300X120X90 discus aquarium


ziet er erg mooi uit.
 
Waarom niet het hout van boven naar beneden ipv omhoog gericht ?
 
Waarom niet het hout van boven naar beneden ipv omhoog gericht ?
Tja, omdat ik het zo mooier vindt. Zo kan ik planten op de uitstekende takken bevestigen. Als ik ze van boven naar beneden of random in de bak zet krijg je een heel ander effect.
Ik wil meer deze toer op
javamos-op-hout.jpg
 
Tja, omdat ik het zo mooier vindt. Zo kan ik planten op de uitstekende takken bevestigen. Als ik ze van boven naar beneden of random in de bak zet krijg je een heel ander effect.
Ik wil meer deze toer op
Bekijk bijlage 281748
Maar je keuze was toch discus ? Ik zelf merk dat mijn discus toch graag wel eens tussen de planten induiken.....en als daar dan hout staat....
 
Wat een mooie bak,en dan ook nog eens van behoorlijke afmetingen,zo kom je ze niet veel meer tegen.Maar een forum is geen forum als er geen of "wat " mindere reacties worden gepost.

Ook ik vind de gekozen stenen niet echt de beste keuze,daar kunnen de Discusvissen niet zoveel mee qua ruimte,misschien dat de eventuele corydoras daar wat doorheen kan zwemmen en het hout wat direct op de stenen ligt mag van mij net als janjdk al aangaf beter toch omhoog.Door de huidige inrichting ligt er diverse decoratie op de bodem,dit is eigenlijk verloren ruimte voor de beweegbaarheid van de discus,zeker als ze in een later stadium de bodem willen afgrazen naar het voedsel wat ze voornamelijk ook van de bodem oppakken.
Eigenlijk moet je een discusbak aanpassen naar de vissen toe,en daar bedoel ik mee dat ondanks of hoe je ook ga belichten de vissen graag zich willen terugtrekken onder een stuk hout in de wat donkerde zone's.
Een of meer donkere zone's geeft de discus de mogelijkheid om zich wanneer ze dit willen af te zonderen.Dit merk ikzelf heel vaak ( dagelijks) dat de vissen wanneer het licht wat minder wordt ze alvast in de schemerzone gaan staan.Regelmatig zie ik in de avond dat ze zich terugtrekken in de zojuist benoemde zone's,en dan zie ik beina geen discus meer rondzwemmen,op wat coreadorus na,net voor het licht uit gaat.

De gekozen stenen zien er in mijn optie ook wat scherp uit,misschien? dat het beter was geweest om ronde maaskeien te gebruiken,of dit nu de witte of een andere kleur is die bealgen op een gegeven moment vanzelf,daar moet je even op wachten.Als het kienhout misschien? omhoog "gehangen"wordt kunnen de discusvissen daar onder gaan staan.

Maar goed,de bak zit nu nog in de opbouwfase en zal altijd wel weer eens aangepast worden,of dit nu is door advies of eigen inzicht veranderen gaat het toch.
Vat mijn inzicht niet op als negatief,en ook niet als zaligmakend,ik verkondig alleen een mening.
gr. bert
 
Wat het terugtrekken in het donker betreft, was ik al van plan om tegen de avond de achterste rijen van de verlichting sneller te laten doven.
Door de diepte van de bak ga ik hiermee een schemerzone creëren achter in de bak.

Het ophangen van de takken ga ik niet doen. "Zwevende" stukken in de bak heb ik altijd een vreemd iets gevonden.
Ze gewoon recht zetten op de bodem zorgt ervoor dat ze door de hoogte van de bak de waterlijn niet halen.
Dit geeft ook geen mooi resultaat.

De uitstekende takken worden beplant met onderandere kleine anubiassoorten waardoor ze niet tussen de planten zullen verdwijnen en de discussen er normaal niet zullen gaan tegen zwemmen.

De stenen zijn zwarte basalt. Deze worden vaker gebruikt bij aquascape met discussen voor zover ik weet zonder problemen. En ronde maaskeien vind ik persoonlijk niet mooi.
 
Prachtige bak hoor. Ik snap de keuze voor Basalt. Is goed te stapelen, maaskeien niet. Die zijn prima als je een rheofiele bak wilt maken, of niet veel stenen nodig hebt. Maar stapelen gaat bijna niet zonder dat de boel omlazert. En daar zit je niet op te wachten haha

Basalt is een vulkanisch gesteente, Geen of nauwelijks kalk volgens mij. Bovendien, al zat er dat wel in, Basalt is dusdanig massief dat het niet zomaar oplost :)
 
Basalt is een vulkanisch gesteente, Geen of nauwelijks kalk volgens mij. Bovendien, al zat er dat wel in, Basalt is dusdanig massief dat het niet zomaar oplost :)

Klopt, daarom heb ik deze gekozen.
Was ook niet makkelijk om ze in deze grote maat te vinden, althans toch waar ik woon.
 
Nee, dat zal wel niet. Weegt ook wel wat trouwens, wordt nog een leuk klusje om het in de bak te krijgen haha
 
prachtig voorbeeld, een van de beste die ik gevonden heb , ik ben met een plan bezig iets gelijkaardigs te maken, een klein meterjte korter. en een 85 hoog, kortom een duizend liter max.
ik vraag me alleen af of een houten epoxy aquarium betrouwbaar en duurzaam is. het gebruiksgemak van de materialen spreekt me aan en de prijs want voor een bak in glas ben ik enkel voor een kale bak al 1600 euro kwijt, en dan heb ik nog geen wanden en deksels etc, dus iets gelijk dit voorbeeld wil zeker gaan doen,
ik volg en zal me kortelings netjes voorstellen en een topic openen want ik zal wel veel vragen hebben,
 
ik vraag me alleen af of een houten epoxy betrouwbaar en duurzaam is.

Ik heb zelf 30mm dik okoume garant gebruikt, dit zou tot 20 jaar goed moeten blijven bij buitengebruik.
Dus ik denk dat dit meer dan voldoende moet zijn voor wat het nu gebruikt wordt.
En als je het aanbrengen van de epoxy goed doet is dit volgens mij duurzamer dan een glazen bak.
Daarvan blijven de silicone naden ook niet eeuwig goed.
Hout is ook minder gevoelig voor bv vallende stenen en isoleerde ook nog is beter.
 
Erg mooi! Je hebt er al heel wat tijd inzitten zeg! Wat wordt de volgende stap? (En hoeveel stappen volgen nog, denk je?)
 
Ik heb zelf 30mm dik okoume garant gebruikt, dit zou tot 20 jaar goed moeten blijven bij buitengebruik.
Dus ik denk dat dit meer dan voldoende moet zijn voor wat het nu gebruikt wordt.
En als je het aanbrengen van de epoxy goed doet is dit volgens mij duurzamer dan een glazen bak.
Daarvan blijven de silicone naden ook niet eeuwig goed.
Hout is ook minder gevoelig voor bv vallende stenen en isoleerde ook nog is beter.
ik ben zonet het hout gaan ophalen meranti multiplex , het project kan beginnen, , langzaam aan, ik ben nu een barmuur aan het afbreken waar de bak komt te staan. iets kleiner ik schat een goeie 1000 liter.
 
ik heb dit topic al meermaals helemaal doorgelezen , al heel veel aan opgestoken,
ik lees dan bvb 4 lagen epoxy , of iemand anders zelfs 5 lagen . wat bedoelen jullie dan, is dit dan 4 lagen vezelmatten met telkens hars ? of gebruiken jullie geen vezelmatten en gewoon de hars alleen?
of is het 1 laag vezelmatten in nog klevende hars en dan 4 lagen erover. daar zou ik wel wat meer duidelijkheid willen over inwinnen,

ook de achterwand in piepschuim, hoe hang ,of met wat kleef je die vast, hoeveel lagen epoxy gaan erover , is dit met eerst tegellijm en dan een paar lagen epoxy?
 
ik heb dit topic al meermaals helemaal doorgelezen , al heel veel aan opgestoken,
ik lees dan bvb 4 lagen epoxy , of iemand anders zelfs 5 lagen . wat bedoelen jullie dan, is dit dan 4 lagen vezelmatten met telkens hars ? of gebruiken jullie geen vezelmatten en gewoon de hars alleen?
of is het 1 laag vezelmatten in nog klevende hars en dan 4 lagen erover. daar zou ik wel wat meer duidelijkheid willen over inwinnen,

ook de achterwand in piepschuim, hoe hang ,of met wat kleef je die vast, hoeveel lagen epoxy gaan erover , is dit met eerst tegellijm en dan een paar lagen epoxy?
Meestal wordt 1 vezellaag gebruikt, en hierover 4 of 5 lagen epoxy, telkens een nieuwe laag aanbrengen wanneer de vorige laag nog iets nat is.
De achterwanden worden vastgekleefd met Tec7 of aquariumkit. Bij een zelf gemaakte achterwand is 2 tot 3 lagen meer dan voldoende. 5 of 6 lagen wordt alleen gebruikt bij bakken die uit hout gemaakt zijn.
Als je zelf een achterwand maakt, moet je eerst piepschuim in de gewenste vormen snijden of branden, en vervolgens een paar lagen tegellijm over smeren. Verven kan naar wens, pas daarna (na dagen uitdrogen) de epoxy aanbrengen.
 
Meestal wordt 1 vezellaag gebruikt, en hierover 4 of 5 lagen epoxy, telkens een nieuwe laag aanbrengen wanneer de vorige laag nog iets nat is.
De achterwanden worden vastgekleefd met Tec7 of aquariumkit. Bij een zelf gemaakte achterwand is 2 tot 3 lagen meer dan voldoende. 5 of 6 lagen wordt alleen gebruikt bij bakken die uit hout gemaakt zijn.
Als je zelf een achterwand maakt, moet je eerst piepschuim in de gewenste vormen snijden of branden, en vervolgens een paar lagen tegellijm over smeren. Verven kan naar wens, pas daarna (na dagen uitdrogen) de epoxy aanbrengen.
Klopt, alleen was bij mij de 4 lagen nat op nat zetten geen optie door de grote van de bak. Ik kon niet overal aan zonder op de natte epoxy te gaan zitten. Dus heb ik het in verschillende keren gedaan. Dit is wel veel meer werk want je moet telkens alles goed opschuren en ontvetten. Wat de piepschuim achterwand betreft, deze is gemaakt zoals apisto al aangaf maar ik heb geen tegellijm gebruikt. En 2 lagen epoxy waarvan in de 2de laag zand is rondgestrooid. Deze 2 lagen zijn wel nat op nat gedaan. De epoxy is trouwens op kleur gebracht met bruin/zwarte kleurstoffen. Zo moet je niet eerst alles verven.

Hier nog een foto van de ombouw die nu ook klaar is.
20191019_151544.jpg
 
Bijzonder strak gezicht zo :thumbs:
 
supper, bedankt voor de info, een achterwand had ik ooit al eens gemaakt voor een terrarium, met acrylverf gemengd met zand was dat , heel mooi resultaat,
ik ga nu de epoxy tegellijm en zandstrooi toepassen, hopelijk kan ik ter plaatse wat draaien en kantelen met de bak eens ik begin te epoxeren.
intussen is mijn (bar)muur gesloopt , is de oneffen ondergrond gelijk gebetoneert en ligt de cirkelzaag en het hout klaar,
ik wacht op hulp om de platen uit de camionette te gaan binnen halen.
de effectieve maat is nu bekend en het is 2m20 op 85 breed en ongeveer 90 hoog. ruw een 1600 liter, maar ik denk eerder met alle afwerking en binnenmaat en zo een 1400 . de hoogte ben ik nu op dit moment nog niet zeker, de bak staat 25 cm hoger dan de vloer in de living omdat de keuken hoger ligt en de bak scheid de twee ruimtes , de sheiding zal er eigenlijk uit zien als een toog of bar qua hoogte in de vorm van een aquarium , wel iets hoger , de bovenkant van het aquarium zal in de keuken eruitzien als een werkblad, er gaat nooit echt op gewerkt worden, om de vissen niet te schrikken, we werkten nu ook niet op dat werkblad van de keuken,,,kheb een nogal grote keuken,,,,
er komt ook maar aan 1 kant glas , ik ben geen fan van doorkijkaquaria en ook de zijkant moet dicht omdat het een passage is en vooral daar zit een felle zon op die door de glazen achterdeur binnenschijnt. Algen !
ik zal zelf een topic openen, ik neem tussendoor ook wel foto's, . budget loopt nu al veel verder uit dan gedacht, ben al filters gaan halen en verlichting info gaan bekijken,
 
Ziet er mooi uit
 
Mooi formaat bak dit. Inrichting is niet helemaal mijn smaak, maar smaken verschillen. Ben benieuwd hoe het lijkt als de Discus er straks in zwemmen. Welk bestand heb je verder voor ogen?
 
Ben ook wel een beetje benieuwd welke discusvissen in dit grote verblijf gaan zwemmen
 
Wil nog wel een reactie toevoegen bij dit gigantische project,er is veel inspanning verricht en het belangrijkste komt nog,en wel waar halen we de juiste vissen,ik ga er vanuit dat de topic starter daar wel over na gedacht heeft,want alles staat of valt met de juiste (in goede gezondheid verkerende) vissen die in deze geweldige bak in een enorme waterhoeveelheid goed kunnen verblijven.

Persoonlijk zou ik gaan voor vissen vanaf minimaal 10 cm.Alles kleiner dan,geeft alleen maar problemen.
 
Inderdaad,steven je hebt gelijk,maar het hele topic / overzicht zat niet meer geheel in mijn gedachten.
 
Deze week heb ik de bak beplant en dus is hij nu eindelijk gevuld. Er zit nog een lichte waas in het water maar dit valt nog goed mee. Ik had het zand blijkbaar redelijk goed gespoeld.
Hier enkele foto's met de gsm gemaakt.

20191116_211256.jpg
20191116_204822.jpg
20191116_204611.jpg


Met gedimde avondverlichting.

20191116_211326.jpg
 
Ziet er echt top uit! Je zou er maar in mogen zwemmen :)
 
mooi geworden, serieus formaat . die witte waas heb ik ook , ook net gevuld,
na het vullen was hij glashelder, het filter zand heb ik niet gespoelt er zat weinig stof in en het was te veel werk .
die witte waas komt volgens mij uit een al ingedraaide filter,
rustig afwachten , trekt zeker weg zonder middeltjes.
 
Kan Maar 1 ding zeggen :thumbs::thumbs::petjeaf:
 
Gaaf project dit en mooie scape. Doet me wel aan die aquascape nanobakjes op Vivarium. Lijkt me wat minder ideaal qua inrichting voor Discus en het is wat symmetrisch maar dat is niet heel storend. Ben benieuwd hoe het eruit ziet met de vissen erin.
 

Terug
Bovenaan