Wat is er nieuw

250x60x70 van Nanoe

Dat is toch de mooiste vis in de zee?

maar je weet wat ze zeggen over aannames..
“Assumption is the mother of all fuckups”

Klopt!

Zoals ik al zei, Mn man leest mee en gaat over dit stukje. Dus als dit niet de bedoeling was, zal hij er nu vast over na gaan denken 😉

Nanoe, hou rekening met de hoogte van je overloop dat je bioloog die extra liters ook aan kan.
Anders heb je straks natte voeten als je je opvoerpomp van je bioloog uit zet.

Er komt een noodoverloop in, dus probleem opgelost 😀
Ook is er alleen koudwaterleiding beneden, dus er komt koud water de bak in.
Echter wel in de vorm van een continue aanvoer, zo’n 3 a 4 liter per uur.
We gaan er vanuit dat dit qua verwarmen geen probleem moet zijn.
Maar dat gaan we zien in de testfase!

Nood overloop is enkel voor als je andere overloopt verstopt zit.

Je moet echt zorgen dat je genoeg extra liters kunt hebben in je bioloog voor de hoeveelheid water wat zakt.

250 x 60 x 2 is 30 liter wat die extra moet kunnen. Om maar een voorbeeld te noemen. Hou er rekening mee is mijn advies 🙂

Geen idee wat het nut is van 3 a 4 liter koud water per uur ?

Iemand is nu druk aan het rondrennen met gereedschap 😀

Neuh, vandaag moeten we bijkomen van gisteren. Iedereen heeft spierpijn.
De ruimte onder het huis is vrij krap en door een rare constructie van buizen kom je er ook nog amper in. Dus je moet vrij lenig zijn.
Dus even paar dagen rust.

Je moet echt zorgen dat je genoeg extra liters kunt hebben in je bioloog voor de hoeveelheid water wat zakt.

250 x 60 x 2 is 30 liter wat die extra moet kunnen. Om maar een voorbeeld te noemen. Hou er rekening mee is mijn advies 🙂

Een noodoverloop in het bioloog, aangesloten op de afvoer.
En die continue verversing is i.p.v. de wekelijkse verversing die je normaal doet.
Door 24 uur per dag een kleine hoeveelheid water per uur toe te voegen vervang je dus je wekelijkse verversing.

Nou naam bij het plaatje, ben dus die grote, niet die kleine.
Bekijk bijlage 289219

Gisteren het zwarte folie geplakt, gaten in de houten plaat gezaagd, ondervloer onder het aquarium gelegd, het ergste stof uit de bak gehaald.

Ook hebben we nu een afvoer in de trappenkast (aquarium staat hier vlak naast) en een kraan, plus een stekkerdoos welke op een aparte groep in de meterkast wordt aangesloten.
Het zit allemaal nog niet aangesloten, maar het begin ligt er in ieder geval.

Bekijk bijlage 289220

Ook een stuk hout bij Raoul opgehaald en deze past super goed in de bak, dus erg blij mee.
Even gespiekt hoe hij alles heeft aangesloten en vooral besloten om dezelfde reaktor te gaan maken. Qua aansluiting zijn de ideeën niet veranderd, maar wel altijd even fijn om te zien hoe anderen dat doen.

Al het hout ligt nu in de badkuip om alvast te weken.
Bovenop een paar stenen om het onder water te houden.
Kijk mooie plaatjes van de van de familie en de techniek
Even oever de techniek zon stekkerdoos is nu niet echt handig/veilig misschien overwegen op dit te gebruiken.
1581244050176.png

Waarom omdat ik een keer rookwolken uit de kast zag komen bij gebruik van zon stekkerdoos als door jullie gebruikt
Heden ten dagen weet ik nog steeds niet wat de oorzaak daarvan is geweest.
Geen kortsluiting of overbelasting geweest.

Een noodoverloop in het bioloog, aangesloten op de afvoer.
En die continue verversing is i.p.v. de wekelijkse verversing die je normaal doet.
Door 24 uur per dag een kleine hoeveelheid water per uur toe te voegen vervang je dus je wekelijkse verversing.

