330x100x100 toch wel met bioloog*

  • Onderwerp starter Coffeeshop Amersfoortseplein
  • Startdatum

Voor de topic starter...
Ik weet iets meer dan gemiddeld af van biofiltratie, heb daar onderzoek na gedaan, artikelen over geschreven in nationale en Internationale tijdschriften.
Je hebt een giga project daar, en het succes zal afhankelijk zijn van wat wil jij....
15 discussen in dat aquarium zal biologisch gezien een peanut zijn.....daar heb je geen 3 potfilters en weet ik hoeveel vierkante meter filtermedium voor.
Dit aantal vissen op die hoeveelheid water zal voor weinig problemen zorgen.
Maar eerlijk.....15 stuks zal ook geen blikvanger meer zijn, daar mogen dan nog wat bijvissen bij...L nummers, Tetras enz enz ...en dan zul je wel beperkt gaan worden.
het is dus allemaal een kwestie van wat wil je.

Maar of dat water na een aantal maanden nog mooi super helder zal zijn ga ik betwijfelen, CO2 krijg je ook niet goed verdeeld.
Je zal een stevige aantal juiste en goed geplaatste stromingen pompen nodig hebben....anders krijg je een heleboel dead spots waar in loop der tijd vuil zich ophopen.
Je schrijft tweee ledbalkjes van JMD....ben bang dat die de lading voor een mooi plantengroei op die diepte niet meer garanderen.
JMD zal dan geen speler meer voor jou zijn, zal je toch naar een heel andere fabrikant toe moeten.

Er zijn nog wel een paar oplossingen voor jou, de mooiste en simpelste zou een klein beadfilter zijn.
Maar ook Intern in je aqaurium kan je nog wel het eea monteren...zo zou ik eens kijken naar een bewegend bed filter met K1 kaldness....giga bioload op een heel klein oppervlakte..

Wens je veel succes en ben benieuwd wanneer het eerste water erin loopt.
Hoe dik zijn de ruiten als ik vragen mag ? en komen er nog stabilisatie strips boven op?

Heydaar. Ik moet zeggen dat ik het liefst zoveel mogelijk techniek uit de bak houdt. De wanden zijn 19mm

Ik ben inderdaad wel van plan iets met stromingspompjes te gaan klooien, maar mijn insteek was vooral om al het bodemvuil 1 kant op te krijgen. Maar kreeg ook al advies dat je daarmee ook je co2 beter kan verdelen.

Ik ben na wat meer inlezen ook bang dat alleen die 2 jmb leds, dus over de hele lengte maar 1 strook. Niet voldoende zal zijn. Raden jullie aan deze terug te sturen en een hele andere set te kopen? Of enkel nog 1 andere balk met dieper rijkende lichtstralen voor de planten benede in de bak
 
Man man man, hebben ze in België geen Aqua forum waar je je helemaal uit kunt leven.
Alleen maar kritiek (en dan nog geeneens opbouwend).
Het continu afzeiken begint me nu toch wel mateloos te irriteren.
ff blacklisten en je kan op je eigen gaan zeiken, daar heb je mij helemaal niet voor nodig. Lees wat ik schrijf en niet wat je denkt dat er staat.
 
Heydaar. Ik moet zeggen dat ik het liefst zoveel mogelijk techniek uit de bak houdt. De wanden zijn 19mm

Ik ben inderdaad wel van plan iets met stromingspompjes te gaan klooien, maar mijn insteek was vooral om al het bodemvuil 1 kant op te krijgen. Maar kreeg ook al advies dat je daarmee ook je co2 beter kan verdelen.

Ik ben na wat meer inlezen ook bang dat alleen die 2 jmb leds, dus over de hele lengte maar 1 strook. Niet voldoende zal zijn. Raden jullie aan deze terug te sturen en een hele andere set te kopen? Of enkel nog 1 andere balk met dieper rijkende lichtstralen voor de planten benede in de bak
Even voor ons.
Je bak is 100 hoog maar dat is bruto denk ik?
Op hoe hoog liggen je dwarsstrips waarop je led gaat liggen?
Hoe hoog wordt het water level?

Ik vrees dat het erg hoog is voor de leds om bij de planten te komen. Je zal een flinke verlichting nodig hebben.
 
Ik dacht dat topicstarter in het begin had aangegeven graag een niet te lichte bak te willen, met hout en veel schaduw onderin.

Ik zou denken dat dat goed samen kan gaan met minder heftige verlichting?
Hoe heftiger de verlichting hoe preciezer het komt met co2 en voeding, ook wat betreft distributie daarvan.

