450 liter in opbouw voor kogelvissen (MarliesR)


Nou, het was weer een week van "firsts". Dat is toch wel heel erg leuk aan het houden (en zo intensief bezig zijn met..) een soort waar nog relatief weinig van bekend is en nog (relatief) heel zeldzaam in de hobby is.

Van de week zwom de grootste van de drie nakweekjes die ik aan heb gehouden eindelijk weer eens op een plek waar ik haar makkelijk op "opscheppen" met mijn vangklok om nog weer eens te meten. Op 6 maanden en 11 dagen was ze net onder de 6 cm!
Screenshot 2021-10-21 at 19.02.36.png

Echt wel zeer goede groeicurve zo!

Maar het meest bijzondere kwam vlak daarna. Toen ik haar terug deed in de uitgroeibak zwom ze naar het zand, zette haar neus er in en probeerde onder het zand te komen zoals "ambush pufferfish" dat doen! (je weet wel, dat ze onder het zand liggen en alleen de oogjes nog uitsteken om voorbijkomend voer in de gaten te kunnen houden). Heel bijzonder! Had ik nog nooit gehoord over deze soort. Ik had wel eens gezien dat ze bij grote stres (na het ergens van schikken) naar het zand kunnen duiken.

Vandaag was nog een "mind blown" moment. Ik heb eindelijk de drie nakweekjes bij de hoofdbak toegevoegd! Nu ze al zo groot zijn en het meer agressieve mannetje uit de bak is al een tijdje moest dat prima wel kunnen. Ik weet van andere kwekers dat ze ze vaak al vanaf een cm of 4 wel samenvoegen.

Het overzetten ging top! Binnen een minuut waren ze alledrie op zoek naar eten ze mengden zich zonder enige stres tussen de vijf oudere dieren. Omgekeerd keken die amper een tweede keer en gingen ze gewoon verder met wat ze anders ook doen (schrooien om voer, eten zoeken in de bak).
WhatsApp Image 2021-10-24 at 15.28.39.jpeg

Met alle reflecties etc niet bepaald een geweldige foto maar ala. Bovenin de volwassenen, onderin 1 van de kleintjes 😄

Nu is bekend dat het paargedrag meestal ongeveer rond een jaar oud begint. Een heel enkele keer gehoord van iets eerder. Nou, dit mannetje had die memo duidelijk niet gehad...

Binnen een uur had de kleine casanova besloten dat het toch echt tijd werd om te paren en hing hij aan een vrouwtje 😂😂. En hij hield er niet weer mee op ook haha. Wat een portret! Aangezien ik helaas geen extra mannetjes kan gebruiken betekend dit wel dat hij dus gaat verhuizen. Had erg gehoopt dat het een vrouwtje zou zijn, maar dit was wel duidelijk zullen we maar zeggen 😆.

Foto is helaas bagger omdat het natuurlijk achterin, onderin in de donkerste hoek was haha.
WhatsApp Image 2021-10-24 at 15.28.52.jpeg
 
De eerste foto met meten zijn dat nu 2 kogels van jou? Je geef aan haar, de grootste?

Ik neem aan dat de dwarsligger dan de kogel in kwestie is en die ander dan? Is dat een levende of afbeelding waar hij op hoort te liggen zodat je de maat kan inschatten ofzo?
 
De eerste foto met meten zijn dat nu 2 kogels van jou? Je geef aan haar, de grootste?

Ik neem aan dat de dwarsligger dan de kogel in kwestie is en die ander dan? Is dat een levende of afbeelding waar hij op hoort te liggen zodat je de maat kan inschatten ofzo?
Duidelijk ben je geen creabea, die ruitjesdingen onder de vissen is een hobbysnijmat die mensen bijv. gebruiken bij zelf kaarten maken, dus de vissen zitten in een doorzichtige bak water en die zet je dan op de snijmat
 
Duidelijk ben je geen creabea, die ruitjesdingen onder de vissen is een hobbysnijmat die mensen bijv. gebruiken bij zelf kaarten maken, dus de vissen zitten in een doorzichtige bak water en die zet je dan op de snijmat

Klopt geen crea bea maar wel zorg en die hokjes ken ik ook van pleisters dus zover nog redelijk intelligent om te snappen dat de hokjes de maat aangeven. Dat is dan ook wel het hoogst gevraagde limiet aan mij he :eek:

In de tekst staat, ik heb de grootste uitgevangen maar ik zie er twee. Die ene ligt precies met de snuit op een randje. Dat lijkt me wel een erge brave vis. dus dacht misschien is het een afbeelding zodat de vis daar op moet liggen zodat je grote en dikte ofzo kan zien? er word zoveel uitgevonden dus dacht een vis chabloon ofzo.
 
Klopt geen crea bea maar wel zorg en die hokjes ken ik ook van pleisters dus zover nog redelijk intelligent om te snappen dat de hokjes de maat aangeven. Dat is dan ook wel het hoogst gevraagde limiet aan mij he :eek:

In de tekst staat, ik heb de grootste uitgevangen maar ik zie er twee. Die ene ligt precies met de snuit op een randje. Dat lijkt me wel een erge brave vis. dus dacht misschien is het een afbeelding zodat de vis daar op moet liggen zodat je grote en dikte ofzo kan zien? er word zoveel uitgevonden dus dacht een vis chabloon ofzo.
Zou wel de uitvinding zijn, een vis chabloon in realtime weergegeven
 
De eerste foto met meten zijn dat nu 2 kogels van jou? Je geef aan haar, de grootste?

Ik neem aan dat de dwarsligger dan de kogel in kwestie is en die ander dan? Is dat een levende of afbeelding waar hij op hoort te liggen zodat je de maat kan inschatten ofzo?

Hihi 😁
Het is twee keer precies dezelfde vis. Ze zit inderdaad in een bakje met ondiep water op een snijmat. De "dwarse" is de daadwerkelijke foto van het dier en met Affinity (fotobewerkprogramma) heb ik haar "gekopieerd" en gedraaid om de maat beter te kunnen zien 😃
 
Hihi 😁
Het is twee keer precies dezelfde vis. Ze zit inderdaad in een bakje met ondiep water op een snijmat. De "dwarse" is de daadwerkelijke foto van het dier en met Affinity (fotobewerkprogramma) heb ik haar "gekopieerd" en gedraaid om de maat beter te kunnen zien 😃

Het mysterie is opgelost ;)

Duidelijk dat jij wel crea bea ben. Vond al sterk dat je een kogel zo mooi in positie met snuit precies op het lijntje zou krijgen en dan braaf blijft liggen terwijl jij een foto kan maken. Handige manier hoe je dit doe.

Erg leuk om te lezen dat ze het zo goed doen (y)
 
Haha ja nee precies op het goede punt krijgen is quasi onmogelijk. Ik maak wel vaak ook een filmpje zodat ik een screenshot op het juiste moment kan maken. Maar het lastige is dat ze de neiging hebben hun staart in te krullen als ze dingen spannend vinden. En tja, als ze ze zich opvouwen dan weet je nog niet hoe lang ze nu echt zijn 😆. Dus met enige regelmaat wordt het wat knip&plak werk.

De nieuwe babies (inmiddels ook al meer juveniles 😄) doen het ook erg goed en groeien lekker door! Vanochtend weer even een kort filmpje gemaakt. Had alleen de dagelijkse opruimronde nog niet gedaan.

Bloodworms zijn het kleinste deel van hun dieet, maar ze vinden het wel heel lekker haha. Natuurlijk ook een soort van "patat voor vissen".


Het grootste deel van hun dieet bestaat uit daphnia (goed te gutloaden en ze moeten er een beetje iets voor doen). Daarnaast krijgen ze ook grindalwormen, witte muggenlarven (levend en diepvries), mini baby slakjes, blackworms en wat tubifex. De bloodworms eten ze zowel levend als diepvries. In de regel krijgen ze zo'n drie verschillende soorten voedingsbronnen per dag.


En ssssst, had ik nog niet gedeeld. Maar heb nog één laatste ronde dit jaar. Voornamelijk omdat ik voor mezelf graag wilde "bewijzen" dat het me écht lukt nu. Een klein groepje, maar ze doen het goed. Dag 20 inmiddels. Dit wordt voorlopig wel ook even de laatste lichting, want poeh, het is wel intensief hoor!
dag20-WhatsApp Image 2021-10-28 at 14.49.52.jpeg
 
Had gedacht dat het echte schrok kop kogels zouden zijn maar dat gaat nog aardig rustig. Die achterste spuugt er zelfs nog eentje uit. :DD

Bij mij is z on maaltijdje in een paar seconden weg geschrokt :rolleyes:
 
Ja ze eten en doen wat dat aangaat niet echt als "normale" vissen. Als babies al niet haha. Ze hadden hier wel al het nodige op zoals je kan zien aan de bolle buikjes dus dan gaat het steeds langzamer tot het niet meer past 😆.

Maar ook met "verse honger" duiken ze niet zo op hun voer als bijvoorbeeld mijn M. kubotai wel doen. Wel zijn ze de hele dag bezig met alles onderzoeken op eten. Spugen tegen restjes of lege slakkenschelpjes om te zien of er nog even in zit etc. Een rondje rond de takjes (incl. ondersteboven en overdwars zwemmend 😂) of er nog ergens iets kruipt etc. Ze zijn echt interessant om te observeren!

De volwassen dieren gaan wel wat sneller door hun maaltijden heen. Maar ook dat is qua gedrag niet te vergelijken. Allicht ook mede door hun wijze van zwemmen
 
Vandaag weer eentje verhuisd. Blijft toch altijd wat sip haha! En deze heb ik toch 6,5 maand op zien groeien, maar extra mannetjes kan ik nu eenmaal helaas niet houden.

Maar hij is op een super goede plek terecht gekomen en begon al behoorlijk snel na het overdruppelen met de bak verkennen en alle slakjes opeten 😁. Dus dat is dan toch ook wel weer heel erg leuk.

Twee fotootjes van het jonge mannetje in de nieuwe bak bij zijn nieuwe eigenaar;
WhatsApp Image 2021-10-31 at 19.44.59.jpeg


c0dccd7c-6801-4a2a-9850-d4732458ce01.jpeg


Het verschil in onderlinge karakters blijft ook echt komisch. Dit was een van de meer chille uit de bak. Hij had zelfs geen stres toen ik hem ving en in een zakje knoopte haha. De meeste andere tot dusver werden woest 😂.
 
Wat een mooi nieuw huisje voor je baby. Ziet er goed en schoon uit.
Zie ik bollie nou naar die garnaal loeren :DD Als hij slakjes eet zal het toch wel gauw gebeurd zijn met z on exclusief snackje op pootjes of zie ik dit verkeerd?
 
Ja het is echt een mooie bak, en ook mooi ruim. Erg fijn!

Qua garnalen, ik moet zeggen dat het hier erg meevalt. Ik heb in al mijn bakken garnalen inmiddels en eigenlijk in alle bakken weten ze zich prima voort te planten. Wat dat aangaat wel ietsje spijt dat ik niet voor mooiere garnalen ben gegaan haha! Maar het was in het begin toch even afwachten ook natuurlijk of ze niet opgegeten zouden worden. Ze jagen er wel op (vooral als ze vinden dat ze te lang geen eten hebben gehad), maar de volwassen garnalen zijn doorgaans te snel voor ze. Ze pakken af en toe wel een baby en allicht eens eentje die niet meer zo snel of net verveld is.

Overigens gaf Nanou hier op het forum die ook eentje van deze lichting heeft laatst wel aan dat die van haar wel feller op de garnalen jaagt, die vind af en toe ook halve garnalen terug 😬. Dus uiteindelijk zal het ook wel erg van de individuele karakters afhangen.

En al die verschillende karakters is ook wel weer deels hun charme vind ik 😄. Heb er nu natuurlijk inmiddels best wat gezien en ze zijn eigenlijk allemaal anders!


En als ik dan toch post, kan ik er net zo goed nog een paar foto's ingooien van de kleintjes 😁
247643842_1283199032133767_4299695271002925140_n.jpg


250679354_467668317942560_414283216828999471_n.jpg


247486325_285549836767686_3819963818930081765_n.jpg



En hoe de kweekstelling er nu in zijn geheel uitziet.
Onderste bak is de (appel)slakkenkweek.
Aan de middelste bak hangt een 2 liter hang-on (dag 0 t/m ongeveer 6 ~ 8 weken)
De middelste bak is dan de eerste opgroeibak. De eerste paar weken nog in een afgescheiden sectie, daarna de hele 200 liter bak (tot ongeveer 3,5 a 4 maanden leeftijd).
En daarna gaan ze in de bovenste uitzwembak.

De stelling er achter is voornamelijk infusoria. Op dit moment erg weinig omdat ik het meeste opgevoerd heb aan mijn laatste groepje en daarna alleen mijn beste culturen heb geselecteerd om aan te houden. Richting het voorjaar ga ik die weer volledig opbouwen en uitbreiden. Voorlopig even een kweekpauze, want het is allemaal wel erg intensief!
Onderin staat een indoor daphnia kweek.
WhatsApp Image 2021-10-31 at 16.31.06.jpeg


En aan de andere kant staat nog een stelling met voerdierkweken
96a27807-fb2a-46de-8fa8-7a4790b5b091.jpeg


Bovenin blackworms, de drie middelste bakjes zijn 2x scuds en 1 leeg quarantaine bakje.
Onderin 2x 45L slakkenkweek. Daarnaast ruimte voor 2x artemia kweek. En de onderste plank zijn grindalwormen culturen.
 
Laatst bewerkt:
Na gister alles gezien te hebben zie ik pas hoeveel werk het werkelijk is! Maar het is wel heel duidelijk dat de dieren bij jou op 1 staan en je het beste voor hun wil!

Ik ben dan ook heel blij dat ik die mooie man heb mogen ophalen! Hij doet het goed en is nog druk bezig ieder hoekje en gaatje van de bak te bekijken!
 

Bijlagen

  • FABC4502-69E1-4A76-B4A8-535C2564E167.jpeg
    FABC4502-69E1-4A76-B4A8-535C2564E167.jpeg
    431 KB · Weergaven: 100
  • 3BBBD917-F794-428F-8CA6-5C381EB2B931.jpeg
    3BBBD917-F794-428F-8CA6-5C381EB2B931.jpeg
    204.2 KB · Weergaven: 110
Na gister alles gezien te hebben zie ik pas hoeveel werk het werkelijk is! Maar het is wel heel duidelijk dat de dieren bij jou op 1 staan en je het beste voor hun wil!

Ik ben dan ook heel blij dat ik die mooie man heb mogen ophalen! Hij doet het goed en is nog druk bezig ieder hoekje en gaatje van de bak te bekijken!
Super leuk dat je je ook hebt aangemeld op het forum 😁!
Bedankt voor je mooie complimenten en omgekeerd ben ik erg blij om weer een nieuwe eigenaar te hebben gevonden die zoveel moeite wil doen voor zijn kogeltje! Hij heeft een fijne plek gevonden bij jou!
 
Na gister alles gezien te hebben zie ik pas hoeveel werk het werkelijk is! Maar het is wel heel duidelijk dat de dieren bij jou op 1 staan en je het beste voor hun wil!

Ik ben dan ook heel blij dat ik die mooie man heb mogen ophalen! Hij doet het goed en is nog druk bezig ieder hoekje en gaatje van de bak te bekijken!
Mag ik vragen hoe het gedrag van jouw kogelvis tegenover de andere visjes is? :giggle:

@MarliesR wat een prachtig aquarium en wat een werk verzet jij voor je kogeltjes zeg!
Hoe gaat het nu met ze?
 
Helaas is het met het mannetje bij Rick niet goed afgelopen 😢. Hij is een tijdje terug ergens in de nacht door een onwaarschijnlijk kleine opening uit het aquarium gesprongen en helaas dus dood teruggevonden. Ontzettend sneu! Wat de oorzaak is geweest? Geen idee. Ik neem Rick in elk geval absoluut niks kwalijks, want dit was echt niet te verwachten. Inmiddels is het de opening helemaal dicht gezet en komt hij binnenkort toch weer een nieuwe halen 😊.

Maar in zijn beurt kan ik wel je vraag beantwoorden aangezien ik die zelf ook aan hem had gesteld voor het ongeluk en toen liet hij de andere vissen compleet met rust en negeerde hij hun aanwezigheid.

Mijn single mannetje zit samen met een groepje van 20 M. kubotai en dat gaat eigenlijk ook gewoon heel goed. Hij negeert ze grotendeels en de kubotai gaan hem goed uit de weg.

Dank voor je mooie compliment! Het is inderdaad wel erg veel werk ook haha. Na het laatste huidige groepje (die nu ook al weer 1 maand oud zijn) neem ik dan ook echt even een pauze van een paar maanden om weer op adem te komen. Het is fantastisch leuk allemaal, maar het is ook wel zwaar. Ze groeien in elk geval weer als kleine kooltjes 😁😁. En van dit jongste groepje gaat er nog eentje naar een forumlid, dus dat is ook erg leuk 🥰

Dag34-WhatsApp Image 2021-11-12 at 17.35.28.jpeg
 
Even wat stiller aan mijn kant omdat ik het vreselijk druk heb gehad. Als het goed is zou het volgende week weer iets rustiger moeten worden allemaal. Het grootste deel van de tweede groep is inmiddels opgehaald. Dit weekend nog eentje en dan waarschijnlijk weekend erop ook nog 1. Er is er nog eentje over die nog niet verkocht is, maar die vind vast zijn/haar plekje ook nog wel.

Eén van de drie die nu nog in de bak zitten.
fcd7e381-e618-4ff7-886c-4891b924263c.jpeg


De jongsten zijn allemaal al gereserveerd en moeten vooral nu nog wat groeien! Ik denk dat ik binnenkort weer een afscheiding in de bak ga maken en ze naar de grote bak verplaatst.
 
Wat een schatjes zijn het toch ook! Fijn dat het goed met ze gaat! Hoor je nog wel eens wat van de nieuwe eigenaren. Ik zou bijna gaan twijfelen om er niet nu al eentje van je over te nemen haha, maar een hele groep lijkt mij leuker.
 
Wat een schatjes zijn het toch ook! Fijn dat het goed met ze gaat! Hoor je nog wel eens wat van de nieuwe eigenaren. Ik zou bijna gaan twijfelen om er niet nu al eentje van je over te nemen haha, maar een hele groep lijkt mij leuker.
Haha snap ik!

Ik heb denk ik met vrijwel iedereen nog wel af en toe contact. Vind het zelf ook erg leuk om te zien hoe ze het bij de nieuwe eigenaren doen en opgroeien 😊
 
Ik heb even een vraag over de kweek van jouw voederdieren Marlies. Op de facebook pagina over dwergkogels word gesproken over een blackworm cultuur in de bak van de kogelvissen. Dus gewoon een zakje levende zwarte larven kopen en in je aquarium dumpen voor de kogels erin komen en dan zouden ze vanzelf gaan vermenigvuldigen en jn leven blijven in het gewone aquarium. Zou dat echt kunnen naar jou weten?


Oja en hoe is het met die schattige Schoutedeni's van je:D Is de laatste man inmiddels al verkocht?
 
Ik heb hier toevallig bij mijn losse volwassen man ook een blackworm cultuur gewoon in de bak zelf! Ik had eerlijk gezegd verwacht dat hij er snel korte metten mee zou maken, maar dat valt best mee. Ik weet dat er ook wel mensen zijn die hetzelfde hebben met dwergkogeltjes. Soms gewoon in de bodem, soms in een opgehangen bakje wat hoger in de bak (in theorie doen blackworms het beter in ondiep water).

Maar de losse cultuur doet het wel zeker een heel erg stuk beter. En ze zijn ook goed te combineren met een slakkenkweek!

Alle schouti's doen het goed! De laatste die gereserveerd was, is gisteren opgehaald. De laatste van die groep is nog niet verkocht, maar daar komt vast nog wel iemand voor. Het is een leuk dinkie! En anders is ie vanzelf groot genoeg om bij mijn eigen groep in te gaan haha.
WhatsApp Image 2021-12-01 at 08.21.13.jpeg


De jongsten (die ook allemaal al gereserveerd zijn) gaan ergens de komende week ook over naar de grote bak (met een afscheiding er tussen). Maar wil de afscheiding nog even wat aanpassen en daar heb ik nog niet echt de tijd voor gehad.

De grootste van de eerder aangehouden is al bijna net zo groot als mijn volwassen mannetje! Ik heb goede hoop dat dat een vrouwtje is. De andere is vrees ik ook een mannetje, maar de tijd zal het leren.
 
Ik heb even een vraag over de kweek van jouw voederdieren Marlies. Op de facebook pagina over dwergkogels word gesproken over een blackworm cultuur in de bak van de kogelvissen. Dus gewoon een zakje levende zwarte larven kopen en in je aquarium dumpen voor de kogels erin komen en dan zouden ze vanzelf gaan vermenigvuldigen en jn leven blijven in het gewone aquarium. Zou dat echt kunnen naar jou weten?


Oja en hoe is het met die schattige Schoutedeni's van je:D Is de laatste man inmiddels al verkocht?
Ik denk dat je nu 2 soorten voederdieren door elkaar aan het slaan bent.
Blackworms zijn geen zwarte muggelarven.
Het zijn daadwerkelijk wormen (beetje zoals tubifex maar dan zwart) en leven van detrius. Vermenigvuldigen gaat over het algemeen enorm traag.
 
Haha, nee die culturen zijn gelukkig nog steeds in check 😆
Al is een heel deel wel omgevallen nu zo in de winter, allicht omdat het in de nachten in onze boerderij toch wel koud wordt. Deel zal ik dus straks van het voorjaar opnieuw moeten opbouwen.

Even radiostilte geweest omdat het met nog wat bijkomende zaken het allemaal een beetje veel werd. Maar het laatste nakweekkogeltje is afgelopen week opgehaald (door iemand van het forum) en daar gaat het ook heel goed mee bij de eigenaar, dus voorlopig kan ik het allemaal even wat meer loslaten 😁. Ben nu rustig bak voor bak wat dingen aan het afbreken en afbouwen en ga minimaal twee maanden volledige kweekpauze. Misschien langer. Maar eens zien hoeveel zin ik er straks weer in heb, op dit moment vind ik het vooral heel erg fijn dat de hoeveelheid zorg weer wat beter te overzien is. Het is allemaal vreselijk leuk, maar het kost ook allemaal vréselijk veel tijd en energie.
 
Je hebt het wel geweldig gedaan. Ik weet ook hoeveel werk het kweken met vissen is.
Vond het allemaal reuze interresant om te volgen maar aan jezelf denken en realistisch blijven is heel belangrijk.

Groetjes John.
 
hoop dat je een setup kan vinden dat je minder tijd kwijt bent. denk dat het echt wel te doen is
 
Net weer even bijgelezen. Ongelooflijk leuk, en zo leerzaam Marlies, ook voor jezelf. Dat je nu even een kweekpauze neemt is zeer begrijpelijk. In totaal gewoon een zeer informatief topic zo, waarvan ik alleen maar kan zeggen; Bedankt voor het delen tot dusver! 😊😉.

Gr. Ed
 
Je hebt het wel geweldig gedaan. Ik weet ook hoeveel werk het kweken met vissen is.
Vond het allemaal reuze interresant om te volgen maar aan jezelf denken en realistisch blijven is heel belangrijk.

Groetjes John.
Bedankt John, dat waardeer ik enorm! Vind het ook nog steeds echt een geweldige soort en sta nog steeds achter de "missie" van meer (gezonde) nakweek ervan. Dat schoort het echt nog wel aan. Voorlopig even een pas op de plek en dan in het voorjaar maar weer zien. Een ronde te laat in het jaar is me sowieso niet bevallen. Veel meer werk en kost een boel extra geld (zowel in verwarming als voerdieren bijkopen omdat de voerculturen gewoon minder lopen in de winter).

hoop dat je een setup kan vinden dat je minder tijd kwijt bent. denk dat het echt wel te doen is
Iets als automatische waterwissels zou bijvoorbeeld echt enorm veel schelen. Maar dat vergt wel ook echt eerst weer investeringen om dat goed op te zetten (extra omdat ik niet 100% kraanwater kan/wil gebruiken ivm niet passende waarden). En met de enorme hoeveelheid geld die er al zit, is dat nu even niet iets wat ik wil. En daarnaast zit een groot deel van het werk ook in de voerculturen en intensiteit van voeren. Dat is maar beperkt eenvoudig op te lossen (in elk geval niet voor een redelijk budget).

Net weer even bijgelezen. Ongelooflijk leuk, en zo leerzaam Marlies, ook voor jezelf. Dat je nu even een kweekpauze neemt is zeer begrijpelijk. In totaal gewoon een zeer informatief topic zo, waarvan ik alleen maar kan zeggen; Bedankt voor het delen tot dusver! 😊😉.

Gr. Ed

Dankje!
 
Vandaag even groot onderhoud gehad en hele zooi nieuwe planten geplaatst (aardig wat anubias en de nodige stengelplanten uit een andere bak). Het is even de vraag of ze de stengelplanten heel gaan houden, dingen snoeien blijft een hobby van ze 😂. Maar heb nu meerdere rondjes valisneria geprobeerd en het wil maar niet echt aanslaan. En dit is "snoeiafval" uit een andere bak die ik nog even wat verder heb laten uitgroeien drijvend in een andere bak (vandaar dat het iets "krullerig" is). Dus nou ja, als ze het niet redden is het ook geen ramp.

2022-februari.png


Verder een heleboel nieuwe anubias. Deel ervan uit de kweekbak en een deel gekregen van iemand hier op het forum, super fijn!

In elk geval het nakweekje vind het het "bosje" stengelplanten erg leuk haha!
272483882_962703631294664_8945957671179621209_n.jpg
 
"Ja ja, bla bla, waterwissel.... Geef ons eten!!"
Ze hadden overigens een half uur ervoor ruim eten gehad 😂

Inmiddels begint het gedrag weer wat te veranderen richting het aankomende kweekseizoen en zijn de eerste vrouwtjes weer eitjes aan het aanmaken. Vandaag nieuwe startculturen infusoria binnen gekregen, dus die kunnen weer beginnen met opbouwen! Ik vermoed dat het nog net een tikje te fris is om optimaal te groeien, maar we gaan het zien.

WhatsApp Image 2022-02-22 at 08.19.50.jpeg
 
Wat leuk Marlies. Goed gegroeid zo te zien en ook totaal niet schuw met dat water geplens.

Kun je eens een foto maken met je hand erbij om afmeting in te schatten?
 
suc6 met de kweek blijk baar gaat het vaak fout met in infusoria omdat predators zijn en te kleine bak
 
Wat leuk Marlies. Goed gegroeid zo te zien en ook totaal niet schuw met dat water geplens.

Kun je eens een foto maken met je hand erbij om afmeting in te schatten?

Ik heb vandaag even een poging voor je gedaan haha, dat viel nog niet mee. Even tijdens wat onderhoud aan de bak (en weer een waterwissel).
Deze twee zijn nog wel het beste gelukt en geven in elk geval een idee haha!

WhatsApp Image 2022-02-24 at 14.43.51.jpeg


a68574df-597d-4a13-b6d2-6b527b25440b.jpeg



Ik heb vandaag wat dingen gewisseld. Het losse mannetje zit nu weer bij de groep en de twee nakweekjes heb ik naar zijn aparte bak verhuisd. Nu de vrouwtjes weer meer in kweekmodus komen zijn ze ook weer een stuk feller op eten en daardoor kwamen de kleintjes net wat in de verdrukking. Niet dat ze te mager waren, maar vind het toch wel prettig om ze redelijk stevig te (kunnen) voeren terwijl ze nog in de groei zijn.
 

Terug
Bovenaan