450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)


als de slaken concurreren. eten ze biofilm in het begin stadium dei visjes?
 
Nee andersom, de slakken eten ook infusoria. Die kweker heeft ergens in een interview genoemd dat hij zorgt dat de bakken de eerste weken vrij zijn van slakken en garnalen wegens voedselconcurrentie.

Ik heb het zelf getest met een infusoria cultuur waar ik slakken aan heb toegevoegd. Binnen een paar dagen was de dichtheid aan infusoria in dat bakje echt drastisch lager. Natuurlijk niet bepaald een wetenschappelijke aanpak met n=1 en niet bepaald gecontroleerde omstandigheden, maar voor mij genoeg bevestiging om te pogen de bakken (de eerste weken) zo vrij mogelijk te houden van slakken. Het moge duidelijk zijn uit mijn foto's/filmpjes dat dat niet volledig is gelukt 😂 . Met oog op de kosten heb ik gewoon plantjes gebruikt die ik al had ipv allemaal nieuwe in vitro plantjes. Plus dat die laatste ook tijd kosten voor ze er wat aan hebben qua verstoppen enzo.

Plan is om over de tijd steeds alle slakjes uit te vangen en op de momenten dat ze leeg staan appelslakken in de bakjes te plaatsen om bioload in de bak te houden. Geven in verhouding veel bioload en zijn makkelijk weer uit te vangen. Eten zelfs slakkeneitjes van andere slakken. En als ze al eitjes zouden leggen, zijn die niet te missen haha.

--

Ik zag net toevallig 1 van de twee kleintjes uit de bak vlakbij 1 van de grootste in de bak zitten. Dus ik wilde er even een video/foto van maken om het verschil te laten zien. Nou, dat verschil is goed te zien. En ook dat de grootse vooral een lekker hapje zit in de kleinere 😂. Heb ze wel alle twee nog gezien vandaag, dus zo ver lijken ze het te redden. En een stel andere baby puffs is in elk geval minder gevaarlijk dan 6 volwassenen (+ het gevaar van in het filter gezogen worden). Ik twijfel nog om shrimp guards op de inlaten te zetten. De huidige standaard inlaat loopt echter al redelijk snel vol dus twijfel een beetje.



Wel mooi te zien hoeveel meer echt een kogelvisje de grotere al worden ten opzichte van een jonkie wat nog een stukje jonger is!

Toevallig gisteren helaas gezien dat het mannetje een baby kogeltje te grazen nam. Ik stond klaar om hem uit de bak te vangen, maar het mannetje was er eerder bij 🙈. Jammer maar helaas.
 
dat princiepen pas ik ook toe haal grootste deel van de slakken weg als jongen garnalen in op komst heb en heb dan drijf planten om direct amonia op te nemen
sinds kort gebruik ik macro planten voeding en dat is dus ook gewoon voeding voor infusoria/garnalen. en heb ik dan nog bacter ae zou dan bio film groeien zo heb je veel producten die dat prima kunne groeien
 
Laatst bewerkt:
"What are we going to do today Mellow?"
"Same thing as everyday Marble. To try and take over the world!"

Of ze zijn aan het plotten hoe ze mij zover kunnen krijgen dat ze meer eten krijgen, dat kan ook 😂

(Foto erg ingezoomed vanaf de bank dus niet zo geweldige kwaliteit, maar vond het te grappig).

conspiracy.png
 
Gevalletje "bijna goed" 😂 😂 Dumbass....
WhatsApp Image 2021-05-11 at 19.13.55.png


Vrouwtje was logischerwijs pissed off 😂
5f25600f-05d4-41b3-980e-1b06ae895975.jpeg



Daarna ging het ook nog een paar keer wel goed, vlogen weer aardig wat eitjes door de bak. Moest wel een beetje op mijn handen zitten om ze niet uit te vangen haha. Maar het is verstandiger nog even een rondje te wachten tot het bakje echt goed ingedraaid is en ik zeker ben dat de waarden ook goed blijven met wat de appelslakken er in.

Ik vermoed een beetje dat de volgende spawning over ongeveer 3 ~ 5 dagen is op basis van hoe het volgende "dikste" vrouwtje er nu uit ziet, maar zal het zien.

Vandaag in elk geval de bestelde nannochloropsis (levende fytoplankton) binnen gekregen voor het verreiken van de artemia. Ze groeien hard, dus kunnen nu ook wel net iets grotere artemia aan. Ongeveer 10 uur na uitkomen kunnen ze de fytoplankton eten.

En als het goed is komt er morgen een zooi daphnia binnen om een kweek mee op te zetten. De bak draait al. Op de bodem van die bak wat grind gelegd met blackworms. Die kweken erg langzaam maar goed. De bak draait toch... Het is niet hun meest favoriete levende voer, maar qua voedingswaarden wel enorm geschikt voor ze. En een beetje afwisseling vind ik sowieso wel goed voor ze!

WhatsApp Image 2021-05-11 at 19.41.53.jpeg


De kweek met de grindal wormen begint ook lekker te lopen! Dat is de volgende voerstap na de dapnia (die ze overigens heel lang kunnen blijven eten). Daarnaast voeren ze bij die commerciële kweker in Duitsland ook veel tubifex vanaf ongeveer 8 weken oud.
 
Ik snap wel dat als je wordt lastig gevallen door 2 mannen dat je dan niet blij bent 😂
 
Ik snap wel dat als je wordt lastig gevallen door 2 mannen dat je dan niet blij bent 😂
Haha ja, en het lijkt me al vervelend genoeg dat ze aan je buik gaan hangen, maar als er dan ook nog 1 met z'n stomme kop aan je rug gaat hangen wordt het helemaal vervelend 😂 . Maar daar was ze dus ook wel mooi duidelijk in whaha. En toen hij haar daarna weer benaderde kreeg hij mooi een staart vol in zijn gezicht gemept 😂
 
ga je ook een tubiflex kweek proberen?
 
ga je ook een tubiflex kweek proberen?
Ik denk eigenlijk dat ik dat gewoon ga kopen. Heb er al een geschikte webshop voor waar ik ook al meer levend voer heb besteld, naam ontschiet me nu alleen even. Doet ook veel met Killi's.

-----

De kleintjes doen weer veel verstoppen op het moment. Had van de Amerikaanse kweker al begrepen dat dat een beetje in fasen gaat. Duurt al met ongeveer tot dag 55 uit mijn hoofd. Meestal als ze me zien gaan ze heeeel langzaam achteruit tot ze volledig uit het zicht zijn 😂
Deze bleef echter iets langer zitten! Maar vind mij evengoed duidelijk niet leuk haha. Staartje uitgeklapt en alles!

Dag 31
 
Hele andere verhouding al tot een klein slakje 😁 😁 ! En nu groot genoeg dat je zelfs een beetje omgeving erbij kan laten zien zonder dat het hele visje gelijk niet meer te zien is 😂. Er is 1 die nog wat groter is, maar die is helemaal pro in verstoppen. Sowieso zijn ze weer bijna niet te zien op het moment en ze hebben inmiddels door in welke hoek ze het beste buiten beeld kunnen blijven haha. Maar deze vond eten schijnbaar even belangrijker dan verstoppen (had net nieuwe ronde artemia toegevoegd).

WhatsApp Image 2021-05-13 at 14.54.07.jpeg
 
Het zijn ook echt mini kogeltjes nu hè.
duidelijk wat het moet gaan worden
 
Het zijn ook echt mini kogeltjes nu hè.
duidelijk wat het moet gaan worden
Ja leuk he! Kan niet wachten tot ze weer uit de verstopfase zijn haha! Gisteren zaten ze op een gegeven moment allemaal zó goed verstopt dat ik echt even dacht dat ze toch allemaal laters waren gegaan op de een of andere manier 😂 . En ze doen ook niet gewoon verstoppen en daar blijven zitten. Ze hebben echt door waar je kijkt en bewegen gewoon mee als je je hoofd opzij doet om te proberen om een plantje heen te kijken bijvoorbeeld 😂
 
Ik heb maar een 20-tal eitjes kunnen vangen doordat ik tussendoor even weg moest. Gezien het kleine aantal besloten de Ziss egg tumbler nog een laatste kans te geven, maar weer hetzelfde probleem. De eitjes gaan allemaal aan elkaar plakken en schimmelen daarna al snel weg. Volgende keer hoop ik er wat meer te kunnen vangen en ga ze dan in een los bakje met een luchtsteentje doen en elke dag een waterwissel. Dan is het ook wat makkelijker op de slechte eitjes er tussenuit te halen.

Video van een aantal kleintjes vandaag. De grootste van het stel had er vandaag geen zin in. Wel heb ik volgens mij de eerste voor een daphnia nauplii zien gaan! Lastig te zien of hij hem daadwerkelijk ving, maar ze zijn er in elk geval in geïnteresseerd.




De ouders hadden vandaag weer slakken op het menu. Dat blijft toch wel echt een favoriet haha!

ALLEMAAL VAN MIJ!!
WhatsApp Image 2021-05-15 at 20.31.53.jpeg


Blijft ook mooi als ze er met de beide ogen op focussen. Lijken het net van die alientjes met een verbaasde uitdrukking haha!
WhatsApp Image 2021-05-15 at 20.33.12.jpeg

K
 
En zojuist toch weer een baby uit de ouderbak gevangen! Veel te klein om nog bij de oudere lichting te kunnen plaatsten, dan wordt het voer. Gelukkig was het tweede bakje inmiddels ook ingedraaid, dus als een malle daar snel een 50% waterwissel op gedaan met water uit de ouderbak, de tijdelijke Appelslakjes eruit gevist en baby er in samen met een flinke lading infusoria.

Hij was niet zo gevuld als je zou willen en ervaring heeft al wel geleerd dat ze dan eigenlijk al maar weinig kans meer hebben. Maar goed, we gaan het zien.
20210515_213814.jpg


Nou ja, of niet.... Wat 1 baby op 20 liter is vrij kansloos qua terug vinden 🤣
20210515_214501.jpg

Maar hoop een beetje dat ik hem morgen kan spotten met een waterwissel of 1 van de voerbeurten. En zal morgen met de waterwissel van de ouderbak even extra mijn ogen open houden voor mogelijk meer kleintjes.
 
Helaas het kleintje totaal niet meer kunnen spotten gisteren of vandaag. Vrees er een beetje voor, maar goed. Voorlopig blijf ik gewoon de bak wel voeren en waterwisselen...

De kogeltjes hebben vandaag weer gepaaid, maar helaas precies in dat ene uurtje dat ik even de deur uit moest voor boodschappen 😂 . Nou ja. Het was niet het vrouwtje waarvan ik had verwacht dat ze als eerste zou gaan, dus acht de kans groot dat die nog wel snel gaat volgen.

Hoop morgen ergens in mijn aanwezigheid haha. Wil deze keer dan eens gaan proberen met een bodemhevel in een emmer of ton. Dan kan ik daarna met een sterk licht de eitjes wel weer nog een keer overplaatsen naar een kleiner bakje voor het hopelijk uitbroeden. Die kweker in Japan is het zelfs een keer gelukt om eitjes over de post op te laten sturen en ze toen nog succesvol uit te broeden :oops:. Heel bijzonder!

Hier werkt het dus niet eens echt in de Ziss. Maar aldus 1 van de vrouwtjes is het wel een perfecte chill plek om uit te buiken na een maaltijd 😂
WhatsApp Image 2021-05-16 at 13.01.34.jpeg


Vandaag voor het eerst weer eens alle 6 in 1 foto ook haha!
De voorste vier zijn de vrouwtjes, de achterste twee de mannetjes.
WhatsApp Image 2021-05-16 at 18.11.28.jpeg
 
Waar kun je dat nou aan zien, of het mannen of vrouwen zijn? Vrouwen lijken wat ronder dan de mannen, maar wellicht hebben die zich ook al gewoon vast volgevreten
 
Waar kun je dat nou aan zien, of het mannen of vrouwen zijn? Vrouwen lijken wat ronder dan de mannen, maar wellicht hebben die zich ook al gewoon vast volgevreten
De vrouwen zijn inderdaad ronder en dragen hun gewicht ook anders. Wat meer "richting de heupen" breed zeg maar. De mannetjes hebben overdreven gesteld wat meer een "torpedo vorm". En ook als de mannetjes zich wel vol eten, krijgen ze meer vooral een ronde buik naar beneden en niet zozeer de ronding naar achteren.

Daarnaast zijn de mannetjes ook kleiner dan de vrouwtjes. Maar grootste verschil zie je denk ik toch wel in het gedrag.
 
Geloof trouwens dat ik de bak voor de appelslakken nog niet eens had laten zien. Verder heel simpel ingericht, maar toch leuk. Die kweek begint nu ook echt te lopen! Zowel voorste als achterste deel van de deksel zit vol met ei-pakketjes. Ik overweeg alleen om het even wat anders aan te gaan pakken en de ei-pakketjes toch deels er af te halen om in een apart bakje uit te laten komen. Deze bak heeft nog TL en daardoor wordt het behoorlijk warm in de kap. Heb het idee dat de eitjes dicht bij de lamp in elk geval aan de buitenkant te veel uitdrogen en daardoor te hard worden voor de baby slakjes om nog doorheen te eten.
WhatsApp Image 2021-05-16 at 19.03.20.jpeg


Ik was oorspronkelijk van plan er nog een groep kleine vissen (R. galaxy) bij te doen en wat Corydoras (hasbrosus). Maar heb mijn handen nu zo vol met de nakweek dat ik het er voorlopig even bij laat.

WhatsApp Image 2021-05-16 at 19.03.20 (1).jpeg


En zag dat 1 van de albino posthoornslakjes een kleurmutatie heeft doorgegeven, zit er nu ook 1 met een "panterprintje" bij. Leuk!
WhatsApp Image 2021-05-16 at 19.00.36.jpeg


De kweken in de twee aparte 45L bakken lijken het ook goed te doen. Voor eerst nu eens goed uit gevoerd zonder dat het er daarna uitzag dat ik wel opnieuw kon beginnen 😂 . En het eerste tiental baby appelslakjes kruipt inmiddels dus ook rond. Dus met een beetje mazzel kan ik daar straks ook vol van voeren. Streven is toch wel minstens 50% van hun dieet uit slakken te laten bestaan. Maar met 6 volwassen kogels is daar een behoorlijke stevige kweek voor nodig!

De 80cm van voor de watervlooien kweek heb ik ook al "besmet" met een paar bladdersnails 😂. En heb nog een tweede 80cm bak nog in de auto staan die ik morgen even schoon wil maken voor een tweede daphnia kweek buiten. Daar ga ik ook mooi wat slakjes in gooien.

Overweeg nog een beetje om misschien te kijken voor een IBC bak buiten neer te zetten gedurende de zomermaanden. Maar nieuw zijn die best duur en tweedehands moet je er maar op vertrouwen dat er daadwerkelijk alleen "voedselveilige" inhoud in heeft gezeten. Dus daar ben ik nog niet 100% over uit. Andere optie is nog een paar grote voedselveilige tonnen erbij kopen. Maar ook dat loopt inmiddels best op qua kosten haha.
 
Superleuk album! Mooie foto's en filmpjes!
Heel leuk om die ontwikkeling van die kleintjes te zien!
Mijn complimenten hoor! :thumbs:
 
De grootste van het stel begint langzaam zijn eerste stipjes te krijgen 🥰.

Ik heb de boel een klein beetje verbouwd om een blik te kunnen werpen in hun verstophoekje heel voorzichtig. Zo een paar bij elkaar is toch echt wel heel tof 🥰

 
Acg gunst, ze zijn echt te schattig!
 
Acg gunst, ze zijn echt te schattig!
Ja daar kan je toch uren naar kijken 🥰

Jammer dat ze zich nog steeds redelijk veel verstoppen 😂. Al zijn er een paar die weer wat stoerder aan het worden zijn lijkt het. Ze hebben ook ontdekt dat ze zich goed in het stukje mos kunnen verstoppen. Dan zit je te staren waar ze zijn, en zie je opeens een oogje heen en weer schieten achter een mos "takje" 😂.

En ben er inmiddels wel aardig zeker van dat er in elk geval twee zijn die daphnia nauplii eten inmiddels! Wat eerder dan verwacht, dus mijn kweek is nog niet helemaal waar ik hem wilde. Gelukkig is het - in tegenstelling tot de infusoria - wel goed bij te kopen.

De volwassenen beginnen zich duidelijk steeds meer thuis te voelen. Dikke schooiers zijn het 😂
WhatsApp Image 2021-05-21 at 14.28.42.jpeg


En niks schuw ook. Met opruimen en schoonmaken moet ik er soms gewoon 1 aan de kant duwen 😂. Ben echt nog steeds zo enorm blij met ze!
 
43 dagen oud vandaag! De grootste is tot het puntje van zijn staart toch al zeker wel 2cm inmiddels! En dus ook gewoon wel goed zichtbaar als hij in beeld zwemt 😁 , zo leuk!

WhatsApp Image 2021-05-23 at 20.11.59.jpeg


Het hoornblad begon opeens aan de onderkant dood te gaan en gaf dus veel troep. Dit deel weggehaald en het bakje een beetje aangepast. Hierdoor had ik ook de gelegenheid om ze eindelijk weer eens te kunnen tellen. Er zijn er in totaal nog 7 over! Waarvan 5 uit de eerste lichting en 2 van die ik later heb uitgevangen en bejaagd werden door de oudere lichting. En hoewel dat zeker geen groot aantal is, ben ik er zo voor een eerste keer wel echt heel tevreden over.

Vanuit Dietzenbach kan je ze zelfs op deze maat al kopen! Zelf ben ik van plan ze toch echt nog wel wat verder op te kweken. De groteren eten inmiddels goed daphnia. En dinsdag krijg ik ook tubifex opgestuurd.

De tweede bak uit de stelling is inmiddels ook schoon, achterkant geverfd en staat nu vol voor de lektest. Wil aankomende week de laatste bak gereed maken en hopelijk ook de stelling zelf.
WhatsApp Image 2021-05-23 at 20.10.39.jpeg


(de bak met groen water op de achtergrond is de daphnia kweek met op de bodem ook een kleine blackworm cultuur en wat bladdersnails).
 
lekker bezig wat voer jij je watervlooie kweek?
 
Twee dingen eigenlijk. Twee keer per dag maak ik het water groen met een mix van chlorella en spirulina (vanuit goede kwaliteit poeder van pitpit). En daarnaast meerdere keren per dag infusoria (paramecium). Vooral dat laatste heb ik het idee dat ze er enorm goed op gaan. Het werkt ook gelijk als extra gutloading voor het voeren natuurlijk.

Maar heb hiervoor ook al een keer een minikweekje in een kleine pot gedaan puur op spirulinapoeder en dat ging eigenlijk ook prima.

Ik heb inmiddels nog een tweede 80cm bak buiten staan om groen water te kweken (beetje "starter" uit een emmer met groen water erin gdaan en wat gras/plantmateriaal). Daar wil ik dan een tweede daphnia kweek buiten in starten.
 
ja dat is ook handiger buiten heb daar altijd een kweek gehad met oud aquariumwater en melk elke week maar water was eigelijk nooit groen water wel echt hogen productie in de zomer. spirulina poeder ook voor bij zien komen meschien ga ik dat ook wel proberen wat handiger dan melk
 
Ze groeien flink door! 🥰

Aangezien er nog een paar aan een flinke groeispurt weer waren begonnen heb ik vandaag de tijdelijke tussenafscheiding weggehaald! Op deze manier hebben ze zo'n 30% meer zwemruimte. Ze waren even erg onwennig en een beetje angstig, maar binnen een half uur waren de meeste dapper hun nieuwe gedeelte aan het ontdekken haha!

Morgen kan ik nog een extra lading daphnia ophalen zodat ik daar wat meer van kan gaan voeren en ik krijg ook een lading levende tubifex binnen. Eens zien of de grootsten in de groep dat al aankunnen! Ook hoop ik dit weekend de kweekstelling af te kunnen ronden. Zou in theorie moeten kunnen. Als ze zo doorgroeien is het wel handig om de grotere bak echt klaar te kunnen gaan zetten. De filters staan al in te draaien in andere bakken, maar vind het toch prettiger om ze even te hebben draaien en daar nog weer op te kunnen meten. Temperatuur en waterwaarden zullen namelijk toch weer net anders zijn dan de bakken waar ze nu in zitten.

Day45-WhatsApp Image 2021-05-25 at 18.59.30.jpeg
 
Nu zag ik van de week op tv een hond die in een kogelvis gebeten had waarbij ze zeiden dat het gif van die kogelvissen het sterkste gif is wat er bestaat en er geen tegengif is, hebben ze dat gif al van jongs af aan bij zich of ontwikkelt dat of krijgen ze in gevangenschap geen gif in zich?
 
Nu zag ik van de week op tv een hond die in een kogelvis gebeten had waarbij ze zeiden dat het gif van die kogelvissen het sterkste gif is wat er bestaat en er geen tegengif is, hebben ze dat gif al van jongs af aan bij zich of ontwikkelt dat of krijgen ze in gevangenschap geen gif in zich?

Ze zijn van zichzelf niet giftig. Ze krijgen het gif in hun lijf door het eten van hele specifieke bepaalde bacteriën en algen in het wild. Bepaalde organen worden daarmee giftig (daarmee dus ook dat als je kogelvis eet in Japan als delicatesse, als de kok 1 verkeerde snijbeweging maakt tijdens bereiding het je dood wordt. Schijnt nogal eens te gebeuren...).

Maar deze nakweek zal dus sowieso niet giftig zijn omdat ze nooit voer hebben gehad wat die toxines bevat. Ook niet alle kogelvissoorten in het wild zijn giftig. En in gevangenschap zijn ze dus eigenlijk alleen gevaarlijk als je ze op zou eten...
 
Krijgen andere vissen dan niet ook dat gif binnen via bacterien en algen? Ik hoor dit namelijk voor het eerst Marlies.
 

Terug
Bovenaan