450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)


06417a59ab9cc3adb91b9caac9ebe17d.jpg

https://gyazo.com/06417a59ab9cc3adb91b9caac9ebe17d
aquaponic proberen kun je veel makkelijker je water schoon houden en wel redelijk voeren groeit geen alg op de planten het groei gewoon zonder voeding en gedoe
 
ben benieuwd hoe dit bevalt en welke planten je goed kunt gebruiken. Over paar weekjes hier ook de bakken opstarten
 
Wat een schatjes! Ik wil in de toekomst ook eens een keer kogelvisjes proberen, vind ze echt steeds leuker vinden. Ze hebben echt een karaktertje of niet?
 
Wat een schatjes! Ik wil in de toekomst ook eens een keer kogelvisjes proberen, vind ze echt steeds leuker vinden. Ze hebben echt een karaktertje of niet?
Ze zijn ook echt geweldig! Hun wereld houd niet op bij het glas zeg maar. En die zes van mij kan ik ook echt goed uit elkaar houden, ze hebben allemaal echt hun eigen karakter. Zelfs bij de babies zie ik dat nu langzaam al echt wat ontstaan! Mijn man heeft ook al meerdere keren gezegd dat hij nooit had verwacht een aquariumdier zo leuk te kunnen vinden. "Betrap" hem ook vaak bij het aquarium haha!

Het verschil overigens wel per soort kogelvis en er zijn best wat soorten. Maar van de zoetwatersoorten vind ik persoonlijk de schoutedeni wel echt veruit het leukste 😊. Nou ok, een MBU is ook echt RETE gaaf, maar die worden zo'n 70cm 😂. Zou wel ook nog wel een keer dwergkogeltjes willen houden ("Pea puffers").

En een porcupine puffer, maar dat is zoutwater. En daar ben ik voorlopig echt nog niet aan toe.
 
De dwergkogeltjes zijn ook echt geweldig!
 
De dwergkogeltjes zijn ook echt geweldig!
Ik heb al een paar keer overwogen om de garnalenbak weer af te breken en daar een dwergkogelbakje van te maken 😂 . Maar vind hem eigenlijk te klein (60cm). Vind het veel leuker om een grotere groep in een grotere bak te hebben. Ach, komt wel eens.


De kleintjes gaan duidelijk weer echt door een gedragsverandering heen, ze beginnen brutaal te worden 😁🥰, zo leuk!

WhatsApp Image 2021-06-22 at 14.12.43.png


Zelf helaas aardig ziek. Waterwissels met koorts zijn echt geen pretje :rolleyes:. Maar vind het met die jonkies veel te belangrijk om niet te doen, dus we worstelen ons er maar weer doorheen. (coronatest gelukkig wel negatief).

De volwassenen zijn wel lichtelijk pissig dat ze nog steeds geen eten hebben gehad vandaag 😂. Er staan in principe regenwormen op het programma vandaag, maar zie het nog even niet zitten die uit te graven.
 
Ze zijn vandaag 2,5 maand oud!

Misschien leuk om te laten zien hoe een voerbeurt er hier op het moment uitziet. Ze eten echt VEEL 😂 . Ze krijgen nu twee keer per dag watervlooien (had er 2x 100L kweek voor lopen en heb er nu nog een 200L aan toegevoegd aangezien ik hem nu toch heb staan). En dan tussen de middag ongeveer nog wat grindalworms. Die kweken niet gigantisch snel, dus dat is meer ter aanvulling en afwisseling.

Bekertje daphnia uitgevist (dat spoel ik daarna nog goed voor ze de bak in gaan). In de ochtend voer ik overigens wat minder (denk ongeveer de helft tot 2/3) omdat ik ze tussen de middag dan nog de grindalworms krijgen.
WhatsApp Image 2021-06-24 at 18.41.49.jpeg


Hoe de bak er dan uitziet
WhatsApp Image 2021-06-24 at 18.41.49 (1).jpeg


En eten maar!


Ze zijn zo leuk 🥰

Zelf helaas wel nog aardig koorts vandaag en het dreigt een beetje door te slaan naar een longontsteking. Hoop dat het morgen weer wat beter gaat, want op deze manier is het wel heel zwaar 😅.
 
Super leuk! Beterschap! Ik zie dat je in Drenthe woont, weet niet waar je woont? Als je echt hulp nodig hebt ergens mee, kan ik misschien helpen? Woon ook in Drenthe namelijk
 
Beterschap toegewenst, zou als ik jouw was een second opinion aanvragen voor een test
Had inderdaad besloten dat als ik de nacht weer zo slecht door zou komen om even met de huisarts te gaan overleggen en eventueel anders zelf gewoon een tweede test te regelen. Maar gelukkig is de koorts eindelijk doorgebroken vannacht! Dat scheelt zó veel voor hoe je je voelt zeg 😅 . Hoop dat het het vanaf hier gewoon weer herstelt.

Super leuk! Beterschap! Ik zie dat je in Drenthe woont, weet niet waar je woont? Als je echt hulp nodig hebt ergens mee, kan ik misschien helpen? Woon ook in Drenthe namelijk
Wat ontzettend aardig 🥰. Dat waardeer ik echt enorm! Het lijkt nu gelukkig weer de goede kant op te gaan en mijn man werkt vandaag thuis en bijna weekend, dus ga er vanuit dat het goed komt nu. Maar enorm bedankt voor het aanbod!
 
Wat ontzettend aardig 🥰. Dat waardeer ik echt enorm! Het lijkt nu gelukkig weer de goede kant op te gaan en mijn man werkt vandaag thuis en bijna weekend, dus ga er vanuit dat het goed komt nu. Maar enorm bedankt voor het aanbod!
Gelukkig maar! Nog veel beterschap in ieder geval :giggle:
 
Fijn van je vissen, hopelijk kom jij er idd ook snel bovenop!
 
Ik ben nog steeds niet weer helemaal 100% fit, maar gelukkig ook niet meer echt ziek.

De kleintjes blijven zich goed ontwikkelen in tussentijd 😁 . Ze lijken steeds meer op de volwassen exemplaren. Natuurlijk wel nog wat maatjes kleiner haha! De individuele karakters worden steeds duidelijker, echt leuk en interessant om te observeren. Ook is het opvallend dat de jongen die ongeveer twee weken jonger zijn wel redelijk hetzelfde patroon volgen qua ontwikkeling als de oudere groep.

Dit is één van mijn favorieten die hier zal blijven
 
Heel gaaf. Deze bewoner gaat dan ook binnenkort de grote bak in? Of zijn ze daaar nog te klein voor
 
Goed om te lezen dat je je weer wat beter voelt. Pas goed op jezelf hoor!

Maar die filmpjes... prachtig om te zien. En die oogjes, zo leuk!
 
Heel gaaf. Deze bewoner gaat dan ook binnenkort de grote bak in? Of zijn ze daaar nog te klein voor
Nee dat gaat nog wel even duren hoor, het verschil in formaat is nu echt nog veel te groot! Ze hoeven niet even groot te zijn als de ouders, maar op dit moment zouden ze echt teveel risico lopen nog.

Dit is een foto van een kweker in het buitenland waar ik contact mee heb. Die heeft ook een aantal van haar eerste nakweekjes aangehouden die nu bij de ouders zitten. Ik zou dit verschil zelf nog wel spannend vinden, en denk dat deze (van kop tot staart) ruwweg 3x zo groot is als mijn babies nu. Ik geloof dat zij niet de beschikking had ook over een groter uitzwembak die ik gelukkig nu wel heb (200 liter - 140cm).
Screenshot 2021-06-30 at 19.25.07.png



Goed om te lezen dat je je weer wat beter voelt. Pas goed op jezelf hoor!

Maar die filmpjes... prachtig om te zien. En die oogjes, zo leuk!
Dankje! En ik doe het buiten de basiszorg inderdaad nog wel even rustig aan 😊 . Maar ben wel heel blij dat het gelukt is de babies goed te blijven verzorgen! Dat ze weer zo goed gegroeid zijn deze week doet me goed. Denk dat net als bij veel soorten die waterwissels in dit stadium (en bak goed schoon houden) wel echt cruciaal is voor gezonde groei.

En schattig zijn die oogjes hè! Dat "maakt" ze wel echt 🥰. Soort van onderwater-kolibrie-chameleon-aliëns 😂.


Als ik zie hoeveel dit groepje nu eet, vraag ik me wel echt heel serieus af hoe mensen met grote groepen dat doen :oops:. Het lukt mij nog steeds niet om er tegen aan te kweken qua daphnia... Ik weet dat die man in Japan het deels opvangt doordat ze bij hem vanaf 2cm lengte ook kunstvoer eten. Hier is dat echter helaas geen succes. Heb zelfs datzelfde voer uit Japan geïmporteerd. Maar echt niet dat ze het willen eten...

Ze zijn echter wel ook een beetje "monkey see, monkey do" gevoelig, dus kan me er nog iets bij indenken dat wanneer je er bijna 1.000 hebt (zoals hij nu...) je een wat grotere kans hebt er er een paar zijn die het wel eten en dat de rest dan makkelijker volgt. Ofzo. Bij hem aten ze bijvoorbeeld ook goed tubifex (net als bij Dietzenbach, die ook in grote aantallen kweken). Dat weigeren ze hier ook...

Of allicht dat bij die aantallen er gewoon voer wordt aangeboden en de genen die het niet eten, die gaan "gewoon" dood dat kan natuurlijk ook nog 🙈.
 
pfft wat een werk, maar wat een guitige visjes! Wij hopen de grote broertjes altijd tegen te komen tijdens het duiken, zo grappig 🥰
 
pfft wat een werk, maar wat een guitige visjes! Wij hopen de grote broertjes altijd tegen te komen tijdens het duiken, zo grappig 🥰
Die zee puffers zijn ook echt zó gaaf 🥰
Mijn man is er een paar jaar geleden eentje tegen gekomen met het snurkelen en sindsdien ook helemaal weg van de kogelvissen haha. Sinds we deze hebben, heeft hij al een paar keer gezegd dat hij ook nog een keer een porcupine puffer wil 😁



Vandaag heeft er in elk geval eentje voor het eerst diepvries rode muggenlarven gegeten! Daar ben ik echt ontzettend blij mee. Ga de komende week nog wat diepvriesdingen proberen. Erg fijn om op die manier wat meer geschikt voer op voorraad te kunnen houden, maar ook voor eventuele nieuwe eigenaren.
 
Diepvries daphnia was geen succes 😂 . Zag er vier die het probeerden, en ze spuugden het alle vier net zo hard weer uit 😂. Verwende drama queens.

Gisteren wel voor het eerst levende blackworms gegeten ook! Die gingen er wel goed in. Spijtig dat die zo duur zijn en zo traag voortplanten. Had een cultuur opgezet samen met daphnia, maar die stortte in 1x volledig in, alles dood en daardoor de daphnia ook 🙈. Misschien zet ik er nog een aparte bak voor op, maar heb inmiddels al zoveel bakken (13 aquaria & 20+ infusoria bakjes) draaien dat ik niet perse heel erg zit te wachten op nog een bak waar ook weer waterwissels op gedaan moeten worden 😂. Ga denk ik vanmiddag even een klein zakje tubifex meenemen bij de LFS om te zien of ze dat inmiddels dan ook willen eten. Dat kan ik wel relatief eenvoudig in een grotere hoeveelheid bestellen.

De appelslakken doen goed hun best 😁 Aan de klep aan de voorkant zitten ook nog aardig wat.
4301feab-32f9-4c9a-bee8-28a2b1ca3934.jpeg


Ik heb gisteren plantjes bij besteld voor deze bak (Rio125) om er wat meer ook echt een "showbak" van te maken. Komt nu weer wat ruimte voor nu ik even niet zo'n intensieve zorg voor baby kogeltjes heb. Het huidige groepje is nu goed te doen (stofzuig elke dag de bodem en om de dag 50% waterwissels, voer nu ongeveer 3 a 4x per dag). Misschien maak ik nog wel een apart fotoalbum voor die bak ook.
 
Dat is een beste appelslakken kweek :DD
 
Dat is een beste appelslakken kweek :DD
ja haha! Heb in het opkweekbakje inmiddels ook wel een paar honderd kleine appelslakjes 😁 Erg blij mee!

Wel grappig ook, gisteren weer bij iemand die voor mij posthoornslakken meekweekt geweest om weer een portie op te halen. Hij zei "heb er echt flink weer wat!". Ik werp een blik in het bakje, "ohja, dat is ongeveer genoeg voor 1 voerbeurt" 😂😂.

Maar kom inmiddels eindelijk aardig in de buurt van 50% slakken kunnen voeren. En een deel van de allerkleinste baby-slakjes gaan inmiddels ook naar de jonge kogeltjes (voornamelijk gepunte blaashoorn). Dus zaak ook dat de appeltjes goed door blijven kweken 😁
 
Diepvries daphnia was geen succes 😂 . Zag er vier die het probeerden, en ze spuugden het alle vier net zo hard weer uit 😂. Verwende drama queens.

Gisteren wel voor het eerst levende blackworms gegeten ook! Die gingen er wel goed in. Spijtig dat die zo duur zijn en zo traag voortplanten. Had een cultuur opgezet samen met daphnia, maar die stortte in 1x volledig in, alles dood en daardoor de daphnia ook 🙈. Misschien zet ik er nog een aparte bak voor op, maar heb inmiddels al zoveel bakken (13 aquaria & 20+ infusoria bakjes) draaien dat ik niet perse heel erg zit te wachten op nog een bak waar ook weer waterwissels op gedaan moeten worden 😂.

Jeetje! Het staat vast wel ergens vermeld, maar is dit allemaal puur hobbymatig?
 
Jeetje! Het staat vast wel ergens vermeld, maar is dit allemaal puur hobbymatig?
Uit de hand gelopen hobby noemen ze dat geloof ik 😂 😂

In principe hobby ja. Al streef ik er wel een beetje naar om (uiteindelijk) serieus met de schoutedeni's te kunnen kweken en dat dan rendabel te kunnen doen. Deze ronde heeft vooral héél erg veel geld gekost 😂. En dat is helemaal niet erg, want ik heb er heel veel aardigheid aan en het hele proces is écht fantastisch.

Maar gezien de énorme hoeveelheid intensief werk wat er in gaat zitten moet het onder de streep uiteindelijk wel ook wat gaan opleveren om dat te blijven doen. Dan heb ik het wel vooral over voer & stroomkosten. Als ik de uren mee ga rekenen zijn ze echt onbetaalbaar 😂.

---

Vanmiddag wat drijfplantjes uit de bak gevist voor een mede-hobbyist die graag eens wat salvinia wilde probeerde in haar bak. Met gevaar voor eigen leven vingers 😂. Ze waren er vast van overtuigd dat er heus voer moest volgen haha.
WhatsApp Image 2021-07-06 at 16.02.58.jpeg


En de babies aten vandaag goed tubifex! Heel blij mee!
 
En naast de levende tubifex & blackworms kunnen ook diepvries witte muggenlarven en diepvries rode muggenlarven op het lijstje 😁. Erg prettig om zo steeds wat meer opties te krijgen! Al is het maar dat het zo wat minder spannend wordt of de daphnia culturen het wel afdoende doen 🤣. Droogvoer wordt helaas nog steeds stelselmatig geweigerd.

Dag 88 inmiddels! Hier grindal wormen aan het eten.
 
En vandaag drie maanden oud! (dag 90). Ze gaan echt goed!
Vond het een mooi punt om eentje uit te vangen voor de maat op het moment. Duidelijk over de drie centimeter!

90-days-size.png


Ook mijn idee doorgezet om dit weekend de mat er tussenuit te halen. Ze kunnen nu dus over de hele lengte zwemmen (140cm). Toch ook wel weer wat spannend weer een stap, maar had gewoonweg het idee dat ze er wel aan toe waren. Nu kunnen ze elkaar nog wat meer uit de weg als ze dat willen.

WhatsApp Image 2021-07-10 at 16.22.02 (1).jpeg


De dappersten gingen al vrij snel op verkenning, zo leuk om te zien haha
 
De grote bak eerst er ook een hele lading valisneria bij gekregen 😁 Wat gigantae en groot deel spiralis. Ben benieuwd of ze het een beetje heel willen houden :ROFLMAO: (de eerste drie bladeren zijn al afgeknaagd...). Hoop de achterkant over de tijd nog wat meer op te vullen.

Daarnaast het middelste stuk hout nu beplakt met mos (mix van christmas en javamos). Het zijn nu nog wat groene toefjes met witte lijm haha. Maar zo begon de garnalenbak ook, en die heeft inmiddels een weelderige bos mos. Dus hoop dat dat hier ook gaat gebeuren 😁.

Dan op termijn nog wat meer anubias en misschien bucephalandra bij, en dan komt het redelijk richting hoe ik het in mijn hoofd had 😁

WhatsApp Image 2021-07-12 at 12.01.26.jpeg


Ze waren er helemaal druk van gisteravond haha. Volgens mij nog wat aan het twijfelen of ze het leuk/interessant vonden dat het anders was of dat ze gewoon pissed off waren :ROFLMAO:. Ook grappig is dat ze allemaal op een gegeven moment richting het "valinsneria bos" heb zien gaan aan de rechterkant, staartje uitgeklapt want spannend. Sommigen er heel snel even tussendoor zwemmend, anderen vooral kijkend en observerend en dan toch maar weer wegzwemmen :ROFLMAO:

 

Terug
Bovenaan