaar.
 

Terug
Bovenaan