90 liter van Esthersvisjes

Inderdaad leuk en je ziet dit niet zovaak langskomen.
 
Erg handig dit idee. Eventueel kun je die bollen ook oppakken en verplaatsen. Niks vast in de bodem vind ik ideaal.
Ben benieuwd over een maandje of 2. Volgens mij word dat echt een mooi bosje zo..
 
Leuk projectje zo met die wabi's :thumbs:

Inderdaad leuk en je ziet dit niet zovaak langskomen.
Thanks!


Erg handig dit idee. Eventueel kun je die bollen ook oppakken en verplaatsen. Niks vast in de bodem vind ik ideaal.
Ben benieuwd over een maandje of 2. Volgens mij word dat echt een mooi bosje zo..

Het begint inderdaad nu een beetje te groeien. Niet alle planten slaan aan, sommigen verslijmen of worden geel, maar andere groeien wel.
Op zich kan je de bollen oppakken en verplaatsen, maar je ziet toch ook wel wat worteltjes aan de onderkant uit de bollen komen. Maar die bodem is niet dik, hooguit 2 cm, dus dat houdt niet echt. Ik kan ook echt niet wachten, ben heel benieuwd!

Ik heb dan ook besloten om de Scaper's tank te houden, heb wat eikentakken gesnoeid van een omgevallen boom langs het fietspad. Die tak was al maanden geleden afgebroken en hing horizontaal met verdroogde bladeren eraan. Ben met de snoeischaar op pad gegaan om hem af te knippen. Dat lukte niet, er kwam iemand helpen, maar hem lukte het ook niet, dus toen heb ik de takkenschaar gehaald. :D
Dus eikenhout is binnen, bladeren ook volop. Ik ga morgen kijken of ik nog genoeg filterzand heb, anders ga ik een zak zand halen en meteen wat planten.
Dan gaan de overige vissen (nog 3 Heterandria's plus 2 hele kleintjes en de drie overgebleven Pseudomugil en blauwoogjes) toch maar in het nieuwe aquarium en dan krijgt de Scaper's tank een totale make-over.
Ik ga leuke nanovisjes uitzoeken, hou me aanbevolen voor tips, maar heb mijn oog nu op Boraras Brigittae en/of Breviboras dorsiocellata.

Het filter is ingedraaid, zal weer de waterwaardes checken, maar ik hoop dat dit geen 4 weken gaat duren.

Intussen is het nieuwe aquarium over 2 dagen 4 weken oud, dus over nog 4 weken zouden er garnalen in kunnen. Daar kan ik eigenlijk niet op wachten, want de hoeveelheid algen op het zand is gruwelijk om te zien. Op de planten valt het mee, ik zit maar op 6 uur licht, dus ze krijgen niet veel kans. Maar ja, geduld, geduld.. :) Ik denk dat de Scaper's tank opnieuw inrichten ook lekker afleidt.
En als later blijkt dat het toch niet gaat wat betreft mijn energie kan ik altijd nog het hele zwikkie verkopen.
Moet ik alleen nog iets verzinnen voor mijn kookboeken. Die stonden waar het nieuwe aquarium staat en zouden verhuizen naar waar de Scaper's tank staat. :book:
 
Laatst bewerkt:
Foto van bovenaf en een van het maanlicht waar ik net voor het eerst mee verrast werd.

IMG_20180927_121455.jpg


IMG_20180927_213842.jpg
 
Mooi resultaat van je research!
 
Wat voor garnalen wil je er in gaan doen? Leuk dat je de scapers tank ook houdt!!
 
De Espei is ook een leuk visje dat mooi schoolt en verder erg rustig is tegenover andere bewoners.
 
Dank je John!

Carlijn, ik twijfelde tussen vuurgarnalen en mini-japonica's vanwege het kraanwater, maar ik ga voor mini-japonica's vanwege de kleur. Omdat die anders meer opvallen dan de vissen, haha.

En John Pilon, die worden het sowieso niet, want die vind ik persoonlijk niet zo heel erg mooi, sorry! :D

Vanmorgen was ik bij de Rifwachter voor het zand en de planten en ik heb meteen even gekeken naar welke vissen ze nu hebben. Dat waren Sundadanio's en Boraras micros en nog wat andere soorten, helaas niet de brigittae. Dus een van die wordt het. Het liefst wil ik de Sundadanio's of de brigittae's, maar die laatsten waren er dus niet. Maar de micros waren ook erg leuk en ik vind de maculatus ook erg mooi. En de Brevibora dorsiocellata is ook erg mooi. Maar ik kijk een beetje naar gedrag en kleur. Ik wil ze niet samenscholend in een hoekje hebben, maar gewoon lekker door de bak zwemmend, vandaar dat ik de brigittae graag zou willen.
Dus dan wordt het een schooltje van 1 of 2 soorten. Eventueel ook garnalen daarbij.

En ik moet op de een of andere manier nog wat aan dat licht doen, want ik vertrok om kwart over 11 en toen was het nog steeds maanlicht in de bak, haha!
Het is een mooi systeem, die powerled, maar elke keer na het onderhoud moet ik alles opnieuw programmeren omdat de stroom er te lang af is geweest. Zei ik al dat ik niet zo snel was? :D
Ik ga aan de slag, zand wassen maar eerst! Hopelijk heb ik morgen alles voor elkaar. Leuk om dit te doen nu, totaal onverwacht!
En op zoek naar info over het verlagen van de pH, want die is bij ons 7.2, dus dat is te hoog voor de Sundadanio's.
 
Je kunt je verlichting toch ook gewoon op de stroom houden bij onderhoud? Hier gaat alleen de thermostaat uit namelijk. De rest (externe filter en verlichting) blijven dan gewoon branden en werken
 
Je hebt voorin wel erg weinig bodem liggen valt me op, ga je dat nog veranderen?
 
Ja, hij gaat helemaal leeg. Ik had meer bodem, maar dat zit nu allemaal in die bollen in het andere aquarium. Ik heb zand gekocht he, gisteren! :D
 
Je kunt je verlichting toch ook gewoon op de stroom houden bij onderhoud? Hier gaat alleen de thermostaat uit namelijk. De rest (externe filter en verlichting) blijven dan gewoon branden en werken

Ja, hier moet ik even naar kijken. Ik heb alles op een stekkerblok, daarvan zet ik de schakelaar uit als ik mijn handen in het aquarium ga steken. Niet voor een klein beetje, maar bij de waterwissel zet ik die schakelaar om zodat alles van stroom af is.
 
Eikenhout, JBL sansibar white en 3 soorten cryptocoryne: wendtii tropical, petchii en parva als ik het me goed herinner
 
Een een stopcontact schakelaar? Die heb ik op de verwarmingen van beide bakken. Kan ik ze eenvoudig uitzetten zonder alles van de stroom te halen of de stekker er telkens in en uit te halen (gaat nogal stroef namelijk).
 
Een een stopcontact schakelaar? Die heb ik op de verwarmingen van beide bakken. Kan ik ze eenvoudig uitzetten zonder alles van de stroom te halen of de stekker er telkens in en uit te halen (gaat nogal stroef namelijk).

Oh, dat ziet er mooi uit, die kende ik nog niet. Ik ga eerst eens kijken nu alles gewoon ingericht is of ik sneller ben/snel genoeg ben met de waterwissel en als dat niet zo is ga ik dit eens van dichtbij bekijken. :D Dank je wel!
 
Oh, dat ziet er mooi uit, die kende ik nog niet. Ik ga eerst eens kijken nu alles gewoon ingericht is of ik sneller ben/snel genoeg ben met de waterwissel en als dat niet zo is ga ik dit eens van dichtbij bekijken. :D Dank je wel!
Hier bij de meeste winkels als een blokker of DIY zaak wel te vinden en niet eens heel duur. Paar euro heb je het wel gehad
 
Vandaag 12 Boraras brigittae in de scaper's tank gedaan en nog een foto van de Heterandria bak. Ik zou er toch eens een coole naam voor moeten verzinnen. :D
In ieder geval waren de meeste binnen een half uur aan het eten, had er een beetje artemia ingedaan omdat ik ze zag happen naar dingetjes. Negen stuks zwemmen rond, de rest zit verstopt. Leuke visjes, vond het lastig kiezen uiteindelijk, maar heb toch deze gekozen. Misschien dat er volgende week nog een paar bij komen maar voor nu is dit mooi.
IMG_20181006_192439.jpg
IMG_20181006_182140.jpg
IMG_20181006_182755.jpg
IMG_20181006_182230.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie verhalen schrijf je over je aquaria en vijver . Een deel doorgelezen.
De planten in de bollen schijnen toch aan te slaan, als ik de Foto's bekijk.
De slapers tank vind ik er mooi uitzien
 
Dank jullie wel! Ja, de bollen groeien wel, maar het gaat langzaam. Of ik heb gewoon geen geduld, dat kan ook. :)
 
Dat probleem met geduld is wel herkenbaar hoor;)
 
Leuk om je berichten te lezen Esther, ziet er mooi uit. Fijn dat de bollen groeien!
 
Dat probleem met geduld is wel herkenbaar hoor;)

Ha, dus ik ben niet de enige. :D

Dat is de bijwerking van het virus denk ik :juggle:

Dat moet haast wel, hoe meer ik met mijn aquariums bezig ben hoe erger het ongeduld wordt. :D
Nog een week en dan ga ik op garnalen uit. Een heel lange week dus. :D

Leuk om je berichten te lezen Esther, ziet er mooi uit. Fijn dat de bollen groeien!

Dank je wel! Voelt luxe, twee van die mooie aquariums!
 
Dat moet haast wel, hoe meer ik met mijn aquariums bezig ben hoe erger het ongeduld wordt. :D
Nog een week en dan ga ik op garnalen uit. Een heel lange week dus. :D
Wellicht, mocht je gaan, heeft de vivariumbeurs nog wat gaafs over een maandje.
 
Ja dat zou zo maar kunnen maar ook daar vragen ze soms de hoofdprijs hoor.
 
Nou, ik wil gewoon simpel doen hoor, het gaat me om een leuk schoonmaakploegje voor de cube. Bijna cube. Dus het hoeft niet opvallend kleurrijk, hoe leuk ook, maar dan zie je volgens mij de Heterandria formosa niet meer. Dus ik ga voor mini japonica's. Daar worden er veel van op marktplaats aangeboden, dus dan ga ik er ook van uit dat daar geen beestjes tussen zullen zitten die tot killergarnalen uitgroeien, hahaha! En dat weet je op het Vivarium natuurlijk nooit! :D
 
Vanmiddag garnalen gehaald. Ze zitten in de bak, worden wel met rust gelaten, wel bekeken, maar niet als etenswaar gezien geloof ik. Geen zwangere garnaaltjes erbij, in principe mini-japonica's maar sommige hebben een blauwe gloed, waardoor ik de indruk kreeg dat het misschien een andere soort is. Maar het is wel heel mooi, geen knalkleur, maar een blauwbruinige tint. Ben benieuwd hoe het zal gaan, ze gingen na korte tijd al het zand doorploegen, dus dat geeft hoop. Foto's volgen!
 
Sow dat heb je even goed gedaan! Ze zien beide erg mooi uit! Wellicht over het hoofd gelezen maar welke garnalen heb je gehaald ?
 
Terug
Bovenaan