8 nieuwe (eerste) discussen!


P

Pieter@dejonge

Guest
Hallo,

Ik heb sinds gisteren 8 kleine discusvissen gekocht (6-7 CM).

Ze zitten alleen met z'n allen erg stil in een hoekje en hebben geen interesse in eten.

Ook zwemmen ze niet echt en zijn ze gewoon heel er rustig.

Is dit normaal gedrag voor nieuwe discussen?

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Pieter
 
Is je bak felverlicht?

waterwaarden oke?

Lopen er vaak mensen langs de bak?

Temperatuur?

Vertel eens hoe, de bak is qua opbouw e.d.
 
Wat ik uit verschillende topics hier begrepen heb is dat discussen meer tijd nodig hebben om aan een nieuwe omgeving te wennen dan de meeste andere vissen, dus over een paar dagen zouden ze wel tevoorschijn moeten komen.

Even afwachten wat de experts ervan zeggen :)
 
Jonge discus, heeft altijd honger. Na 1 dag,moet het schuchtere plaats maken voor eten.
 
Alle waterwaardes waren helemaal goed behalve het Ph, die was 7,6.

De bak is redelijk verlicht (ik weet niet precies hoeveel wat), mar ik hem hem nu even uit gezet.

We kijken regelmatig (elk kwartier), dus ja, er lopen mensen langs de bak.

De temperatuur is 29 graden.

Verder heb ik ze granulaat en stendker diepvriesvoer geprobeerd te geven.
 
Pieter@dejonge zei:
De bak is redelijk verlicht (ik weet niet precies hoeveel wat)
Lijkt mij redelijk makkelijk na te kijken, toch?
Dan blijft de vraag: heb je drijfplanten?

~ Ivo
 
Gezien de maat, neem ik aan dat je nakweek hebt. ph 7.6 hoeft het probleem niet te zijn. Wat lager zou ik wel adviseren.

Kun je een foto plaatsen?
 
Dat de vissen in de eerste dagen nog niet vrolijk rond zwemmen is normaal. Ze moeten even wennen aan de bak en een eventuele watersamenstelling. Aangezien het jonge discussen zijn zullen ze wel redelijk snel gaan eten. Ze zijn vaak wat schrikachtig dus voeren en dan rustig vanaf een afstandje toekijken.

Gewoon rustig z'n gang laten gaan en de waterwaardes de aankomende dagen in de gaten houden. Het water wordt door het introduceren van de vissen redelijk belast.

Succes,

Niels
 
Visjes zitten pas 1 dag in de bak .... nog veel te vroeg om al van alles te doemdenken.

Het enigste wat ik kan adviseren is als ze na 2 dagen nog niet gegeten hebben de temperatuur naar 33/34 graden verhogen.
Dit verhoogd de eetlust.

Ik ga ervan uit dat de temperatuur nu rond de 30 graden is.
 
Pieter,

Ben je in de gelegenheid wat foto`s of een filmpje van de dieren te plaatsen?
Zoals eerder gezegd, jonge discus van dit formaat hoort na een dag echt wel te eten en nieuwsgierig voor het raam te staan.
Met volwassen dieren is het een ander verhaal.

Hoe stonden ze er bij toen je ze ging kopen? Wel nieuwsgierig voor het raam en niet weggedoken?
 
Marcje1968 zei:
Ik ga ervan uit dat de temperatuur nu rond de 30 graden is.
Pieter@dejonge zei:
De temperatuur is 29 graden.
In wat voor stappen verhogen, mocht het zover komen? 'Ineens' naar die 33/34?

Marcje1968 zei:
Visjes zitten pas 1 dag in de bak .... nog veel te vroeg om al van alles te doemdenken.
Eens, maar een foto die bevestigt dat de irnichting 'discusproof' is en de dieren er gezond uitzien, of het vermelden van de waterwaarden zodat uitgesloten kan worden dat daar een (mogelijk) probleem ligt kan net zo goed bevestigen dat het allemaal wel los zal lopen. Scheelt Pieter misschien wel een slapeloze nacht (of 2) ;)

Ik vraag me trouwens ook nog af:
Pieter@dejonge zei:
Ik heb sinds gisteren 8 kleine discusvissen gekocht (6-7 CM).
Zijn het allemaal dezelfde discussen? van dezelfde kweker? uit dezelfde 'batch'?
(excuus als ik die info over het hoofd heb gezien)

~ Ivo
 
Toen ik mijn jonge discussen Albino gold leopard (zij waren toen 5/6cm)kocht bij een hobbykweker
raadde deze mij aan om de diertjes de eerste dagen levend voer te geven tot ze gewend waren aan
hun nieuwe omgeving.

Ik heb die raad opgevolgd en heb geen enkel probleem gehad met de discusjes,zij eten
nu levend,diepvries en discusgranulaat zonder problemen.

Dit is er 1 van.
bseeRwIWJf84Ql8VKguXsZYaQB-lPLJW.jpeg
 
Een dag is volgens mij niet te lang. 2 dagen ook niet.

daarna moeten ze toch wel is op het voer af gaan idd!
 
Nee, ze hebben nog steeds geen korrel gegeten (ook geen diepvriesvoer). Ze zwemmen s'ochtends wel maar overdag kruipen ze weer in een hoekje (wel met de hele groep). Het water heb ik verhoogt naar 30 graden.
 
Als je nog advies wilt, zou ik je willen aanraden de diverse vragen te beantwoorden die zijn gesteld en vooralsnog onbeantwoord zijn gebleven ;)

~ Ivo
 
Hallo,

Ik zal ze straks beantwoorden naar heb het nu even druk.

Inmiddels is de eerste een beetje geintereseerd in het stendker diepvriesvoer.

Deze eet wel maar een deel spuugt ie dan meteen weer uit.

Ik hoop ze morgen allemaal aan het eten te kunnen krijgen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes,

Pieter
 
En als dat niet werkt is het misschien handig om de gestelde vragen niet meer te ontwijken en gewoon te beantwoorden...
 
Ergens voel ik aan mijn water dat het niet lekker gaat lopen met de vissen.
Ik hoop dat het discus avontuur niet uitloopt op een mislukking.
De start is i.i.g. niet voorspoedig.
 
uhmmm ik zat eens verder te kijken dan mijn neus lang was en kwam het volgende tegen:

Pieter@dejonge zei:
Hallo daar,

Ik ben nieuw op het forum. Ik ben Pieter, ik ben net 13 jaar geworden en ik heb thuis meer dan 200 bidsprinkhanen op het moment. Ik zit in de 2de klas van het VWO en naast mijn grootste hobby en school heb ik ook nog eens vissen.

Ik heb 2 aquariums. Een van 20L en een van 60L. In het 20L zit een Amerikaanse Rivierkreeft en in het grote aquarium wat Cpo-kreeftjes, 2 pauwogen en 2 dwerggoeramis. De man is bezig met een schuimnest volgens mij alleen ligt het voor het filter en zitten er algjes tussen. Gaat dit goed?! Hij is nu 1 dag bezig.

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Pieter

Nu popt gelijk de vraag bij mij op ... in welke bak zitten ze ?
 
Nu eten ze bijna allemaal op een donkere na. Hopelijk gaat die wel eten. Het aquarium draait nu 2 weken.
 
Ik denk dat het hier niet helemaal goed gaat.
Het aquarium moet zeker 4 weken draaien wil je er discussen in zetten.
 
Een rio300 is een mooi maatje ongeacht wat anderen zeggen,het kan zijn dat je na verloop van tijd toch iets groter moet gaan naar het formaat van een rio400.

Maar best gewaagd om te zeggen dat ik fout zit...de nitrietpiek moet nog komen ;) en dan is het huilen.
Graag zou ik willen weten waar je alle info vandaan hebt ook over discussen natuurlijk.
 
Beste leden,

Ik heb ernstig nieuws. Bij een van mijn discusvissen komt telkens een worpje uit z'n bek. Het is een dun worpje en er steekt zo'n 1,5 cm uit z'n bek. Het worpje is helemaal wit en ik dacht eerst dat het ene poepje was maar het komt er telkens uit en gaat dan weer terug in de bek. Weet iemand wat dit is en wat ik moet doen?

Groetjes,

Pieter
 
Pieter,

Ik zou met liefde antwoord willen geven op jouw vraag.
Alleen zet ik zeer sterke twijfels bij het feit of jij de vissen �berhaupt op een juiste manier verzorgt.
Als ik terug kijk in jouw posts zie ik namelijk nergens dat je een grote bak aan het opbouwen bent of er 1 al hebt.
Overal zie ik het jou hebben over een 60 en 20 liter bakje.
Nu ineens heb je een grote bak ?

Ik ben er namelijk bang voor dat jij deze vissen gewoon in je 60 liter bakje geplaatst hebt en om gezeur van ons te voorkomen nu roept dat ze in een 300 liter bak zitten.

Daarom van mij geen antwoord voordat ik mijzelf ervan overtuigd hebt dat jij de vissen op een juiste manier huisvest.
Dit kan alleen met foto's of een filmpje.

Zitten ze namelijk in de 60 liter bak, vind ik het dierenbeulerij en ik zal dan niet gaan pleiten voor genezing van de vissen, maar het onderbrengen van de vissen bij een andere echte liefhebber die zijn vissen wel op een juiste manier verzorgt.

Mocht ik er met mijn vermoedens flink naast zitten ( wat ik stiekum voor de vissen wel hoop) alvast mijn excuses.
Maar zolang ik geen foto's van de dieren en hun behuizing zie van mijn zijde geen advies !
 
Ik sluit me aan bij Marcje,
Ergens klopt er iets niet, en zonder foto's en/of daadwerkelijke antwoorden op onze vragen kunnen we je ook echt niet helpen.
Je ontwijkt constant alle vragen die van belang zijn, dus we kunnen niks voor je betekenen.
Het is jammer van de e discussen, ik hoop dat je slim genoeg bent om ze door iemand te laten huisvesten en verzorgen die er wel verstand van heeft.
 

Terug
Bovenaan