30L cube junglethema van LalaLaraSophie


denk gewoon wat drijf plant of ander snel groeiend spul da zal het wel op lossen+tijd en black out zal denk ik makelijk kunne met deze planten wel langer als paar dagen
 
Kan er idd weleens wat cabomba oid in mikken; eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan. Teveel gefocust op bestrijden met h2o2 wellicht. Zal eerdaags eens naar de LFS gaan inderdaad, dank voor de tip :)
 
Leuk bakkie hoor. Mooi garnalen! Ga je die nog uitselecteren op kleur? Ik merk dat mijn vuurgarnalen (ooit mooi rood) steeds minder gekleurd worden, maar ik selecteer ze dus niet.
 
Leuk bakkie hoor. Mooi garnalen! Ga je die nog uitselecteren op kleur? Ik merk dat mijn vuurgarnalen (ooit mooi rood) steeds minder gekleurd worden, maar ik selecteer ze dus niet.
Dank! Uitselecteren is geen doen in deze bak; kom je nooit doorheen met een schepnetje haha. Ik doe er misschien af en toe weer een paar knappe exemplaren bij en dan zien we wel.
 
We zijn inmiddels weer even verder. Ik heb er een stengelplantje bij gestoken, maar de bak wil nog steeds niet stabiel worden. Ik denk dat door deze scape de circulatie en distributie gewoon te zwaar te lijden hebben. Dus dan zit er nog maar 1 oplossing op - rescapen :cool: Komende week haal ik de planten eruit en levende have, paar dagen blackout en in de tussentijd begin ik met een nieuwe scape. Bij deze heb ik de zijkanten eigenlijk helemaal vol gebouwd met zwemruimte in het midden. Ik speel daarom nu met het idee van 1 centrale 'pilaar' waar de visjes rondom kunnen zwemmen. Moet toch op z'n minst de circulatie/distributie een duwtje in de rug geven. :DD
 
Jammer Lara maar soms moet je iets anders proberen.
Ja ach, jammer dat 't nie gewerkt heeft, maar geen ramp om opnieuw te scapen. Dat gedeelte vind k leuk en gezien het een hele experimentele scape was, zat 't dr wel in dat ik iets zou moeten aanpassen. Enige dat ik hier nog aan zou kunnen doen is het middenstuk van die boog eruit slopen en dan de overgebleven pilaren wat naar elkaar schuiven zodat eromheen wat stroming kan plaatsvinden, maar knap wordt 't dan niet.
 
the end.jpg


En dat was 't eind van de reis dan voor deze scape. Geen overbodige luxe; er kwam zóveel bende onder/achter de hardscape vandaan, dat heel goed de blauwalg kan verklaren ivm veel te hoge belasting. Helaas ook niet alle levende have teruggevonden, maar daarentegen wel ontelbaar veel baby garnaaltjes. Hele dag bezig geweest om die te vangen. Morgen weer verder, zoveel mogelijk vuil afzuigen en dan zand/grind/soil scheiden zodat ik kosteneffectief de nieuwe scape kan gaan bouwen in deze bak. En natuurlijk de lavasteen en 't hout weer schoon schrobben. De planten staan inmiddels in een blackout emmer afscheid te nemen van hopelijk de laatste resten blauwalg.
 
30l 1.jpg
30l 2.jpg
30l 3.jpg

Goed. Hout geschrobd, stenen afgespoeld, kit en lijm eraf gepeuterd. Beide in een waterstofperoxideoplossing gedompeld en nogmaals afgespoten met de tuinslang. Heel enthousiast begonnen - oja, kit doet 't nie zo goed als 't oppervlak nog nat is (blond). Stenen maar weer laten drogen, hier en daar met behulp van de föhn. Plukken watten en secondelijm tussendoor gebruikt, want ongeduldig. Planten staan op 't moment van schrijven 5 dagen in de blackout emmer en willen graag bevrijd worden gok ik. Scape is bijna af, ziet er nu nog niet uit, maar wordt helemaal aangekleed met plantjes (en plantjes erachter, de soil ligt daar ingesloten tussen lavasteen maar da zie je nie op de foto's).
Water kan nu rondom (en tussendoor, moest en zou 1 grot hebben, onderin op foto 1 klein beetje - en ik moest een boog hebben) dus als ie nu weer gaat miepen over de distributie gaat de bak 't raam uit :DD

Heb ook nog wat javavaren op stukjes lavasteen in m'n 60 liter, die verwerk ik er waarschijnlijk ook nog in. Verder nog ludwigia super red gehaald voor erachter. Daarbuiten hergebruik ik de planten die er eerder ook in zaten.
 
