330x100x100 toch wel met bioloog*

  • Onderwerp starter Coffeeshop Amersfoortseplein
  • Startdatum

Kijk bv deze man.


Om wellicht inspiratie te doen ;)
 
Zat eigenlijk gewoon aan de grote bak te denken ;))

Een groepje van deze rakkers! Heeft de ts direct ook rovers in de bak!

Macrobrachium.jpg
 
Kijk bv deze man.


Om wellicht inspiratie te doen ;)

De man in kwestie vind ik nou net niet het goede voorbeeld...
 
Weet niet of je de vissen wel is heb gezien die hij verkoopt, maar dat zijn doorgaans ook soorten die dik 1-1,5meter worden.
dat soort vissen horen niet in de hobby thuis... maar dat vind ik :))
O zo bedoel je.
Hij zegt wel vaak dat sommige vissen in een pond moeten en niet in een aquarium. Maar die Arowanas enz zou toch wel in zijn bak kunnen enz?
 
Tja... ik ook :))
Maar je moet men ook wat opties aanbieden waar ze zelf nog niet bij stil hebben gestaan wellicht.

Dat zeggende: heb je je daar al eens in verdiept Coffeeman? in dit formaat kan je daar echt een aantal zeer mooie en grote exemplaren inzetten.
Zeker als koppels eitjes/jongen krijgen geeft dat een mooi spektakel voor de klanten.
Haha.. Coffeeman.
Ik heb arowana's altijd erg sierlijk gevonden, en vissen waarvan de tanden te zien zijn.

Ook heb ik altijd al roggen willen houden, maar nooit het bodem oppervlak gehad waar dat goed bij kon.
 
En cichla's vind ik ook erg indrukwekkend. Vissen met een echt karakter
 
en vissen waarvan de tanden te zien zijn.
Misschien een hele domme opmerking maar als je roofvissen neemt zorg je er dan wel voor dat de klanten niet met hun vingers in het aquarium kunnen, want sommige vissen kunnen gemeen bijten en sommige mensen zijn gewoon dom.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een hele domme opmerking maar als je roofvissen neemt zorg je er dan wel voor dat de klanten niet met hun vingers in het aquarium kunnen, want sommigen kunnen vissen gemeen bijten en sommige mensen zijn gewoon dom.
Dat klopt als een bus. Maar het is al vrij lastig om erbij te komen zonder trap, en er zitten nog flinke dekruiten tussen.
 
Het word dus geen beplante discus bak meer. Maar een roofvissenbak, met enkel zand en 1 of 2 stukjes hout.


Eerder een groepje van +- 15. En een aantal kleine scholenvisjes,

Ik hoop dat de aanpassing naar rovers het oorspronkelijke plan om de bak niet over te bevolken niet teniet zal doen?
Je bak is zeer groot maar veel roofvissen worden toch te groot om in dit formaat bak te leven (zoals al aangegeven door @RichD1011).

De kunst blijft imo om de juiste keuzes te maken en realistisch (en diervriendelijk) te kiezen. ;))
Ben wel benieuwd naar je uiteindelijke bestand!
 
Laatst bewerkt:
Moet eigelijk de titel veranderen van dit topic zie ik😅

Ik heb een thermometer en t liefst een ph meter of iets uitgebreider. Hebben jullie aanraders? Zo ben ik erg blij met de aanrader voor de opvoerpomp Jecod DCS-15000 opvoerpomp met controller.
 
zou 1x Jecod 15000 genoeg zijn? lijkt mij nog wat karig aan stroming/flow, zeker als je voor rovers gaat.

waarom zou je een pH meter willen? als je nu heel speciaal water nastreeft snap ik dat maar volgens mij ga je gewoon met kraanwater werken toch?
als je een druppel test testkoffertje aanschaft kan je incidenteel is meten hoe je water ervoor staat... lijkt mij handiger.

Aan thermometer kan ik inkbirds aanraden, kan je meteen je heater element mee aansturen.

daarnaast gewoon zo'n simpel glazen thermometertje ter verificatie.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een goed idee.. alleen heb ik dan meer aan de variant met 2 verwarmings poorten.. eventueel koelen kan ik bereiken met meer koudwater toevoegen.

3x 600 watt zou voldoende zijn, is 4x 600 watt dan overkill?
 
Dat is een goed idee.. alleen heb ik dan meer aan de variant met 2 verwarmings poorten.. eventueel koelen kan ik bereiken met meer koudwater toevoegen.

3x 600 watt zou voldoende zijn, is 4x 600 watt dan overkill?

Hoe warm moet je het water hebben? ga er vanuit dat de shop van zichzelf al een wat hogere kamertemperatuur heeft dan gemiddeld?
 
Dat klopt, maar niet 24 uur perdag. Maak me da zorgen over de winternachten.
 
kun je beide poorten niet gebruiken voor verwarmen? Dat kan bij de Aqua Medic Twin controller nl wel. Dat heb ik nl gecheckt bij Aquaplantsonline.
 
kun je beide poorten niet gebruiken voor verwarmen? Dat kan bij de Aqua Medic Twin controller nl wel. Dat heb ik nl gecheckt bij Aquaplantsonline.
Licht aan de variant, bij de 1 kun je een heater en cooler combineren, de ander 2 x een heater.
 
Dan nog, hoe warm wil je m hebben?

moet je m op 24-25 graden hebben dan denk ik dat je met 2x 600watt echt al een heel eind komt.
Klopt, 22-24 graden eerder.

Mooie is dat tegen de tijd dat hij draait, er nog geen vissen in zitten en we wel richting de koude maanden gaan. Perfect om te testen of met 2x 600 watt hij savonds niet teveel afkoelt.

Eerder had iemand mij geadviseerd dat 1x 15.000 liter pomp wel voldoende zou zijn voor deze bak. Nu had iemand het over 2 van die jongens? Is 1 voldoende voor een rover bak van dat formaat.

Het visbestand heb ik grotendeels al bedacht,,

Voor de bovenlaag
1 arowana, liefst een albino,
het liefst 2, maar ik lees veel dat mensen hun arowana wegdoen omdat hij niet samen gaat met hun andere arowana

De middenlaag
3 cichla monocules
1 hydrocynus forskahlii(de niet zo grote tigerfish)

En voor de bodem
1 polypterus endlicheri
2 of 3 roggen.

Zou dit kunnen? Of word dat al te vol.

Daarbij 300 kilo zwart zand, 1 of 2 mooie grote stukken hout. In het midden een boom idee creëeren, verder veel bodemoppervlak en zwemruimte. Ik zie het al helemaal voor me.

De bovenrand /dekselsteun word van hetzelfde hout gemaakt als de muur achter het aquarium, daarop komen dunnen zwarte aluminium deksels. Alles zwart/hout kleurig net als de winkel.
 
Voor de bovenlaag
1 arowana, liefst een albino,
het liefst 2, maar ik lees veel dat mensen hun arowana wegdoen omdat hij niet samen gaat met hun andere arowana

De middenlaag
3 cichla monocules
1 hydrocynus forskahlii(de niet zo grote tigerfish)

En voor de bodem
1 polypterus endlicheri
2 of 3 roggen.

Zou dit kunnen? Of word dat al te vol.

Aangezien je begon met een plan voor 15 discussen en wat kleine scholenvisjes vind ik dit een zeer bizarre wending.
Ik verwacht wel wat tegenwind maar ik ga het toch gewoon zeggen:


-Ok, je hebt een grote bak, daar zijn we het over eens. Maar arowana's worden te groot voor je bak.
Simpel...
-Ook de andere vissen die je noemt worden eigenlijk allemaal zeer groot.
Té groot imo.
Niet geschikt voor 90% van de privé aquaria, ook niet voor de jouwe!
In mijn ogen allemaal vissen die niet verkocht zouden mogen worden. Om meerdere redenen.

Jij denkt nu ineens aan 6 (of 7 met twee arowana's) vissen die allemaal 60cm en groter worden... En dan nog twee of drie roggen erbij?
Kwestie van de laatste gaatjes op te vullen?

