2mtr aquarium maar geen idee welke filter


Was toch ook zo dat je aantal liters van je bak 5x per uur door je filters moeten gaan?. Dan is de contact tijd ook maar weinig. Toch 3500liter per uur. Denk dat die fx6 ook niet redden met zoveel liters
 
Was toch ook zo dat je aantal liters van je bak 5x per uur door je filters moeten gaan?. Dan is de contact tijd ook maar weinig. Toch 3500liter per uur. Denk dat die fx6 ook niet redden met zoveel liters
5 keer per uur is erg veel, denk eerder aan 2 tot 3 keer per uur. Voor een FX6 geldt ook dat de netto opbrengst minder dan 50% is van het opgegeven debiet.
 
Moet er maar eens in beschouwing genomen worden wat de evt toekomstige bewoners en inrichting voor soort filtering vereisen.
Misschien kun je wel met een gemiddeld potfilter en een binnenfiltertje met filterwat of ander fijn spul de hele boel beheersen.
 
De filtering en de waterkwaliteit zijn in principe 2 verschillende dingen.
Een sterk motorfilter met vele liter's per uur, haalt dit veel afvalstoffen uit het water? kunnen we dan toe met minder waterverversing?

Ik denk zelf dat we een beetje overdrijven qua liters per uur, maar daar heb ik al even geleden veel commentaar over gehad want de stroming in de natuur/ habitat zou ook zeer sterk zijn, het zij zo.

Water verversen blijft immer nodig.En daar kan geen filter tegenop.
De waterkwaliteit heeft m.i. juist alles met filtering te maken. :) De functie van waterverversen --voor een vissenbak-- is vooral om het nitraat onder controle te houden. Als door af en toe te verversen je nitraat niet uit de hand loopt (zeg maar <100 mg/L) zit het met andere stoffen die kunnen ophopen over het algemeen ook goed.

De andere, nog belangrijkere kant van het verhaal is de "bacteriedruk". Een van de functies van een filter is om die laag te houden, door de bacteriën in het water weg te concurreren met die op de filtermedia (waar veel efficiënter voedsel voorbij komt). Met een goed filtervermogen blijft die bacteriedruk stabiel, zelfs al zou je maanden geen water wisselen.

Ik ben het wel met je eens dat men bij filters vaak te veel kijkt naar de hoeveelheid rondgepompt water. Een verdubbeling van de hoeveelheid waterstroming betekent niet een verdubbeling van de filtercapaciteit. Een verdubbeling van het filteroppervlak wel. (Of nouja, in veel grotere mate.)

Over de contacttijd van het dater en de bacteriën weet ik niet zo veel om eerlijk te zijn. Hoe lang moet het water in contact met de bacteriën zijn om doeltreffend te zijn?
Dit is niet iets wat makkelijk vast te stellen is, maar onderzoeken lijken erop te wijzen dat een grotere stroomsnelheid de snelheid van bacteriegroei ten goede komt. D.w.z. tot aan het punt waarop de stroming zo wild wordt dat het juist weer een remmende invloed wordt... Rondvliegende biofilm, losgeslagen uit het filter, gaat niet heel goed werken... Maar binnen de grenzen van de apparatuur van onze hobby bereik je dat punt niet snel.
 
Kijk ook eens naar de Aquael Ultramax 2000.
Dit is een extern filter met 18 liter inhoud en bruto 2000 l/u. Zeer stil met voorfilter,afsluitbare kranen dus erg makkelijk afkoppelen.
Zeer robuust en heel eenvoudig in het onderhoud. Wel een hele til als ik hem naar de badkamer moet dragen maar goed dat hou je met veel inhoud. Ik maak hem 1 keer in de 6 maanden ‘schoon’.
Oja en energie zuinig met 24 watt.
 
Oja en energie zuinig met 24 watt.
Meestal betekent minder vermogen minder netto opbrengst. Een fabrikant als Eheim gebruikt niet zomaar een 65 Watt pomp in de 1500XL.
Inmiddels ben ik behoorlijk nieuwsgierig geworden naar de werkelijke opbrengst van de diverse pompen en filters, ik heb zelf een Eheim Pro4 en een FX6, daar ga ik eens een flow meter aan hangen om te meten wat de werkelijke netto opbrengst is.
 
Meestal betekent minder vermogen minder netto opbrengst. Een fabrikant als Eheim gebruikt niet zomaar een 65 Watt pomp in de 1500XL.
Inmiddels ben ik behoorlijk nieuwsgierig geworden naar de werkelijke opbrengst van de diverse pompen en filters, ik heb zelf een Eheim Pro4 en een FX6, daar ga ik eens een flow meter aan hangen om te meten wat de werkelijke netto opbrengst is.
Laten we er een test bij nemen met filtermedia: dan pompt het filter in 18 seconden 5 liter water rond. Dat komt dan netto op 1000 liter per uur:



En dat met 24 watt.

In mijn 240 liter aquarium knijp ik de uitgang tot de maximale toegestane waarde omdat ik anders de flow te hoog vind. Er komt echt een hele straal water uit. Zelfs heb ik ook nog extra gaatjes in mijn spraybar geboord omdat de straal per gaatje anders te hoog was.
Ik ben er dus heel tevreden over.
 
Laatst bewerkt:
De Eheim classic is al langsgekomen en besproken die gebruikt 65 watt, per uur, veel te veel, maar het is ook niet meer of minder dan een grote groene filterpot met een Eheim dompelpomp erop die we normaal gesproken als sterke opvoerpomp gebruiken.En tja dan kan ik wel meegaan met diegene die het een sterke motorpomp vinden.

Is de JBL 1502 al langsgekomen, 1400 l per uur en een gebruik van 20 watt. En ja ja dat is niet netto,,

Verder heb ik nooit begrepen en tot nu nog niet dat er zo gehamerd wordt op extreem sterke potfilters, wat doet zo'n filter en wat is het positieve resultaat van extreem veel liters door een externe pomp per uur.

De filtering en de waterkwaliteit zijn in principe 2 verschillende dingen.
Een sterk motorfilter met vele liter's per uur, haalt dit veel afvalstoffen uit het water? kunnen we dan toe met minder waterverversing?

Ik denk zelf dat we een beetje overdrijven qua liters per uur, maar daar heb ik al even geleden veel commentaar over gehad want de stroming in de natuur/ habitat zou ook zeer sterk zijn, het zij zo.

Water verversen blijft immer nodig.En daar kan geen filter tegenop.
JBL is een van de weinige producenten die het netto debiet aangeven in hun bijgeleverde beschrijving. Zo heeft men voor een JBL 1502 een netto debiet aangegeven van zo'n 900l/h wat ook wel overeenkomt met de werkelijkheid. De producenten in het algemeen menen dat het voldoende is om een debiet aan te geven bereikt met een leeg filter in de meest optimale omstandigheden.
 
Ben je hebt gelijk, al even geleden ook zo'n filter gebruikt en met de filter matten die jbl in de potfilter's meeleverd gaf dit een sterke doorstroming die zeker wel het bereik haalt Ik zat ernaast.
 
Ik las dat je per 100liter water 1kg media moest hebben en voor grote chliden 1.5kg tot 2 kg. Nou weet ik ook niet ofdat zo is?
In theorie zou ik dan ongeveer 14kg moeten hebben.
Denk dat je eerder 1 liter media bedoeld.

Want met 1kg heb je echt heeeeeeeel veel siporax.
Maar 1 kg kleibuisjes is niet veel.
 
Laten we er een test bij nemen met filtermedia: dan pompt het filter in 18 seconden 5 liter water rond. Dat komt dan netto op 1000 liter per uur:



En dat met 24 watt.

In mijn 240 liter aquarium knijp ik de uitgang tot de maximale toegestane waarde omdat ik anders de flow te hoog vind. Er komt echt een hele straal water uit. Zelfs heb ik ook nog extra gaatjes in mijn spraybar geboord omdat de straal per gaatje anders te hoog was.
Ik ben er dus heel tevreden over.

Dat is inderdaad 50% van de opgegeven waarde, maar denk dat een pomp met meer vermogen en gelijk bruto debiet uiteindelijk dat debiet langer vast houdt bij het dichtslibben van het filter. Geloof namelijk niet dat Eheim pompen heeft die een veel lager rendement zouden hebben.
 




Kijk ook eens naar de Aquael Ultramax 2000.
Dit is een extern filter met 18 liter inhoud en bruto 2000 l/u. Zeer stil met voorfilter,afsluitbare kranen dus erg makkelijk afkoppelen.
Zeer robuust en heel eenvoudig in het onderhoud. Wel een hele til als ik hem naar de badkamer moet dragen maar goed dat hou je met veel inhoud. Ik maak hem 1 keer in de 6 maanden ‘schoon’.
Oja en energie zuinig met 24 watt.
Lijkt een goede filter. Kan er helaas maar weinig reviews over lezen. En ook met kopen maar weinig plaatsen. Via amazone maar vind dat vaak onhandig met garantie. 25watt is wel aantrekkelijk maar zal dan denk ik toch wavemakers nodig hebben en dan komt het watt verbruik hetzelfde als zeg maar een fx6
 
Denk dat je eerder 1 liter media bedoeld.

Want met 1kg heb je echt heeeeeeeel veel siporax.
Maar 1 kg kleibuisjes is niet veel.
Nou zag het staan op de site van biohome. Is natuurlijk wel andet spul dan siporax. Maar daar stond kilo ipv van liters
Ben je hebt gelijk, al even geleden ook zo'n filter gebruikt en met de filter matten die jbl in de potfilter's meeleverd gaf dit een sterke doorstroming die zeker wel het bereik haalt Ik zat ernaast.
Zou dan wel eens willen weten hoeveel liter per uur je nodig hebt om van de ene kant naar de andere te gaan. Zal iemand toch wel eens berekend hebben voor diverse maten van aquariums
 
Dat is inderdaad 50% van de opgegeven waarde, maar denk dat een pomp met meer vermogen en gelijk bruto debiet uiteindelijk dat debiet langer vast houdt bij het dichtslibben van het filter. Geloof namelijk niet dat Eheim pompen heeft die een veel lager rendement zouden hebben.
Denk dat je met de meeste filters gewoon 50% moet nemen wat de fabrikant zegt. Zag een filmpje over eheim. Hij had 2 precies dezelfde filters. 1 nieuw en 1 ingedraaid en daar zag je toch duidelijk dat de flow stuk minder was(en hij had dezelfde opstelling in allebei zijn filters) dus daar zal je ook nog eens rekening mee moeten houden
 
Heb je al een idee voor welke vissen je zou willen kunnen houden
 
Heb je al een idee voor welke vissen je zou willen kunnen houden
Ga voor zuid amerikaanse chiliden. Maanvissen/acarich thys/heros severus/sleutelgat/cryptoheros/ blue Electric en nog een paar die ik gezien had Al gekeken ofdat ze beetje op dezelfde waardes zitten en ofdat ze ook vredelievend zijn. Maanvissrn zal school worden. De rest koppels. Ofdat het een goede combinatie moet ik verder nog aanpluizen.
 





Lijkt een goede filter. Kan er helaas maar weinig reviews over lezen. En ook met kopen maar weinig plaatsen. Via amazone maar vind dat vaak onhandig met garantie. 25watt is wel aantrekkelijk maar zal dan denk ik toch wavemakers nodig hebben en dan komt het watt verbruik hetzelfde als zeg maar een fx6
Ik heb hem via eBay aangeschaft (met verzenden dacht 170 euro). Garantie is idd dan tot de deur 🤣 maar ik hou soms wel van een gokje. Hij is ook te krijgen via diverse betrouwbare websites maar dan veel duurder (+200 euro).
 
Ga voor zuid amerikaanse chiliden. Maanvissen/acarich thys/heros severus/sleutelgat/cryptoheros/ blue Electric en nog een paar die ik gezien had Al gekeken ofdat ze beetje op dezelfde waardes zitten en ofdat ze ook vredelievend zijn. Maanvissrn zal school worden. De rest koppels. Ofdat het een goede combinatie moet ik verder nog aanpluizen.
Dan kun je er voor misschien wat stukken hout laten inwateren
 
Ik heb hem via eBay aangeschaft (met verzenden dacht 170 euro). Garantie is idd dan tot de deur 🤣 maar ik hou soms wel van een gokje. Hij is ook te krijgen via diverse betrouwbare websites maar dan veel duurder (+200 euro).
Ja op amazone zag ik hem het goedkoopste rond 180 dacht ik. Ja misschien dat ik die voor een kleinere aquarium probeer maar voor de 2mtr denk ik niet dat ie dat gaat worden. Aangezien ik dan nog 2 wave makers erbij moet nemen word het ongeveer prijs van fx6.
Dan kun je er voor misschien wat stukken hout laten inwateren
Is ook de bedoeling. Hout heb ik al gekocht voor het aquarium. Als ik ermee begin ga ik kijken hoeveel stenen ik erbij wil doen en de planten gaan uitzoeken(word ook nog een hele puzzel omdat ik begrijp dat severums planten eten). En ook nog bekijken ofdat ik co2 systeem erbij moet hebben.
 
Heb je niks om het er laten inwateren ofzo, gewoon cementkuipje vd gamma dan hoef je dat alvast niet meer te doen.
Als severum planten eten dan houden ze de co2 wel in evenwicht😀
 

Terug
Bovenaan