Is er al een duidelijk beeld wat topicstarter wil qua inrichting? Welke planten? En welke lichtbehoefte deze planten hebben? Welke sfeer topicstarter wil creëren?

Ik zou denken dat je eerst bedenkt wat je wil en daar de verlichting bij uitzoekt. Bovendien is het makkelijk gezegd dat je bijvoorbeeld een "tapijtje" op de bodem wil, maar de vraag is of je dat nog wil zodra je meer zicht hebt op de consequenties van zo'n keuze.

Je kan planten hoog tegen hout binden, je kan planten in de bodem hebben staan met bladeren aan het oppervlak, waardoor je een soort stengelwoud krijgt, je kan mooie groot uitgroeiende drijfplanten kiezen, al dan niet met erg lange wortels, je kan ook met wat minder licht, wel wat co2 en voeding maar niet overdreven veel, heel veel mooie en interessante kanten op lijkt mij. Bovendien kan ook juist het verschil van licht en donker in zo'n bak een heel bijzondere sfeer geven lijkt mij.

Vaak zie ik hier op het forum een automatische respons van hoe meer licht hoe beter, nog meer en nog meer, en vaak lees je dan na een tijdje de ellende over allerlei soorten alg.

Misschien kan topicstarter wat voorbeeldfoto's plaatsen om te laten zien wat hij qua sfeer ongeveer in gedachten heeft.

Mocht de bak geheel of gedeeltelijk open blijven, zou ik me kunnen voorstellen dat, met de juiste belichting), buiten de bak groeiende pothos (wortels in het water) ook nog een heel mooi beeld kan geven. Klein balkje achter het aquarium en je hebt ineens een extra stuk zuivering van mogelijke afvalstoffen (nitraat/fosfaat) er ook nog bij

.
 
Hij wil er flink wat groen in.
Zie


 
Hij wil er flink wat groen in.
Zie



Anubiassen, javavarens en bucephalandra's zijn behoorlijk groen.

Flink wat groen klinkt voor mij niet als een plan waarop je je verlichting en andere dingen (voeding/co2/benodigde flow) goed af kan stemmen.

Voluit gaan met alles betekent dat je jezelf net zo beperkt als wanneer je kiest voor low tech. Het moet passen bij wat je wil creëren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
gcj
Dat zijn nu net de planten die in de bovenste waterlagen,op kienhout vastgebonden zich redelijk in stand houden,verlichting betekend ook in zekere mate de bodem bereiken,dat gaat lastig worden,maar niet onmogelijk,wel erg lastig,misschien dat er via sterke led spot's een situatie gecreeerd kan worden dat simpel gezegd daar iets mee te doen is,geeft ook een bepaald karakter.
Maar het is in totaal een hele nieuwe ervaring,voor de eigenaar,als wel de volgers op dit forum.
maar we volgen het,
gr. bert
 
Ik begrijp dat het flink wat uitpuzzel werk is, en op een grotere schaal er ook dingen meer mis kunnen gaan, dat is ook de hoofd rede dat ik al mijn vragen enzovoort hier met jullie deel en advies in probeer te winnen. Ik ben al van 3 potfilters overgestapt naar toch een bioloog, om de reacties en adviezen die ik hier krijg.

Het idee met led spots is wel waar ik in eerste instantie naartoe wilde, en wederom aan alle reacties over waarscheinlijk niet voldoende licht tot de bodem, denk ik toch dat ik dat plan moet gaan uitwerken. Ik vraag me dan af, stel ik hang er 10 of 12 sterke led spots boven, een beetje zoals de afbeelding aan het begin, hoeveel nut hebben die 2x 150cm jmb lights dan nog. Of krijg ik dan problemen met alg en teveel licht, zoals hierboven ook genoemd word. Teveel is niet goed begrijp ik daaruit..

En voor iedereen die wilt, als de bak draait is iedereen van harte welkom voor een bak gratis koffie ( aquaforum leden only natuurlijk ?) anders kost de koffie 1,50.

Vind het ook wel grappig om te lezen hoe mensen toch wel flink verschillend van meening zijn over bepaalde zaken. Zonder meening geen meeningsverschil denk ik dan altijd.
 
@Coffeeshop Amersfoortseplein
Hoeveel tijd per week zal je zo kunnen spenderen aan onderhoud van de planten?

Weet dat zulkse hi tec bakken met veel licht en Co2 ook een (in jouw geval) gigantische hoeveelheid vloeibare bemesting zal eisen en wekelijks enkele uren planten onderhoud (los van verversen en algemeen onderhoud)
 
Ik sta 4 a 5 dagen perweek in de winkel, ik werk ook niet alleen maar met 1 bardame en een uitsmijter.. dus buiten de tijd die ik voor werk heb, kan ik elk moment van de dag besluiten dat ik toch maar even de plantjes ga trimmen, of toch maar even een half uurtje ditjes en datjes doen.

Even grof gezegd zijn het zowiezo 5 uur perweek voor openingstijd, en redelijke vrijheid tijdens openingstijden. Ik verwacht ( jammer genoeg) niet dat er van openen tot aan sluiten een rij van klanten zal zijn.

Het is sinds mijn 12e of 13e al een steady hobby, het hebben van aquariums. Alleen nog nooit zo groot, ik zie het dus elke dag ook als een zen momentje, lekker even het pronkstuk nalopen, ruitje poetsen etc.
 
Screenshot_20200807-215148_YouTube.jpg
Screenshot_20200807-215139_YouTube.jpg
Screenshot_20200807-215134_YouTube.jpg


Deze layout ga ik gebruiken. Dit is waar ik graag naartoe zou willen werken. Toch wel fel licht, door maar 1 balk en grote stukken hout ook wat schaduwplekken creëeren.. en zeker niet teveel discus.

Over de vraag van de daadwerkelijke waterhoogte en dekruitjes etc, daar kom ik donderdag avond even op terug, als ik op de zaak ben geweest.

Er komen wel dekruiten op, het blijft geen open bovenkant.
 
Bekijk bijlage 305301Bekijk bijlage 305302Bekijk bijlage 305303

Deze layout ga ik gebruiken. Dit is waar ik graag naartoe zou willen werken. Toch wel fel licht, door maar 1 balk en grote stukken hout ook wat schaduwplekken creëeren.. en zeker niet teveel discus.

Over de vraag van de daadwerkelijke waterhoogte en dekruitjes etc, daar kom ik donderdag avond even op terug, als ik op de zaak ben geweest.

Er komen wel dekruiten op, het blijft geen open bovenkant.
Ik zie enkel javavaren (trident of windelov) en anubias.
Hievoor heb je zeker niet veel licht nodig, wss geeft de foto een vertekend beeld of hebben ze de verlichting gewoon harder gezet voor de foto.
Co2 is ook al helemaal niet vandoen.
 
Ik zie enkel javavaren (trident of windelov) en anubias.
Hievoor heb je zeker niet veel licht nodig, wss geeft de foto een vertekend beeld of hebben ze de verlichting gewoon harder gezet voor de foto.
Co2 is ook al helemaal niet vandoen.

Ook met die hoeveelheid?? Enkel vloeibare plantenvoeding zou volgens jou genoeg moeten zijn? Ik wil inderdaad die planten.
 
Ik heb gemerkt dat ook bij dit soort beplanting wat co2 goed werkt en algen makkelijker op afstand houdt. Het hoeft alleen niet allemaal zo enorm veel te zijn. Je hoeft dan niet de continu checker tegen geel aan te houden zoals met volle belichting wel moet.

Ik denk nog steeds dat de combinatie van bio-co2 met een ph-gestuurde co2-drukfles-installatie een goede kan zijn op een grote bak als dit.
Met de bio-co2 leg je 24 uur per dag een mooie basislaag co2, en voor de rest corrigeert de drukfles-installatie eventuele instabiliteit die ontstaat door gebruik van bio-co2, en bovendien vangt het de toegenomen vraag tijdens de lichtperiode op.

Een erg lastig punt bij een indeling zoals op de foto's die je plaatst is de dichte structuur van de decoratie. Die zal een goede stroming door de bak, en daarmee distributie van voeding en co2 een uitdaging maken, maar ook zal het maken dat vuil snel blijft hangen, waardoor vervuiling en daarmee algen op de loer liggen.

Wanneer je de structuur iets opener houdt zal dat veel dingen makkelijker maken omdat je het water dan de gelegenheid geeft overal in de bak zijn werk te doen.

Ook blijf ik er bij dat, juist bij gebruik van dit type, de wat trager groeiende planten, het gebruik van drijfplanten of planten (bijvoorbeeld pothos) die met alleen hun wortels in het water staan, zullen helpen met de kwaliteit van je water. Het zal maken dat je minder, en minder vaak water hoeft te wisselen omdat deze planten restproducten als nitraat en fosfaat zullen gebruiken.

Leuke uitdaging en project zo :)
 
Ook met die hoeveelheid?? Enkel vloeibare plantenvoeding zou volgens jou genoeg moeten zijn? Ik wil inderdaad die planten.
het is een algemene misopvatting dat je vanaf je planten hebt, je ook Co2 moet toedienen.

Je hoort zo vaak zeggen... opletten met veel oppervlaktebeweging, je zal de Co2 uit je water halen.
Nieuwsflash.... lucht bestaat uit 21%zuurstofgas en.... tromgeroffel... 78%....jawel hier komt het..... Stikstofgas

Dus zal afdoende stroming niet enkel voorzien van zuurstof in je water door gasuitwisseling, het zal evengoed en zelfs meer voorzien van Co2.
Het enige wat jij moet doen is de belichting afstemmen op de natuurlijke toevoer.

Zoals je kan zien op de foto hieronder kan het perfect. Enkele watt aan licht boven een, in dit geval, 240l bak. Nul Co2 toevoeging, Nul plantenbemesting, nul alg en nul werk.
De planten staan fris en groeien traag.
FB_IMG_1597182450391.jpg


De bak hieronder is dan ietsje groter, heeft wel meer licht (2x20w) maar vergt ook veel meer inspanningen. Baardalg, puntalg, blauwalg, noem maar op. Hele sloten plantenvoeding, Co2 enz enz. De mosjes vinden het leuk, die gaan hard maar de algen vinden het nog leuker.
Bij een volgende ombouw ga ik weer back to basics.
FB_IMG_1597182471951.jpg
 
Zoveel goede ideeen/optie's en dergelijke zijn gedeeld, top hoe er mee gedacht wordt om van deze bakmaat een goed werkend plaatje te krijgen. Ik ga hier verder niet in op een bioloog, waterverversingsbeleid en aanzuren/zachter maken van water.

Persoonlijk zou ik gaan voor een low tech benadering in deze bak. Dat wil niet meteen zeggen veel minder belichting en of CO2.

Natuurlijke CO2 afgifte aan lucht en water heb je net als zuurstof aan het wateroppervlak, ook (en nog wel belangrijker) produceren je vissen ook CO2. Hoeveel dat is is afhankelijk van grote van je vissen en hoeveelheid. Ook planten produceren een kleine hoeveelheid CO2 in de nacht door omgekeerde fotosynthese. Dit zou voor mij in deze bak de basis zijn aan CO2 bemesting.

Stroming in iedere bak is essentieel voor het verplaatsen van allerlei voedingsstoffen voor zowel vis, bacterie als plant. Pompcapaciteit is belangrijk maar het blijft lastiger om een constante stroom aan gassen onderin je bak te krijgen, het gebruik van decoratie maar zeker ook vissen zorgen voor continue veranderingen in richting. Vooral dit laatste draagt bij aan een betere verdeling in je bak, wordt nog wel eens onderschat vind ik.

Qua licht intensiteit zou die JMB prima kunnen werken. Ik zou heel veel planten gaan gebruiken die je op je stronken kunt vastzetten. Je kan je verlichting prima op 100% intensiteit gaat aansturen, is mijn inschatting. Mocht er minder intensiteit nodig zijn kan je de intensiteit wat meer verlagen. Hou met je planten dan rekening dat je de meer lichtbehoevende (sneller groeiende) planten meer in de bovenste laag houd en deze laat overgaan in je minder lichtbehoevende planten.

Ook rustig aan opbouwen in vloeibare plantenvoeding is een pre. Ik zou dit persoonlijk laten regelen door een computer. Zeker de eerste weken hebben je planten nog niet zoveel voeding nodig, dit wordt meer naarmate ze omgevormd zijn naar hun onderwatervorm en goed beginnen te groeien. Zeker de eerste maanden zou ik nog gebruik maken van drijfplanten, naast esthetisch zijn ze ook zeer nuttig in zeer snel opnemen van ammonium, nitriet en nitraat.

Je bodem zou ik niet zwaar gaan beplanten. Ik zou wat accenten toevoegen bij bv je stronken onderaan. Zo kan je makkelijk onderhoud plegen bij je bodem. Door je bodem wat vrijer te houden zorg je er tevens voor dat er nog steeds stroming ook onderin je bak kan komen. Je voorkomt verder andere mogelijke problemen als licht tekort.

Persoonlijk zou ik een bak met een bult licht erboven (hql of andere soortgelijke producten) niet mooi vinden in bv een coffeeshop. Ik denk dat er al genoeg licht voortgebracht wordt door bv de JMB balken.

Brengt ook nog mee dat hoe meer je belicht des te sneller worden voedingsstoffen opgenomen uit je water en des te meer er nodig is om dit op peil te houden.

Ik volg dit topic op de voet, ben zeer benieuwd verder.

Gr. Ed
 
het is een algemene misopvatting dat je vanaf je planten hebt, je ook Co2 moet toedienen.

Je hoort zo vaak zeggen... opletten met veel oppervlaktebeweging, je zal de Co2 uit je water halen.
Nieuwsflash.... lucht bestaat uit 21%zuurstofgas en.... tromgeroffel... 78%....jawel hier komt het..... Stikstofgas

Dus zal afdoende stroming niet enkel voorzien van zuurstof in je water door gasuitwisseling, het zal evengoed en zelfs meer voorzien van Co2.
Stikstofgas is geen CO2 maar N2 !!

In de atmosfeer zit maar ongeveer 0,038% CO2
Dus door opp beweging gaat juist CO2 verloren ipv dat het wordt opgenomen.
 
Dus jij reinig je voorfilter elke 4u? Het gaat er mij om het feit dat als het eenmaal aangezogen is door de overloop het ofwel in het filtervlies zal zitten ofwel in de bioloog als je met een bypass werkt.
En dat is net de bedoeling van zo'n vliesfilter, alle solids uit de bioloog weghouden.
IK reinig niks, dat doet de vlotterschakelaar...die bepaald wanneer het vlies vol raakt en pas dan worden de solids uit het water gedraaid.
Jij hebt zon Theiling volgens mijn niet, je leest alleen maar wat op internet...en dan doen alsof je er alles vanaf weet.
Ik heb wel een Theiling, ik weet de pro maar ken ook de Con.
Voor de rest laat ik het erbij.
 
IK reinig niks, dat doet de vlotterschakelaar...die bepaald wanneer het vlies vol raakt en pas dan worden de solids uit het water gedraaid.
Jij hebt zon Theiling volgens mijn niet, je leest alleen maar wat op internet...en dan doen alsof je er alles vanaf weet.
Ik heb wel een Theiling, ik weet de pro maar ken ook de Con.
Voor de rest laat ik het erbij.
Ik kan dat van hieruit niet ruiken dat je zo'n filter hebt.
 
Hey mooie tank ik hoop dat hier een foto album van gemaakt wordt helaas kan ik je niet helpen want mijn bakje is nog niet eens groot genoeg om bij jou als sump te dienen.
Ik hou dit topic dan ook goed in de gaten. Maar hou de reacties ff netjes de sfeer in dit topic slaat de hele tijd om.
 
Daag mede aquarianen.

Ik ben vandaag in spijkenissen in een aquarium winkel geweest, en daar ben ik toch weer erg gaan twijfelen. Daar hebben ze namelijk een flinke bak met enkel zand en een aantal grote rovers, en ik kon mijn ogen er niet vanaf houden.

Ik ben altijd een roofvis houder geweest, en de mooiste en leukste vissen waren nooit een optie door ruimte gebrek.. maar met deze bak is die ruimte er wel.

Ik ben een paar puntjes gaan afwegen, en tot de conclusie gekomen dat het voormij en leuker is, en makkelijker is.

Zo zou het mij erg veel tijd schelen in onderhoudt, het luisterd wat minder nauw met de temperaturen, ik hoef me geen zorgen meer te maken om te weinig licht, ik hoef niet meer met co2 te rommelen, en toch wel de belangrijkste en eerder al genoemde rede, ik vind het zelf leuker, en heb er al iets ervaring in, waarin ik met discus geen ervaring heb.

Het word dus geen beplante discus bak meer. Maar een roofvissenbak, met enkel zand en 1 of 2 stukjes hout.
 
Denk dat je daar zeer verstandig aan doet!
Discus is erg bewerkelijk... zeker als ze ook nog is ziek worden ect, zeker met een winkelbak zit je daar echt niet op te wachten.

En laat wel wezen: je hebt een flink bakje dus je kan wel een aantal mooie rovers kwijt.

Wat wellicht ook mooi is, is een Malawi rover bak maar dat laat ik aan jezelf :))
 
Nope, ik ben voor Midden-Amerikanen :D

Tja... ik ook :))
Maar je moet men ook wat opties aanbieden waar ze zelf nog niet bij stil hebben gestaan wellicht.

Dat zeggende: heb je je daar al eens in verdiept Coffeeman? in dit formaat kan je daar echt een aantal zeer mooie en grote exemplaren inzetten.
Zeker als koppels eitjes/jongen krijgen geeft dat een mooi spektakel voor de klanten.
 

Terug
Bovenaan