60cm van Kikkervis


Omdat ze al meer dan een jaar in m'n bak zitten. Ik geloof niet meer dat ze nog groter worden, ze zijn nu een centimeter of 5. Ik heb ze gekocht toen ze nog de grote hadden van een gemiddelde neontetraatje.
1606915737331.png
 
Een verhaal naar aanleiding van @Guppeman zijn verhaal over zijn Matriarch. (Hier te lezen)


Dit verhaal gaat over de oude opa in mijn aquarium, de laatste van de dwerggoeramies die ik ga houden in m'n bak. In zijn hoogtijdagen was hij Dé baas in de bak en daardoor was de bak ook soms te klein als hij weer eens verkeerd humeur had....

Nu hij al 3 jaar in mijn bak vertoeft is hij ondertussen rustiger geworden en is hij verandert in een oud opaatje. Hij heeft af en toe een 'bankje' nodig om te rusten tussen het zwemmen door. Hij is ook wat grijs en magerder geworden, maar hij lust nog altijd z'n bordje voer!

Een willekeurige foto uit mei 2018, toen hij heer en meester was over de bak.
IMG_20180523_222854.jpg


En een foto vandaag na het schoonmaken. Een oud baasje en niet meer zo mooi, maar hij mag van mij gerust nog jaren hier zwemmen in de bak!
IMG_20210201_225619.jpg
 
Prachtig verhaal.
Laat hem nog maar lekker genieten.
Je kunt zien dat het een oude baas is, maar daar zwemt nog een gezonde vis mijns inziens.

Is het ook een oude knorrepot?
Type mensenmannetje die met een fiets aan de hand, een linnen petje op en een goedkope bolknak sigaar tussen de lippen naar bouwvakkers staat te kijken en tegen elke voorbijganger vertelt hoe fout ze alles doen?
Of wordt hij juist wat milder op zijn oude dag?
 
Of wordt hij juist wat milder op zijn oude dag?
Veel milder! Vandaar dat ik het ook al aandurfde om er een groepje Pauwoogjes bij te zetten. Deze was enorm agressief toen hij de baas was, maar voornamelijk richting soortgenoten. De bijbehorende dame heeft altijd het onderspit gedolven. Vandaar dat er nooit meer een dame is gekomen als vervanger. Ik heb koppels gehad die vredig samen zwommen, maar deze relatie was het tegenovergestelde. Altijd beukte hij de dame aan de kant. Dat is ook de reden dat dit de laatste dwerggoeramie is die ik in de bak houd. 60cm kan prima voor dwergjes als het goed gaat, maar mocht er heibel in de tent zijn is de bak simpelweg te klein. Doordat mijn bak zwaar beplant is ging het nog redelijk goed, maar de dame had geen vrij zwemrecht..
 
De planten groeien de bak uit, dus vandaag maar weer eens de grote snoeibeurt.
IMG_20210328_134249.jpg
IMG_20210328_134308.jpg
IMG_20210328_134334.jpg


En dan ziet het er nu weer zo uit:
IMG_20210330_225023.jpg


Ze kunnen weer zwemmen! Helaas staat de bak nu al een tijd lang zonder CO2, omdat de plaatselijke vulstation is gestopt. De planten groeien prima door, hetzij minder snel, maar de langzame groeiers krijgen weer last van baardalg. Volgende week komt er weer CO2 op en gaan we dit weer aanpakken... Vervolg komt vanzelf.... (;
 
Blamage in Huize Kikkervis.

Na een leuk een midweekje weg te zijn, kom ik terug bij het aquarium. De thermostaat is gestopt en de bak was 8 graden Celsius geworden. Alleen de japonicas leven nog. De rest lag stil op de bodem; 6 jaar oude kuhlis, 3+ jaar oude pauwooggrondels, otocinclussen van 4 jaartjes oud. Alles in 1 klap overleden...
 
Dat heb ik ooit andersom gehad.
Thermostaat sloeg niet af.
Was gelukkig niet tijdens een vakantie maar tijdens een schooldag (Lang geleden dus)
Toen ik thuis kwam was het water bijna 39 graden.
Geen dooien, maar wel een paar planten die enkele dagen later verslijmden.
Maar de visjes hadden het bepaald niet breed meer. Lagen op de bodem of op een plantenblad wat met hun borstvinnetjes te wapperen.
Er had denkelijk geen graadje meer bij moeten komen.
 
Vrezelijk nieuws! Wat ga je nu doen? Leven de planten nog? Nog heel veel sterkte gewenst!
 
Ja snap ik maar er is pas sprake van een blamage als je zelf hier schuldig aan bent, blamage is afgeleid van het engels blamen (beschuldigen) maar jij bent dus niet schuldig aan deze ramp en is er dus geen sprake van blamage
Ah! Klinkt logisch weer wat geleerd.

Dat is balen zeg maar wat is het koud in je huis dan.
Zolderkamer in een oud huis. En met deze huidige gasprijzen ging de CV ketel ook wat zachter toen we weg waren...

@Ed Tensen , @jessicapilon @quistero @Nicolientje-W Dank voor je bericht (;


Dat heb ik ooit andersom gehad.
Thermostaat sloeg niet af.
Was gelukkig niet tijdens een vakantie maar tijdens een schooldag (Lang geleden dus)
Toen ik thuis kwam was het water bijna 39 graden.
Geen dooien, maar wel een paar planten die enkele dagen later verslijmden.
Maar de visjes hadden het bepaald niet breed meer. Lagen op de bodem of op een plantenblad wat met hun borstvinnetjes te wapperen.
Er had denkelijk geen graadje meer bij moeten komen.
Ontzettend mooi dat zij dat overleefd hebben! Mijn bak is zomers wel eens 32-33 geweest en daar kneep ik hem al voor!
 
Vrezelijk nieuws! Wat ga je nu doen? Leven de planten nog? Nog heel veel sterkte gewenst!
De planten kijken nog goed. Maar miss dat ze over een weekje er anders bijstaan.

Voorlopig heb ik er een nieuwe thermostaat in gezet voor de japonicas en planten. Wat ik verder met de bak ga doen moet ik nog even over nadenken. Of hij gaat leeg en dan zullen de planten een mooi plekje krijgen, of hij krijgt een verhuizing en dan komt er weer wat nieuws in. Maar in alle gevallen wordt het aquarium op de hoogte gehouden! :)
 
De planten kijken nog goed. Maar miss dat ze over een weekje er anders bijstaan.

Voorlopig heb ik er een nieuwe thermostaat in gezet voor de japonicas en planten. Wat ik verder met de bak ga doen moet ik nog even over nadenken. Of hij gaat leeg en dan zullen de planten een mooi plekje krijgen, of hij krijgt een verhuizing en dan komt er weer wat nieuws in. Maar in alle gevallen wordt het aquarium op de hoogte gehouden! :)
Ik ben benieuwd! Voor elk einde weer een nieuwe start en als het jou niet lukt dan neemt een ander het wel over 😄 gelukkig kunnen de plantjes wel wat hebben! 8 graden liever van 39 graden denk ik toch!
Ben benieuwd of je grote veranderingen gaat opmerken nu je belasting plots er uit is en wat je planten gaan doen!
 

Terug
Bovenaan