330x100x100 toch wel met bioloog*

  • Onderwerp starter Coffeeshop Amersfoortseplein
  • Startdatum

Waarom een schot verwijderen? Kan ik niet simpel in 1 van de bakken een stromingspomp plaatsen met k1 erin?
Ik moest de stroming van boven m’n vak in hebben ipv van onder, daarom moest er een schot uit omdat in al m’n vakken het water van onder komt (pompvak en inlaat uitgezonderd)
K1 drijft uit zich zelf, op deze manier had in stroming die de K1 omlaag drukte.
Ik heb zelf K1 mini en dat verstopte m’n wavemaker constant dus dat werkte niet

is in deze post mooi te zien hoe het zit
 
Laatst bewerkt:
Ik moest de stroming van boven m’n vak in hebben ipv van onder, daarom moest er een schot uit omdat in al m’n vakken het water van onder komt (pompvak en inlaat uitgezonderd)
K1 drijft uit zich zelf, op deze manier had in stroming die de K1 omlaag drukte.
Ik heb zelf K1 mini en dat verstopte m’n wavemaker constant dus dat werkte niet

is in deze post mooi te zien hoe het zit

Ik snap je.
Ik heb wel een overstroming in het bioloog, dus zou dan ook k1 als bewegend medium kunnen gebruiken toch?
En waarom heb jij de mini?
 
Heb jij een idee hoeveel ik daarvan nodig zou hebben? 80x50x35 is de bak afmeeting waar het media in zou moeten.
 
140L bruto gaat er in dat vak, zou gokken op 50L en misschien later wat toevoegen.

Ik had dacht ik 20L in een vak van 50x35x35
 
Vandaag het bioloog afgevuld met 50 liter k1, nog 20 extra liter siporax, totaal nu zon 40 liter met het beetje wat ik zelf nog had. En een flinke lap filterwatten besteld.

Alle koppelingen en slangen aangesloten en gelijmd. Gelukkig lekvrij op de eerste poging.

De 2 luchtslangen wil ik gaan verstoppen achter een groot stuk hout wat tot boven aan het water komt.

Het wachten is nu op de 4 600 watt verwarmings elementen.

20201003_152847.jpg

20201003_152901.jpg

20201003_154504.jpg

20201003_160441.jpg

20201003_162512.jpg

20201003_163015.jpg
 
Niet bang dat nu onderin de overloop veel vuil komt te liggen.
De afvoer pijpen zitten een stuk hoger.

Mvg ronald
 
Heb je het bioloog al met water getest?
Wat gebeurt er bij een stroom uitval, heb je dan voldoende buffer?
Ik weet dat je een overstroom naar het riool hebt maar als er een plons water komt dan is eerst je bioloog vol voordat het afvloeit naar het riool.
Die schotten zitten best krap op de bovenkant.
 
Niet bang dat nu onderin de overloop veel vuil komt te liggen.
De afvoer pijpen zitten een stuk hoger.

Mvg ronald
Niet bang, ook nog niet over nagedacht.
Ik zou eventueel nog een omlaag gerichte bocht richting de bodem van de overloopbak kunnen maken, om zo een zuiging van onder te krijgen.

Heb je het bioloog al met water getest?
Wat gebeurt er bij een stroom uitval, heb je dan voldoende buffer?
Ik weet dat je een overstroom naar het riool hebt maar als er een plons water komt dan is eerst je bioloog vol voordat het afvloeit naar het riool.
Die schotten zitten best krap op de bovenkant.

Heydaar. Nee ik ben nog niet toegekomen aan het afvullen van de bak en testen van het bioloog en de jecod 15000. Vooral omdat ik de pvc lijm toch wel voldoende tijd wil geven om uit te harden, en ik geen baco bij had om de koppelingen het laatste slagje te kunnen geven.

Wel een goeie tip,
Als de bak straks is afgevuld en het overloop systeem werkt, ga ik de stekker eens uit de pomp trekken, om te zien wat er gebeurt.
Haha rolletje filterschuim xD
Ja velen malen goedkoper in bulk, en op gaat het toch wel🤷‍♂️😜

Half uur nadat ik vanochtend vertrok werden de verwarmings elementen geleverd..🤦‍♂️.
20201003_183604.jpg
 
Het heeft een tijdje stil gelegen, maar we hebben de boel weer op kunnen pakken.

Paar foto's, ben nu de bak afvullen om te kijken wat er gebeurd als ik de stekker uit de pomp trek, of de overloop het wel aankan.
20201203_132940.jpg

20201203_132922.jpg

1607007520019357625899656583176.jpg

16070076394128643741200534794662.jpg
 
Ik ben benieuwd, succes gewenst.
 
en? is het nu nog steeds een coffeeshop of kunnen we er gaan baden?
 
en? is het nu nog steeds een coffeeshop of kunnen we er gaan baden?
We kunnen er zwemmen.. de overloop vertrouwde ik niet helemaal, en de pauze knop van de pomp is niet heel duidelijk waneer deze nou aan staat of uit..

Toen de stekker eruit.. maar het bioloog.bleef vullen:stop::stop:

Toen ik eenmaal doorhad dat de slang in het aquariumwater hing, en dus terug aan het voeren was naar het bioloog was ik 150 liter verder😅

Gelukkig is de epoxy vloer waterbestendig. Nu maar dweilen en een terugslag klep halen voor de terugvoer het aquarium in. Wat een blunder, gelukkig geen blijvende schade.
 
Nu maar dweilen en een terugslag klep halen voor de terugvoer het aquarium in. Wat een blunder, gelukkig geen blijvende schade.
Zou een gaatje boren in je retour leiding net boven de waterlijn, terugslag kleppen worden vies en verliezen dan hun werking.
Ook is het weer extra weerstand in je retour leiding
 
Zou een gaatje boren in je retour leiding net boven de waterlijn, terugslag kleppen worden vies en verliezen dan hun werking.
Ook is het weer extra weerstand in je retour leiding
Dat is een hele goeie zeg! Ga ik de volgende keer eens proberen.
 
Het is dat het in amsterdam is anders was ik wel een keer een koffietje komen halen. Jammer dat door corona de trek kracht van het aquarium wat kleiner is geworden.
 
Ja amersfoort inderdaad.

Heb de bak draaiend nu, enkel met het kleine gaatje boven de waterlijn in de terugvoer krijg ik een hele fijne mist van luchtbelletjes mee geblazen. Misschien toch een terugslag klep ertussen?


De k1 wervelt nog niet zoals ik wil, maar ik denk dat er ook teveel inzit. Hoe meer ik eruit schep, hoe meer er gaat wervelen.

Ook heb ik erg veel geluid bij de overloop, heeft iemand een idee hoe ik dat wat stiller kan krijgen?
1607182261768145572528592801980.jpg
 

Bijlagen

  • 16071823531736013615157570529128.jpg
    16071823531736013615157570529128.jpg
    185.6 KB · Weergaven: 93
Ja amersfoort inderdaad.

Heb de bak draaiend nu, enkel met het kleine gaatje boven de waterlijn in de terugvoer krijg ik een hele fijne mist van luchtbelletjes mee geblazen. Misschien toch een terugslag klep ertussen?


De k1 wervelt nog niet zoals ik wil, maar ik denk dat er ook teveel inzit. Hoe meer ik eruit schep, hoe meer er gaat wervelen.

Ook heb ik erg veel geluid bij de overloop, heeft iemand een idee hoe ik dat wat stiller kan krijgen?
Bekijk bijlage 313508
Ooh wat stom haha. De pomp stond deels nog boven water en zoog valse lucht aan.. haha.
 
Ooh wat stom haha. De pomp stond deels nog boven water en zoog valse lucht aan.. haha.
En daarom heb ik er een knie op zitten die naar beneden wijst.
Daardoor kan m’n waterpeil in het pompvak flink onder minimaal zakken.

voor je vallende water kan je proberen de overloop wat te knijpen om zo het peil in de overloop kamer wat hoger te krijgen
 
Handige tip weer.

Heb je toevallig ook een goed idee om de k1 te laten wervelen? Het hoopt zich allemaal op tegen de wand waar het naartoe gaat. Niet waar het erbij stroomt om zon mooi omlaag bewegende wervel te creëeren
1607186192101918495855999900832.jpg

Alleen 1 klein strookje wervelt maar, de rest hoopt allemaal op tegen de achterkant.
de pomp staat volgas aan.
 
Op de k1 die nog niet wervelen wil gaat alles nu eindelijk zoals het hoort.. ook als de pomp uitvalt red de overloop in het bioloog zich goed.

Ben benieuwd of de hel is losgebroken als ik morgen terug kom. Fingers crossed🤞
 
Handige tip weer.

Heb je toevallig ook een goed idee om de k1 te laten wervelen? Het hoopt zich allemaal op tegen de wand waar het naartoe gaat. Niet waar het erbij stroomt om zon mooi omlaag bewegende wervel te creëeren Bekijk bijlage 313516
Alleen 1 klein strookje wervelt maar, de rest hoopt allemaal op tegen de achterkant.
de pomp staat volgas aan.
Denk dat je vak te lang is om voldoende werveling te creëren met enkel je opvoerpomp.
Mijn vak is hoger dan dat ie lang is.

denk dat je met een extra powerhead, wavemaker of luchtpomp wel het gewenste effect haalt
 
Toch een probleempje gevonden.
Het eerste vak van mijn bioloog besluit om niet door de filterwatten heen te gaan, maar eroverheen te lopen naar het volgende vak.. nu de pomp op 50 % gezet maar nog stroomt hij liever over dan onder.
16071923518391596749484215622460.jpg
 
Toch een probleempje gevonden.
Het eerste vak van mijn bioloog besluit om niet door de filterwatten heen te gaan, maar eroverheen te lopen naar het volgende vak.. nu de pomp op 50 % gezet maar nog stroomt hij liever over dan onder.
Bekijk bijlage 313530
Minder watten ;)
Ik gebruik “maar” 1 laag fleece in m’n filter omdat het ander te snel te veel word
 
16087403208745051007216338939916.jpg

Het wervelbed filter doet nu met 3 stromingspompjes ook goed zijn werk.



Er begint wat lichte alg te ontstaan.. doe ik dan iets fout? Ik heb nog geen amoniak toegevoegd omdat de zaak nog niet open is, en ik er niet elke dag kan zijn om de waardes te controleren.

Verder blijft de bak mooi op 22.3 graden hangen.

20201223_182523.jpg

Er zit nog geen vis in, en ik kan me ogen er al niet vanaf houden. Happy me!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom heb je zo veel beluchting in je bak?
 

Terug
Bovenaan