200x70x70 van tuinkabouter


is ook veel makelijker zo zit een degelijk booster pomp die van mij is van plastic
hoeveel liter per minut?
De pomp?
1,35 op 130psi
Maar heb nog een zwaardere in de schuur liggen die uit een project kwam op m’n werk.
Ook zwaardere 24v voedingen om de zwaardere pomp te voeden.

De set?
Ongeveer 4 minuten per liter, er zit “maar” 1 100GPD membraan in namelijk
 
De pomp?
1,35 op 130psi
Maar heb nog een zwaardere in de schuur liggen die uit een project kwam op m’n werk.
Ook zwaardere 24v voedingen om de zwaardere pomp te voeden.

De set?
Ongeveer 4 minuten per liter, er zit “maar” 1 100GPD membraan in namelijk
En dan maakt de temperatuur ook nog verschil, merk ik zelf ook, hoe warmer de buitenlucht/water des te hoger de opbrengst.
 
En dan maakt de temperatuur ook nog verschil, merk ik zelf ook, hoe warmer de buitenlucht/water des te hoger de opbrengst.
Klopt, maar om nou een thermostaat kraan op te gaan hangen voor een osmose toestel is ook weer zo wat
Hij hangt nu naast de cv op 1 van de warmere plekken in huis dus hoop dat het daarmee goed gaat komen
 
Niet, ik kijk wel wat de TDS doet als het uitgewerkt is.
Ok, voor gewone zoetwaterbakken zal dat ook niet nodig zijn maar ik gebruik het voor de zeeewaterbak. Zonder de DI hars zit ik rond de 20 uS en met op 0-1.
 
Met een boosterpomp hoor. Wat daarvan de invloed is op de uS dat weet ik zo niet.
 
Ja ik meende al dat Marcel me dat eens had verteld maar was niet zeker. Ik moet zeggen dat ik niet weet hoeveel het scheelt of je al dan niet een boosterpomp gebruikt.
 
Leuke keus de T. Eliotti! Ben benieuwd hoe ze uitgroeien in de bak. Agressie naar de manen zal wel mee vallen.
 
Leuke keus de T. Eliotti! Ben benieuwd hoe ze uitgroeien in de bak. Agressie naar de manen zal wel mee vallen.
Denk ook wel dat het mee valt gezien de Maanvissen nu hun volwassen afmeting hebben en de baas zijn.
En ook omdat ze in andere waterlagen leven
 
De pomp?
1,35 op 130psi
Maar heb nog een zwaardere in de schuur liggen die uit een project kwam op m’n werk.
Ook zwaardere 24v voedingen om de zwaardere pomp te voeden.

De set?
Ongeveer 4 minuten per liter, er zit “maar” 1 100GPD membraan in namelijk
oh ga je nog een keer upgrade dan ?
ik heb 1.2 liter per minut vind da al weer sloom
 
oh ga je nog een keer upgrade dan ?
ik heb 1.2 liter per minut vind da al weer sloom
Set is nu nog standaard.
Maar zodra m’n spaarrekening het toe laat gaat het 100GPD membraan vervangen worden voor 150GPD en gaat het 100GPD membraan op het afvalwater van de set om zo iets meer opbrengst te hebben.
Later komt er eventueel een 2e 150GPD bij in parallel opstelling en de zwaardere boosterpomp om het geheel te voorzien van water
 
Ik heb er zelf 1 staan thuis . Regeneren duurt 2 uur en merendeel van de tijd vergaat in spoelen .
 
Ik heb er zelf 1 staan thuis . Regeneren duurt 2 uur en merendeel van de tijd vergaat in spoelen .
Incl alles pakken en opruimen etc ben ik bijna 4 uur kwijt.
Omdat ik alles op moet vangen kan ik spoelen en regenereren niet combineren.
Ik wil niet binnenshuis aan de slag met zoutzuur en natronloog en buiten heb ik geen afvoer, over de tegels laten lopen naar de put in de steeg is ook geen succes kwam ik achter..
 
Incl alles pakken en opruimen etc ben ik bijna 4 uur kwijt.
Omdat ik alles op moet vangen kan ik spoelen en regenereren niet combineren.
Ik wil niet binnenshuis aan de slag met zoutzuur en natronloog en buiten heb ik geen afvoer, over de tegels laten lopen naar de put in de steeg is ook geen succes kwam ik achter..
Stefan woont onder een grote steen en die heeft dat ongemak niet Wouter :DD ;)
 
Stefan woont onder een grote steen en die heeft dat ongemak niet Wouter :DD ;)
Haha, ag het is niet ondoenlijk hoor.
En het kan ook in de avond, maar dan blijf ik heen en weer lopen tussen avond eten-ionenwisselaar-kinderen in bed gooien-ioenenwisselaar-eten maken voor de volgende dag-ionenwisselaar-vaatwasser-ionenwisselaar.
 
Ik heb afvoerputje en kraan voor leidingwater wel in de garage zitten en mijn kinderen ( jongste 19 ) gaan al vanzelf naar hun bed .
 
terug aan de osmose..... één glas water per minuut...... eentje... op een bak van 4000 glazen...
 
terug aan de osmose..... één glas water per minuut...... eentje... op een bak van 4000 glazen...
Yup, duurt ongeveer 20 uur ipv 1,5 uur…
Maargoed zet hem aan en ga naar bed, volgende dag zijn we al op de helft..
 
Als ik dit allemaal lees ben ik aan de ene kant wel blij dat ik geen plek meer heb voor osmose en ionenwisselaars.

Osmose is heel makkelijk in gebruik. Nadeel. Het duurd lang. En heb je dus een opslag nodig.
En het water moet van A naar Aquarium. En dat gaat niet vanzelf.

Ionenwisselaar heb je geen opslag nodig. Je zou het rechtstreeks in je aquarium kunnen vullen, met leiding druk.
Maar ja, je moet wel met chemicalien aan de slag. En daar moet je ook tijd voor hebben. En je moet de spullen ook veilig weg kunnen zetten.

Nu gebruik ik gewoon kraanwater. Ja het kost extra CO2. En ook meststoffen.

Zacht water heeft veel voordelen. Maar je moet er wel plaats voor hebben.
 
Ik heb natuurlijk maar een mini bakje en met osmose is het binnen 1 minuut opstarten, 9 uurtjes wachten en dan heb ik 200 liter, nog een beetje kraanwater erbij en de bak staat dan mooi op µS 350.
 
Als ik dit allemaal lees ben ik aan de ene kant wel blij dat ik geen plek meer heb voor osmose en ionenwisselaars.

Osmose is heel makkelijk in gebruik. Nadeel. Het duurd lang. En heb je dus een opslag nodig.
En het water moet van A naar Aquarium. En dat gaat niet vanzelf.

Ionenwisselaar heb je geen opslag nodig. Je zou het rechtstreeks in je aquarium kunnen vullen, met leiding druk.
Maar ja, je moet wel met chemicalien aan de slag. En daar moet je ook tijd voor hebben. En je moet de spullen ook veilig weg kunnen zetten.

Nu gebruik ik gewoon kraanwater. Ja het kost extra CO2. En ook meststoffen.

Zacht water heeft veel voordelen. Maar je moet er wel plaats voor hebben.
Ionenwisselaar heb je ook een opslag nodig ivm de CO2 die kan ontstaan.
Advies is vaak om het ten minste 24 uur te verluchten voor gebruik.
Maargoed, de installatie staat hier op zolder en met een tuinslang is het water met een half uur beneden.
 
Marcel , principe van osmose en kation is hetzelfde hoor je moet je water stockeren om mineralen toe te voegen enige verschil is de snelheid . Sommige beweren dat het water uit de ionenwisselaar beter is maar dat laat ik in het midden .

Yup, duurt ongeveer 20 uur ipv 1,5 uur…
Maargoed zet hem aan en ga naar bed, volgende dag zijn we al op de helft..
Wouter , wel nachten van 10 uur dus ( kinderen slapen al goed door ) :D :D :D
 
Marcel , principe van osmose en kation is hetzelfde hoor je moet je water stockeren om mineralen toe te voegen enige verschil is de snelheid . Sommige beweren dat het water uit de ionenwisselaar beter is maar dat laat ik in het midden .


Wouter , wel nachten van 10 uur dus ( kinderen slapen al goed door ) :D :D :D
Nou…..
Nooit gezegd dat ik niet tussendoor wakker word he xD
Maar we kunnen vaak wel 10 uur liggen, de jongste ligt nog bij ons op de kamer omdat hij nogal verkouden is en dus ook geregeld wakker word
 
Marcel , principe van osmose en kation is hetzelfde hoor je moet je water stockeren om mineralen toe te voegen enige verschil is de snelheid . Sommige beweren dat het water uit de ionenwisselaar beter is maar dat laat ik in het midden .


Wouter , wel nachten van 10 uur dus ( kinderen slapen al goed door ) :D :D :D
Die ionenwisselaar is een DI filter. Dus waterkwaliteit is beter dan osmose.
Maar osmose icm met DI filter is ook zeer goed.

Mij leek ionenwisselaar juist een voordeel. Rechtstreeks je aquarium vullen. Maar dat kan dus niet.

Nou, dan is voordeel snelheid ook gelijk van tafel.
Je gaat bij osmose toch niet naast je vat zitten tot het vol is.
 
Die ionenwisselaar is een DI filter. Dus waterkwaliteit is beter dan osmose.
Maar osmose icm met DI filter is ook zeer goed.

Mij leek ionenwisselaar juist een voordeel. Rechtstreeks je aquarium vullen. Maar dat kan dus niet.

Nou, dan is voordeel snelheid ook gelijk van tafel.
Je gaat bij osmose toch niet naast je vat zitten tot het vol is.
Bij een ionenwisselaar ook niet xD
 

Terug
Bovenaan