Die nood overloop zit dan dus op je bioloog aangesloten zodat als het water te hoog komt in je bioloog het naar het riool spoelt? Zo ja prima oplossing zo nee toch even uit meten 🙂

24 uur per dag verversen van je met 3 liter is veel minder zinnig dan 1 x per week 500 liter verversen. Staat op Discuszolder.nl een heel mooi artikel over.

Daarnaast de bodem schoonzuigen moet je nog blijven doen.

Die nood overloop zit dan dus op je bioloog aangesloten zodat als het water te hoog komt in je bioloog het naar het riool spoelt? Zo ja prima oplossing zo nee toch even uit meten 🙂

24 uur per dag verversen van je met 3 liter is veel minder zinnig dan 1 x per week 500 liter verversen. Staat op Discuszolder.nl een heel mooi artikel over.

Daarnaast de bodem schoonzuigen moet je nog blijven doen.

Klopt idd, als het water in het bioloog te hoog komt, loopt dit de overloop in naar het riool.

Ik ga even lezen -> gelezen. Het betekend simpelweg dat je meer water moet toevoegen voor continue verversing.
Stel we voegen 5 liter per uur toe, vervangen we per week 860 liter, op een aquarium van 900 liter.
Dat betekend dat je ergens tussen de 25 en 50 procent vervangen van het oude water komt.
En inderdaad het afzuigen, dit zak gebeuren zodra nodig.
Of dit idee in de praktijk werkt zal moeten blijken. Blijven de waarden testen en dan gaan we het zien.

Plus dat de belasting niet enorm hoog zal zijn.
10 maanvissen
30 zwarte tetra’s
30 rode fantoomzalmen
40 corydora’s
3 marmer gourami’s (die erin blijven zitten tot ze niet meer leven)
Harem/koppel apistogramma
En 2 L-nummers
En torenslakjes voor de bodem

Denk dat er verder niets bij komt, dus voor 900 liter is dat niet overdreven veel.

Laatst bewerkt:
Kijk mooie plaatjes van de van de familie en de techniek
Even oever de techniek zon stekkerdoos is nu niet echt handig/veilig misschien overwegen op dit te gebruiken.Bekijk bijlage 289232
Waarom omdat ik een keer rookwolken uit de kast zag komen bij gebruik van zon stekkerdoos als door jullie gebruikt
Heden ten dagen weet ik nog steeds niet wat de oorzaak daarvan is geweest.
Geen kortsluiting of overbelasting geweest.
Omdat je altijd een baas boven baas moet hebben 😛
578646D2-2EDD-48F4-B3B6-E2C8F2B48196.jpeg

13 geschakelde stopcontacten en 3 voedingen voor m’n verlichting (3e achteraan is defect en dus los van de rest gehaald.)
Alles bediend door m’n controller 🙂

Ben het helemaal met @ rich eens deze bak verdiend een grotere bioloog,beter in een keer goed.

Ben het helemaal met @ rich eens deze bak verdiend een grotere bioloog,beter in een keer goed.

Qua inhoud heb je met 150x45x40 iets meer (zo’n 60 liter).
Maargoed dat hebben we nu eenmaal niet, deze is 30 cm korter, maar mankeert niks aan.
Had ook voor een potfilter kunnen kiezen.
Er zit nu geld is het bioloog, het is goed zo. We doen het hiermee.
Het is niet alsof het een mini bioloog is voor een reuze bak.

Overigens aan de voorkant die rand van het bioloog gehad.
Heb nu 15 cm werkruimte (tussen het bioloog en het frame).
Dat is prima, meer dan dat zal hem waarschijnlijk niet gaan worden en dat komt om ik al 10 mis doordat de bak niet op de grond kan staan.

Dit stukje heeft ze gisteren live gezien bij mij thuis.
Ik had ter demo de pomp even uitgezet om te laten zien wat er dan gebeurd met het niveau in het bioloog.

Dit stukje heeft ze gisteren live gezien bij mij thuis.
Ik had ter demo de pomp even uitgezet om te laten zien wat er dan gebeurd met het niveau in het bioloog.

Klopt is een flinke plens water extra.

Maar doordat wij geen tot amper rekening hoeven te houden met deze hoeveelheid extra water, komt het waterniveau in het bioloog standaard hoger en kunnen we dus meer filtermateriaal kwijt.

Gisteren aquarium dus vol laten lopen, maar wat lekkage.
Gaan kijken wat we kunnen doen.

Maar de reden dat de doorvoeren andersom zitten is omdat er anders metaal in het aquarium komt te zitten, en denk niet dat het aluminium is.

Maargoed even puzzelen en kijken wat we kunnen doen.

Het kan ook zijn dat er ergens onderaan die hele rits verlopen een draaiknop niet goed is vastgedraaid.
Daar lijkt het nu op. Moet alleen wel even pvc doorzagen en daarna een mof ertussen.
Maar dat wordt werk voor morgenavond.

De doorvoer uit elkaar gehaald en alles bekeken.
Zoals het er vannacht ook uit zag kwam het water niet uit de doorvoer zelf, maar uit 1 van de koppelingen.
Morgen een rubber ring kopen en een mof.
Alles weer in elkaar zetten en opnieuw proberen.
Het lijkt erop dat die doorvoer echt niet zo'n probleem is, omdat de rubber ring hem wel goed afsluit.

Om even een beeld te geven van hoe de hele doorvoer met koppelingen eruit ziet, een foto.
Hij lekte bij de metalen ring, alles daarboven is droog.
Twijfel deze wel helemaal goed was aangedraaid, maar voor de zekerheid toch een ring ertussen.

Bijlagen

• 20200216_132933.jpg
    20200216_132933.jpg
    165 KB · Weergaven: 338
Zo te zien zit het rubber van de doorvoer aan de verkeerde kant. De kant waar de draadring over de doorvoer geschroefd zit moet de witte nylon ring komen.
De koppeling met metalen ring heeft binnendraad, die zit neem ik aan op de doorvoer geschroefd? Zoja kan je om de doorvoer teflontape draaien en daar die pvc draadsok daar op draaien.

Btje loctite 55 op de schroefdraad doet wonderen 😉
En volgens mij hoort de rubberen ring aan de natte kant en de nylon ring aan de droge kant
B3EBA4EF-2EC2-4198-BFAA-3A3ABF262AFC.jpeg

Klopt, de ringen horen eigenlijk andersom.
Alleen het rubber sluit het schroefdraad niet af.
Dus was bang dat het juist ging lekken als ik de rubber ring binnenin zou doen.
En de doorloop zelf lekt dus ook niet. Dus dat systeem werkt wel.
Maar morgen even rubber ring halen en dan opnieuw proberen.

Ff checken of het wel goed schoon is, btje vaseline helpt ook nog wel eens

Hij is schoon, had daar ook echt geen lekkage verwacht.
Maar ga het morgen oplossen. Even langs de bouwmarkt.
En doen rubber ring erin en dan beetje vaseline of teflon.

goede avond
niet kwaad bedoeld maar wat heb je aan de bak als hij achter de zetel staat je ziet er niets van
Bij mij sttat hij naast de zetel en eigenlijk vind ik hem er ook niet goed staat
VG
chris

Vandaag poging 2.
Er lijkt iets niet helemaal goed te gaan in een verloop stuk. Het is duidelijk waar het water vandaan komt, maar hoe is de grote vraag.
Nu weer droog gemaakt en overloop leeg laten lopen.
Gekit met siliconenkit en morgenavond nieuwe poging.
Ook nog een kleine lekkage, die gelijmd.
Dus ben benieuwd naar morgen!

ipv water gewoon lijm door de leidingen laten lopen, alle lekkages zijn dan direct dicht.

ipv water gewoon lijm door de leidingen laten lopen, alle lekkages zijn dan direct dicht.

Ben alleen bang dat er dan op een gegeven ogenblik helemaal niks meer doorheen loopt 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan