Wat is er nieuw

60x40x40 van Esthersvisjes

ok, ik ben nieuw hier dus vergeef me mocht ik ongewild op iemands tenen trappen. Er '' gebeurt'' weinig in de bak zoals ik hem nu zie. De rechte lijn stenen voorin met daarachter een verticale wand van een soort plant. Ik had die stenen maximaal tot de helft van de bak laten komen en dan de rest van de stenen richting achterwand gelegd om wat meer diepte gevoel in de bak te krijgen. Het gedeelte achter de stenen wat ophogen met meer zand of grind zodat er wat hoogte verschil ontstaat en dat kan dan perfect beplant worden met de planten die je nu hebt staan. Voor de rest van de bak zou ik wat lagere plantjes zoeken met een andere vorm blad. Ik las dat je na een jaar eindelijk in de buurt kwam van wat je voor ogen had maar voor iemand die voor het eerst die bak ziet is het niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is. Nogmaals geen kritiek, alleen een suggestie om door middel van wat hoogteverschil en variëteit de bak wat interessanter te maken.
 
Mooi groen maar misschien wel wat eenzijdig om eerlijk te zijn😱
Ja he, ik zei al dat ik het saai begin te vinden, haha! Er staan een heleboel verschillende planten in, maar ze zijn allemaal Vallisneria lookalikes, als het niet al Vallisneria is. 🙂
 
ok, ik ben nieuw hier dus vergeef me mocht ik ongewild op iemands tenen trappen. Er '' gebeurt'' weinig in de bak zoals ik hem nu zie. De rechte lijn stenen voorin met daarachter een verticale wand van een soort plant. Ik had die stenen maximaal tot de helft van de bak laten komen en dan de rest van de stenen richting achterwand gelegd om wat meer diepte gevoel in de bak te krijgen. Het gedeelte achter de stenen wat ophogen met meer zand of grind zodat er wat hoogte verschil ontstaat en dat kan dan perfect beplant worden met de planten die je nu hebt staan. Voor de rest van de bak zou ik wat lagere plantjes zoeken met een andere vorm blad. Ik las dat je na een jaar eindelijk in de buurt kwam van wat je voor ogen had maar voor iemand die voor het eerst die bak ziet is het niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is. Nogmaals geen kritiek, alleen een suggestie om door middel van wat hoogteverschil en variëteit de bak wat interessanter te maken.
Nee hoor, ben je gek. Iedereen heeft altijd dingen die hij anders zou willen doen als je de bak van een ander bekijkt. Dus ik ben daar niet anders in dan jij.
Ik heb als voorbeeld een aquarium genomen van Amano, a Freshwater Stream, waarin je deze zelfde indeling hebt, omdat het een oever van een riviertje nabootst, met stenen en grassen aan de oever.
hopelijk werkt dit, hier staat de foto en anders hier

Er staan echt 5 of 6 verschillende soorten planten in, maar dat zie je niet zo goed op een foto. In real life is het een stuk mooier dan op de foto, maar evengoed nog best saai. Ik ben dus inderdaad aan het nadenken over wat ik hierna wil gaan doen. Maar alles gaat verder goed met de vissen en ik wil ze omdat ze nogal schrikkerig zijn niet helemaal in de stress jagen met een verbouwing. Ik ben ruim anderhalf jaar geleden begonnen met 16 simulansjes en er zijn er nu 14, plus 3 siamese algeneters, dus stabiel allemaal. Ook saai, haha. Maar het zijn ook best saaie vissen, ze zijn mooi om naar te kijken, maar ze hangen een beetje tussen 'het gras' en komen alleen in beweging als er wat te eten valt.
Hiervoor had ik Heterandria formosa, die heel leuk waren, maar onzichtbaar vanaf 2 meter afstand, dus in die zin ook saai om naar te kijken. Ik heb dus nu bewust gekozen voor iets wat optisch mooi is en dat is het ook zeker, het is een mooi groen onderdeel van de woonkamer. 🙂 Maar het enige dat er gebeurt is het gescharrel van de garnalen. 😀
Ik heb overwogen om er endlers bij te doen, dus dat zou nog kunnen gebeuren binnenkort, als ik het echt te saai vind worden. Maar nu ben ik gewoon druk met andere dingen dus laat ik het even zo. 🙂
 