Ben je louter door de keuze voor rovers ineens ook afgestapt van het idee van/de filosofie achter/het dierenwelzijn bij een lage bezetting?
Wat heb je nog aan een grote bak als je er te grote en te veel vissen in dropt?
Wat voor leven kan je die dieren bieden op lange termijn?
Hoe komt het dat het overgrote deel van de roofvishouders hun dieren te klein huisvesten?
Wat is de meerwaarde van een collectie megavissen die amper rondjes kunnen zwemmen? Voor zowel mens als dier?

Je merkt:
Een rare wending vind ik dit.
Van mini naar maxi bestand, zonder verpinken...?
En een spijtige wending vooral.
Het lijkt me de beste manier om een grote bak zeer klein te laten lijken...
:((:sorry:
 
Aangezien je begon met een plan voor 15 discussen en wat kleine scholenvisjes vind ik dit een zeer bizarre wending.
Ik verwacht wel wat tegenwind maar ik ga het toch gewoon zeggen:


-Ok, je hebt een grote bak, daar zijn we het over eens. Maar arowana's worden te groot voor je bak.
Simpel...
-Ook de andere vissen die je noemt worden eigenlijk allemaal zeer groot.
Té groot imo.
Niet geschikt voor 90% van de privé aquaria, ook niet voor de jouwe!
In mijn ogen allemaal vissen die niet verkocht zouden mogen worden. Om meerdere redenen.

Jij denkt nu ineens aan 6 (of 7 met twee arowana's) vissen die allemaal 60cm en groter worden... En dan nog twee of drie roggen erbij?
Kwestie van de laatste gaatjes op te vullen?

Ben je louter door de keuze voor rovers ineens ook afgestapt van het idee van en de filosofie achter een lage bezetting?
Wat heb je nog aan een grote bak als je er te grote en te veel vissen in dropt?
Wat voor leven kan je die dieren bieden op lange termijn?
Hoe komt het dat het overgrote deel van de roofvishouders hun dieren te klein huisvesten?
Wat is de meerwaarde van een collectie megavissen die amper rondjes kunnen zwemmen? Voor zowel mens als dier?

Je merkt:
Een rare wending vind ik dit.
Van mini naar maxi bestand, zonder verpinken...?
En een spijtige wending vooral.
Het lijkt me de beste manier om een grote bak zeer klein te laten lijken...
:((:sorry:

Erg vijandig terwijl ik nog advies vraag of dit een overbezetting is, of dit wel kan ja of nee.. je kunt dingen ook normaal brengen?
 
Erg vijandig terwijl ik nog advies vraag of dit een overbezetting is, of dit wel kan ja of nee.. je kunt dingen ook normaal brengen?

Is helemaal niet vijandig bedoeld hoor.
Ik geef mijn mening, meer niet.

Ik had enkele dagen geleden al gezegd dat dit verloop vreesde door je keuze voor rovers..
En het bestand dat je overweegt bevestigt dit helaas, meer niet.

Je ziet het misschien als kritiek maar bovenstaande zaken vraag ik me oprecht af.
bvb
-waarom rovers zo vaak te klein worden gehouden.
-wat de meerwaarde is van een arowana die op termijn amper de kont kan keren, die nooit eens een stukje kan zwemmen.
-waarom je louter door de keuze voor rovers ineens zo een radicale bocht maakt qua bezetting. Je snapt toch dat er tussen 15 discussen of genoemde roversbende een groot contrast is?
-in hoeverre je rekening houdt met het formaat van de volwassen vissen in je keuze?
-in hoeverre je zelf niet merkt dat de vissen die je kiest allemaal gigantisch worden? Wat is je visie na een jaar?
-....

Akkoord, ik ben kritisch van toon maar daarom toch niet vijandig? Wat stuit je precies tegen de borst?

Laat me het anders zeggen: aanvankelijk vond ik het een perfecte match. Een coffeshop én een mega-aquarium in één pand!?
Ik zat bijna op de trein.
Maar als de bak uitpuilt met vissen die te groot worden, als het niet meer wordt dan een "indrukwekkende collectie indrukwekkende vissen, uitgestald in een kleine etalage" dan vind ik het ineens een gans ander verhaal...
 
ik zou het echt maar op 1 vis soort houden dat oogt mooier denk ik. als tussen die pirahana bak anders vissen bij zouden zitten zou niet mooie zijn bijvoorbeeld
 

Terug
Bovenaan