300x70x70 wie helpt mee een idee vorm te geven?


Bekijk bijlage 298210

Ter verduidelijking en update. De uiteindelijke bak moet 220 x 70 x70 worden (ik twijfel nog over een hoogte van 80). Het moet een open ADA-style bak worden, zonder kap. (beetje zoals post #25 hierboven). Zwevende LED aan het plafond erboven. Bioloog eronder. Ik speel zelfs met de gedachte hout erboven uit te laten steken met planten die erboven uit groeien. Het wordt een beplante bak, gezelschapsaquarium. Ik wil me niet aan een biotoop hoeven houden, al zal het meeste zuid amerika zijn. Er is ter plekke afvoer en water incl electra.

Intussen ben ik heeeeel veel aan het lezen en kijken (youtube) over filters, CO2, LED etc etc. Ik wil er nu voor kiezen zoveel mogelijk zelf te installeren (itt tot mijn vorige bak waar ik alles had laten doen).

Dit is een gedachte " in progress" dus ik zit met veel vragen die ik hier maar spui. Dan mogen jullie roepen wie zin heeft.... :)

1) Is 80 cm hoog teveel? Wat denken jullie? Er komt geen kap op, dus ik heb de volledige armlengte van rand tot bodem. Andere nadelen van zo'n hoge bak?
2) Hoe groot zou de bioloog moeten zijn? Ik denk aan 4-5 vakken? Zie ook punt hieronder
3) Ik wil deze standaard zelf gaan maken van hout:( link ). Aangezien eea 220 cm lang is, moet er in het midden een steunbalk komen. Ik red dat niet met alleen 4 poten in de hoeken. Nu denk ik dus dat dus de bioloog ook niet meer dan 100-120 cm moet zijn vanwege die paal halverwege. Anders krijg ik hem er nooit uit voor onderhoud oid. Of is dat een rare gedachte?
4) ik zit ook nog met de hoogte van het geheel. Maw: hoe hoog maak ik de standaard? Ikzelf vind het mooi dat als je staat er nog redelijk recht in kunt kijken. Dus bv de bakrand op ooghoogte. De standaard moet dan wel 90-100 cm hoog worden.... Jullie gedachten?
5) en dit is de belangrijkste: Links is een hoek, rechts is een doorkijk naar de woonkamer. De rechterkant van de bak moet dus vrij blijven. Dan moet dus de overloop links in de hoek zat ik te denken. Even uitgaande van een Bean (of Herbie) dus 3-4 doorgangen, met de uitstroom meegerekend.. Echter, moet er nog een droogkamer bij? Of moet ik de uitstroom elders gaan plaatsen ivm de doorstroming? Ideeen / tips?
6) Maakt het feit dan leidingwater en afvoer ter plekke aanwezig zijn verder uit in het ontwerp? De afvoer zit letterlijk onder het aquarium... Denk aan eenvoudig water verversen etc?

Nu heb ik nog veel meer vragen over CO2, UV etc etc, maar ik probeer me nu eerst te richten op de basale zaken / ontwerp.

Grootste punt is dat als de bak besteld is en de standaard klaar ik niet meer terug kan wat deze onderwerpen betreft. CO2 etc kan allemaal later over nagedacht.... :)
1- te hoog bestaat niet, maar ik zou het persoonlijk houden bij 70. planten moeten nog wel boven water kunnen komen natuurlijk. hoe hoger je bak, hoe meer soil en hardscape je nodig hebt, en dat spul is gewoonweg duur.
2- geen verstand van bio filters, ik weet wel dat je een capaciteit van je inhoud aan liters X 5 moet gaan bereiken, maar dat zul je wel hebben gezien op green aqua. succes xD
3- word wel een bijzonder project... waarom niet een bestaande kast kopen die misschien niet voor aquascapes bedoeld is maar gewoon een kast kast. en die dan ombouwen... lijkt me persoonlijk makkelijker en misschien nog wel goedkoper ook. #marktplaats
4- ik zou zeggen dat de hoogte maximaal twee derde van onder in de bak gemeten op ooghoogte moet zijn in zittende positie. zeker met een open bak.
5- wat is een bean? xD
6- wekelijkse 50% waterverversingen ga je niet leuk vinden met een emmertje. volgens mij zijn er wel systemen te koop.

wat voor bak wil je? iwagumi of meer de classic nature style?

ik lees mee!

edit: waarom eigenlijk zo groot?
je kunt met gemak al 2000 euro uitgegeven aan een aquarium van 120x50x50. en dat is nog een stuk makkelijker te onderhouden ook. beplanting alleen al gaat mega veel geld in zitten in een bak als die van jou.
nouja. misschien moet ik niet zo negatief doen. maar ik deel de dingen waar ik tegen aan loop bij mijn eigen ontwerp proces. hoop dat dit helpend is;)
 
Laatst bewerkt:
let wel, die dingen kosten 800 euro:rolleyes:

Hmmm.... ja maar voor het porem zou ik het er wellicht voor over hebben.... Het ziet er namelijk super strak uit! :)

1- te hoog bestaat niet, maar ik zou het persoonlijk houden bij 70. planten moeten nog wel boven water kunnen komen natuurlijk. hoe hoger je bak, hoe meer soil en hardscape je nodig hebt, en dat spul is gewoonweg duur.
2- geen verstand van bio filters, ik weet wel dat je een capaciteit van je inhoud aan liters X 5 moet gaan bereiken, maar dat zul je wel hebben gezien op green aqua. succes xD
3- word wel een bijzonder project... waarom niet een bestaande kast kopen die misschien niet voor aquascapes bedoeld is maar gewoon een kast kast. en die dan ombouwen... lijkt me persoonlijk makkelijker en misschien nog wel goedkoper ook. #marktplaats
4- ik zou zeggen dat de hoogte maximaal twee derde van onder in de bak gemeten op ooghoogte moet zijn in zittende positie. zeker met een open bak.
5- wat is een bean? xD
6- wekelijkse 50% waterverversingen ga je niet leuk vinden met een emmertje. volgens mij zijn er wel systemen te koop.

wat voor bak wil je? iwagumi of meer de classic nature style?

ik lees mee!

edit: waarom eigenlijk zo groot?
je kunt met gemak al 2000 euro uitgegeven aan een aquarium van 120x50x50. en dat is nog een stuk makkelijker te onderhouden ook. beplanting alleen al gaat mega veel geld in zitten in een bak als die van jou.
nouja. misschien moet ik niet zo negatief doen. maar ik deel de dingen waar ik tegen aan loop bij mijn eigen ontwerp proces. hoop dat dit helpend is;)

Dank!
Ad 1) Ja wellicht is 70 genoeg inderdaad...
Ad 3) Ik heb vroeger een 160 cm bak gehad en laten bouwen door de Maanvis in Nijmegen. Ik heb toen alles laten doen. Ik wil er bewust voor kiezen nu meer tijd te nemen en alles zelf te doen en dus ook alles naar mijn wens aan te passen. Het is dus een bewuste keuze.
Ad 4) hmm... die regel ken ik nog niet, maar ik vind het wel logisch klinken!
Ad 5) Er zijn 3 typen overloop. Herbie, Durso en Bean. Ik weet nog niet wat ik ga nemen, maar de vraag gaat nu met name over hoe die overloop er uit moet komen te zien en of een droogkamer zinnig is. Intussen overweeg ik hem links gewoon 5 cm van de muur af te houden en daar ruimte te houden nog eea in de bak te hangen
Ad 6) Ja intussen zag ik in een post van @Nanoe een systeem voor automatische afvoer en aanvoer. Daar ga ik me nog in verdiepen. Hoe dan ook, ik schat dat ik sowieso veel efficienter water kan verversen als de kraan en afvoer letterlijk onder de bak zitten. Dit is zuiver toeval, aangezien vroeger onze keuken op die plek stond. :)

Ik wil echt een nature style aquarium. Het gaat me met name om de vis en garnalen, maar dat vormgegeven in een heel mooie setting. Mijn plan is ook om veel tijd te nemen voor het uitzoeken van de planten en vissen. Om er echt een compleet geheel van te maken. Voor nu ben ik me alleen nog aan het verdiepen in de techniek. De rest komt later.

Zo groot.... Tja... Des te groter, des te stabieler.... En mooier vind ik zelf. Ik had een 160x60x60 bak 15 jaar geleden... Ik wil nu wat meer. En ik heb de luxe dat het wat mag kosten (binnen de perken).

Overigens gaat dit een zeer lange termijn project worden. Ik ga niks haasten. Heb ook een zeer drukke baan en andere hobbies :). En bij alles wat ik doe lees en kijk ik me eerst suf op internet... ;-). Daar zit voor mij ook voorpret!
 
Hmmm.... ja maar voor het porem zou ik het er wellicht voor over hebben.... Het ziet er namelijk super strak uit! :)



Dank!
Ad 1) Ja wellicht is 70 genoeg inderdaad...
Ad 3) Ik heb vroeger een 160 cm bak gehad en laten bouwen door de Maanvis in Nijmegen. Ik heb toen alles laten doen. Ik wil er bewust voor kiezen nu meer tijd te nemen en alles zelf te doen en dus ook alles naar mijn wens aan te passen. Het is dus een bewuste keuze.
Ad 4) hmm... die regel ken ik nog niet, maar ik vind het wel logisch klinken!
Ad 5) Er zijn 3 typen overloop. Herbie, Durso en Bean. Ik weet nog niet wat ik ga nemen, maar de vraag gaat nu met name over hoe die overloop er uit moet komen te zien en of een droogkamer zinnig is. Intussen overweeg ik hem links gewoon 5 cm van de muur af te houden en daar ruimte te houden nog eea in de bak te hangen
Ad 6) Ja intussen zag ik in een post van @Nanoe een systeem voor automatische afvoer en aanvoer. Daar ga ik me nog in verdiepen. Hoe dan ook, ik schat dat ik sowieso veel efficienter water kan verversen als de kraan en afvoer letterlijk onder de bak zitten. Dit is zuiver toeval, aangezien vroeger onze keuken op die plek stond. :)

Ik wil echt een nature style aquarium. Het gaat me met name om de vis en garnalen, maar dat vormgegeven in een heel mooie setting. Mijn plan is ook om veel tijd te nemen voor het uitzoeken van de planten en vissen. Om er echt een compleet geheel van te maken. Voor nu ben ik me alleen nog aan het verdiepen in de techniek. De rest komt later.

Zo groot.... Tja... Des te groter, des te stabieler.... En mooier vind ik zelf. Ik had een 160x60x60 bak 15 jaar geleden... Ik wil nu wat meer. En ik heb de luxe dat het wat mag kosten (binnen de perken).

Overigens gaat dit een zeer lange termijn project worden. Ik ga niks haasten. Heb ook een zeer drukke baan en andere hobbies :). En bij alles wat ik doe lees en kijk ik me eerst suf op internet... ;-). Daar zit voor mij ook voorpret!
Heel veel plezier met je bak! Ik ga het blijven bekijken! Ik ben zelf ook bezig met een bak, dus leuk om bij anderen te gluren?

Nog als reactie op 4. Dit is geen regel, maar ik heb het zelf verzonnen. Vond het zelf ook wel logisch klinken xD
 
Heel veel plezier met je bak! Ik ga het blijven bekijken! Ik ben zelf ook bezig met een bak, dus leuk om bij anderen te gluren?

Nog als reactie op 4. Dit is geen regel, maar ik heb het zelf verzonnen. Vond het zelf ook wel logisch klinken xD
Dank! Intussen verzand ik van het ene onderwerp in het andere. Gisteren allemaal L-nummers zitten bekijken... :). Was ook van plan in november eens naar Vivarium te gaan kijken.
 
Voor degenen die zich afvragen waarom dit onderwerp wat stil is:

Ik heb dinsdag een afspraak bij de aquariumbouwer om eea te bespreken en intussen begonnen aan een kweekrack zelf in elkaar te zetten (link). Dus vandaar da het hier wat stil is. Er wordt echter hard gewerkt.... :)
 
Kleine update: Lang gesprek gehad bij de bouwer. Hij raadde aan de bak geen 70 maar 60 hoog te maken om meer licht op de bodem te krijgen. Denk ik even over na. Hebben jullie hier een mening in? Daarnaast nog gepraat over soil vs gewone bodem. Ook daar ben ik nog niet over uit. Wat is jullie ervaring? Uiteraard is er over het ontwerp gesproken. De droogkamer / overloop links achterin. Onder een bioloog met 4 kamers van 120 cm, met een overloop naar het riool. Kortom, was een leuk bezoek!
 
in principe heeft die man helemaal gelijk, helemaal niet aan gedacht... moet je alsnog sterke verlichting hebben trouwens.
tja, soil... ik ga zelf aqua soil amazonia gebruiken... is de beste soil ter wereld. maar zijn genoeg mensen die alleen filterzand genoeg vinden. dit heeft natuurlijk als voordeel dat het veel veel veel goedkoper is, al kun je met lava split heel veel ophogen.
maar als je voor een ada aquarium gaat, ga dan ook voor ada zou ik zeggen:ROFLMAO:;)
 
Kleine update: Lang gesprek gehad bij de bouwer. Hij raadde aan de bak geen 70 maar 60 hoog te maken om meer licht op de bodem te krijgen. Denk ik even over na. Hebben jullie hier een mening in? Daarnaast nog gepraat over soil vs gewone bodem. Ook daar ben ik nog niet over uit. Wat is jullie ervaring? Uiteraard is er over het ontwerp gesproken. De droogkamer / overloop links achterin. Onder een bioloog met 4 kamers van 120 cm, met een overloop naar het riool. Kortom, was een leuk bezoek!
Al nieuws??
 

Terug
Bovenaan