1- te hoog bestaat niet, maar ik zou het persoonlijk houden bij 70. planten moeten nog wel boven water kunnen komen natuurlijk. hoe hoger je bak, hoe meer soil en hardscape je nodig hebt, en dat spul is gewoonweg duur.Bekijk bijlage 298210
Ter verduidelijking en update. De uiteindelijke bak moet 220 x 70 x70 worden (ik twijfel nog over een hoogte van 80). Het moet een open ADA-style bak worden, zonder kap. (beetje zoals post #25 hierboven). Zwevende LED aan het plafond erboven. Bioloog eronder. Ik speel zelfs met de gedachte hout erboven uit te laten steken met planten die erboven uit groeien. Het wordt een beplante bak, gezelschapsaquarium. Ik wil me niet aan een biotoop hoeven houden, al zal het meeste zuid amerika zijn. Er is ter plekke afvoer en water incl electra.
Intussen ben ik heeeeel veel aan het lezen en kijken (youtube) over filters, CO2, LED etc etc. Ik wil er nu voor kiezen zoveel mogelijk zelf te installeren (itt tot mijn vorige bak waar ik alles had laten doen).
Dit is een gedachte " in progress" dus ik zit met veel vragen die ik hier maar spui. Dan mogen jullie roepen wie zin heeft.... 🙂
1) Is 80 cm hoog teveel? Wat denken jullie? Er komt geen kap op, dus ik heb de volledige armlengte van rand tot bodem. Andere nadelen van zo'n hoge bak?
2) Hoe groot zou de bioloog moeten zijn? Ik denk aan 4-5 vakken? Zie ook punt hieronder
3) Ik wil deze standaard zelf gaan maken van hout🙁 link ). Aangezien eea 220 cm lang is, moet er in het midden een steunbalk komen. Ik red dat niet met alleen 4 poten in de hoeken. Nu denk ik dus dat dus de bioloog ook niet meer dan 100-120 cm moet zijn vanwege die paal halverwege. Anders krijg ik hem er nooit uit voor onderhoud oid. Of is dat een rare gedachte?
4) ik zit ook nog met de hoogte van het geheel. Maw: hoe hoog maak ik de standaard? Ikzelf vind het mooi dat als je staat er nog redelijk recht in kunt kijken. Dus bv de bakrand op ooghoogte. De standaard moet dan wel 90-100 cm hoog worden.... Jullie gedachten?
5) en dit is de belangrijkste: Links is een hoek, rechts is een doorkijk naar de woonkamer. De rechterkant van de bak moet dus vrij blijven. Dan moet dus de overloop links in de hoek zat ik te denken. Even uitgaande van een Bean (of Herbie) dus 3-4 doorgangen, met de uitstroom meegerekend.. Echter, moet er nog een droogkamer bij? Of moet ik de uitstroom elders gaan plaatsen ivm de doorstroming? Ideeen / tips?
6) Maakt het feit dan leidingwater en afvoer ter plekke aanwezig zijn verder uit in het ontwerp? De afvoer zit letterlijk onder het aquarium... Denk aan eenvoudig water verversen etc?
Nu heb ik nog veel meer vragen over CO2, UV etc etc, maar ik probeer me nu eerst te richten op de basale zaken / ontwerp.
Grootste punt is dat als de bak besteld is en de standaard klaar ik niet meer terug kan wat deze onderwerpen betreft. CO2 etc kan allemaal later over nagedacht.... 🙂
2- geen verstand van bio filters, ik weet wel dat je een capaciteit van je inhoud aan liters X 5 moet gaan bereiken, maar dat zul je wel hebben gezien op green aqua. succes xD
3- word wel een bijzonder project... waarom niet een bestaande kast kopen die misschien niet voor aquascapes bedoeld is maar gewoon een kast kast. en die dan ombouwen... lijkt me persoonlijk makkelijker en misschien nog wel goedkoper ook. #marktplaats
4- ik zou zeggen dat de hoogte maximaal twee derde van onder in de bak gemeten op ooghoogte moet zijn in zittende positie. zeker met een open bak.
5- wat is een bean? xD
6- wekelijkse 50% waterverversingen ga je niet leuk vinden met een emmertje. volgens mij zijn er wel systemen te koop.
wat voor bak wil je? iwagumi of meer de classic nature style?
ik lees mee!
edit: waarom eigenlijk zo groot?
je kunt met gemak al 2000 euro uitgegeven aan een aquarium van 120x50x50. en dat is nog een stuk makkelijker te onderhouden ook. beplanting alleen al gaat mega veel geld in zitten in een bak als die van jou.
nouja. misschien moet ik niet zo negatief doen. maar ik deel de dingen waar ik tegen aan loop bij mijn eigen ontwerp proces. hoop dat dit helpend is😉
Laatst bewerkt: