B
Bertus †
Guest
Geef ze ook eens een gekookte mossel.
Vechten ze dan om,wie als eerste.
Bertus zei:Geef ze ook eens een gekookte mossel.
mss zei:Ik ben het volledig eens met Jelle, en veel andere die hier gereageerd hebben. Enkel merk ik dat jij je hier zeer weinig van aantrekt gezien je weer terug komt op de kardinaal, Terwijl de rest veel lager in temperatuur hoort te zitten.
En dat je zegt. Misschien is dieren in gevangenschap houden,puur voor eigen plezier. Tuurlijk maar doe het dan teminste nog goed we halen ze al weg uit de natuur (of nakweek natuurlijk) maar geef ze dan ok een goed leven.
Je hebt flink uitgeven aan je aquarium, zorg dan ook dat je hier lang plezier van gaat hebben.
visstisck zei:Blijft soms moeilijk, een bestand maken. Het voordeel van een subtropische bak vind ik wel dat de bak bijna niet verwarmd hoeft te worden en het dus minder energie kost, zeker met zo'n grote bak.
visstisck zei:Vind het voorstel van Dravik niet eens zo'n slecht idee, weet niet of jij het wat vindt?
De Apistogramma borelli die net is voorgesteld kan op kamertemperatuur gehouden worden. Zijn makkelijke eters, nemen ook droogvoer aan en kan goed op onbehandeld kraanwater gehouden worden. In zo'n grote bak kan je wel flink wat borelli's huisvesten. Of je begint met een ��n vrouw en ��n man, in de hoop dat ze elkaar leuk gaan vinden en er jongen uit voortkomen. Want ze kweken ook nog makkelijk en met hier en daar wat schuilplaatsen heb je zomaar de kans dat er nog wat jongen overblijven ook (hangt er natuurlijk ook wel vanaf of ze nog veel medebewoners hebben).
Als je daarbij ook nog scholenvissen bij kiest die subtropisch zijn, kan je de thermostaat uitdoen en hooguit in een strenge winter paraat houden (ook dat is vaak niet nodig, aangezien je meestal de kamertemperatuur ook niet erg laat dalen).
Scheelt weer in de energierekening.
Mascha&Ivo zei:Ik vind het vooral uitermate zonde dat je op 30-4 je aangeeft een hoofdbewoner uit te zoeken en daar alles omheen te bouwen en dat daar nog geen twee maanden later nog maar weinig van terug te zien is.
P. denisoni komt uit snelstromend, zuurstofrijk en koel water. Het volledig tegengestelde van kardinaaltetra's. Daar bestaat geen middenweg tussen en dat gaat niet om een graadje verschil.
En wat te denken van andere gevolgen van het continu te warm houden van subtropische vissen: overmatig druk, overmatig agressief, atypisch gedrag. Geen pretje om naar te kijken en dat zeg ik helaas uit ervaring.
Daarnaast heb ik zeer grote twijfels tussen de combi denisonii met maanvissen. Maanvissen houden van hun rust, hangen graag een beetje op hun gemakje rond. Dat sierlijke soms zelfs statige gedrag maakt ze geliefd, met een reden dus. P. denisonii zijn flinke banentrekkers, die zullen jouw bak fantastisch vinden qua zwemruimte en er lustig op los zwemmen. Ik betwijfel of maanvissen op hun gemak zullen zijn bij van die langszoevende snelheidsmonsters.
~ Ivo
Dravik2 zei:de temperaturen die op intenet staan kloppen vaak niet of zijn uitersten
20 gaat bij een kardinaal misschien wel een poosje goed maar de vissen zullen snel ziek worden en er zal uitval plaats vinden omdat niet elke vis even sterk is
daarin tegen kunnen kardinalen die 29 graden wel langer volhouden en zelfs nog wat hoger(word soms tegen ziektes gebruikt)
aan de andere kant zijn de vissen die je verder hebt subtropisch en deze vissen zijn vaak een zomer winter ritme nodig.
otto's kun je bijvoorbeeld makkelijk houden met je temperatuur op 18 en als het dan warmer word door de omgeving is dit niet erg.
de ideale temperatuur van kardinalen ligt dacht ik trouwens ook hoger dan 24 iets van 27 ofzo maar dit weet ik niet zeker
ideale temperatuur van de andere vissen is meer een patroon van 18 in de winter tot 24/25 in de zomer.
dat zoveel mensen er wat van zeggen is niet voor niets en zeker geen aanval naar jou maar we willen je behouden voor een fout want het zou zonde zijn als je vissen het maar kort volhouden terwijl ze langer kunnen leven en hun natuurlijke gedrag beter zullen vertonen.
wat ik je zou aanraden is de kardinalen en manen weg te laten en te vervangen voor een subtropische soort bijvoorbeeld een mooie groep neons lijk nog redelijk op kardinalen en een groepje apistogramma borelli
inplaats van maanvissen deze zullen ook mooi broed gedrag vertonen en territoriums vormen net als manen) en in zoon grote bak den ik dat ze geen problemen krijgen met de corydoras
ik kan ook uit eigen ervaring zeggen dat panda's snel opgebrand zijn bij hogere temperaturen (heb ik zelf ondervonden toen ik nog niet op het forum zat en ze op 25 graden hield)
pdvfr zei:Je moet natuurlijk doen wat je leuk vindt, maar ik ben het wel eens met Botia. Ik wil altijd genieten van de volle pracht van de vissen in de omgeving die zo natuurlijk mogelijk voorkomt. Daarvoor koop je ze immers. Een aantal adviezen van Botia heb ik opgevolgd een aantal ook niet en ik moet zeggen, ik heb er nooit spijt van gehad.
Echter, jij bent bezig met een gezelschapsaquarium, wat natuurlijk om een compromis vraagt. Dat maakt het moeilijk, maar ook weer niet 😉
Als je mijn mening wilt weten over de kardinaaltetra, dan zou dat nooit mijn eerste keus zijn. Te "gewoontjes" 🙂
Ik heb een grote groep (niet zo groot als die jij wilt gaan doen) Hemigrammus rodwayi of Goudtetra in mijn aquarium gehad en ik moet zeggen, daar heb ik nooit spijt van gehad. De schittering van de visjes als er licht op valt is ongehoord. Je kunt ze bekijken via deze link: 'Het was ongeveer 20 jaar geleden...'
Zelf zou ik ook gaan voor een grote groep van 1 soort vis in plaats van een aantal kleinere groepen van verschillende soorten vis, maar doe gewoon je eigen ding zou ik zeggen. Het is leuk om de ontwikkelingen te volgen van dit niet alledaags aquarium.
Ik zit eigenlijk te wachten op weer wat foto's, als ik zo onbeleefd mag zijn om te vragen 😀
Succes!
Sinds enige jaren weten we dat veel soorten eigenlijk sub-tropisch zijn ipv tropisch. Vooral Jan Klungers heeft hier aan bijgedragen.rschiks zei:Dravik2 zei:de temperaturen die op intenet staan kloppen vaak niet of zijn uitersten
20 gaat bij een kardinaal misschien wel een poosje goed maar de vissen zullen snel ziek worden en er zal uitval plaats vinden omdat niet elke vis even sterk is
daarin tegen kunnen kardinalen die 29 graden wel langer volhouden en zelfs nog wat hoger(word soms tegen ziektes gebruikt)
aan de andere kant zijn de vissen die je verder hebt subtropisch en deze vissen zijn vaak een zomer winter ritme nodig.
otto's kun je bijvoorbeeld makkelijk houden met je temperatuur op 18 en als het dan warmer word door de omgeving is dit niet erg.
de ideale temperatuur van kardinalen ligt dacht ik trouwens ook hoger dan 24 iets van 27 ofzo maar dit weet ik niet zeker
ideale temperatuur van de andere vissen is meer een patroon van 18 in de winter tot 24/25 in de zomer.
dat zoveel mensen er wat van zeggen is niet voor niets en zeker geen aanval naar jou maar we willen je behouden voor een fout want het zou zonde zijn als je vissen het maar kort volhouden terwijl ze langer kunnen leven en hun natuurlijke gedrag beter zullen vertonen.
wat ik je zou aanraden is de kardinalen en manen weg te laten en te vervangen voor een subtropische soort bijvoorbeeld een mooie groep neons lijk nog redelijk op kardinalen en een groepje apistogramma borelli
inplaats van maanvissen deze zullen ook mooi broed gedrag vertonen en territoriums vormen net als manen) en in zoon grote bak den ik dat ze geen problemen krijgen met de corydoras
ik kan ook uit eigen ervaring zeggen dat panda's snel opgebrand zijn bij hogere temperaturen (heb ik zelf ondervonden toen ik nog niet op het forum zat en ze op 25 graden hield)
Ik weet dat mensen het goed bedoelen. Advies/ervaringen geven is ook geen probleem. Soms doe ik er wat mee en soms laat ik het gaan (ook door het feit dat andere fora/ervaringen en websites andere informatie geven).
GewoonJoey zei:Er zijn zat andere mooie visjes!
Teveel eigenlijk..
Zelf vind ik verschillende rasbora soorten heel mooi.
Heb zelf Espeis en deze zien er super uit in een schooltje van 20, laat staan 200!
Weet niet hoe groot je je scholenvisje wil hebben?
Botia zei:Sinds enige jaren weten we dat veel soorten eigenlijk sub-tropisch zijn ipv tropisch. Vooral Jan Klungers heeft hier aan bijgedragen.rschiks zei:Dravik2 zei:de temperaturen die op intenet staan kloppen vaak niet of zijn uitersten
Ik weet dat mensen het goed bedoelen. Advies/ervaringen geven is ook geen probleem. Soms doe ik er wat mee en soms laat ik het gaan (ook door het feit dat andere fora/ervaringen en websites andere informatie geven).
Helaas staat er nog heeeeeeeeel veel oude informatie over deze vissen op het internet wat dus qua temperatuur niet kloppend is. Veel informatie is ook gewoon fouttief nageschreven door vele auteurs..
De Diamant neontetra is wel een mooie vis welke het beste uitkomt tegenover een donkere achterwand net zoals bv de Kardinaaltetra.
GewoonJoey zei:Ik bedoelde eigenlijk de grootte van de vis.
En een zwarte achterwand kijkt wel veel beter!
Ik zei voorheen ook dat dit niet nodig was en dat ik het zo wel goed vond.
Uiteindelijk gedaan en toch nog lang gedacht:'' had ik dat nou maar meteen gedaan''.
Wat vind je dan van de Puntius nigrofasciatus? Deze laten zich ook echt niet opzij drukken door de denisoniirschiks zei:GewoonJoey zei:Ik bedoelde eigenlijk de grootte van de vis.
Uiteindelijk gedaan en toch nog lang gedacht:'' had ik dat nou maar meteen gedaan''.
Ik vind het leuk als de vis niet te groot wordt. 5-6 cm max. Ik weet dat P. denisonii groter wordt, daarom ook niet zoveel. Als deze kleiner bleef had ik er voor meer gekozen.
Botia zei:Wat vind je dan van de Puntius nigrofasciatus? Deze laten zich ook echt niet opzij drukken door de denisoniirschiks zei:GewoonJoey zei:Ik bedoelde eigenlijk de grootte van de vis.
Ik vind het leuk als de vis niet te groot wordt. 5-6 cm max. Ik weet dat P. denisonii groter wordt, daarom ook niet zoveel. Als deze kleiner bleef had ik er voor meer gekozen.
Ik heb wel rodere koppen bij mannelijke dieren gezien dan bij deze twee.
![]()
Botia zei:Deze vis wordt vaak als erg druk beschreven en waarom? Nou de meeste mensen houden dit soort veelte warm. En dan worden ze druk.
Houdt je ze gewoon onder sub-tropische omstandigheden dan zijn het best rustige dieren waarvan de mannen erg spectaculair met elkaar kunnen pronken.
De denisonii is veel drukker!
peterdenhaag53 zei:Mooie bak geworden , man!
Zou je niet een beetje kunnen "spelen" met de plaatsing van je verwarming....? Zodat je in de huge bak van je wat temperatuurverschil krijgt en je dus het jullie voor ogen staand bestand kan plaatsen..'t is maar een idee.
Denk dat dit wel mogelijk is , zeker ook door de vorm van de bak.
Heb trouwens ook de torpedo's in combi met maanvissen. Oogt prima en zeker niet te druk.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.