Wat is er nieuw

60x40x40 van Esthersvisjes

Ze woont nu 2 jaar bij ons, ze is bijna 7. Onze grote rode kater Duke moesten we oudejaarsdag 2023 helaas in laten slapen omdat hij een ontstoken alvleesklier had. 😭

Klein beetje veranderd, een steen erbij linksvoor. Verder ging niet omdat ik niets meer zag.

IMG_3647.jpeg

Weer een beetje aangepast, langzamerhand gaat het richting wat het moet worden. Veel te langzaam maar het is elke keer een bende. Gisteren ook het filter schoongemaakt want die zat helemaal vol.
Er zitten nog steeds vissen in hoor, maar op de een of andere manier verdwijnen ze zodra ik foto’s wil maken. 🫪😅

IMG_4055.jpeg
IMG_4053.jpeg
IMG_4054.jpeg

Het zijn superleuke visjes inderdaad, ik ben er al jaren heel erg blij mee. Alleen jammer dat ze zo schuw zijn.

Gisteren weer een stapje verder. Het gaat tergend langzaam, maar zo blijft de boel wel stabiel merk ik. Geen gekke dingen als in een keer alle vissen dood zoals de vorige keer!
IMG_4378.jpeg

Het ligt wel allemaal net anders dan ik bedacht had. Ik had eerst gepuzzeld en daar een foto van gemaakt die ik als referentie gebruik. Maar dat geeft niet, als de grote lijnen maar kloppen.
En over het hout hebben we het maar niet, dat was ik vergeten om erin te zetten dus dat moest toen de bak al helemaal vol zat. 🫣

Gisteren weer een stapje verder. Het gaat tergend langzaam, maar zo blijft de boel wel stabiel merk ik. Geen gekke dingen als in een keer alle vissen dood zoals de vorige keer!
Bekijk bijlage 396667
Het ligt wel allemaal net anders dan ik bedacht had. Ik had eerst gepuzzeld en daar een foto van gemaakt die ik als referentie gebruik. Maar dat geeft niet, als de grote lijnen maar kloppen.
En over het hout hebben we het maar niet, dat was ik vergeten om erin te zetten dus dat moest toen de bak al helemaal vol zat. 🫣
Dat ziet er goed uit hoor. En dat hout is toch prima zo? Dit ziet er natuurlijk uit, niet alle hout groeit vanuit de bodem van een waterloop. Er valt genoeg zo in het water. En daarbij, als de planten in de bodem wat hoger worden, zie al helemaal niet meer dat het hout er los in ligt.
Ik zou er niet zo wakker van liggen in elk geval.

Je bent goed bezig.

Dat ziet er goed uit hoor. En dat hout is toch prima zo? Dit ziet er natuurlijk uit, niet alle hout groeit vanuit de bodem van een waterloop. Er valt genoeg zo in het water. En daarbij, als de planten in de bodem wat hoger worden, zie al helemaal niet meer dat het hout er los in ligt.
Ik zou er niet zo wakker van liggen in elk geval.

Je bent goed bezig.
Het hout staat nu tegen de voorruit aan, maar volgende week bij de volgende waterwissel heb ik een nieuwe kans. 😅
Dank je wel dat je het er goed uit vindt zien zo halverwege de verbouwing! 😊

Het begint erop te lijken! Het ligt alleen totaal niet zoals ik wilde, het is toch een beetje een eigen leven gaan leiden, dus misschien ga ik nog wat schuiven. Ik had het wat minder netjes bedacht.
Binnenkort nog wat plantjes erbij midden en voor. Ik heb eigenlijk alleen maar hoge planten, dus die staan achterin en aan de zijkanten. Er komen dus wat kleinblijvende planten bij.
Op de een of andere manier kwamen de planten tot bovenaan maar nu niet meer. Ik heb blijkbaar toch alle grote planten weggegooid en de kleine teruggeplaatst. Ik hoop dat ze snel weer groot teruggroeien zodat het achterin minder kaal is. Het voordeel is dat je nu wel de vissen ziet zwemmen. En ik blijk nog 3 Corydorasjes te hebben!
Ik heb wel meer dan 25 Nymphaea stellata’s weggegooid. Ik vond het verschrikkelijk maar het is te warm om het naar iemand op te sturen nu. Ik heb er nog een heel stel in de bak. Het begon ooit met eentje die ik van iemand hier op het forum heb gekregen, ik weet alleen niet meer wie dat was helaas. In ieder geval nog steeds bedankt! 😄

IMG_4559.jpeg
IMG_4560.jpeg

Laatst bewerkt:
Bijna klaar, bijna alle stenen op hun plek. Totaal anders dan oorspronkelijk bedacht, ze liggen allemaal net even anders. Maakt niet uit, zolang het eindresultaat maar enigszins ermee door kan.
Daarna de planten bestellen, heb een voorlopige lijst die nog iets korter moet.
Hopelijk kunnen ze er snel in, want mijn geduld is op! 😄
Het hout terugleggen ging weer niet goed, de Nymphaea zit er nog onder. 🫣
IMG_4763.jpeg

IMG_4766.jpeg

Wat een ontzettend mooi bakje! Ik heb niet heel je topic doorlopen, maar het neigt naar zwartwater. Wil je dit ook? Ik vind dat zo ontzettend mooi he!

