250x60x70 van Nanoe


20200201_194346.jpg


Vandaag de glasplaten in het bioloog gelijmd.
Boeken zijn ook overal goed voor :br:
Van de week de vak spoelen, dan is hij klaar als het aquarium komt.
 
Als je de pomp en je media al hebt, kan je die al waten inlopen. Doe er wat salmiak, of gewoon wat voer in, en de cyclus begint al omje biofilm te kweken. Gewoon van de uitgang terug naar de ingang pompen.
 
Als je de pomp en je media al hebt, kan je die al waten inlopen. Doe er wat salmiak, of gewoon wat voer in, en de cyclus begint al omje biofilm te kweken. Gewoon van de uitgang terug naar de ingang pompen.

Dit gaan we ook zeker doen, maar pas als de bak al staat.
Dus alleen het bioloog indraaien. Maar we moeten ook de achterwand nog maken, dus dat duurt ook nog wel even. (Zeker met een normale werkweek erbij en 2 kleine kinderen die je willen "helpen" als je bezig bent.)
 
Wij hebben alleen helaas nog niet alles klaar.
Ga wel het bioloog indraaien alvast.

Maar er moet nog een afvoer en kraantje gemaakt worden in de trappenkast.
En de reaktor voor het CO2 is nog niet binnen, dus dat is wel erg jammer. Even kijken of ik dat tijdelijk op kan lossen. (Zodat ik ook CO2 kan toevoegen tijdens het indraaien)

En nog beslissen of we er wel of geen achterwand in gaan maken.
Ik denk toch van niet. Er komen zoveel planten in dat je de achterwand bijna niet meer ziet. Dus denk verven met schoolbordverf.
Uiteindelijk zal het grootste deel begroeid zijn.
 
Waarom zou je tijdens indraaien van je bioloog Co2 nodig hebben?
CO2 heb je enkel nodig voor je planten.
 
Waarom zou je tijdens indraaien van je bioloog Co2 nodig hebben?
CO2 heb je enkel nodig voor je planten.

Als je het topic leest van indraaien met salmiak lees je ook dat CO2 ook bruikbaar is voor de bacteriën.
 
Ik dacht het bioloog vol te zetten met water en morgenavond weer af te hevelen.
Maar het blijkt dat het glas niet overal goed aansluit met het kit. Dus morgenavond opnieuw kitten.
Komt overal een hele nieuw laag overheen. Zit nu een dus randje, dus dat kan prima.
Is geen probleem, maar vind het netter als er niks lekt.
Is toch wel het nadeel van een bestaand aquarium ombouwen naar bioloog, de kitranden aan de onderkant zorgen ervoor dat het glas aan de onderkant niet goed aansluit en je aardig wat kit nodig hebt om hem sluitend te krijgen.
 
Niet echt, die produceren CO2.

JAAAAA wil je mooie planten is CO2 de basis. En ja mag je nu al instellen, Hoe gek het klinkt maar bacterieen "lusten" dat ook. Bedenk dat planten die je koopt eerst moeten omwennen...ze worden nl bijna allemaal bovenwater gekweekt en zullen na gewenning bladeren verliezen en nieuwe onderwater bladeren aanmaken. Vanaf dat moment zal je aquarium pas stabiel komen.

Dit komt uit het topic. Dus is blijkbaar wel degelijk van nut.
 
Goed en slecht nieuws.

Goeie nieuws is, bioloog opnieuw gekit vanmorgen in alle vroegste en net gevuld en hij werkt nu zoals zou moeten.

Slechte nieuws is dat ik niks gehoord heb over het aquarium en daar baal ik dan weer van.
 
Goed en slecht nieuws.

Goeie nieuws is, bioloog opnieuw gekit vanmorgen in alle vroegste en net gevuld en hij werkt nu zoals zou moeten.

Slechte nieuws is dat ik niks gehoord heb over het aquarium en daar baal ik dan weer van.
Nou met drie weken das wel heel snel en of dit nu zo verstandig is :juggle: meestal een week of 5 A 6 inverband het door harden kit
 
Nanoe

In plaats van de achterwand ( aan de achterzijde) te verven met schoolbordenverf zou je ook kunnen overwegen om aan de achterzijde meerdere zwarte vuilniszakken vast te tapen/plakken.
Dit moet dan wel strak gebeuren,zonder vouwen want die zie je later terug als de bak gevuld is.
Is minder werk dan de achterwand verven,dit geeft namelijk altijd hinderlijke witte strepen op de plaatsen waar de schoolbordenverf niet voor 100 % is aangebracht,en zodra er licht boven de bak brand zie je dit pas.