Plantjes hebben een volle week in de black-out emmer gezeten, sommige kunnen daar toch beter tegen dan andere soorten. Hygrophila pinnatifida is compleet verslijmd, niks van over. Mini tripartita helaas ook niet overleefd, evenals sommige anubias stekjes. Veel varens, cryptocorynes, bucephalandra en ook anubias stekjes er nog uit weten te peuteren. Schimatoglottis prietoi heeft het ook overleefd. Zometeen gaat 't licht aan en dan kunnen we planten en afvullen.
Edit; gelijk nieuwe anubias nana, anubias pangolino, hygrophila pinnitifida en hydrocotyle tripartita Japan besteld bij APO.
 
Jammer van de plantjes Lara en een week is wellicht net wat te lang geweest. Maar goed als je moet herscapen dan kan het soms niet anders.
 
Jammer van de plantjes Lara en een week is wellicht net wat te lang geweest. Maar goed als je moet herscapen dan kan het soms niet anders.
die blackout was vooral vanwege de blauwalg, in een gewone emmer / met licht hadden ze wellicht wel overleefd.
 
30l 4.jpg
30l 5.jpg

Ik zeg klaar!
Benieuwd hoeveel van die blackout-planten nu weer goed gaan groeien, maar we gaan 't zien. Komen dus nog 4 potjes binnen eerdaags om eea te vervangen sowieso, dus loopt vast los. Als iemand nog een plekje ziet, hoor ik 't graag - anders lijm ik ze wel tegen de ruit oid :DD
 
Een week zonder licht is inderdaad wel erg lang, zeker voor lichtminnende en tere planten. Moet dat echt zo lang om van de blauwalg af te komen?

Nu eerst alles lekker laten groeien. Maar dat gaat vast goed komen.
 
Een week zonder licht is inderdaad wel erg lang, zeker voor lichtminnende en tere planten. Moet dat echt zo lang om van de blauwalg af te komen?

Nu eerst alles lekker laten groeien. Maar dat gaat vast goed komen.
Normaliter 4 dagen; had ook gehoopt de hardscape in die periode weer opnieuw op te bouwen, maar dat was bietje naïef gedacht als je wil hergebruiken en de kit ook nog moet laten uitdrogen voordat je weer kunt afvullen. Maar goed; slechts 2 plantsoorten verloren; de rest 100% hergebruikt en nog stukken steen/hout over, al met al is dus straks nog steeds 95% hergebruikt, wat prima is.
Net even in de bak gekeken, visjes lijken allemaal nog vrolijk rond te zwemmen, garnalen kon ik alleen niet spotten zonder de aquariumlamp aan.
 
Supermooi geworden! Ik ben het met John eens, vind deze scape ook mooier dan de vorige.
Leuk om van alle kanten te kunnen kijken zo.
Dank!
Ja, wat mij betreft had het allebei z'n charmes, leuke aan deze scape is inderdaad dat je rondom kunt kijken. Die boog bovenop vind ik zelf ook wel geinig, af en toe zwemt er toch een garnaal of vis doorheen wat een leuk gezicht is.
 
hedde nou een in gedraaide filter gebruikt da werkt bij men het best voor de opstart
 
Wat een mooie (tweede) scape heb je gemaakt! Ik ga voor je duimen dat de algen wegblijven!
 
Anders, maar ook fraai. Ik zou bijna zeggen had die rots helemaal door getrokken met een stukje boven water oppervlak...keep us posted..ben ook erg benieuwd hoe dit er it gaat zien als het groen zich uitbreid.
 

Terug
Bovenaan