450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)


:ROFLMAO: OMG jouw hele huis en tuin is een groot aqua lab.

Ik heb ooit ook eens water vlooien willen kweken. Nooit van gekomen maar ik had toen iets gelezen om groen water te verkrijgen, bloedmest. Ik was logeren bij me neefje in Noord Holland en zouden dit even kopen want hij wilde ook water vlooien maar was moeilijk te vinden maar in een echte boeren benodigdheden zaak hadden ze dit. Verder weet ik niet meer hoe en wat maar de naam van het soort mest zit nog nutteloos in me hoofd.

Edit. Bloedmeel ipv bloedmest
 
Laatst bewerkt:
Hahah ja, het halve huis is 1 groot experiment nu 🤣 🤣 . Het zijn stiekem inmiddels ook wel echt veel aquaria 🤣 (15 stuks totaal...). Maar de voerculturen uitvogelen is wel ook echt deel van de lol (gelukkig).

We hebben nu inderdaad ook bloedmeel voor de daphnia om groen water te krijgen! Gekocht bij de Welkoop. De kleinste doos die ze hadden is denk ik goed voor de komende 50 jaar daphnia kweken 🤣
 
Kun je niet beter je man een schep geven en een mooie vijver laten graven. Wat goudvissen erin dan krijg je vanzelf een groot groen basis lab voor al je ongedierte opkweek.;)
 
Lastige met een vijver is dat je er ook zo snel dingen in krijgt die je niet wil. We hebben zelfs een vijver in de voortuin (die we nog gaan ruimen, zit op totaal onhandige plek). Die is ook heel groen. Maar zit ook vol met bloedzuigers 😅 .

De iets hogere "controleerbaarheid" van een aquarium bevalt mij wel haha.
 
bij mij ziet groen water echt veel diker uit dat je echt bijna niks ziet het idee om groen water te voeren vind ik wel intressant

 
Ja in deze foto staat die bak nog geen week ook hoor en heeft dus helaas weinig zon gezien. Er schijnt nu nog wat mooi nazomerweer aan te komen, dus ik hoop dat dit nog even een flinke impuls gaat geven. De bak rechts wordt gevoed met spirulina (met gist heb ik tot dusver niet zulke goede ervaringen).
 
wat mij ook op valt is dat garnalen echt heel goed kweken in groen water. meschien ook nog iets dat je kan proberen voor de babys want technies gezien zou je gewoon heel hoge survival rate moeten hebben als de omstandig heden juist zijn?
 
Zo, er zat weer even tussen aangezien het herstellen van een getrokken verstandskies waar vervolgens een ontsteking bij kwam nog even niet zo meeviel 😅

Maar ze doen het allemaal nog goed! Mijn drie blijvertjes zijn vandaag gewoon al weer vijf maanden oud, want vliegt de tijd toch! En dus ook even weer de tijd genomen voor het maandelijkse meetmoment haha. Het lijkt erop dat de groei nu langzaam een tikje begint te vertragen, deze is bijna 5 centimeter nu. Maar nog steeds dicht bij het schema van "1 centimeter per maand". En ook duidelijk dat ze niks te kort komen :LOL:.
WhatsApp Image 2021-09-10 at 17.50.31.jpeg


Filmpje van de drie;


De andere kleintjes gaan ook goed en groeien lekker door!

Bij de volwassenen ga ik wat veranderingen doorvoeren. De twee mannetjes blijven elke keer erg druk met elkaar en rond de paringen wordt er af en toe wel echt wat gevochten. Meer dan ik zou willen en hoewel het een beetje in golven gaat lijkt de agressie erger te worden. Ik vermoed dat 1 van de twee mannetjes net wat jonger is en nu langzaam echt meer volwassen begint te worden. Daarop nu toch helaas maar besloten 1 mannetje apart te gaan zetten. Dat betekend wel dat ik mijn Corydoras weer ga herplaatsen wat ik wel jammer vind. Maar het kweekprogramma met de schouti's gaat voor. Waarschijnlijk ga ik het andere mannetje uiteindelijk in de kweekstelling onderbrengen wanneer ik niet actief wil kweken, maar eerst maar eens zien hoe het gaat.
 
Leuk Marlies en helemaal dat je zelf zo de groei bijhoudt.
Ja toch wel nuttig ook om te weten 😁 . Ook met latere lichtingen om te kunnen vergelijken.

Wat een geweldige dieren zijn kogels ook!
Ja ze blijven echt zo leuk! Ben er nog lang niet op uitgekeken haha!
 
Kraak kraak kraak :ROFLMAO:

Ze zijn gek op al het eten, en vinden zelf dat ze stelselmatig ondervoed worden. Maar slakken blijven toch wel all time favoriet!




De daphnia kweek buiten doet het ook razend goed met het mooie weer dat we nog even hebben. Voor het eerst in maanden kan ik er bijna niet tegenop voeren, en met jonge, opgroeiende kogelvissen wil dat wat zeggen :ROFLMAO:

Hm, de upload wil niet, die houden jullie te goed.
 
Haha ja dat kraken is echt niet te missen. Is ook erg grappig dat je soms een uur later opeens vanaf de bank in de woonkamer nog KRAK hoort. Dan hebben ze er toch nog weer eentje gevonden die schijnbaar eerst ontsnapt was :LOL: ..

En nog even de "Puffer Snow Globe" foto 🤣

WhatsApp Image 2021-09-16 at 10.15.27.jpeg
 
Eerste stippies beginnen door te komen 🥰

WhatsApp Image 2021-10-02 at 08.02.54.jpeg


En ze krijgen steeds meer "situational awareness", zo leuk is dat!
Deze was van achter zijn blaadje mij door het wateroppervlakte heen in de gaten aan het houden 😄
WhatsApp Image 2021-10-02 at 07.40.46.jpeg
 
Wat een schatjes met die oogjes ook zeg. Jammer dat je deze visjes niet zomaar in elke bak kan houden.
 
Wat een schatjes met die oogjes ook zeg. Jammer dat je deze visjes niet zomaar in elke bak kan houden.
Nee, daar zijn ze inderdaad echt niet voor geschikt. Maar ze zijn het wel meer dan de moeite waard om ze in een aparte bak te houden 🥰. Maar ik ben allicht bevooroordeeld 🤣

Er zijn wel wat combinaties met andere vissen mogelijk, maar het hangt ook wel heel erg af van de individuele karakters van de kogeltjes. Er zijn er die heel zenuwachtig worden met medebewoners. Er zijn er echter ook genoeg die kleinere visjes vangen en grotere beschadigen. Beide natuurlijk echt geen gewenste situatie.
 
Dat is schrikken die eerste zin. Ik dacht, nee toch :eek:

Maar dit zijn prachtige stippies. :thumbs:
 
Dat is schrikken die eerste zin. Ik dacht, nee toch :eek:

Maar dit zijn prachtige stippies. :thumbs:
Haha ik moest even teruglezen wat ik nu ook al weer precies schreef, maar snap het hahaha! Nee gelukkig inderdaad de goede soort stipjes 😆😃.

Ik heb wel eens gelezen dat de kogeltjes extra gevoelig voor "stip" zijn, allicht mede doordat ze geen schubben hebben? Ik zie het via Facebook ook wel met enige regelmaat voorbij komen. Hoop dat ik er zelf niet mee te maken krijg. Maar heb sowieso methylene blue op voorraad voor het geval dat.
 
Vandaag ook nog even een kort filmpje gemaakt van de oudste nakweek. Nog iets meer dan een week te gaan en dan zijn die al weer een half jaar oud!

Sinds een tijdje kraken ze de slakjes echt, net als de volwassenen 😄. De eerste maanden trekken ze vooral de slakken uit hun schelp. En aan het einde van het filmpje kan je zien dat het nog steeds net zulke grote eikels naar elkaar zijn 🤣. Van deze twee vermoed ik dat het vrouwtjes zijn (Chunky en Gyoza gedoopt). De derde vermoed ik dat het helaas een mannetje is. De heeft nog geen naam, maar als het inderdaad een mannetje blijkt moet die alsnog verkocht worden.


Het indraaien van hun volledig beplante uitzwembak is ook eindelijk bijna rond.Dus dan kunnen ze daar binnenkort eindelijk naartoe verhuizen. En de jongsten zijn er ook zo ongeveer wel aan toe om wat meer zwemruimte te krijgen dus dan gaat dat mooi samen.

Verder heb ik gisteren mijn meest fanatieke mannetje naar een apart aquarium verplaatst. Hij was zo druk met al het paren, andere (veel chillere) mannetje constant opjagen, eitjes beschermen etc dat hij de laatste tijd met enige regelmaat de tijd niet nam om te eten. Hij begon er echt een beetje dunnig van te worden en het gaf veel onrust in de bak. Van mijn Rio125 dus de afgelopen weken rustig de waterwaarden naar beneden gebracht (steeds meer osmose in de mix) tot hij nagenoeg gelijk was aan de hoofd kogelbak. Mijn Corydoras habrosus zijn naar mijn moeder verhuist (dat risico durfde ik niet aan ivm juist mijn meest felle kogel). De M. kubotai zijn wel gebleven en ga ik even aankijken hoe dat gaat. Tot dusver heel goed gelukkig, maar altijd zien hoe het over de weken heen gaat als hij echt goed gaat wennen aan zijn nieuwe onderkomen.

Zover in elk geval wel tevreden met de keus. Er is een boel meer rust in de hoofdbak en dit aparte mannetje begon binnen een paar minuten de slakken uit de bak op te peuzelen en ziet er vandaag eigenlijk al beter uit dan de afgelopen weken.

WhatsApp Image 2021-10-03 at 18.41.39.jpeg


WhatsApp Image 2021-10-03 at 19.48.37.jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-10-03 at 20.07.57.jpeg
    WhatsApp Image 2021-10-03 at 20.07.57.jpeg
    108.4 KB · Weergaven: 75
En nog wat meer verhuisd 😁. Mijn drie blijvertjes die nu bijna een half jaar oud zijn, zitten nu in hun nieuwe beplante uitgroeibak. Ook 1.40, maar net wat dieper dan de andere twee en daarmee ongeveer 250 liter. Er zitten (zaten 😆) aardig wat slakjes in (natuurlijk gelijk een paar volwassen slakken in gedaan zodat er zich mooi vast wat voer kon voortplanten) en een heleboel neocaradina's voor wat opruim. Daarnaast jagen ze ook wel op de neo babies, wat ze mooi wat te doen geeft en wat extra voer als bonus.
WhatsApp Image 2021-10-04 at 16.52.40.jpeg




Daarna heb ik de scheidingsmat weer terug geplaatst in het aquarium er onder en de babies die nog in de hang-ons zaten verhuisd naar de grote bak (ongeveer 70 liter zwemruimte van de 200 in totaal). De meesten zijn net onder de twee maanden (nog maar twee dagen) en drie zijn net wat ouder. En erg schattig! Je ziet echt steeds beter hun stippenpatroon doorkomen en langzaam hun tijdelijke camouflagepatroon vervangen. De drie die 11 dagen ouder zijn hebben ook echt al meer de volwassen kleuren (meer een grijze bruintint dan deze warme geel/bruine/grijze tint die de babies hebben).
20211005_191646.png


Dit was vlak na het toevoegen aan de bank.
 
Peek-a-boo!

245001715_592269371964662_4581286703186319392_n.jpg


244401015_350976306780086_6852585219945334960_n.jpg


Heb zo om ze gelachen 😂. Echt meerdere keren weer even wegduiken om dan vervolgens weer over het randje te piepen 😂 Ze gaan goed! Nog maar even en dan mogen de eersten al weer verhuizen.

Die van zes maanden maken veel gebruik van alle verstopopties 😂. Af en toe zie ik ze gewoon een hele dag niet haha. Er zaten ook erg veel slakjes in dus ze hadden ook wat minder noodzaak aan een "voermens" haha.

Maar ze doen het verder goed en groeien (inmiddels iets gestager) lekker door
178f413c-3b59-4f55-9389-b6530fdc9009.jpeg


68c2d684-9ce7-4716-8e5e-ba9adec0acb3.jpeg


Ben wel bang dat er in elk geval 1 van het groepje een mannetje is, dat zou wel jammer zijn. Maar het duurt nog even voor dat echt zeker is (met ongeveer een jaar oud).
 
Eeeeen, we hebben een avonturier in de groep 😆😆.

Ik was bezig wat schoon te maken in het kweekkamertje en ik zie opeens een paar oogjes naar me terugkijken. Huh? Oogjes?

WhatsApp Image 2021-10-15 at 16.16.52.jpeg


Ja, die hoorde toch echt aan de ándere kant van de filtermat 😆. Nog een mazzel dat ik hem zag, want vlak daarna schoot hij in een stukje kienhout. De filtermat bleek aan de onderkant helemaal onderin nèt iets van de grond te zijn gekomen. En daar heeft deze zich dus mooi tussendoor gewurmd haha. Hilarisch!

Maar ik durfde het ook niet aan de mat weer naar beneden te drukken. De mat is 10cm breed (zodat hij goed zou blijven staan) dus niet te zien of er misschien niet nog wat onder verschanst zou zitten. Dus de mat er maar helemaal uit gehaald 😅. Zo ongeveer een maand eerder dan ik eigenlijk had gewild, maar zien hoe dat gaat. Half uurtje daarna een enorme lading daphnia aan de bak toegevoegd en wat grindalwormen en het leek erop dat ze gewoon wel aten.

Dit weekend maar even aanzien hoe het gaat zo en anders maar even een ander soort afscheiding plaatsen.
 
Vandaag een uniek moment vast kunnen leggen!

Van alle kogelvissen is wel bekend dat ze tussendoor vaak "oefenen" met opblazen, waarschijnlijk mede om te "stretchen".

Maar vandaag had ik de enorme mazzel om dit waar te nemen bij een van de 70 dagen oude baby's!! En had gelukkig mijn telefoon bij de hand dus heb er (in de seconde die zoiets ongeveer duurt) zelfs een snapshot van kunnen maken 😁😁. Heb nog niet eerder gezien of gehoord dat ze daar zo jong al mee (kunnen) beginnen!

Puffed-baby-70days.png


Iets verder gecropt
puffed-baby-zoomed.png


Hij was hier al weer bezig zichzelf leeg te pompen 😄. Vlak ervoor was het echt een rond bolletje haha!
 
Zo wat een bolle Japie is dat zeg. Moet zeggen dat de uitkijk dan niet erg vrolijk lijkt;)
 
Wat grappig om te zien, zeg! Dankjewel voor het delen!
 
leuk. ik zit gister aqrium co op te kijken en die zijn puffers aan het vangen in peru welke soort komt daar vandaan ?
 
Zo wat een bolle Japie is dat zeg. Moet zeggen dat de uitkijk dan niet erg vrolijk lijkt;)
Haha het helpt niet dat hij hier zo'n beetje "midden-uitblaas" is 😆

Bessie turf is er niks bij :LOL:
Haha die moest ik even googlen, maar ik snap de referentie 😆

leuk. ik zit gister aqrium co op te kijken en die zijn puffers aan het vangen in peru welke soort komt daar vandaan ?
De Colomesus asellus komt daar vandaan ("Amazone puffer"). Misschien nog meer soorten, maar deze weet ik zo uit mijn hoofd. Veel gehouden soort, maar ook grandioos onderschat door de meeste mensen, helaas.
 

Terug
Bovenaan