Ben je de donkere achterwand zat na een bepaalde tijd,dan zou je nog kunnen kiezen voor een lichtblauwe variant,werd bij zee-waterbakken nog wel eens toegepast om zo diepte te creeren. Dit is mede ook een goedkope en simpele oplossing voor kweekbakken.
 
Nou met drie weken das wel heel snel en of dit nu zo verstandig is :juggle: meestal een week of 5 A 6 inverband het door harden kit

Dat kit zolang nodig heeft heb ik nog nooit gehoord.
6,5 jaar tussen oa kit gewerkt. Ja je moet het goed laten drogen en vaak kun je het na 24 uur volledig belasten.
Op deze kit is niks te vinden over droogtijd of belastbaarheid.
Alleen dat het gespoeld moet worden voordat je hem gebruikt.

@treb Opzich een goed idee, maar dan moet je het wel heel strak doen.
Dus denk dat er gewoon 2 lagen krijtbordverf op komen.
En de planten mogen straks de foutjes oplossen :D
 
Co2 en bioloog gaat wel wat co2 kosten of wordt ie voledig afgesloten ?
Maar ik zou naar mijn inziens nog horizontale stripjes erbij lijmen in de bioloog
dwing je het water meer door je filtermedia heb je meer filteroppervlak je krijg namelijk kanaal vorming langs het glas
 
Co2 en bioloog gaat wel wat co2 kosten of wordt ie voledig afgesloten ?
Maar ik zou naar mijn inziens nog horizontale stripjes erbij lijmen in de bioloog
dwing je het water meer door je filtermedia heb je meer filteroppervlak je krijg namelijk kanaal vorming langs het glas

Wil een filtermat op de bodem leggen, zou dit voldoende zijn?
En er zit inderdaad een deksel op, dus afgesloten.
Niet 100% maar dat krijg je toch niet voor elkaar.
 
filtermat zou ik niet doen als die dichtslibt moet je al je media eruit halen eerder een roosteren
met horizontale stripjes bedoel ik langs je verticale platen die je erin hebt gelijmd daar gaat dan je water langs
zo dwing je het meer door je media anders heb je zeker aan de helft van je media niks
 
Een filtermat op de bodem van je bioloog is geen geslaagd plan, slibt in notime dicht en dan stroomt het niet meer door

Maar als je in je eerste vak filtermatten hebt. Van grof naar fijn. En vervolgens in de volgende vakken alleen onderin een grove filtermat gebruikt, zou dit niet zo'n probleem moeten zijn toch?
 
filtermat zou ik niet doen als die dichtslibt moet je al je media eruit halen eerder een roosteren
met horizontale stripjes bedoel ik langs je verticale platen die je erin hebt gelijmd daar gaat dan je water langs
zo dwing je het meer door je media anders heb je zeker aan de helft van je media niks

Ik denk wat ik nu voor me zie, niet helemaal klopt.
Je gaat toch niks op de glasplaten maken wat zorgt voor de vakverdeling?
Op de bodem iets maken, kan ik me wel voorstellen.

Wbt bioloog, is niet, dus valt nog veel te leren :)
 
Maar als je in je eerste vak filtermatten hebt. Van grof naar fijn. En vervolgens in de volgende vakken alleen onderin een grove filtermat gebruikt, zou dit niet zo'n probleem moeten zijn toch?
Filterwatten in je eerste vak is ook een slecht plan, maar ook als je dat wel doet slibt je mat dicht, filterwatten horen in je laatste vak te zitten (voor je pomp)
 
Filterwatten in je eerste vak is ook een slecht plan, maar ook als je dat wel doet slibt je mat dicht, filterwatten horen in je laatste vak te zitten (voor je pomp)

Geen watten he, maar matten.
Want wat wil je anders in je eerste vak doen?
Je wilt toch zoveel mogelijk je vuil eruit halen.
 
@Nanoe Kijk even naar de opbouw van mijn bioloog (foto album van de 230x70x70).
filtermatten + fleece in het 1e vak, houd de rest van de bioloog schoon.

Fleece moet ik eens in de 2 maanden vervangen, maar kan verschillen per visbestand en plant bestand.
Waterpeil in het 1e vak wel in de gaten houden, je merkt het snel genoeg als deze verstopt raakt (dan komt het waterpeil in je 1e vak hoger te staan dan in de rest, water komt immers moeilijker door je materiaal heen. als je te lang wacht stroomt het over je 1e vak heen). dan weet je dat het tijd is om actie te ondernemen (vervangen fleece/watten of wellicht uitspoelen van de matten)

mijn bioloog heeft een opbouw (toeval hoor) dat er geen vallend water te vinden is, co2 verlies is daardoor minimaal.
(nu gebruik ik geen co2, maar ter voorbeeld)
 
1e vak

20200113_214145.jpg

je ziet dat het hier tijd werd om actie te ondernemen (waterpeil staat hoger dan in vak daarnaast en dus aan het stijgen).
ik dacht dat het de fleece was, maar na die vervangen te hebben (foto is gemaakt na vervangen fleece) bleken het toch de matten te zijn.

ik heb fleece + 2x fijne mat, ik wil gewoon het vuil afvangen alvorens het de rest van het filter ingaat.
fleece bovenop? is het makkelijkst te vervangen.
 
Dat is dus precies wat we gaan doen.
Eerst van die matten met onder de pijp een pluk watten.
Dit moet het meeste vuil eruit halen.
Als het bioloog morgen weer droog staat zal ik even laten zien wat de bedoeling is, schept wat duidelijkheid.

Zit dan alleen nog wel over hoe je ervoor zorgt dat je biologisch materiaal niet door je hele bioloog heen gaat.
 
Dat is dus precies wat we gaan doen.
Eerst van die matten met onder de pijp een pluk watten.
Dit moet het meeste vuil eruit halen.
Als het bioloog morgen weer droog staat zal ik even laten zien wat de bedoeling is, schept wat duidelijkheid.

Zit dan alleen nog wel over hoe je ervoor zorgt dat je biologisch materiaal niet door je hele bioloog heen gaat.

kan je dat laatste even toelichten? hoe ziet je bioloog eruit en wat voor media heb je?
 
Geen watten he, maar matten.
Want wat wil je anders in je eerste vak doen?
Je wilt toch zoveel mogelijk je vuil eruit halen.
eerste vak gewoon lavasteentjes, andere vakken ander filtermateriaal en dan in je vak (die je eigenlijk dus te smal heb gemaakt) waar je water naar beneden stroomt naar je pomp (dus het smalle vakje) daar je filterwatten
 
Dat kit zolang nodig heeft heb ik nog nooit gehoord.
6,5 jaar tussen oa kit gewerkt. Ja je moet het goed laten drogen en vaak kun je het na 24 uur volledig belasten.
Op deze kit is niks te vinden over droogtijd of belastbaarheid.
Alleen dat het gespoeld moet worden voordat je hem gebruikt.
Mij is altijd geleerd dat kit gebruikt voor plakken bak altijd langer nodig heeft om zijn volledige belastbaarheid te halen
De genoemde 24 uur geld voor een laag van 2 mm aangezien de kit naden bij een bak altijd dikker zijn zal de droog tijd ook toenemen
Daarnaast heb je nog altijd de uitwasem tijd waar je rekening mee moet houden.
 
Mij is altijd geleerd dat kit gebruikt voor plakken bak altijd langer nodig heeft om zijn volledige belastbaarheid te halen
De genoemde 24 uur geld voor een laag van 2 mm aangezien de kit naden bij een bak altijd dikker zijn zal de droog tijd ook toenemen
Daarnaast heb je nog altijd de uitwasem tijd waar je rekening mee moet houden.

Ik denk dat de kitranden niet veel dikker zijn dan 3 mm.
Daarnaast is dit het bioloog, daar zit zo’n 200 liter in. En heb dus alleen de tussenschotten gekit.
De bak is even gevuld geweest om te zien of hij nu goed gekit was en daarna weer leeg gehaald.
Komende dagen staat hij gewoon droog. Ook het aquarium staat nog wel even droog voordat er water in gaat.
Dus lijkt me geen probleem. Ook overal waar je gaat zoeken kom je max 24 tot 48 uur tegen. Nergens 5 a 6 weken.
 

Terug
Bovenaan