450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)


Ja precies! Ik vond het zó enorm geweldig ook om de foto's van eerste nakweek bij zijn nieuwe eigenaar te zien 😁 . Echt heel tof.

En inderdaad veel (gelukkig) eenmalige aanschafkosten. Heb een aardige uitzet verzameld inmiddels 🤣. Daarna zijn het vooral voer- en stroomkosten. Die overigens ook niet laag liggen haha. Ik moest weer zo nodig iets wat veel eet, moeilijk eet en warm water nodig heeft 🤣.
 
Ja de stroomkosten kun je ook reduceren door de omgevingstemperatuur te verhogen, verwarmen via de cv is goedkoper dan via staafverwarming
Dat is inderdaad ook iets waar ik me nog even verder in moet verdiepen. Er hangt in elk geval een kachel in de kweekruimte die meewarmt zodra de c.v. aanslaat. Ons huis als geheel verhuizen is helaas ook een ontzettend duur grapje doordat we in een oude vervallen ongeïsoleerde boerderij wonen 🤣 . We zijn wel stappen aan het maken met isoleren, maar ook dat kost geld en tijd etc.
 
Een nieuwe "first". Van de laatste babies, zijn er gewoon al een paar begonnen met Artemia nauplii eten :oops:. Op dag 7!! Dat heb ik nog niet eerder bij niemand gelezen. Ik ben er helemaal flabbergasted van :ROFLMAO:. Maar wat gaaf zeg!

Misschien helpt het dat die 18 dagen oude babies er nog bij zitten voor het "monkey see, monkey do" effect? Zeg het maar. Ben er sowieso ontzettend blij mee! Nu komende dagen kijken of de rest ook volgt 😁. Uitval is tot dusver ontzettend laag (14 van de 15 over), maar dag 9 ~ 12 zijn ze doorgaans het meest kwetsbaar. Als ze eenmaal goed artemia eten worden hun kansen veel groter.

dag7-artemia.jpeg


En ik denk dat het satelietbakje er ook zeker een grote rol in speelt. In de twee liter is het relatief eenvoudig om de voerdichtheid hoog te houden, maar door de constante wateruitwisseling met de 200 liter bak, is er wel een groot watervolume. Qua belasting zitten daar wel ook nog de nakweek van 4 maanden oud in nu, maar die bak houd ik ook altijd goed schoon (elke dag bodem schoon maken, om de dag 50% waterwissel).

Extra bonus is dat dit zo een stuk minder werk is dan met allemaal losse bakjes werken 😁

WhatsApp Image 2021-08-16 at 08.23.53.jpeg


Er zit een stukje 45 ppi spons voor de uitstroom. Ik was in het begin bang dat via de uitstroom ook teveel voer zou verdwijnen (infusoria gaat daar natuurlijk eenvoudig doorheen), maar dat valt erg mee. Het scheelt dat de paramecium natuurlijk ook gewoon leeft en niet met "de stroom" meegetrokken wordt. Bovendien heb ik aan de andere kant bij de inlaat expres een strookje van de achterkant "vrij" gelaten van het papier zodat daar wat meer licht is. Daar trekt de infusoria ook deels wat naartoe.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk altijd nog even afwachten hoe de "herhaalbaarheid" is 😁 . Maar dat na de eerste 3 (vd 5) deze het nu ook weer zo goed (zelfs nog beter) lijken te doen is een goed teken 😁.

Van de 14, heb ik er vandaag in elk geval 6 geteld met een duidelijke artemia buik, zo zo gaaf!

Die van 18 dagen is echt al een dik kogeltje 🤣

WhatsApp Image 2021-08-16 at 19.35.17.jpeg


WhatsApp Image 2021-08-16 at 19.34.33.jpeg
 
bollie&bollie :ROFLMAO:

De grootste bollie blijkt een murderous bastard.
Ik betrapte hem er op om binnen een paar minuten twee verschillende van de kleinere babies proberen op te eten 🤐. Ze waren te groot voor hem om door te slikken, dus ze werden weer uitgespuugd. Eerste van de twee kleintjes ging overigens gewoon door met eten vangen alsof er nooit wat gebeurd was 🤣. Hoop dat ze er geen (echte) schade van hebben opgelopen.

Heb voor nu even een meegeleverde separator er tussen geplaatst. Die sleuven zijn vrijwel zeker te groot voor de kleinsten, maar de grotere passen er in elk geval niet tussendoor. Heb ook gelijk een tweede hang-on bakje besteld, die komt als het goed is morgen binnen.

WhatsApp Image 2021-08-17 at 12.58.17.jpeg
 
Kun je niet even een panty over dat schotje trekken dan kunnen de mini s vannacht niet worden op gevreten. Dat zou totaal waardeloos zijn om morgen nog maar 9 baby s te zien en een XXL Bollie :eek:
 
Ik heb geen panty's :ROFLMAO:

Ze zitten bijna allemaal nog aan de goede kant, heb er twee keer eentje terug moeten plaatsen.

Had nog overwogen wat met een spons te proberen, maar de vorm is wat maf en was dan ook bang voor klem zittende babies. Nou ja, extra bakje is onderweg 😬
 
Ik ben er uiteindelijk 1 verloren (13 over van de allerjongsten) maar dat was wel 1 van de twee kleinsten. Het kan dus ook goed zijn dat die "gewoon" is overleden. De drie wat oudere zitten inmiddels in hun eigen bakje. Wel praktisch ook, want die krijgen wat oudere artemia die ik dan kan gutloaden (met nannochloropsis, een marine fytoplankton). De jongsten krijgen vers uitgekomen Artemia nauplii (de eerste zoveel uur kunnen die nog niet eten, maar hebben ze ook nog de maximale voedingswaarde vanuit hun ei).

De 13 vormen een mooi mini-zwermpje 😁
Er is er nog 1 die beduidend kleiner is en ook nog niet volledig over de artemia. Het zou kunnen dat ik die nog ga verliezen. De andere 12 zien er echt heel goed uit en die hebben denk ik wel echt een goede kans op volledig opgroeien nu.

WhatsApp Image 2021-08-19 at 19.46.43.jpeg


Verder vanmiddag even zitten knutselen voor een simpel logo. Ik vind hem zelf wel hilarisch geworden 🤣
Close-enough.png
 
Leuk logo, waar ga je hem voor gebruiken?
Dankje!
Ik wil een website opzetten over de soort (waar ik dan ook gelijk de beschikbare nakweek op kan zetten). En daarnaast wel handig om iets van een watermerk te hebben voor eventuele foto's en video's met al het materiaal wat ik schiet. Wil op termijn ook een wat betere camera er voor regelen, dus dan is het helemaal wel handig/leuk
 
Dankje!
Ik wil een website opzetten over de soort (waar ik dan ook gelijk de beschikbare nakweek op kan zetten). En daarnaast wel handig om iets van een watermerk te hebben voor eventuele foto's en video's met al het materiaal wat ik schiet. Wil op termijn ook een wat betere camera er voor regelen, dus dan is het helemaal wel handig/leuk

Hoi Marlies,

Ik zie wel wat aanbod van nakweek in Duitsland op internet . Ze worden voor zo'n 20 euro per stuk verkocht. Er is daar ook wel een FB pagina van: kugelfische.

Je hebt trouwens wel een fantastisch logo ontworpen!!!!

Groetjes John.
 
€20 per stuk?? Dat is wel echt absurd laag en ook niet gangbaar.

Ik heb wel gezien dat er langzaam steeds meer nakweek word aangeboden, een groot deel komt volgens mij van Dietzenbach. Die verkopen ze ook al op een grote 1~2cm (dan zijn ze hier dus tussen de 4 en de 8 weken oud) met enige regelmaat en dan vaak goedkoop. Maar zelfs die heb ik nog niet aan zulke lage prijzen gezien.
 
Ja ik denk dat je hoe dan ook met marktwerking te maken gaat krijgen, als ik kijk naar onze kweekdieren daarvan was vroeger een kweekgroep ruim 1300,- nu mag ik blij zijn als ik voor diezelfde kweekgroep 750,- krijg om dan maar niet te spreken van de nakweek waarvan de prijs gehalveerd is
 
Ja precies, "vrees" ook dat je dat sowieso wel krijgt. Voor de soort is het wel fijn dat er steeds meer nakweek beschikbaar is. Voor mij persoonlijk is het "pech" dat er nu net in Duitsland al op vrij grote schaal commercieel mee gekweekt wordt. In Amerika en Canada is er volgens mij nog steeds alleen nakweek beschikbaar van Preston John. En die kweekt alleen nog kleinere aantallen omdat het zo intensief is. Daar betalen sommige mensen wel 400 dollar voor 1 nakweek schoutedeni :oops: . Al lijkt het er op dat ook in de USA de import weer meer op gang aan het komen is.
 
Wat een bedrag zeg ja dat zal je er hier niet voor gaan krijgen nee denk ik zomaar
Haha nee! :LOL:

Ik krijg bijgevolg wel redelijk wat vraag van over de oceaan of ik ze ook exporteer haha. Maar los van of ik het überhaupt zie zitten om jonge vissen zo lang te transporteren, zitten daar ook wel wat haken en ogen aan. En ook flinke kosten.
 
Ook weer eens wat snaps van de ouders gemaakt 🥰
Ze zijn zo leuk!

Ik heb hier en daar wat baardalg, maar over het algemeen ben ik best tevreden met hoe de bak zich ontwikkeld. Vandaag weer uitgebreide schoonmaakbeurt op de planning.
50ac4406-4e46-4246-9dc8-33d12e92592c.jpeg


Eén van de mannetjes (onder) met een van de vrouwtjes.
abaf532b-d345-48cd-a0cd-b8387dafd776.jpeg


Schrooien voor eten 🤣
Beide mannetjes rechtsboven
9b90ce40-168f-44dc-a503-e83902480d56.jpeg


Vrouwtje aan het onderzoeken of er nog wat te eten is ergens
f5fca0e6-2447-4637-ac00-dfcedd490896.jpeg
 
Mijn blijvertjes zijn alweer 140 dagen oud! Gaan al weer hard naar de vijf maanden zo. Dan ga ik weer eentje uitvangen om de maten te nemen. Ben erg benieuwd of ze nog steeds op hetzelfde groeischema zitten. Je zou zeggen dat het ergens nu wel zo ongeveer gaat afvlakken. Maar denk dat ze in elk geval zeker weten wel weer gegroeid zijn. Als het goed is krijgen ik morgen nieuwe slangen binnen voor de potfilters die ik tweedehands heb overgenomen van Benvo en dan kan het bovenste aquarium in mijn stelling écht goed gaan indraaien. Heb er nu wel tijdelijk twee Aquaeal turbo 500 al in hangen zodat er al iets gebeurd. En ga denk ik straks wat medium van de hoofdbak van de ouders overbrengen naar de kweekstelling. Dan kunnen nadat alle waarden goed zijn mijn blijvertjes naar de bovenste volledig ingerichte uitzwembak en kunnen de kleinsten straks wanneer ze er klaar voor zijn naar (een afgezet deel van) de 200 liter.



Screenshot uit een filmpje van de baby's die nu 33 dagen oud zijn
Screenshot 2021-08-31 at 20.18.01.png


En die van 22 dagen oud. Duidelijk te zien hoe zo'n ontwikkelsprong ze maken in die 11 dagen verschil 😁
Screenshot 2021-08-31 at 20.18.57.png
 
Flinke vissen al na zo n 5 mnd Marlies en mooi om het verschil te zien in formaat.
Ja wat een verschil he! Ze groeien ook echt wel goed als ik het vergelijk met het (relatief weinige) beeldmateriaal van andere kwekers. Goed teken denk ik 😁

Maar met hoe snel ze in massa toenemen en ontwikkelen snap je wel dat ze zo grandioos veel eten 🤣
 
Ja dat moet ergens wegkomen inderdaad. De kweek van deze visjes zie je niet vaak dus daarom erg leuk om in je topic te volgen.
 
Gaat super zo te zien Marlies.(y)

Wat qua % heb je nu aan uitval?
Deze kleinsten gingen echt absurd goed! Maar natuurlijk wel een kleine sample size.

Die van dag 33 begonnen met 6. Daarvan zijn er drie over (2 uitval, 1 zwom zichzelf klem)

Die van dag 22 begonnen met 15 en daarvan zijn er nu nog 13 over! Het is natuurlijk alleen nu de vraag of dit toeval is, of dat ik het weer kan herhalen...

1 factor is al dat deze 16 allemaal als larven in de bak zijn gevangen. Daarmee verlies je automatisch al de zwakkeren, want die ga ik niet eens zien, die kunnen zich nooit tegen de stroom naar boven werken. Ik kan me dus voorstellen dat met echt vanuit het ei er alleen daarom al meer uitval zal zijn. Maar we gaan het beleven!
 
:petjeaf:met z on % aan uitval wat ik uit je eerdere posten begrijp. Zo heb je wel eer van al het werk want wat ik zie is het toch ontzettend veel werk. Maar wel heel erg leuk dat je al die bollies groot weet te krijgen.

Ik kijk altijd uit naar je uo dates. (y) Gister dacht ik nog duurt te lang...............
 
Ja dat moet ergens wegkomen inderdaad. De kweek van deze visjes zie je niet vaak dus daarom erg leuk om in je topic te volgen.
Dankje! Voor zover ik weet ben ik op dit moment de enige in Nederland. Al zou het natuurlijk kunnen dat er nog iemand kweekt en niet deelt verder.

:petjeaf:met z on % aan uitval wat ik uit je eerdere posten begrijp. Zo heb je wel eer van al het werk want wat ik zie is het toch ontzettend veel werk. Maar wel heel erg leuk dat je al die bollies groot weet te krijgen.

Ik kijk altijd uit naar je uo dates. (y) Gister dacht ik nog duurt te lang...............

Dankje :giggle:! Ik ben echt extreem benieuwd hoe het straks met een volgend groepje gaat qua uitval! Als het weer zo'n hoog slagingspercentage geeft lijkt het er wel op dat ik de eerste crux te pakken heb om ze door het meest kwetsbare stadium te krijgen.

En vind het leuk om te lezen dat je de updates leuk vind! Ik ben altijd snel bang dat ik te veel post/mensen er zat van worden :giggle:

Ik ben op dit moment aan het experimenten met nog wat voercultuur set-ups. Als dat net even wat verder is ga ik waarschijnlijk weer een ronde echt eitjes uitvangen en kijken hoe het gaat met een net wat groter groepje.

Voorbeeldje 😁
Mijn buiten opzet, 2x 80cm aquarium. In de rechter een "standaard" daphnia cultuur gewoon in het aquarium zelf. Het is meerdere keren gelukt om op die manier een booming cultuur te krijgen, maar om hem in balans te houden valt nog niet mee. Meestal stort het op een bepaald punt helemaal in ondanks aardig wat uitvangen als de cultuur wat dichter wordt. Ben daarin dus nog wat zoekende qua balans van uitvangen/water verversen etc.

De linker is een nieuw experiment. In het aquarium zit groen water. Dat water wordt met een klein straaltje via een luchthevel in het bakje links ervan gedruppelt waar de daphia in zit. En via een uitstroom met een fijne spons stroomt het "teveel" aan water weer terug in het hoofdaquarium. Idee er achter is dat dit hopelijk een meer duurzame opzet geeft.
WhatsApp Image 2021-09-01 at 08.19.54.jpeg


Het gaat alleen duidelijk al wel wat meer richting najaar met minder zonuren, want het water wordt lang niet meer zo snel groen als meer in de zomer. Heb inmiddels binnen ook een 60L bakje staan met 24/7 licht erboven en voeding in het water om te zien of binnenshuis een groenwatercultuur lopend kan krijgen.
 

Terug
Bovenaan