Wat een ontzettend mooi bakje! Ik heb niet heel je topic doorlopen, maar het neigt naar zwartwater. Wil je dit ook? Ik vind dat zo ontzettend mooi he!
Dank je wel! Ik hou wel heel erg van black water/zwart water inderdaad. Maar mijn filter is er te sterk voor. Ik merk dat mijn filter steeds volslibt. Ik heb nu alweer enorm veel zwevende deeltjes in mijn water en dat geeft een enorm troebel beeld. Ik hou dan wel weer van meer rust of helderder water. Maar het hout en de plantenresten op de bodem, een dikke laag mulm zeg maar, vind ik erg mooi. Ik weet niet of ik het echt ooit voor elkaar ga krijgen, ik ruim het meestal op voordat het te erg wordt, haha. Maar op zich vind ik het mooi. Maar wel met planten erbij, niet alleen maar hout en donker water.
Geslaagde verbouwing!
Nog niet helemaal klaar, maar dank je wel!
Ik heb het topic ook niet helemaal terug zitten lezen maar je hebt nu al een prachtige en imposante bak!
Dank je wel!

Mijn ervaring is dat een bak nooit echt klaar is, dat het geen stilstaand schilderij is maar steeds in verandering. Hetzij natuurlijk, hetzij door veranderingen in hardware (hout, stenen, Sponge Bob 😉 ) en bv snoeien. Misschien vind ik dat wel het leuke aan een aquarium.

Mijn ervaring is dat een bak nooit echt klaar is, dat het geen stilstaand schilderij is maar steeds in verandering. Hetzij natuurlijk, hetzij door veranderingen in hardware (hout, stenen, Sponge Bob 😉 ) en bv snoeien. Misschien vind ik dat wel het leuke aan een aquarium.
Dat is mijn ervaring ook, maar je begint in ieder geval wel met een idee dat je uitvoert. En als dat af is ga je tweaken. En dan is het een tijdje stabiel en dan ga je je vervelen als het allemaal stabiel draait en dan ga je weer van voren af aan, hahaha!

Dank je wel! Ik hou wel heel erg van black water/zwart water inderdaad. Maar mijn filter is er te sterk voor. Ik merk dat mijn filter steeds volslibt. Ik heb nu alweer enorm veel zwevende deeltjes in mijn water en dat geeft een enorm troebel beeld. Ik hou dan wel weer van meer rust of helderder water. Maar het hout en de plantenresten op de bodem, een dikke laag mulm zeg maar, vind ik erg mooi. Ik weet niet of ik het echt ooit voor elkaar ga krijgen, ik ruim het meestal op voordat het te erg wordt, haha. Maar op zich vind ik het mooi. Maar wel met planten erbij, niet alleen maar hout en donker water.

Dank je wel!
Wat voor filter heb je? Ik had een oase en daar witte filterwatten die ik vrij vaak moest vervangen ivm al die meuk inderdaad😂

Zodra de bladeren uit elkaar vielen gooide ik er altijd nieuwe bij. Ik heb het zelden echt opgeruimd🙈 Ging goed!

Dat is mijn ervaring ook, maar je begint in ieder geval wel met een idee dat je uitvoert. En als dat af is ga je tweaken. En dan is het een tijdje stabiel en dan ga je je vervelen als het allemaal stabiel draait en dan ga je weer van voren af aan, hahaha!
Ja klopt zo werkte het voor mij ook! Het langst bleven de wat grotere bakken (Max 1,2 meter) "intact". De kleinere bakjes ontmantelde ik relatief gezien vrij snel. De bak met Heterandria formosa heeft omdat ik de bewoners zo waanzinnig leuk vond nog het langste gestaan van de wat kleinere bakjes, alhoewel die toch ook weer 80 liter was. Maar wat betreft hout en planten was die met vooral Anubias en andere langzame groeiers, vrij statisch.

Leuke hobby! Daarom hang ik ook nog steeds rond op het forum, genieten van andermans bakken en ervaringen.

Wat voor filter heb je? Ik had een oase en daar witte filterwatten die ik vrij vaak moest vervangen ivm al die meuk inderdaad😂

Zodra de bladeren uit elkaar vielen gooide ik er altijd nieuwe bij. Ik heb het zelden echt opgeruimd🙈 Ging goed!
Ik heb een jbl cristalprofi e400. Die geeft een flinke stroming in de bak.
Ik ruim de bladeren ook niet zelf op hoor, maar ik heb heel veel garnalen en die eten het allemaal heel snel op, ook mijn hout en dat komt dan weer in hoog tempo in het filter terecht. Vandaar dat echt blackwater hem niet gaat worden.
Ja klopt zo werkte het voor mij ook! Het langst bleven de wat grotere bakken (Max 1,2 meter) "intact". De kleinere bakjes ontmantelde ik relatief gezien vrij snel. De bak met Heterandria formosa heeft omdat ik de bewoners zo waanzinnig leuk vond nog het langste gestaan van de wat kleinere bakjes, alhoewel die toch ook weer 80 liter was. Maar wat betreft hout en planten was die met vooral Anubias en andere langzame groeiers, vrij statisch.

Leuke hobby! Daarom hang ik ook nog steeds rond op het forum, genieten van andermans bakken en ervaringen.
Oooh, heb jij geen bakken meer?
Maar je hebt altijd wel mooie bakken gehad, en de Heterandria formosa, dat weet ik inderdaad nog wel. Ik zou ook wel meer willen hebben, maar vanwege mijn lichamelijke problemen is dit eigenlijk meer dan mooi. Wel jammer, maar het is niet anders.

Oooh, heb jij geen bakken meer?
Maar je hebt altijd wel mooie bakken gehad, en de Heterandria formosa, dat weet ik inderdaad nog wel. Ik zou ook wel meer willen hebben, maar vanwege mijn lichamelijke problemen is dit eigenlijk meer dan mooi. Wel jammer, maar het is niet anders.
Dankjewel!

Nee al een flinke tijd niet meer. Ik vond het onderhoud steeds meer een klus worden dan iets wat ik graag deed, dus ik ging het minimale onderhoud doen.

Nog een flinke aanloop gemaakt en CO2 op de Fusion gezet, als iets nieuws, als uitdaging. Maar dat mocht niet baten.

Het jeukt wel maar met het idee van renovatie/sloop in mijn achterhoofd blijven uitstellen en momenteel lijkt het er de tijd even (?) niet voor.
Maar er gaat zeker weer wat komen want inmiddels mis ik het echt wel.

Dankjewel!

Nee al een flinke tijd niet meer. Ik vond het onderhoud steeds meer een klus worden dan iets wat ik graag deed, dus ik ging het minimale onderhoud doen.

Nog een flinke aanloop gemaakt en CO2 op de Fusion gezet, als iets nieuws, als uitdaging. Maar dat mocht niet baten.

Het jeukt wel maar met het idee van renovatie/sloop in mijn achterhoofd blijven uitstellen en momenteel lijkt het er de tijd even (?) niet voor.
Je weet toch wel wat ze bij de Gamma commercial zeggen? Een echte vakman ken niet zonder een bak. :DD

Dankjewel!

Je weet toch wel wat ze bij de Gamma commercial zeggen? Een echte vakman ken niet zonder een bak. :DD
Hoe heb jij dat filter ingedeeld qua filtermateriaal? Ik had dat probleem ook.

Hoe heb jij dat filter ingedeeld qua filtermateriaal? Ik had dat probleem ook.
Is van een oude bak, ik heb echt geen idee meer wat ik in welk vakje had zitten🙈 In ieder geval bij instroom witte filterwatten en die regelmatig vervangen.

Sneak preview! Gisteren naar de LFS geweest om de Hygrophila pinnatifida te vervangen die ik vorige week had gekocht en nog wat andere plantjes van mijn lijstje als ze die hadden.
De hygrophila pinnatifida was niet geleverd maar kon ik vervangen door een bakje Cryptocoryne parva. Ook nog Cryptocoryne costata bijgekocht. Vorige week had ik de Cryptocoryne wendtii flamingo gekocht en ook een Crinum calamistratum. Die was niet het plan, maar ik ik vind hem zo mooi en ik liet me heel erg makkelijk omlullen. Hij hoort niet bij de Aziatische opzet maar voor nu mag hij blijven. 😂
Weer met de bodem gerommeld vooraan dus het is erg troebel maar je kan nog een beetje zien, dus een foto! Morgen gewoon nog een keer.
Altijd een boze Dario tigris voor de ruit die ook niet aan de kant gaat als ik nog even de theedoek langs zijn snuit veeg. 💪🏻😂🥰 Hij is inmiddels ruim 3 jaar, misschien dat hij daarom zo licht van kleur is. Hij was altijd al de lichtste van de twee, maar ik heb geen idee of de kleinere meer dominante Dario er nog is. Ik zie hem/ze maar heel af en toe.

IMG_5096.jpeg
IMG_5097.jpeg

Laatst bewerkt:
Heel leuk zo, de C. parva is ook een mooi plantje.
Zou de Dario tigris niet "gewoon" bleek zijn doordat je vaak in de bak bezig bent?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan