Wat is er nieuw

60x30x30 Aquarium van Julian D

• Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
Eleocharis parvula?

Yes thank youu zoiets zoek ik!🙂 wel vraag ik me af stel je plant dat dan kan je de bodem niet meer schoonmaken als het zich verspreid, want dan vliegen al je plantjes eruit?

Julian D zei:
Verder had ik nog als vraag omdat mijn bak nu bijna 3 weken staat, wanneer moet ik beginnen met waterverversen en hoeveel? Want ik wil natuurlijk niet de opbouwende bacterieen verstoren..

Dat klopt. 🙂

Ik ververs altijd voor het eerst net voor de eerste visjes erin gaan, dus na 3 weken en dan 20%.

haha oke dan zal ik vandaag eens een deel gaan verversen🙂

Vandaag een heel mooi stuk hout gekocht!

Door de flits wat overbelicht:
QkuYL7w.jpg

Voor het aquarium:
kdBfU8N.jpg

Vraagje: moet ik hier nog iets speciaals mee doen? of kan hij gelijk het aquarium in? Of moet ik hem tijdje laten staan in een bak met water voor hij het aquarium in kan?

Hoor het graag!

Het kan zijn dat het hout blijft drijven, dit kun je oplossen door het hout te verzwaren. Wel zou ik het hout even afspoelen voordat je het gebruikt, maar kook het niet! Dit maakt het hout kapot. Mooi stuk hout btw

Na een weekendje Parijs weer thuis en zie dat de bruine alg wel wat meer geworden is, zat ook op de ramen. Verder is bij de oude aquarium de lamp kapot gegaan dus zal met het overbrengen van de vissen wat sneller moeten gaan.

Dus vandaag heb ik schotjes tussen het zandweggetje en het grind gedaan, zodat het minder in elkaar over zal gaan lopen na verloop van tijd. Verder heb ik over de plantjes gewreven met mijn vinger zodat de bruine alg wat los kwam en heb ik het hout in het aquarium gedaan en plantjes en stenen wat verplaatst.
Weet nog niet zeker of ik de indeling zo laat, dus als er tips zijn voor een betere indeling hoor ik het graag!

Totaal:
i5JJy59.jpg

Links:
Y10d2lR.jpg

Rechts:
mBoqfys.jpg

Wat misschien ook nog wel een leuk idee is, is om een Javavaren of Anubias op het hout te binden. Die planten doen het erg goed op een stuk hout. Javamos ook ;-)

Nog de vraag over de Eleocharis parvula.

Julian D zei:
Yes thank youu zoiets zoek ik!🙂 wel vraag ik me af stel je plant dat dan kan je de bodem niet meer schoonmaken als het zich verspreid, want dan vliegen al je plantjes eruit?

hmmm lekker dan haha, hoe doen mensen dit dan?

Vandaag voor het eerst de bodem proberen schoon te maken en 1 emmer waterverversen. Hiervoor heb ik dit gebruikt:

fcP5dRu.jpg

Ik vond de bodem schoonmaken nog best moeilijk, zowel het opstarten van de slang, als het hevelen van het grind.
Kan iemand me hier tips in geven? Hoe ver moet ik het dikke gedeelte in het grind duwen, want nu zoog het als het ware de grind weg eronder en kwam er een gat waardoor de helft van me aquarium verbouwd werd. Het behouden van het zandpadje werd hiermee ook erg moeilijk.

iemand?

Gelukt? 🙂
Dat breder gedeelte duw je een paar cm de bodem in, beetje bewegen en het vuil wordt opgezogen.
De slang niet te ver in de invoer(dikke gedeelte) stoppen, zo'n 3 cm is genoeg.
Maar zo de bodem afhevelen is nu nog niet nodig, er ligt nog niet veel vuil op.

oke dan zal ik het voorlopig niet nog eens doen, maar voor in de toekomst is het wel handig als ik weet hoe haha.
Als je plantjes hebt, moet je die dan eerst eruit halen? (stel je hebt de bodem bedekt met gras).

Je moet net een beetje het oppervlak schoonmaken en rond de plantjes doen anders wordt het een zooitje natuurlijk.
Ik wapper tijdens het afhevelen met een gewone slang gewoon wat met m'n vingers om het lichte vuil wat op te laten dwarrelen en dan zuig ik het af.

@Seabait

Oke ja zal ik doen, dus jij gebruikt gewoon een normale slang ipv met uiteinde van een flesje? Misschien is dat makkelijker dan, want dan kan je er makkelijker bij.

Totaalplaatje van hoe het aquarium er nu uitziet(erop klikken om het in het groot te zien):

Mn1t-uRvIkYhgUaxC0n0qJIOZhf-vX2O.jpeg

Zijn er nog tips hoe de planten gesnoeid moeten worden?

Leuk bakje.
Je hoeft nog niks te snoeien. Lekker door laten groeien nog.

Julian D zei:
Vandaag voor het eerst de bodem proberen schoon te maken en 1 emmer waterverversen. Hiervoor heb ik dit gebruikt:

fcP5dRu.jpg

Ik vond de bodem schoonmaken nog best moeilijk, zowel het opstarten van de slang, als het hevelen van het grind.
Kan iemand me hier tips in geven? Hoe ver moet ik het dikke gedeelte in het grind duwen, want nu zoog het als het ware de grind weg eronder en kwam er een gat waardoor de helft van me aquarium verbouwd werd. Het behouden van het zandpadje werd hiermee ook erg moeilijk.
Voor het 'opstarten' heb je niet de meest ideale slang. Er zijn versies met een soort blaasbalg, waardoor je het aanzuigen kunt starten. Bevalt mij goed.
YFrOGfs6NqQSM7esPweVcK3NI98RG_VC.jpeg
Door een paar keer in dat blauwe deel te knijpen, komt het water vanzelf.

De bodem 'stofzuigen' hangt af van het soort ondergrond. Sommige ph-verlagende korrels zijn enorm licht en zuig je dus op. Bij normaal grind vond ik het altijd leuk werk om het precies zo te mikken dat je grind net een centimeter omhoog komt - dan zie je het vuil afgevoerd worden - en valt het grind weer op zijn plaats. Kost wel wat gewenning.

Ik denk ook dat je je plantjes nog wel even kunt laten groeien. Het aquarium staat er mooi bij zo, mooi stuk hout zo over het paadje.

@peterdenhaag53

Dankjewel, zal het lekker laten doorgroeien dan nog🙂

@Black kiwi

Zal op zoek gaan naar iets soortgelijks dat ik het opstarten gemakkelijker kan maken, maar dankjewel!

Zou dit kunnen als bestand?

Koppel honinggoerami
10x Hyphessobrycon amandae / vuurtetra's
Koppel Tateurndina ocellicauda / Pauwooggrondel

Na een dag lang zoeken op internet en alles vergelijken ben ik erover uit wat me bestand zal worden:

- Colisa chuna 2x (M+V)
- Danio margaritatus 10x
- Corydoras julii 6x

Nu heb ik mijn LFS hierover gemaild en hoop dat alles besteld kan worden.

Nu nog van mijn oud bestand afkomen of een andere oplossing ervoor zoeken.

C. julii wordt zelden ge�mporteerd. De vis die onder deze naam verkocht wordt is C. trilineatus. Deze kan qua formaat wel in een 60 cm. bak, maar ik vind ze er veel te druk voor. Die van mij racen al als gekken door een meterbak.

Heb bij de LFS benadrukt dat als hij niet aan C. julii kan komen ik de C. Elegans wil. Mocht hij toch zeggen dat hij ze heeft en het de C. trilineatus zijn, dan breng ik ze terug.

Eigenlijk is 99% van alle vissen die als julii worden verkocht de trilineatus. Als hij niet zelf heen gaat maar gewoon besteld via de groothandel dan krijgt hij zeker weten de trilineatus

Hmmm oke ben benieuwd dan. Want is eigenlijk het daadwerkelijke verschil tussen de julii en de trilineatus. Uiterlijk is het patroon natuurlijk en trilineatus wordt 1cm groter? Maar is er ook verschil in gedrag?

iemand?

Heb afgelopen dagen de plantjes wat verplaatst. Dit had als gevolg dat mijn zandweg een beetje aan het vervagen was. Ik vond het er steeds minder mooi uitzien dus vandaag besloten de boel een beetje te verbouwen. Dit gaat erg moeilijk als het aquarium vol zit met water heb ik gemerkt maar heb er het volgende van gemaakt:

YJ82g70ID4EnfmlUldhOBfXFjZQJzcAo.jpeg

Iets minder mooi misschien, maar nu zal het zand stukken minder door de bak vervagen. Zeker als ik de cory's aanschaf.

Of ik het zo hou is nog de vraag. Sowieso zal ik het nog een keer verbouwen bij aanschaf van meer planten.

Ik heb wel als vraag, stel ik wil een nieuwe inrichting maken, wat is de beste manier om dit te doen?

Aquarium leeg laten stromen in aantal emmers en dan vissen hierin, alles opnieuw inrichten en dan de vissen met het water weer terug de bak in? Of beschadig ik hiermee het milieu en de bacteri�n?

Corydoras Julii zijn inmiddels besteld🙂

Ik ben benieuwd. Laat hier even foto's zien zodra je ze hebt 🙂

~ Ivo

Iemand tips over het herinrichten?

Julian D zei:
Hmmm oke ben benieuwd dan. Want is eigenlijk het daadwerkelijke verschil tussen de julii en de trilineatus. Uiterlijk is het patroon natuurlijk en trilineatus wordt 1cm groter? Maar is er ook verschil in gedrag?

Julian D zei:
Ik heb wel als vraag, stel ik wil een nieuwe inrichting maken, wat is de beste manier om dit te doen?

Aquarium leeg laten stromen in aantal emmers en dan vissen hierin, alles opnieuw inrichten en dan de vissen met het water weer terug de bak in? Of beschadig ik hiermee het milieu en de bacteri�n?

Heeft iemand hier nog antwoorden op?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan