250x60x70 van Nanoe

aangezien de kit naden bij een bak altijd dikker zijn
Nou, 2mm is toch al een serieuze dikte voor aquarium naden, Indertijd toen ik bij een bakkenbouwer werkte was 2mm echt wel het maximum maar zeker geen regel. Wij gingen uit van 1 a 1.5 mm rondom.

Dirk
 
Foto voor de duidelijkheid.
1e vak, water komt binnen op de pluk filterwatten, gaat door de matten (deze liggen van grof naar fijn).
2e vak, K1 met stromingspomp. Zit nu teveel in, dit veranderd nog.
3e vak, siporax en verwarming.
4e vak, opvoerpomp en noodoverloop naar het riool.

In vak 2, 3 en 4 ligt nu een filtermat grof om ervoor te zorgen dat het filtermateriaal niet mee gaat naar het volgende vak.
Dit lijkt mij prima werken, omdat je in je eerste vak al filtermatten hebt liggen wat het meeste vuil eruit haalt.
En dus de grove variant, zodat ze niet snel dichtslibben en de doorstroming goed blijft.

Bioloog wordt eerst nog getest als hij op zn plek staat, dus als we merken dat het niet lekker werkt, doen we het anders.
Maar dit idee komt niet zomaar uit de lucht vallen en bij een aantal leden hier ook gezien op deze manier.
Totale inhoud van het bioloog is 200 liter.
B9769E97-B14F-4029-8171-7DC72A25A27A.jpeg
 
Het tussenschot tussen je K1 en siporax zou ik ook een spons proppen als het over je kam komt gaat het overal heen.
Ook aan de onderkant een grove spons
 
Hoewel goed bedoeld die filtermatten onder uw filtermedia, maar ik zou het niet doen!
En wel om volgende redenen:
  • Ik zie (als ik juist zie) dat de bioloog opgebouwd is volgens het upflow principe. De matten onderaan zullen ongetwijfeld na verloop van tijd dicht slippen waardoor je onvoldoende flow zal krijgen onderaan en dusdanig het water langs boven zal lopen dus niet door je filtermedia.
  • Beter is mijn inziens (ik pas dit toe in mijn vijverfilter, princiepe is hetzelfde) die onderste matten te vervangen door een kunststofrooster dat je bovenop 2 stukjes pvc buis legt. zodoende heb je onde je filtermedia een "welliswaar" beperkte ruimte/kamer waar eventueel vuil zich kan ophopen. Deze dien je dan bij een groot onderhoud ff te reinigen. (Bij een vijverfilter gebeurt dit d.m.v schuifkranen)
 
Inderdaad, filtermatten onder je filtermedia: niet doen, kun je heel goed zelf roostertjes voor maken van acrylaatplaat, (strookjes zagen en dat lijmen) want die matten gaan verstoppen
 
vak 1 bij de matten:
zorg voor een loze ruimte onder de matten waar het filterprut kan bezinken.

vak 2 en 3:
ik weet niet zeker of de matten daaronder het meest geschikt zijn... durf namelijk niet te zeggen hoe snel dat gaat verstoppen.
want hoewel je het vuil er al uit hebt gevangen, produceert filtermateriaal altijd filterprut... of sediment of hoe men het ook noemt.
wellicht kan je een geperforeerde pvc plaat gebruiken die steunt op wat voetjes (ook van pvc oid) zodat tevens de filterprut er onder kan bezinken.

zelf heb ik geperforeerde RVS rooster onder de media liggen, bij mijn bioloog zitten er glazen randjes gekit waar deze op rust:

20200204_221747.jpg
 
Tnx voor de input, ga ermee aan de slag!
 
Aquarium komt vanavond!
Communicatie gaat vrij apart, maargoed, hij komt vanavond!

Ben benieuwd of het een beetje gaat, we hebben achter een drempel van zo'n 50 cm.
Tuin hebben vorige bewoners altijd op dezelfde hoogte gehouden, alleen de grond zakt bij ons zo'n 2 cm per jaar.
 
Tja Kockengen.
Veen.
Ik had hetzelfde probleem in Maarssen.
 
Tja Kockengen.
Veen.
Ik had hetzelfde probleem in Maarssen.

In Maarssen hadden we geen probleem.
Kockengen is echt bizar, zakt het hardste van heel Nederland schijnt.
Hele dorp wordt nu ook opgehoogd.
 
Hij staat!
Het was beetje gedoe om hem binnen te krijgen, maar gelukt!
20200205_211721.jpg


En ook met de bank staat hij zoals we wilden.
Vanaf de zijkanten kan ik vrij makkelijk nog bij het bioloog komen.

20200205_212017.jpg


Alleen vrij weinig ruimte tussen de bak en het bioloog. Zegmaar precies genoeg. Had verwacht iets meer ruimte over te hebben.
 
Prachtig!

Alleen wel erg weinig ruimte tussen bak en bioloog, zoals je al zegt....

ik ga even iets lastigs zeggen, maar is het een optie om een andere te laten maken? langer/dieper maar minder hoog?
 
Mooie bak! Veel plezier ermee.
 
Hoe ga je onderhoud aan het bioloog doen?
Filtermat krijg je er amper uit zo.
Bak is mooi.
 
Ik ben benieuwd hoe je de pvc gaat aanleggen.
 
Prachtig!

Alleen wel erg weinig ruimte tussen bak en bioloog, zoals je al zegt....

ik ga even iets lastigs zeggen, maar is het een optie om een andere te laten maken? langer/dieper maar minder hoog?

Dat is zeker nog wel een optie.
Ga kijken of dit werkt en of onderhoud een beetje mogelijk is.
Doel is natuurlijk wel dat je zo min mogelijk aan je bioloog doet.
De filtermatten kunnen er gelukkig wel prima in en uit, omdat deze maar 5cm dik zijn (en dan 2 lagen op elkaar).
Dus voor nu kijken hoe dit werkt en iets anders laten maken.
Alleen dit nu natuurlijk al gekocht, dus voor nu even kijken wat lukt.

En nog even een plaatje wat mijn zicht nu is vanaf de bank. :D
20200206_072056.jpg
 
Ik ben benieuwd hoe je de pvc gaat aanleggen.

Ik ook wel. Gaan hier zaterdag naar kijken.
Opzich is er wel ruimte, maar minder dan verwacht.
Frame is 85 cm hoog, dus had verwacht wel ruimte te hebben.
Bak is 45 cm hoog, bioloog wat we in eerste instantie hadden bedacht en afgesproken ook. Dus qua hoogte is dat gelijk.
 
Fraaie bak Nanoe en veel plezier ermee en de poes lijkt er ook wel tevreden mee ;)
 
Wowie, wat een mooi bakje.
 
Netjes lijkt me alleen lastig kijken zo van af de bank :D
knap onderstel ook
 
Netjes lijkt me alleen lastig kijken zo van af de bank :D
knap onderstel ook

Dat valt wel mee. Is een hoekbank, dus is maar net waar je gaat zitten.
En denk dat ik voortaan anders zit dan dat ik zat.
 
Ik ga vandaag geen foto van mezelf posten, misschien morgen en dan meteen een update.
Vandaag onder de kruipruimte geweest, gisteren mn haar los gehad, in de regen gestaan, je weet het wel :br:
Het piekt en pluist, ben niet ijdel, maar een beetje fatsoenlijk lijkt me wel aardig.
 
Nou naam bij het plaatje, ben dus die grote, niet die kleine.
20200209_095924.jpg


Gisteren het zwarte folie geplakt, gaten in de houten plaat gezaagd, ondervloer onder het aquarium gelegd, het ergste stof uit de bak gehaald.

Ook hebben we nu een afvoer in de trappenkast (aquarium staat hier vlak naast) en een kraan, plus een stekkerdoos welke op een aparte groep in de meterkast wordt aangesloten.
Het zit allemaal nog niet aangesloten, maar het begin ligt er in ieder geval.

20200208_173053.jpg


Ook een stuk hout bij Raoul opgehaald en deze past super goed in de bak, dus erg blij mee.
Even gespiekt hoe hij alles heeft aangesloten en vooral besloten om dezelfde reaktor te gaan maken. Qua aansluiting zijn de ideeën niet veranderd, maar wel altijd even fijn om te zien hoe anderen dat doen.

Al het hout ligt nu in de badkuip om alvast te weken.
Bovenop een paar stenen om het onder water te houden.
 
Zou dan wel aanraden een aardlek automaat te plaatsen voor je aquarium en niet op een “gewone” zekering.
Dus gewoon direct van de hoofdschakelaar/hoofdzekering op de aardlek automaat.
Als er dan wat gebeurd in huis waardoor er een aardlek uit gaat blijft je aquarium gewoon draaien, andersom ook als er een aardfout ontstaat in het aquarium blijft je huis gewoon draaien.

en ik zie dat je de eerste vis er al in hebt?

rechts boven heb ik dus een ALA zitten voor m’n aquarium
En links onder 1 voor de buitenboel (schijnt ook gevoelig te zijn voor aardfouten)
FBF24666-5FDD-4837-AFB9-0CAB1AC039B2.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Zekers, istie nier prachtig? :D
Dit krijg je als je een bijdrage vraagt voor je bak.

20200209_102719.jpg


Aangezien mijn man ieder bericht leest wat ik plaats, zal hij dat van de aardlek ook wel lezen.
En ga ervan uit dat daar aan gedacht wordt.
 
Zekers, istie nier prachtig? :D
Dit krijg je als je een bijdrage vraagt voor je bak.

Bekijk bijlage 289221

Aangezien mijn man ieder bericht leest wat ik plaats, zal hij dat van de aardlek ook wel lezen.
En ga ervan uit dat daar aan gedacht wordt.
Dat is toch de mooiste vis in de zee?

maar je weet wat ze zeggen over aannames..
“Assumption is the mother of all fuckups”
 
Nanoe, hou rekening met de hoogte van je overloop dat je bioloog die extra liters ook aan kan.

Anders heb je straks natte voeten als je je opvoerpomp van je bioloog uit zet.
 
Terug
Bovenaan