30L cube junglethema van LalaLaraSophie


Net je topic doorgenomen , leuk knutselwerk en top resultaat.
Merk je al groei in de plantjes.
Dank!
Groei ja en nee; ik had er eerst die ONF Flat Nano boven, tot 25% terug gedimd. Dat was wat zwak, maar de anubias kon ik er goed mee zien groeien, 1 van de bucephalandra aan t wateroppervlak had al een bloempje. Maar die ONF is niet heel breed, waardoor ik op sommige plekken gewoon geen licht had, en daar gingen de plantjes weer achteruit. Dus er zit nu een Twinstar 30B boven, qua sterkte komt die overeen met die ONF op 50% maar de unit is groter, dus betere lichtverdeling.
Door dat weinige licht, plus RO-water waarschijnlijk (zonder GH+ oid), geen co2, kennelijk een nitraat van 0 en ik had m'n filter met rust gelaten; heeft dat tot wat blauwalg geleid. Dat lijkt nu (zeg ik voorzichtig) op z'n retour nadat ik er wat meer licht boven heb gehangen, de ferts dosering heb opgeschroefd en af en toe wat easycarbo erin mik. Helaas doet aquaplantsonline lang over het versturen van mijn bestelling dit keer, daar zit een co2 verdeler in met 2 fijnregelventielen, zodat ik m'n beide bakken van co2 kan voorzien. Daarnaast 2 otocinclus affinis en een japonicagarnaal in de bak gedaan om wat alg weg te snoepen zodat ik geen extra belasting in de bak heb. Die blauwalg oogt niet heel smakelijk, dus vandaar dat ik nog even geen update had geplaatst.
Week5.jpg
Week5-1.jpg

Voor de oplettende geest; de lamp zit inderdaad overdwars op de bak, ivm die boog moet dat wel om het licht aan beide kanten te krijgen. En voor wie nóg beter kijkt, er zit inderdaad een groenige gloed op de achterwand, ik heb er een rgb ledstrip van IKEA achter liggen, oogt best geinig vond ik.
En dan ook gelijk een update van de hele aquariumhoek (let nie op de rommel :DD ):
Aquariumhoek.jpg
 
Als toevoeging trouwens; ik heb er nog wat uitlopers javavaren uit de 60 liter in gestopt en wat Schismatoglottis prietoi. Ik heb nog een extra potje anubias nana en microsorum pteropus petit in bestelling staan, zodat ik die kitplekjes nog wat kan verstoppen die je nu best nog aardig ziet :DD
 
Wat ga je met de nieuwe bak links doen Lara?
Er zit pagodasteen in; maar ik moet nog wat bijhalen zodra het budget dat weer toelaat (lees; volgende salarisronde). Ik wil de achterwand grotendeels daarmee volbouwen. Er komt nog wel 1 of 2 stenen wat verder naar voren; daartussen komt een pad naar, zoals t er nu naar uitziet, linksboven. Er komt nog iets met hout in en uiteraard wat planten. Idee is dat IJsbeer, mijn betta, daarin kan wonen straks met waarschijnlijk wat garnalen.
 
Mooi! Hoe hoog was deze bak? Wellicht is zo een Twinstar 30B wat voor mij? Ben nog steeds " in de markt" om mijn Superfish led te vervangen.
 

Bijlagen

  • IMG-20210307-WA0004.jpeg
    IMG-20210307-WA0004.jpeg
    164.9 KB · Weergaven: 86
Dus, tut had wat last van blauwalg in deze bak en eigenlijk was de ph-waarde te hoog voor de vissen die erin zitten - dus moet er co2 in, had ik zo bedacht. Aantal LFS afgeweest; nergens in-store een co2-splitter verkrijgbaar (zo'n blokje met 1 ingang en 2 fijnregelventielen) dus uiteindelijk maar samen met een u-bocht, zuignapjes en bubbelcounter besteld. Stuk slang had ik nog en, dacht ik althans, een terugslagklep. Na 2 weken wachten eindelijk de bups binnengekregen, kwam ik er vanmorgen achter dus geen terugslag te hebben. Moest toch nog een jerrycan RO-water terugbrengen voor het statiegeld, dus die mooi ingeruild voor terugslagklepjes (en een pagoda steen, want nooit de LFS uitlopen zonder stukje hardscape).
Co2 staat al lang en breed te knallen, dus ik dacht alleen de lijn voor te bereiden en morgen mooi alles aan de fles te hangen voordat ie aanspringt.

En dan breekt je u-bocht.... Dus morgen nog een tripje naar de LFS (en dan neem ik weer gewoon ADA van dikker glas ipv die goedkope krengen). Lijkt wel bijna bezigheidstherapie zo. :juggle:
 
Dus, tut had wat last van blauwalg in deze bak en eigenlijk was de ph-waarde te hoog voor de vissen die erin zitten - dus moet er co2 in, had ik zo bedacht. Aantal LFS afgeweest; nergens in-store een co2-splitter verkrijgbaar (zo'n blokje met 1 ingang en 2 fijnregelventielen) dus uiteindelijk maar samen met een u-bocht, zuignapjes en bubbelcounter besteld. Stuk slang had ik nog en, dacht ik althans, een terugslagklep. Na 2 weken wachten eindelijk de bups binnengekregen, kwam ik er vanmorgen achter dus geen terugslag te hebben. Moest toch nog een jerrycan RO-water terugbrengen voor het statiegeld, dus die mooi ingeruild voor terugslagklepjes (en een pagoda steen, want nooit de LFS uitlopen zonder stukje hardscape).
Co2 staat al lang en breed te knallen, dus ik dacht alleen de lijn voor te bereiden en morgen mooi alles aan de fles te hangen voordat ie aanspringt.

En dan breekt je u-bocht.... Dus morgen nog een tripje naar de LFS (en dan neem ik weer gewoon ADA van dikker glas ipv die goedkope krengen). Lijkt wel bijna bezigheidstherapie zo. :juggle:
Je moet toch wat
 
De bak heeft nieuwe bewoners erbij; via marktplaats voor een hele leuke prijs een tiental Blue Velvets kunnen overnemen. Wat mij betreft kleuren ze prachtig in het geheel, de Sundadanio's hebben natuurlijk ook wat blauw in hun kleurenpalet.
bluevelvet.jpg


Wat ik wel merkte, was dat toen ik mijn filtertje op de linkerkant had zitten, was dat er best nog wat ontlasting van visjes bij de voorkant bleef liggen. De distributie was kennelijk niet optimaal ook, de co2 kwam ook amper aan de voorkant. Ik heb het filter nu op de achterkant gezet, diffusor eronder en er ljikt wel verbetering. Doordat die poepjes van de vissen bleven liggen, kwam ook de blauwalg weer wat terug. Ik hoop dat het nu beter gaat.
Ook nog wat javavaren, anubias nana en hygrofila pinnatifida bijgeplaatst. Misschien alleen het hout nogeens wat borstelen hier en daar :DD
week7.jpg
 
Toen ik het bakje zag had ik niet door dat dit 30 liter was. Dat heb je mooi voor elkaar gekregen :thumbs:
 
week10.jpg

Ik dacht gister even mijn lek in de co2 te kunnen oplossen; maar kennelijk niet zonder de o-ring van m'n drukregelaar te slopen dus moest ik halsoverkop nog even naar de LFS. Die had dat HOB-filter van Dennerle voor een hele schappelijke prijs liggen die ze op een showbak hadden, dus gelijk meegenomen. Had 'm eerst apart gelegd voor op de volgende bak, maar vandaag met onderhoud toch besloten om 'm hierop te doen gezien deze bak nog niet geheel stabiel draait en dus de extra filtermedia wel kan gebruiken had ik zo gedacht.
 
Ik ben benieuwd hoe die scaper's flow bevalt. Ik heb hem hier liggen voor de cube, maar dus nog steeds niet in gebruik. Wel even getest op een emmer, heel eenvoudig aan de praat te krijgen. Heb je die fijnfilterspons eruit? Zit kool in.
 
Ik ben benieuwd hoe die scaper's flow bevalt. Ik heb hem hier liggen voor de cube, maar dus nog steeds niet in gebruik. Wel even getest op een emmer, heel eenvoudig aan de praat te krijgen. Heb je die fijnfilterspons eruit? Zit kool in.
Ik zag het ja; die heb ik er uiteraard uit gehaald, evenals de zwarte spons die erin zat. Ik heb van die grote blauwe matten spons liggen die je op maat kunt knippen, dus dat heb ik gedaan met grove en fijne spons. Voorfiltersponsjes van m'n andere HOB onderop en tussen de Matrix en keramische buisjes (die zaten erbij, even omgespoeld en weer terug erbij) in 't tweede bakje gedaan. Tot dusver bevalt hij uitstekend; hij is alleen vrij lomp qua formaat dus om 'm achter die bak vandaan te halen is wel even opletten. Verder doet ie t prima, ook geen achterlijk harde stroming ofzo, gelukkig kun je de uitstroom nog richten ook.

Staat er netjes bij Lara.
Danku!
 
week13.jpg

Nog maar eens een update. De blauwalg blijft erg hardnekkig. Ik doseer meer ferts; de co2 iets opgeschroefd; ik ga het nog steeds te lijf met söchting 6%. Om dat wat consistenter te doseren heb ik die oxydator erin gestopt. Even gauw een extra waterwissel gedaan (daardoor is de dropchecker ook zo donker, nieuwe vloeistof) van +50%. Klein beetje Söchting in een maatbeker en de aangetaste plekken met een kwast bestreken. Daarna weer afgevuld. Ik heb het filter naar de zijkant verplaatst omdat je anders steeds zo'n groot wit vlak achter de bak zag zitten. Daardoor kan de lamp ook weer overdwards, waardoor meer light vooraan schijnt.

Ik twijfel om een 2e Twinstar 30B bij te plaatsen en ze gezamenlijk op een dimmer te zetten, dan kan ik voor en achter goed belichten, dat is nu nog best een uitdaging door deze scape. Ik kijk het zo nog heel even aan. Enige andere dat ik nog kan bedenken om van die blauw alg af te komen, is een goeie blackout van een paar dagen.
 
balen zeg, blackout zou ik als laatste optie idd doen. Maar hoop dat je het toch nog anders kan oplossen, succes ermee
 

Terug
Bovenaan