Laatst bewerkt:
Hallo Esther, ik heb de ADA bak gezien die je geïnspireerd heeft, het grote verschil zit in de proporties van de bak. Hij heeft een lange smalle bak gebruikt om een rivieroever na te bootsen wat in zo'n bak natuurlijk een stuk makkelijker is. De bak die je hebt is meer geschikt voor een inrichting met een beetje hoogte verschil. Je zult er vast wel uitkomen wanneer je wat meer tijd hebt, veel plezier er mee.👍
 
Klopt helemaal. Daarom had ik de V. nana genomen, het was de bedoeling dat het niet helemaal tot aan de bovenkant zou komen, het 'gras'. V. spiralis vormt dikke pakketten drijvende slierten, een heel ander gezicht. Ik laat het nu zo, ik ga over een tijdje wel weer wat anders verzinnen.
 
IMG_8350.jpeg
IMG_8374.jpeg

Ik heb een paar weken geleden twee mannetjes Dario tigris gekocht. Geweldige visjes! Je ziet ze niet vaak, artemia vinden ze wel de moeite waard.
 
Mooi visje en gaan 2 mannen samen goed?
 
Mooi visje en gaan 2 mannen samen goed?
Ja, dat gaat prima. Ik zie ze soms gewoon samen zwemmen, soms flaren ze een beetje naar elkaar en als het ze te heftig wordt verdwijnen ze weer snel tussen de vallisneria. 😀
 
Haha, nou ja als het maar goedgaat en zonder vrouw hebben ze ook niks om te kunnen vechten.
 
Ik had ze gekocht als mannetje en vrouwtje, maar zodra de bleekneus het water raakte, in het zakje nog zag, ik ineens strepen. :juggle:
 
Ja vrouwen volgens mij kom je meer mannen tegen.
 
Ja, klopt. Ik begreep in de winkel bij de Dario dario is 1 op de 10 vrouw, bij de Dario tigris is het 1 op de 4. Helaas. Ik heb nog overwogen om er nog een vrouwtje bij te halen, maar de kans dat je dan met 3 mannetjes zit is groter, dus ik heb het zo gelaten.
 
Ja ik heb ooit de Dario Dario gehad maar een vrouw krijgen dat lukte me niet en heb destijds ook de hoop opgegeven.
 
Een experiment met het sterrengras waarvan ik de Latijnse naam niet van kan houden. Ik had een ingeving om zo’n toiletblokhouder te gebruiken. Heb de balletjes eruit gehaald en het goed schoongemaakt en een tijdje laten liggen vanwege de geur.
Nu net na de waterwissel een paar stukjes van het sterrengras afgeknipt en erin gestopt en in het aquarium gehangen. Er zaten mooie gaatjes in de bovenkant waar ik het gras doorheen kon steken.
Ben heel benieuwd of dit aanslaat! De plantjes groeiden helemaal onder water in de pot, dus dat zou geen probleem moeten zijn, misschien de watertemperatuur en het andere licht wel. Duimen maar!

IMG_8594.jpeg

IMG_8596.jpeg

IMG_8598.jpeg

IMG_8599.jpeg

IMG_8600.jpeg

IMG_8601.jpeg
 
Heb je topic helemaal doorgelezen, vind je bak heel origineel ingericht. Zie je niet vaak zo maar het werkt wel 🙂 ik blijf je volgen 😀

Ik heb zelf ook p. Simulans trouwens en hier zijn ze nog heel schuw, hoop wel dat het nog wat minder wordt..
 
Heb je topic helemaal doorgelezen, vind je bak heel origineel ingericht. Zie je niet vaak zo maar het werkt wel 🙂 ik blijf je volgen 😀

Ik heb zelf ook p. Simulans trouwens en hier zijn ze nog heel schuw, hoop wel dat het nog wat minder wordt..
Dank je wel Sophie, ze zijn nog steeds heel schuw hoor, met het toevoegen van de algeneters werd het iets minder en met het toevoegen van de Dario tigris worden ze een beetje naar voren gejaagd, omdat er ineens enge beestjes in het gras zitten, maar ze blijven onverminderd schuw. Alleen als er wat te eten valt hebben ze er ineens een stuk minder last van. 😆
 
Ik heb net een bestelling geplaatst voor planten. Ik vond nog een waardebon met afrekenen dus toen heb ik me uitgeleefd met botanicals. 😀
Ik wilde het al eerder doen, maar er ligt water onder mijn aquariumkast. Ik denk geheveld via de verlichting, want ik heb een dag of 3 alles meerdere keren per dag gecheckt, ook mijn man laten kijken en we vinden verder geen lekkage, behalve dan een kalkspoortje op de plek van het lampvoetje langs de kast naar beneden. Inmiddels is het bijna droog, dus toch maar de bestelling geplaatst.
Ik ga heel wat anders doen, geïnspireerd door Kjartan Flatraker uit Noorwegen. Hij had een prachtig aquarium met Talawahout, cryptocorynes en botanicals. Jan de Kopie zou trots op me zijn. :rolleyess:Nu nog even een paar dagen afwachten tot het binnen is. Hoop dat de planten geen last hebben van de warmte!
 
Toen ik de planten ging bestellen bij Azaqua zag ik bij het afrekenen dat ik 68 punten gespaard had, dus ik dacht, ik ga eens een kortingsvoucher aanmaken. Die zag ik niet meer terug, maar wel waren mijn punten weg. Dus ik ben gaan zoeken in mijn account, zag ik een kopje 'waardebonnen'. Daarin vond ik ook een code voor 50 euro korting vanwege reviews. Geen idee waar dat nou weer vandaan kwam, maar toen ik de korting toepaste ging er daadwerkelijk 27 euro van mijn rekening van 27 euro af, dus het werkte. Omdat ik geen 50 euro in mijn mandje had heb ik hem weer verwijderd, maar toen bedacht ik me dat eind van het jaar de bon zou verlopen en ik verder geen grote aankopen zou doen waarschijnlijk, dus ik heb mijn mandje volgestopt met leuke dingen en toen alsnog de bon gebruikt. 50 Euro, da's een hoop geld! Maar nogmaals, geen idee waar dat nou zomaar vandaan kwam. Ik heb net de mails van Azaqua bij elkaar gezet en vond een oude nieuwsbrief, dus ik dacht, die lees ik nog even, was tenslotte uit maart! En daar zag ik dat ze waardebonnen verloten bij elke 100 reviews, dus daar kwam de bon vandaan! Had ik er zomaar een gewonnen! Ik schaam me dat ik het helemaal niet doorhad, maar dit is geweldig, helemaal blij mee, dank je wel Azaqua! :smitten::thumbs:
 
Een laatste overzichtje en een sneak preview 😎
IMG_8778.jpeg

IMG_8779.jpeg

IMG_8781.jpeg
 
Dat is nog eens een leuke verrassing! Ben ook benieuwd wat je met dat mooie hout gaat doen. Veel plezier met scapen
 
Oehhh spannende sneak preview!
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
 
Vandaag kwam de doos met spullen ineens aan en kon ik aan de slag. Hout van de Maanvis, de planten en het kleine stuk hout van Azaqua. Het andere kleine stuk hout van de Maanvis paste er niet meer bij. Op zich met proppen natuurlijk wel, maar toch maar niet gedaan.
Nadat ik de Vallisneria eruit had gehaald kon ik eindelijk de Crossocheilus uitvangen, dat duurde echt het langst van alles. De Paracheirodon simulansjes hebben het niet allemaal ongeschonden doorstaan helaas. Ik heb ze als ik ze eerst uitving in een plaat bak gedaan zolang, maar dat lukte niet met allemaal, dus die hebben enorm in de stress gezeten en wat blauwe plekken opgelopen. 😔

Na het vullen ging het hout natuurlijk drijven, dus die moet ik nog een keer goed op z’n plek zetten, want die staat nu teveel onderuitgezakt.
Heb snel even wat filterzand in een panty gestopt en bovenop gelegd. Met de volgende waterwissel maar weer een poging wagen.

De plantenlijst:
Cryptocoryne crispatula die er al in stond
Cryptocoryne undulatus ‘red’ wilde ik, maar er staat undulatus ‘broad leaf’ op de verpakking, straks even kijken wat het verschil is
Cryptocoryne wendtii ‘green’
Cryptocoryne albida ‘brown’
Vesicularia ferriei ‘weerinformatie moss’

Ik heb nooit zo’n succes met javamos, dus ik hoop dat het een beetje aanslaat. Ik ben ook een beetje bang voor de grote crypto melt, maar in mijn andere bakken kwam het altijd weer terug.
 
Nog een aanvulling op de planten:
Nympaea stellata (stond er nog in)
Nympaea gardneriana (dacht dat het verdwenen was maar vond nog een klein plantje)
Vallisneria nana (een paar plantjes)

De Vallisneria spiralis was toch het meest aanwezig helaas. Ook een smallere soort, vandaar de verwarring denk ik. De nana is namelijk echt smal en ook wat stugger dan de spiralis.

De Crossocheilus zijn weer terug naar de Rifwachter zoals vorig jaar afgesproken. Je ziet nu ineens de vissen weer zwemmen, het is veel rustiger in de bak. Ook de Badis tigris zwemt gewoon rond ipv dat ik ze om de paar dagen een keer zag tussen de planten.

Plaat bak in mijn vorige bericht is autocorrect van plastic bak en weerinformatie mos is weeping moss natuurlijk. 🫣
 
Voor:
IMG_8792.jpeg

Tijdens:
IMG_8794.jpeg

Het hangertje met het sterrengras, prima aangeslagen, mooie wortelgroei en uitlopers aan de plantjes, maar helaas nu eruit gehaald omdat het niet paste bij wat ik nu voor ogen heb.

IMG_8803.jpeg
IMG_8796.jpeg
IMG_8799.jpeg
IMG_8805.jpeg

Het hout ging natuurlijk drijven, ook al denk ik dat dat mij niet gebeurt. 😂
IMG_8802.jpeg
IMG_8807.jpeg

De ‘grote zichtbare staaf’ zit onder het hout. 😄
IMG_8801.jpeg
IMG_8810.jpeg
IMG_8811.jpeg


Alles moet weer helder worden. Er kwam een hoop troep uit het zand, even kijken of dat een probleem is. Anders maak ik de bodem nog een beetje schoon.
Ook het licht naar 60% maximaal gezet, misschien nog verder terug.
Het hout ga ik nog proberen betere neer te zetten, iets meer rechtop zoals in het begin.
Ben heel benieuwd hoe het gaat worden!
 
Hele verandering! Goed in klussen zag ik aan het begin heb je netjes gemaakt allemaal 😄

Ben wel bang dat je snel het hoogteverschil kwijt bent in de bak. Dat ligt straks op 1 niveau 😄
 
Hele verandering! Goed in klussen zag ik aan het begin heb je netjes gemaakt allemaal 😄

Ben wel bang dat je snel het hoogteverschil kwijt bent in de bak. Dat ligt straks op 1 niveau 😄
Dank je wel! Ik ben eigenlijk meubelmaker, vandaar. Het zou eigenlijk veel netter kunnen! 😜
Het hoogteverschil zit er al twee jaar in op deze manier. Ik heb aan de stenen niets veranderd.
 
Het filter was weer aan, draaide ook, maar pompte op de een of andere manier geen water rond. Nadat ik dat weer aan de gang had gingen er na een tijdje een vis wat minder. Terwijl ik dat in de gaten hield ging de rest ook achteruit, tollen, ondersteboven of gewoon onderin op de bodem liggen. Ik heb snel twee waterwissels gedaan, eerst 50% en daarna 20%. Inmiddels zijn er een paar weer aan het bijtrekken, ik hoop dat de rest ook herstelt. Dit is wel heel verdrietig om te zien gebeuren en dan weten dat het jouw schuld is. 🫣
Duimen maar! 🤞🏻
 
Mooi gedaan en ik hoop dat alles goed bijtrekt.
 
Vanmorgen toen ik beneden kwam waren alle simulansen dood. 😭 Alleen de twee Badis tigris zijn er nog en de garnalen.
Ik heb weer een waterwissel gedaan en de meeste dode vissen eruit gehaald. 😔
Ik vind het echt verschrikkelijk, om 12 uur gisteravond ging het weer wat beter met de meeste dus toen ben ik naar bed gegaan in het vertrouwen dat ze in de loop van de nacht wel weer bij zouden trekken.
Nu eerst maar even alles tot rust laten komen. 🤷🏼‍♀️😭
IMG_8814.jpeg
IMG_8815.jpeg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan