450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)


Ahja, ik zie dat ik inderdaad een stap heb overgeslagen haha. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dus ook niet helemaal weet van de hoed en de rand.
Maar kan ik kan me wel voorstellen dat kogelvissen allicht een bepaalde "werking" in hun lijf hebben om die specifieke stoffen om te zetten naar dat giftige tetrodotoxine. Aangezien het voor mij niet in directe zin relevant is heb ik me er nog niet echt verder in verdiept.
 
Ahja, ik zie dat ik inderdaad een stap heb overgeslagen haha. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dus ook niet helemaal weet van de hoed en de rand.
Maar kan ik kan me wel voorstellen dat kogelvissen allicht een bepaalde "werking" in hun lijf hebben om die specifieke stoffen om te zetten naar dat giftige tetrodotoxine. Aangezien het voor mij niet in directe zin relevant is heb ik me er nog niet echt verder in verdiept.
Ja dat is logisch en ik had er ook nog nooit van gehoord hoor. Wel bijzonder dat ze zoiets kunnen maar ja zo zie je maar weer wat de natuur allemaal kan.
 
Is met gifkikkers ook zo dacht ik; die kunnen tegen het gif van de insecten enzo die ze eten en gebruiken dit zelf wel. Andere dieren komen daarmee te overlijden, wellicht hetzelfde met kogels idd
 
Baby puffers? Welke baby puffers? Niks te zien hier, loop aub verder!
20210530_211922.jpg


Ze zijn nog steeds gek op zich verstoppen 😂. Langzaam komen er af en toe wat dappere acties.

Er wordt steeds meer daphnia gegeten. De eerste heb ik ook een poging zien wagen met een beetje tubifex, maar de rest was er vooral bang voor, beetje jammer weer 😂

Verder groeien ze lekker door! Eens een filmpje vanuit een andere hoek, door het klepje van het deksel.
 
Ook maar weer eens een foto van de bak zelf 😁 . De "bomen" lijken door het ergste van de opstartschimmel heen te zijn, eindelijk. Vrij van alg zijn ze nog niet, maar heb wel het idee dat het op zijn retour is.

2021-05-31.png

Die andere stukken zijn een ander verhaal. Man man, zeker van dichtbij zien die er echt niet uit 😂. Maar het veranderd wel over tijd, dus hoop maar gewoon dat het op enig moment klaar is. Gisteren heb ik het "mos" van de middelste tak verwijderd. Ik hoopte dat het toch nog zou gaan aanslaan, maar het bleef bruin en er kwam steeds meer zweefrommel vanaf.

De Echinodorus in het midden begint ook wel echt te veranderen! De nieuwe bladeren zijn smaller en wat langer. De oudste slechtere blaadjes heb ik nu weggehaald. Ik hoop erg dat hij nog wat meer de hoogte in gaat groeien ook! Helemaal rechts heb ik nog een Valisneria gigantea toegevoegd in de hoop dat die echt mooi hoog gaat worden. De javavaren wil ook nog niet helemaal.

De oudste babies doen het op het oog goed. Ik krijg alleen de daphnia kweek nog niet echt lekker aan het lopen, heel frustrerend. Net toen het er op leek dat het de goede kant op ging, stortte de cultuur van het weekend opeens weer helemaal in. Kon ik op zondag nog een hele rits veel te dure zakjes bij de LFS gaan halen waarvan de helft al dood was (want verse komen op dinsdag binnen). Morgen ga ik weer een grote verse portie halen. Nah goed, kwestie van trial and error...

Er zijn er inmiddels ook drie die aan tubifex hebben geproefd. Ze vonden het nog niet echt wat 😂.
 
Ook komisch trouwens, toen ik ze nog niet zo lang had zijn er eens 25 goedkope (bijna kleurloos) halfwas garnaaltjes in gegaan. Het leek er enorm op dat die allemaal opgegeten waren. Maar sinds een kleine week zie ik opeens overal garnalen te voorschijn komen, inclusief een hele lading babies 😂 . Blijkt maar weer hoe goed ze zich kunnen verstoppen. En zelfs ondanks actief te worden bejaagd door de kogeltjes, hebben ze zich nog weten te vermenigvuldigen ook. Zag vandaag zelfs best een mooie 😁

WhatsApp Image 2021-06-01 at 16.58.17.jpeg


Daarnaast is het nu ook gelukt een volgende stap van in het proces voor elkaar te krijgen. Of eigenlijk juist de allereerste stap haha. Namelijk het uitvangen én uit laten komen van de eitjes 😁.

Eitjes op het punt van uitkomen;
WhatsApp Image 2021-05-29 at 19.33.21.jpeg


En twee dagen later, een klein mini zwermpje 😁😁
WhatsApp Image 2021-05-31 at 10.14.06.jpeg


Het wordt wel weer spannend hoe dit nu gaat. Hoe meer ik over ze leer en lees, en vanuit al het contact met met andere mensen die met ze pogen te kweken, hoe meer ik verwonderd ben over mijn eerste succes 🙈.

Met dit groepje ga ik een paar kleine aanpassingen doen ten opzichte van de eerste ronde op basis van mijn eigen ervaringen en die van anderen. Ik ga onder andere de voerdichtheid nog wat verder omhoog gooien.
 
Wauw wat een boel weer! Benieuwd hoe het met dit groepje gaat. Hopelijk net zo'n groot succes als het huidige groepje! Leuk om alles zo te kunnen volgen
 
Wat een berg zeg 🙀
Heb een poging gedaan ze te tellen, maar is nog niet simpel aangezien ze natuurlijk alle kanten op gaan, maar denk dat het er ongeveer rond de 40 zijn.

Wauw wat een boel weer! Benieuwd hoe het met dit groepje gaat. Hopelijk net zo'n groot succes als het huidige groepje! Leuk om alles zo te kunnen volgen
Dankje 🥰. Ik hoop het ook! Maar vind het wel weer spannend hoor.

Ik even een foto gemaakt met een speldenknop erbij zodat je kan zien hoe klein ze nu echt zijn 😂. En dan zijn ze dus inmiddels 3 dagen oud en echt al een stuk gegroeid.

WhatsApp Image 2021-06-02 at 15.20.43.jpeg
 
lekker bezig marlies je hebt ook gewoon proper research gedaan en dat lijkt zich af te betalen
hoe doe je dat met de filterren als ze zo jong zijn
 
Dankje! Ik doe in elk geval erg mijn best!
Ben er nog steeds wel aardig van s' ochtends vroeg tot s' avonds laat mee bezig 😂 . Het oudste groepje begint nu wel echt minder werk te worden. In principe redden die het nu prima met 3 voerbeurten per dag. En de dagelijkse waterwissels zijn nu ook genoeg routine dat me dat veel minder tijd kost. Plus dat ze nu natuurlijk een maat hebben dat het iets minder extreem voorzichtig hoeft. Maar de kleinsten zitten nu dus weer op een 2 tot 2,5 uur tussen voerbeurten schema. En met zulke kleintjes is schoonmaken ook een tijdrovende bezigheid.

Qua filteren. De allerkleinsten zitten nu weer in zo'n zelfde 3 liter bakje als ik met die eerste groep heb gedaan. Hier zit alleen een luchtsteentje in, geen filter. De paar die ik laatst uit de ouderbak heb gevangen (daarvan zijn er in elk geval nog 3 over) zitten in een 20 liter aquarium met een HMF konkav hoekfilter op lucht. Deze matten zijn 45ppi en lijkt ook goed te gaan!

Met de oudste babies heb ik in de eerste instantie ook een (5cm dikke) 45ppi filtermat tussen hun en de mini pat (en verwarmingselement) gehad.

Ik overweeg sterk om als de kweekstelling straks staat, daar van die hangende kweekbakjes in te hangen waarvan ik dan het gaas wil vervangen door 25 micron gaas wat ik ook gebruik om de paramecium te filteren zodat dit in het bakje blijft maar er wel wat wateruitwisseling is en er dus een groter watervolume als basis is. Maar ben er nog niet helemaal over uit. Maar wil sowieso "iets" gaan opzetten zodat er meer watervolume in totaal is, terwijl het volume voor de babies zelf niet te groot wordt (in verband met voerdichtheid). Iets als een hang on back filter of iets ala bioloog zou ook een optie kunnen zijn.

Over die kweekstelling gesproken, gisteren de laatste van de drie bakken af kunnen ronden. Gisteravond gevuld en tot dusver lijkt ie de lektest goed te doorstaan 😁. Vandaag dus verder gegaan met de stelling zelf! Oude gore planken en piepschuim verwijderd. En inmiddels ook geschuurd en ontvet! Hoop er morgen een (eerste) laag lak op te kunnen smeren.
WhatsApp Image 2021-06-02 at 18.21.00.jpeg
 
go die hebben dan vaak voer nodig in begin fase meschien kun het automatie seren met een doseerpomp
 
Marlies,

Je kan ook voer concentraties creëren door met spot verlichting te werken.
Bijvoorbeeld wit plastic op de dekruit leggen met daarin een gat ter grootte van een bierviltje.
De larven en het voer trekken allebei instinctief naar het licht.
Leuke stelling!

groetjes John.
 
go die hebben dan vaak voer nodig in begin fase meschien kun het automatie seren met een doseerpomp

Nah ik heb nog ergens in mijn achterhoofd dat ik eens wil kijken of ik niet een infuuszak kan ophangen met een druppelaar er aan met voorgefilterde paramecium. Ik moet er dan alleen nog even een keer de tijd voor nemen in een dagje te observeren hoe snel ze hun kleur verliezen (bij wijze van 'meetbaar' iets als "voedzaamheidsverlies") en hoe de kwaliteit van het water in dat zakje zich dan (lijkt) te houden.

Marlies,

Je kan ook voer concentraties creëren door met spot verlichting te werken.
Bijvoorbeeld wit plastic op de dekruit leggen met daarin een gat ter grootte van een bierviltje.
De larven en het voer trekken allebei instinctief naar het licht.
Leuke stelling!

groetjes John.
Dat is inderdaad wel een goed idee. Ik zag iets vergelijkbaars bij een kweker in het buitenland. Maar ook hij voert daarnaast nog steeds elke paar uur, anders vallen ze simpelweg om.


---

Dat kleine spul is ontzettend leuk, maar man, vermoeiend is het wel hoor 😂 . En het blijkt toch weer erg lastig om ze tot het punt te krijgen dat ze daadwerkelijk artemia aan kunnen. Dacht een paar kernpunten te pakken te hebben, maar het is duidelijk nog niet afdoende. En groot deel is wederom omgevallen rond dag 10 nu. Erg jammer en ook wel demotiverend moet ik zeggen gezien de énorme hoeveelheid werk die er in gaat zitten.

Maaaaaar, het is tussen alles door in kleine stapjes wel gelukt om de kweekstelling af te krijgen en op zijn plek 😁. Dat dikke glas weegt er nog goed in haha. De eerste twee bakken zijn nu gevuld en staan op temperatuur te komen. In de onderste ga ik eerst tijdelijk moina proberen te kweken. In de middelste (in het afgezette stukje) komen straks de babies. En als ze nog weer wat verder zijn gegroeid krijgen ze de hele bak.

Nog een "voor"
c83715d2-3474-4b40-bb49-fe0479e670b9.jpeg


En op zijn plek 😁
Qua verlichting moet ik nog even kijken hoe ik het precies doe. Dit is wat ik nu had. Moet nog even kijken hoe ik het allemaal bevestig ook enzo.
WhatsApp Image 2021-06-09 at 15.22.42.jpeg


En hele kamertje met groothoek.
Rechts de kweekstelling (3 * 140cm) en daarachter een stelling met onderin daphnia en de planken erboven allemaal paramecium culturen.

Rechts stelling met onderste plank grindalworms, dan twee * 45L voor slakkenkweek (1x ramshorn 1x appelslakken opkweek tot voerbare maat) met daarnaast 2x ZISS artemia blender. Plank daarboven nu nog 2 en straks 3 bakjes van 20L voor eerste stadium fry. Dan een heel smal plankje voor mijn logboeken. Bovenste plank is nu tijdelijke plek voor reserve culturen, drogen van bakjes en zet ik de emmer neer voor nieuwe water voor waterwissels.

Achter de balk zit nu nog het oude wasbakje. Daar willen we nog een nieuwe stortbak plaatsen met een werkbakje wat we op maat gaan maken zodat die netjes over het luik in de vloer heen past (daaronder zit namelijk onze wateraansluiting, wel handig als we die in geval van nood makkelijk kunnen afsluiten). Voor nu staat er even een tijdelijk werkbarretje.
WhatsApp Image 2021-06-09 at 15.22.48.jpeg
 
Vind dat roze licht wel bij je passen. Tikje nerdy ;))

Wat een werk allemaal :r
 
Vind dat roze licht wel bij je passen. Tikje nerdy ;))

Wat een werk allemaal :r

Over het algemeen hoor ik andere associaties bij "roze/rood" licht dan Nerdy, dus bij het eerste deel van je zin moest ik even mijn wenkbrauw optillen 😂



Ook nog even twee fotootjes om te laten zien hoe hard de babies nog steeds groeien!
Dit was dag 45
Dag45.jpeg


En deze is van zojuist! Dag 60
Screenshot 2021-06-09 at 16.21.05.png



Echt al zo enorm veel meer duidelijk een schoutedeni!
Twee maandjes oud dus vandaag. Weer een hele mijlpaal 😁.
 
Het zijn ondertussen echt al mini schoutedeni, erg mooi om de evolutie zo te kunnen volgen!
 
Omg, ik ben er al aardige tijd van overtuigd dat er 7 over waren... Ik tel ze praktisch elke dag, soms meerdere keren. Meestal telde ik er dan 7. Maar ook met regelmaat 5 of 6.

Ik heb gisteren besloten dat vandaag de definitieve dag was voor de verhuizing naar de grotere ruimte. Van een 20 liter aquarium naar 70 liter zwemruimte (van een in totaal 200 liter bak). Dus oude bakje stukje bij beetje leeg. Plantjes en uit, filtertje mee overgezet, verwarming er uit. Helft van het water er uit.

Ik tellen. Huh?? 8?? Dat kan niet kloppen, ik heb dubbel geteld. Nogmaals tellen. 9?!?

Mijn man ook maar eens laten tellen, ja hoor! Het zijn er 9! Wat een gave verrassing! 😄

Het vangen ging gelukkig makkelijker dan ik had verwacht. Heb ze 1 voor 1 met een garnalen netje in de vangklok gedirigeerd (alles onder water, een kogelvis boven water kan zich oppompen met lucht, en dit is ze vaak fataal omdat er dan van alles gaat verkleven). Op dit moment zijn ze aan het overdruppelen.

20210612_125203.jpg


20210612_125610.jpg
 
Omg, ik ben er al aardige tijd van overtuigd dat er 7 over waren... Ik tel ze praktisch elke dag, soms meerdere keren. Meestal telde ik er dan 7. Maar ook met regelmaat 5 of 6.

Ik heb gisteren besloten dat vandaag de definitieve dag was voor de verhuizing naar de grotere ruimte. Van een 20 liter aquarium naar 70 liter zwemruimte (van een in totaal 200 liter bak). Dus oude bakje stukje bij beetje leeg. Plantjes en uit, filtertje mee overgezet, verwarming er uit. Helft van het water er uit.

Ik tellen. Huh?? 8?? Dat kan niet kloppen, ik heb dubbel geteld. Nogmaals tellen. 9?!?

Mijn man ook maar eens laten tellen, ja hoor! Het zijn er 9! Wat een gave verrassing! 😄

Het vangen ging gelukkig makkelijker dan ik had verwacht. Heb ze 1 voor 1 met een garnalen netje in de vangklok gedirigeerd (alles onder water, een kogelvis boven water kan zich oppompen met lucht, en dit is ze vaak fataal omdat er dan van alles gaat verkleven). Op dit moment zijn ze aan het overdruppelen.

Bekijk bijlage 326791

Bekijk bijlage 326792
Wat gaat de kweek fantastisch!
 
Ze zijn een krak in verstoppertje spelen.
Ik tel al bijna een jaar hooguit 3 irrubescos...
Vorige week waren het er opeens 4 (grote)
 
Wat gaat de kweek fantastisch!
Nouuuu. In elk geval súper tof dat dit groepje groter was dan ik dacht!
Maar met de nieuwe groep gaat het toch nog niet zo geweldig 😕.

Ze zijn een krak in verstoppertje spelen.
Ik tel al bijna een jaar hooguit 3 irrubescos...
Vorige week waren het er opeens 4 (grote)
Oh haha hilarisch! De volwassen schouti's zijn hier heel makkelijk te tellen. Die lopen zo te schrooien elke keer dat ik ze zie tegenwoordig dat ik ze bijna altijd alle zes wel zie 😂


De babies zitten nu in de nieuwe bak en zijn lekker aan het verkennen! Beetje richting het einde van het filmpje zie je 1 zijn staar uitklappen 🥰 (reactie op het nog een beetje spannend vinden allemaal). Later waren ze vooral alles aan het ontdekken en de interesse in de daphnia was er gelukkig ook al weer snel.
 
De nieuwe kleintjes zijn helaas vrijwel allemaal overleden inmiddels :confused: . Er was er nog een over die het heel goed deed, begon op dag 17 met het eten van artemia nauplii (paar dagen eerder dan de eerste groep). Helaas stopte hij ook niet meer met eten toen hij eenmaal begon en at zichzelf letterlijk dood.

Vorige week waren er nog weer wat babies in de ouderbak geboren die ik nog heb uitgevangen. Daarvan was er vanochtend in elk geval nog 1 over, maar die zitten nu in het experimentele "natuurbakje", met heel erg veel planten en gewoon een zandbodem, want slakjes om eventuele doden op te ruimen etc. Het flinke nadeel ervan is dat je ook bijna niet kan volgen hoe het nu echt gaat en hoeveel er nu echt nog over zijn. Het is sowieso niet dé oplossing voor deze soort want de groep die ik er eerder in heb gedaan is zo goed als zeker allemaal overleden.

Heb nog wel wat dingen weer die ik wil proberen, maar voorlopig las ik een tijdje een "poging tot op laten groeien pauze" in. Het is behoorlijk zorgintensief en na ruim 2 maanden non-stop voor jongbroed zorgen en na het eerste succes dus niks dan dode babies is het wel even op.

De "magic 9" doen het gelukkig wel echt super! De eerste paar dagen vonden ze de grote bak erg spannend, maar inmiddels zijn ze goed gewend. Ook eten ze eindelijk goed grindal worms! Dat heeft even nodig gehad, maar inmiddels vinden ze het echt lekker en preferen ze het zelfs boven de daphnia haha.

En camera op de bak vinden ze nog steeds erg stom, maar de grindal worms waren toch nét wat interessanter. Als ik zelf gewoon voor de bak zit een tijdje komen ze nieuwsgierig kijken 🥰

Die oogjes samen focussen op hun voer is zó schattig!
Screenshot 2021-06-19 at 12.04.14.png


Nomnomnomnom
 

Terug
Bovenaan