90 liter van Esthersvisjes


Eerste keer dat ik dit topic bekijk, schaam schaam!

Wat een mooie bakken, die wabi bak is echt een heel leuk project :thumbs:

De scaperstank met het eikenhout vind ik prachtig. Heb je vers hout gebruikt of het nog eerst laten drogen?
 
Thanks Mandy en Nicole!

Hier nog even de beloofde foto's. De garnalen zijn trouwens volgens die meneer mini japonica's, maar ze waren blauwig toen ze erin gingen. Inmiddels zijn degene die ik gezien heb weer op kleur en inderdaad bruine garnaaltjes. Ik wilde er 20, maar hij moest ze nog uitvangen en we hadden geen tijd meer om te wachten, dus heb ik het maar bij 10 gelaten. Hopelijk komen er over een tijdje
wat jonge garnaaltjes bij. Het hout was een verdroogde tak die ik van een boomstronk heb geknipt. De boom was omgezaagd en de stronk is opnieuw uitgegroeid en een van de takken daarvan was een aantal maanden daarvoor afgebroken. Dus gedroogd hout.

IMG_20181026_192450.jpg


We hebben een verliefde slak in het aquarium! :D

IMG_20181026_194018.jpg


Toch wel een beetje blauw:

IMG_20181026_205435.jpg


Ik heb wat losgelaten stukjes in het zand onder de bollen gestoken, kijken hoe dat eruit gaat zien.

IMG_20181027_172037.jpg


Inmiddels bruin gekleurd:

IMG_20181027_185911.jpg
 
Wat een leuke garnaaltjes! Ik hoop dat je snel jonkies krijgt. En je bollen groeien mooi. Ziet er super strak uit in dat mooie aquarium :thumbs:. Ga je nog een nieuwe glasplaat bestellen of houd je de ietwat gebogen perspex plaat? Ik baalde er zo van toen hij niet recht bleef....was best duur om op maat te laten maken.
 
Erg mooi die onderwater wabi! Garnaaltjes vind ik prachtig :)
 
Veel plezier met je nieuwe garnalen. Als ik het goed heb kunnen sommige garnalen een blauwige kleur krijgen door stress.
 
Mijn antwoord hier is verdwenen, dus zet ik het nog een keer neer.
Wat een leuke garnaaltjes! Ik hoop dat je snel jonkies krijgt. En je bollen groeien mooi. Ziet er super strak uit in dat mooie aquarium :thumbs:. Ga je nog een nieuwe glasplaat bestellen of houd je de ietwat gebogen perspex plaat? Ik baalde er zo van toen hij niet recht bleef....was best duur om op maat te laten maken.
Dank je wel Carlijn! De planten gaan best goed, behalve de bananenplantjes, die kwijnen langzaam weg. Het nieuwe blad is klein en verslijmt snel helaas. Ik ga zeker een nieuwe glasplaat kopen, want doordat hij heel erg krom is geworden raakt hij steeds het water en dan wordt het alleen nog maar erger. Heel jammer, kan me voorstellen dat je hiervan baalde!!

Dank je wel!

Dit zijn geen mini-japonicagarnalen maar malawagarnalen
Okee, ik heb inmiddels gegoogled en inderdaad hebben de mini-japonica's stippen en deze hebben strepen inderdaad, dus ik denk wel dat het inderdaad Malawa garnalen zijn, bedankt voor de tipt! Ik heb ze eigenlijk alleen om schoonmaakkwaliteiten, dus ik hoop dat ze dat ook gewoon goed doen en daar ziet het wel naar uit. Totaal niet bang, zitten gewoon tussen de vissen. Ik denk wel dat eventuele jongen zich goed moeten verstoppen, haha!

Erg mooi die onderwater wabi! Garnaaltjes vind ik prachtig :)
Dank je wel!

Veel plezier met je nieuwe garnalen. Als ik het goed heb kunnen sommige garnalen een blauwige kleur krijgen door stress.
Inmiddels heb ik dat inderdaad ook gelezen van de Malawa garnalen, dank je wel!
 
http://database.gek.nu/?id=384

Zover ik weet en lees hebben die geen donkere strepen toch?
Jawel hoor: "Makkelijk te houden niet zo kleurrijke garnaal. De kleur is variabel, evenals de tekening, onder verschillende condities. Van vrijwel kleurloos met lichte bruine spikkels kunnen ze ook donker bruine en witte streepachtige tekeningen krijgen. De jonge dieren en de mannetjes zijn minder opvallend dan de vrouwtjes."
En dat laatste klopt ook, er zitten wat kleinere garnalen tussen die vrijwel doorzichtig zijn. Je ziet alleen de kop en het darmkanaal.
 
O ja je hebt gelijk. Donkerbruine strepen kan ook inderdaad. Lijken ook veel op Tijgergarnalen vond ik.
 
Maar die hebben weer veel opvallendere strepen over het hele lichaam. Bij deze zitten de strepen alleen op het rokje, of hoe heet dat. Ik weet nog maar heel weinig van garnalen. :D
 
Er zitten officieel 12 Boraras brigittae in de scaper's tank, maar ze hebben niet allemaal dezelfde tekening, volgens mij is er ook een stel merah.
Maar dat maakt verder niet uit, ze hebben blijkbaar veel lol in de waterglijbaan! Ze zitten vaak tegen de rechterzijwand in de stroming. Tegen de stroming in en dan mee laten voeren, grappig om te zien!
(Sorry voor het geluid bij de filmpjes!)

 
Laatst bewerkt:
Leuke visjes, 1 van je slakken doet ook lekker mee in het eerste filmpje :D
 
Thanks! Ik moet zelf zo lachen om 1:15 in het tweede filmpje, dat visje dat helemaal ronddraait in de lilypipe, hahaha!
 
Heel leuk om te zien Esther! Gaat goed zo te zien!
 
Thanks! Op zich gaat het goed, alleen ben ik toch twee brigittaetjes kwijt geraakt doordat ze eruit zijn gesprongen. Het viel me op dat het iets rustiger was de laatste paar dagen, dus heb ik ze geteld, kwam niet verder dan 10. Daarna achter de bak gaan zoeken en inderdaad, gisteren vond ik er een en vandaag vond ik de ander. :(
Ik zal nog even wat foto's uploaden.

Spruitjesblad voor de garnalen, de slakken vonden het lekkerder. :)

IMG_20181106_175008.jpg


's Avonds als het licht al uit is schijnt het licht van de keuken nog zo mooi in de scaper's tank.
IMG_20181108_205455.jpg


Beukentakjes erbij gedaan:
IMG_20181110_150414.jpg


De bollen worden hoogpolig. :D
IMG_20181110_181518.jpg


De tweede Boraras brigittae :(
IMG_20181112_180616.jpg
 
Zijn actieve visjes die wellicht hierdoor uit de bak zijn geraakt, maar wel jammer. Hopelijk blijft de rest netjes in de bak
 
Ja, klopt, kijk maar naar de filmpjes hiervoor en ik hoop ook dat ze verder gewoon erin blijven zwemmen. De waterstand maar weer iets lager. Ik vind het altijd heel naar, die opgedroogde visjes. Ik vond vorige week ook weer een gedroogd blauwoogje en de andere kan ik ook nergens meer vinden. Nu is er alleen nog maar die ene Pseudomugil over van de eerste bezetting.
Maar ook nog goed nieuws gelukkig, ik zag net twee zwangere garnalen. De eitjes zijn groen, dus kijken hoe dat gaat. Ik begreep dat dat op zich kan, maar het ziet er ehhh apart uit! :D
 
Erg leuk ingericht je twee bakjes esther!

Die wasabi in maanlicht is wel heel mooi :smitten:
 
Dank je wel Sanneke!
 
Ik weet dat het raar klinkt, irritant is, noem maar op. Maar. Ik ga denk ik de wabikusabollen eruit halen. Omdat ik merk dat de vissen niet 100% op hun gemak zijn. Ze zwemmen nog steeds vaak net boven de bodem, vanwege de stroming. En Ik heb het idee dat ze zich beter op hun gemak voelen als er meer beschutting is. Dus ik het aquarium anders inrichten. Omdat ik het idee heb dat het voor de vissen het gevoel van meer zwemruimte gaat geven als het natuurljker ingericht is. Ik wil takken erin gaan doen, net zoals bij de scaper's tank, omdat daar de vissen gewoon rustig zijn en heel natuurlijk gedrag vertonen en in de 'kubus' niet. Of dat door de stroming komt of door de inrichting weet ik niet. Maar ik zie de Pseudomugil meestal op en neer zwemmen tegen het glas en de blauwoogjes waren nog schrikkeriger dan in de scaper's tank, terwijl ik dacht dat ze met meer ruimte zich beter zouden voelen, maar dat was niet zo, met als resultaat dat ze eruit zijn gesprongen. In ieder geval een, de ander heb ik nog steeds niet gevonden. Maar we hebben een kat, dus wie weet wat die allemaal al van de grond geraapt heeft. Nou ja, het voelt raar om dit te willen doen omdat ik zo nagedacht heb over de inrichting en de bollen op zich werken, qua groei enzo. Ziet er best lollig uit. Maar het is niet natuurlijk en dat merk je aan de vissen. Helaas. Dacht dat dat geen invloed zou hebben, maar dat heeft het wel. Dus ik ga weer op zoek naar hout enzo en ga de kant op wat ik met de scaper's tank gedaan heb. Ook omdat ik merk dat dat nu mijn favoriete aquarium is, raar genoeg. Of ook weer niet raar, want dat bakje straalt de meeste rust uit. Wel jammer van de bollen, wabi kusa of wasabi, hihi, maar denk dat ik er wel blijer mee ga zijn. En de vissen ook en dat is nog belangrijker!
 
Ja, irritant he. Maar ik zie nog steeds de vissen vooral langs de achterwand achter de verwarming of achter de in- en uitstroom van het filter of langs de bodem. Of strak langs de bollen. Dus ik ga de spraybar erin doen en veel hout om de stroming te breken. Je ziet op 1 plek het zand nog steeds wegspoelen, niet meer zo'n enorme kuil als met het grote filter dat ik eerst had, maar je ziet dat de vissen echt moeite moeten doen om te zwemmen en dat is niet goed.
Hopelijk gaan de bananenplantjes het dan ook doen, die kwijnen nu weg. Wel jammer, want je ziet de wortels van de planten echt de bollen ingroeien, dus het werkt allemaal wel. Tja. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Let niet op het geluid, mijn zoon was aan het koken! :D
 
Dank je wel Cornelius!
 
Mooi! Lekker natuurlijk.
 
Dank je wel Nicole.
Wat ik zo grappig vind aan deze bak is dat je denkt dat je lekker kleurige knalrode visjes koopt en dat dan op de een of andere manier dat rood dan een schutkleur wordt. Terwijl ik de zilveren met blauwe oogjes breviboras heb laten zitten omdat ik liever iets opvallenders wilde. Nu denk ik dat juist die breviboras hier opvallend was geweest. Hoewel, die hadden vast ook een manier gevonden om op te gaan in de achtergrond, haha!
 
Dank je John! Inmiddels 3 zwangere garnalen geteld, leuk!
 
Ik heb de knoop doorgehakt, de bak gaat op de schop. Zoals het er nu voorstaat wordt dat zondag. Ik doe het nu, voordat de garnaleitjes uitkomen en ik een bak vol kleine dingetjes heb. Ik hoop niet dat ze de eieren loslaten, dat maakt het best spannend, maar ik denk dat het beter is om die ukkies voor te zijn. Ik ga ook de spraybar erin doen om hopelijk een minder sterke stroming te hebben.
IMG_20181128_183227.jpg
 

Terug
Bovenaan