'A touch of red' - Amazone style - Rio 180L door Stefan Akerboom


wat een hoop eitjes zeg! Die hebben het goed naar de zin.? je bak ziet er verder proper uit. Draait het weer naar wens?
 
@Joff : Op zich ben ik er wel tevreden mee maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. M'n NO3 en PO4 waardes blijven redelijk laag en een klein beetje last van wat groene draad alg. Maar dit is vooral op 2 plantjes welke in de stroming staan. Verder hoop ik de NO3 en PO4 ook op te hogen door meer vis/voer op den duur. Meet wekelijks deze waardes en pas m'n bemesting hierop aan.

Ook ben ik me rustig aan het oriënteren op soorten plantenvoeding. Ik gebruik nu nog de prijzige Dennerle perfect plant system aangevuld met de Nitro en Fosfo van Easy Life. Wil als dit op is wrs of door met Profito en beetje afhankelijk van m'n NO2 en PO4 uit m'n visvoer bijmesten met Nitro/Fosfo of een poeder variant om zelf te maken. Heb mij ook al in de poeders van aquariumbemesting.nl verdiept (Tenso combi KNO3 en KH2PO4). Dus ga hier verder mee rekenen ook en wellicht nog een topic over starten. Wil namelijk niet 50% water moeten verversen per week zoals bij EI dus dan moet ik even gaan rekenen. De calculator snap ik ook niet helemaal gezien ze eerst zeggen als standaard toevoeging 4ml/100l. Ik reken met 150 dus zeg maar 6ml en vervolgens moet ik (maar dat is wel bij EI) 120ml per week gaan toevoegen, dus dan doe ik maar een maand met de stof :S terwijl ik bij de Profito 15ml zou verbruiken en omgerekend al goedkoper zou zijn wat ik mij eigenlijk niet goed kan voorstellen tegenover de poeders.

En ik zou weer roodneuzen gaan halen dit weekend maar gezien het zo warm wordt stel ik dit maar eventjes uit.

Grappig kwam net thuis en zag dat de Cory's al weer eitjes gedeponeerd hebben op de ramen.

Gr
Stefan
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
We zitten beetje in dezelfde richting te stoeien. Ben nu zelf wel helemaal over op profito, kwam van jbl voeding. Ik zit met mijn 120l op 30ml profito p. week. En mijn 70l doe ik 20ml ? maar ik ververs wel 50% p week. Moet ook nitraat en fosfaat bijvoegen. Is beiden nauwelijks meetbaar.
Succes met de voortgaan. Blijf updaten?
 
#Quarantaine

Gisteren naar de LFS geweest om naast Co2 ook eindelijk de eerste nieuwe vissen te gaan halen. Met de Co2 was het echt precies gegaan. Vrijdagavond was de puf er echt uit, mooi want de volgende dag ging ik nieuwe halen. Flesje bijgevuld, gelijk een bom van 2kg erbij gehaald. Beetje alvast gekeken naar wat ze allemaal aan dwergcichliden hadden zitten. Ze konden ook soorten bestellen (niet alle) dus dat is mooi. Maar goed daarvoor kwam ik nu niet. Ik ging m'n school roodneuzen, of wat daar nog van over was uitbreiden. Om te beginnen acht meegenomen, heb er nog twee dus dat maakt 10 (heel uitdagend sommetje ook :unsure:) om het later uit te breiden na 15 a 16 exemplaren. Was 18 tot 20 maar wordt toch teveel wrs.

Vissies thuis in de QB bak gedaan, had eerder al naar de waterwaarden gevraagd waarop ze bij de LFS zaten en de QB hierop aangepast. Gezien de goede verhalen ook een flesje Voogle in huis gehaald en een lage dosis hiervan toegevoegd aan het water van de QB. Voor de verpakking ook handig tegen infecties dus scheelt misschien weer pilletjes in huis (heb wel Bactopur direct liggen voor als het echt moet). Gisteren de vissen met rust gelaten, wel even van tijd tot tijd een blik op ze geworpen maar leek mij mee te vallen met de stress. Moet ook zeggen (is aan het afkloppen op de tafel :D ) dat ik bij mijn LFS eigenlijk nooit echt uitval heb gehad. Zijn wel iets duurder dan gemiddeld maar als de vissen goed gezond zijn vind ik dat niet erg. Die twee oudjes (H. blehri's) van 8 jaar komen ook daarvandaan :giggle:.

Goed 's avonds of eigenlijk 's nachts na nog een verschrikkelijke film gekeken te hebben nog even bij de QB bak gegluurd en rustig naar bed gegaan. 'S morgens is het dan toch altijd spannend, maar gelukkig zwommen ze allen acht nog naar behoren. Hun hoofdjes waren alweer wat roder gekleurd en ze kregen vandaag hun eerste voer van mij. Geef ze tegenwoordig in de quarantaine Bassleer Forte voor een immuun boost. Nou ze gingen als een school piranha's erop af, leuk om te zien. Had ik eigenlijk een filmpje van moeten maken, naja volgende keer misschien als ik er aan denk :DD.

De vissen blijven minimaal 14 dagen in quarantaine, en dit is door de overheid van AtouchofRedland verplicht bij een reis uit een buitenbak :deal:... Genoeg onzin. De eerste week is even bijkomen voor de vissen en doe ik alleen waterwissels, na zevendagen als alles goed gaat ga ik langzaam de vissen laten wennen aan de waterwaardes van de Rio180. Overigens in m'n oude bak weer wat meer last gekregen van groene algjes na het warme weer, vooral op het raam. Maar na metingen zag ik dat m'n nitraat nog steeds achterlijk laag was. Deze fluctueert steeds tussen de 3 en 1ppm de laatste tijd :unsure:. Toch meer bij gaan mesten nu ik zie dat die vijf vissen met voer het gehalte eigenlijk nog niet laten stijgen.

Gr
Stefan
 

Bijlagen

  • 150820 Co2 flessen.jpg
    150820 Co2 flessen.jpg
    191.8 KB · Weergaven: 99
  • 150820 H. bleheri in QB.jpg
    150820 H. bleheri in QB.jpg
    161.9 KB · Weergaven: 90
  • 160820 H. bleheri in QB.flm.mp4
    27.3 MB
Laatst bewerkt:
Vissies thuis in de QB bak gedaan, had eerder al naar de waterwaarden gevraagd waarop ze bij de LFS zaten en de QB hierop aangepast. Gezien de goede verhalen ook een flesje Voogle in huis gehaald en een lage dosis hiervan toegevoegd aan het water van de QB. Voor de verpakking ook handig tegen infecties dus scheelt misschien weer pilletjes in huis (heb wel Bactopur direct liggen voor als het echt moet). Gisteren de vissen met rust gelaten, wel even van tijd tot tijd een blik op ze geworpen maar leek mij mee te vallen met de stress. Moet ook zeggen (is aan het afkloppen op de tafel :D ) dat ik bij mijn LFS eigenlijk nooit echt uitval heb gehad. Zijn wel iets duurder dan gemiddeld maar als de vissen goed gezond zijn vind ik dat niet erg. Die twee oudjes (H. blehri's) van 8 jaar komen ook daarvandaan :giggle:.
Het is wel fijn dat je LFS een goede kwaliteit vissen heeft vaak ontbreekt dit nog wel eens (zoals hier waar ik wel is snel uitval heb gehad)

Je corydoras zelf eten de net belegde eitjes ook zk weer op, daar zie je dan ook niks van
klopt, maar als ze pas na 3 dagen verdwenen zijn kunnen ze ook zijn uitgekomen. Dit kan al binnen 2/3 dagen als ik me niet vergis
 
#Afgelopen week

Nou ik heb in ieder geval een filmpje (zie onderaan) gemaakt van de de roodneuszalmen in actie tijdens het voeren. Gaat nog steeds goed, eentje had een wit puntje op de neus dus ik was even bang dat ik afgestraft ging worden voor het feit dat ik al afkloppend zei dat ik nagenoeg nooit uitval had aan vis van mijn LFS. Gelukkig viel het mee. Heb het na constatering z'n beloop gelaten en eerst gewoon veel geobserveerd en werd niet meer en uiteindelijk kleiner. Wellicht dat die z'n neusje gestoten heeft ofzo, schieten soms best wel hard als kleine torpedo's door de bak heen (ja zijn zwemmers).

Voor de rest heb ik even een grote snoeibeurt gedaan in m'n hoofdaquarium. De Bacopa australis groeit nogal hard en was een hele dikke bos geworden. Echter zag ik dat binnenin deze bos alles vergeeld was. Omdat het een lastig karweitje was dit er goed tussenuit te halen heb ik alles afgeknipt en de mooie stekken opnieuw geplant. Is nu ff een stukje kaler in die hoek maar groeit wel weer bij. En ik weet nu dat ik iets meer aandacht aan deze plant moet besteden wat snoeien betreft. En m'n Cory's blijven er zin in hebben want die zijn al aan hun 5e leg begonnen maar eten het ook weer op. Ze willen wel de lusten maar niet de lasten :LOL:. Ben ik overigens wel blij mee hoor anders heb ik straks een bak voor Cory's. Tot slot ook nog m'n Co2 iets verhoogd gezien ik toch wat meer alg zag verschijnen dan me lief was.

Gr
Stefan
 

Bijlagen

  • 170820 Aanvalle! flm.mp4
    21.7 MB
  • 210820 Gesnoeide hoek.jpg
    210820 Gesnoeide hoek.jpg
    196.3 KB · Weergaven: 99
# Het is ook altijd wat :ROFLMAO: ...

Gelukkig kan ik er nog om lachen maar ik blijf ijverig bezig met de hobby en dan vooral de problemen. Even kort over de rio180. Op dit moment erg last van baard en ook weer draad. Ik had ook gewoon m'n grote mond weer moeten houden laatst in een topic hier dat ik even last had van draadalg en dit na een lichte Co2 verhoging weg was :stom:. Paar dagen erna was het raak. Ik had best grof gesnoeid dus wellicht dat dit er mee te maken kan hebben in combi met voedingstekorten. Ja m'n nitraat is nog steeds belabberd laag op 1ppm. Fosfaat blijft wel stabiel hangen op 0,4ppm maar is dan uiteraard niet in verhouding met de nitraat. Dus nog maar meer en meer Kaliumnitraat erin douwen (gaat zich oriënteren op poeders :juggle:... ) .

Nog meer ellende? Ja nog meer ellende. Bemerkte dat de temperatuur in m'n quarantainebak erg laag was. Staat ingesteld op 24 graden en water was 20 graden :rolleyes:. Nou even wat testen en ja hoor denk dat de dildo kapot is. Gek genoeg slaat die alleen maar aan als je de knop naar 25 graden draait en slaat ie pas uit als je hem terugdraait naar 17 graden, dus hier klopt helemaal niks van. Was een standaard heater welke bij het bakje zat van (SF). Ik heb er geen vertrouwen meer in dus ga zo maar even naar de dichtstbijzijnde winkel om maar even een JBL te halen een merk waar ik meer vertrouwen in heb.

Ik sluit wel positief af en dat is dat het met de vissen nog steeds uitstekend gaat, ook de roodneuzen in de quarantainebak. Eten goed, zwemmen actief en hebben een rood gekleurd hoofdje.

Gr
Stefan
 
# Het is ook altijd wat :ROFLMAO: ...

Gelukkig kan ik er nog om lachen maar ik blijf ijverig bezig met de hobby en dan vooral de problemen. Even kort over de rio180. Op dit moment erg last van baard en ook weer draad. Ik had ook gewoon m'n grote mond weer moeten houden laatst in een topic hier dat ik even last had van draadalg en dit na een lichte Co2 verhoging weg was :stom:. Paar dagen erna was het raak. Ik had best grof gesnoeid dus wellicht dat dit er mee te maken kan hebben in combi met voedingstekorten. Ja m'n nitraat is nog steeds belabberd laag op 1ppm. Fosfaat blijft wel stabiel hangen op 0,4ppm maar is dan uiteraard niet in verhouding met de nitraat. Dus nog maar meer en meer Kaliumnitraat erin douwen (gaat zich oriënteren op poeders :juggle:... ) .

Nog meer ellende? Ja nog meer ellende. Bemerkte dat de temperatuur in m'n quarantainebak erg laag was. Staat ingesteld op 24 graden en water was 20 graden :rolleyes:. Nou even wat testen en ja hoor denk dat de dildo kapot is. Gek genoeg slaat die alleen maar aan als je de knop naar 25 graden draait en slaat ie pas uit als je hem terugdraait naar 17 graden, dus hier klopt helemaal niks van. Was een standaard heater welke bij het bakje zat van (SF). Ik heb er geen vertrouwen meer in dus ga zo maar even naar de dichtstbijzijnde winkel om maar even een JBL te halen een merk waar ik meer vertrouwen in heb.

Ik sluit wel positief af en dat is dat het met de vissen nog steeds uitstekend gaat, ook de roodneuzen in de quarantainebak. Eten goed, zwemmen actief en hebben een rood gekleurd hoofdje.

Gr
Stefan
Even heb ik gegoogeld op het woord "Dildo". Met zo ding kan inderdaad warmte ontstaan. Maar niet op de plaatsen waar jij dit zou willen, heb ik na de onderzoekje, hetwelk ik graag en zonder verdere kosten voor je uitgevoerd heb, ontdekt. Het beste is toch om een aquarium heater aan te schaffen. Ze zijn er in soorten. Dat geldt trouwens evenals voor die dildo's waar je voor jouw exemplaar wellicht nog een bruikbare plek kan vinden. Weggooien is altijd zonde, tenslotte. Goed gereedschap is altijd het halve werk maar het juiste gereedschap kiezen speelt ook een niet onbelangrijke rol. Dit laatste advies bereken ik ook niet omdat ik in een goede bui ben, vandaag. (y)(y):)
 
Nou voor de hardware freaks, een foto van de nieuwe 'dildo'. Hij heeft zelfs een beschermkorf :ROFLMAO:.

010920 JBL Protemp50.jpg

Nog wat grappigs. Had experimentje gedaan met m'n baard en draadalg. Bij de blauwalg hielp het de restantjes te verwijderen en heb voor ik naar de winkel ging met de spot on methode wat algen hotspots bespoten met waterstofperoxide. Kom ik terug zie ik dat m'n baardalg overal in de bak, ook waar ik niet gespoten heb rood gekleurd is :unsure:. Wel weer passend bij de titel van m'n aquarium...

010920 Rode baardalg.jpg

gr
Stefan
 
nou dat is inderdaad a touch of red! Mooie dildo. Fijn dat de vissen gewoon goed gaan. Die hebben niet zo'n last van alg🙂 zie nu dat je een 50w verwarming hebt? Lol. Ik heb een 300w op 120liter
 
Nou voor de hardware freaks, een foto van de nieuwe 'dildo'. Hij heeft zelfs een beschermkorf :ROFLMAO:.

Bekijk bijlage 306602

Nog wat grappigs. Had experimentje gedaan met m'n baard en draadalg. Bij de blauwalg hielp het de restantjes te verwijderen en heb voor ik naar de winkel ging met de spot on methode wat algen hotspots bespoten met waterstofperoxide. Kom ik terug zie ik dat m'n baardalg overal in de bak, ook waar ik niet gespoten heb rood gekleurd is :unsure:. Wel weer passend bij de titel van m'n aquarium...

Bekijk bijlage 306603

gr
Stefan
Baardalg behoort tot de Roodwieren en worden inderdaad rood als ze afsterven.
 
@Joff : Ja was blij dat ik vandaag vrij was om er gelijk een te halen. Gaat toch niet echt lekker naar werk anders, dan had ik de thermostaat maar wat hoger gezet in het ergste geval. Ligt overigens nog wel een oude heater bij m'n ouders maar die is voor volumes vanaf 100l dus ook beetje overkill.

@benvo : Dat is dan mooi, snelle manier om ervan af te komen. Nu de oorzaak nog goed aanpakken :) . Komen baardalgen toevallig ook door een tekort aan nitraat of is dit echt een co2 probleem? Vind het zo raar namelijk als ik weken geen last ervan had op hetzelfde of hoger co2 niveau en ik er sinds die warmte wel last van heb. Checker is groen en zou volgens de tabel en de kleur rond de 20ppm moeten zitten.
 
Ik begrijp de teleurstelling als je dildo stuk blijkt! Gelukkig ben je er op tijd achter “gekomen”.
maar serieus, lastig, al dat gedoe met die algen! Zitten ze ook op de planten of vooral op decoratie/bodem?
 
@Joff : Ja was blij dat ik vandaag vrij was om er gelijk een te halen. Gaat toch niet echt lekker naar werk anders, dan had ik de thermostaat maar wat hoger gezet in het ergste geval. Ligt overigens nog wel een oude heater bij m'n ouders maar die is voor volumes vanaf 100l dus ook beetje overkill.

@benvo : Dat is dan mooi, snelle manier om ervan af te komen. Nu de oorzaak nog goed aanpakken :) . Komen baardalgen toevallig ook door een tekort aan nitraat of is dit echt een co2 probleem? Vind het zo raar namelijk als ik weken geen last ervan had op hetzelfde of hoger co2 niveau en ik er sinds die warmte wel last van heb. Checker is groen en zou volgens de tabel en de kleur rond de 20ppm moeten zitten.
Baardalg problemen moeten toch echt gezocht worden in een tekort of fluctuatie probleem. Daarbij mag je waterdistributie ook niet vergeten worden. Om hier definitief vanaf te komen zou je naar mijn idee moeten beginnen bij het begin. Je zou moeten zorgdragen voor een lichtduur/intensiviteit passend bij je planten en levende have. Wanneer je dit zo precies mogelijk heb afgeregeld is het zaak om je waterdistributie op orde te brengen. Je CO2 moet zo goed mogelijk door heel je bak verspreid worden. Deze twee zaken moeten altijd als eerste op orde gebracht worden. Daarna, gun je wat tijd om dit te bezien, ontstaat er een vraag naar CO2 die je nu nauwkeurig af moet regelen. Daarbij zorgdragend voor een regelmatige toevoer om fluctuaties te voorkomen. Maak ook de CO2 sprong, in het geval van een niet automatische toevoer, tussen dag en nacht zo vloeiend mogelijk. Dit is de manier zoals ik werk en het heeft er eigenlijk altijd voor gezorgd dat ik weinig baardalg problemen heb gekend. Een hogere temperatuur heeft, zover ik weet, geen invloed op je CO2. Maar wanneer je je bak gaat koelen met ventilators bijvoorbeeld heeft dit wel degelijk invloed op het CO2 level. Of wanneer je verdampt water vervangt zal dat invloed hebben op je CO2 level. Misschien moet je het daar in zoeken.
 
#Springer

Vanmorgen telde ik opeens nog 7 vd 8 Roodneuszalmen, ik zoeken niks kunnen vinden in de bak :unsure:. Buiten de bak? Jahoor naast de bak tussen de voer potjes lag een dood visje #@!*%! (niet nader te noemen woorden) :stom:. Moet gisteren tijdens een onbewaakt moment dat ik water aan het wisselen was eruit gesprongen zijn, want toen was de kap er even af. Voel me weer lekker stom hierover en dit is weer een harde les. Wist ook overigens niet dat deze zalmen ook wel is springen. Gelijk controleren na de waterwissel is het devies. Helaas was m'n PH nog niet dermate gelijk in de Quarantainebak dat ze vandaag al over mochten naar de showbak.

Qua alg overigens (hard afkloppen) gaat het wel weer de goede kant op. Alle baardalg is nagenoeg afgestorven door m'n waterstofperoxide experimentje en de draadalg wordt ook al minder. M'n Echinodorus bleheri's hebben het ook in hun wortels want die zijn als een gek nieuwe bladeren aan het ontwikkelen. Ga zo weer even meten en water wisselen want heb weer water nodig voor de QB.

Gr
Stefan
050920.jpg
 
Ja jumpers, superjammer maar dat je bak weer lijkt bij te trekken is gewoon goed nieuws.
 
#'T duurde even

Zo weer even een update. In de afgelopen drie weken is er aardig wat gebeurd. Helaas was er ook weer een sterfgeval te betreuren, de dikste Cory lag opeens dood op de bodem, met opgezwollen rode buik. Gezien er bij de andere vissen geen tekenen waren van ziekte en dit al de 8e keer in nog geen maand tijd was dat ze eitjes aan het afzetten was ben ik ervan uitgegaan dat dit haar fataal is geworden :(. Verder is inderdaad geen van de eitjes uitgekomen, althans zie geen jongen en zowel de ouders als de roodneuzen waren er van aan het snoepen.

Verder had ik in de quarantainebak last van twee dingen. Een was dat pH moeilijk daalde, wat eigenlijk logisch was want ik ververste weliswaar dagelijks met water uit de showbak maar deze staat natuurlijk op Co2 en de QB niet. Nou met een luchtpomp erin wordt de Co2 natuurlijk snel verdreven met gevolg dat de algemene pH moeilijk daalt. Uiteindelijk wel gelukt hoor door met de KH te spelen, weet ik dat weer voor de volgende keer en is ook geen ramp. Ze hebben er alleen iets langer ingezeten. Tweede probleem was een roodneus welke niet meer wilde eten en sterk vermagerde. Het was altijd al een kleintje maar begon op te vallen. Hier nog een topic op het forum geplaatst waaruit eigenlijk de conclusie getrokken kon worden dat er niks meer aan te doen was. Dus ik kruidnagelolie gehaald en wilde zo eigenwijs ik ben toch nog wat proberen met o.a. knoflook (geen idee of het werkt, maar dacht wel is gelezen te hebben dat het het voer aantrekkelijker kan maken). Uiteindelijk ging de vis toch weer voorzichtig eten dus heb deze nog niet ge-euthanaseerd en kijk het nog even aan. Begin deze week was het dan zover maar gezien ik weinig thuis was heb ik de overplaatsing naar gisteren uitgesteld. Gisteravond nadat het licht uit was de vissen uitgevangen en in de Rio180 geplaatst.

Ohja was ook nog besprongen door een roodneus van de week. Tijdens een sample nemen voor een PH meting had ik de kap even open en sprong er een als een torpedo uit en kwam in m'n nek terecht om vervolgens naar de grond te gaan :rolleyes:. Vis snel in de bak gedaan en was even versuft maar naar enkele minuten zwom die weer normaal. Hij zal het wel zat geweest zijn in quarantaine net als sommige van onze medemensen ivm corona. Heeft de vis in kwestie en de quarantaine'plicht' overtreden en de 1,5 meter regel jegens mij en zal door het leven moeten met een strafblad :ROFLMAO:. Op een lichte beschadiging aan een schub of twee na tot dusver geen problemen overigens. Heb ze ook weer op de Bassleer Forte gezet icm de regular (want dat eet die andere vis alleen maar mondjesmaat) om hun immuunsysteem weer even een boost te geven na de verhuizing. Vandaag na thuiskomst zag ik dat ze allen mooi bij elkaar schoolden, inclusief de twee oudjes. Aten ook normaal op die ene na die twee korrels wel weer genoeg vond. Ik wacht nu nog een week of twee voordat ik weer nieuwe vissen ga halen, dan heb ik mocht er door stress of iets anders zich wat voordoen dan heb ik m'n QB nog vrij. In nood als die bezet is kan ik wel in een emmer behandelen maar das niet ideaal. Tot slot is de alg nog wel zichtbaar aanwezig maar kan ik het stabiel houden. Heb m'n verlichtingsduur opgeschroefd naar 7 uur, stond al weken en weken op 6 uur wat te weinig voor de platen zou zijn. Dus dat is een gevecht voor de lange adem. Wordt weer vervolgd.

Gr
Stefan

PS: Zal m'n camera misschien is opzoeken voor betere foto's.
 

Bijlagen

  • 240920 1.jpg
    240920 1.jpg
    196.8 KB · Weergaven: 99
  • 240920 2.jpg
    240920 2.jpg
    201.4 KB · Weergaven: 106
#Ahhh wat zijn ze schattig

Nou vandaag weer nieuwe vis gehaald, nu het nog kon :rolleyes:. Was op zich redelijk druk in de LFS maar kon toch prima afstand houden, ja dan maar even een keer niet uitgebreid gaan zitten kijken. Had ik maar doordeweeks moeten gaan toen ik een dag vrij was :juggle:. Fijn voor mij was er ook aardig wat personeel en kwam de medewerker die mij vaker helpt al naar me toe dus was zo weer weg. Zoals gezegd waren nu de Cory's aan de beurt voor groepsuitbreiding dus heb er vandaag vier bijgehaald. Deze gaan uiteraard weer even voor minimaal twee weken in quarantaine. Heb ook m'n methode van overzetten veranderd naar de plop en drop methode. Deze methode gebruikte ik al voor de vissen van de QB naar de showbak gezien ze tegen die tijd toch op bijna dezelfde waterwaardes zitten. Gezien m'n LFS de vissen op kraanwater heeft evenals het transport water heb ik enkel het zakje 15min in de bak gehangen en daarna de inhoud voorzichtig in een breed netje gegoten en de vissen overgeplaatst. Daar waar m'n roodneuzen even moesten wennen waren de Cory's binnen een minuut al aan het grondelen geslagen. En ze zijn nog zo lekker klein, zeker vergeleken bij die dikkerds die ik al heb :).

In de Rio gaat het ook z'n gangetje, de zalmen zwemmen nog happy bij elkaar. Zijn actief en eten goed en de koppies zijn wat roder gekleurd. De magere die slecht at heb ik na een paar dagen niet meer gezien dus die is dan toch heengegaan. Kon alleen geen lijk vinden, eten Cory's toevallig lijken als ze de kans krijgen? Heb verder geen slakken of andere bewoners namelijk. Is ook grappig om te zien dat er een soort hiërarchie lijkt te zijn. Een van de oude zalmen is erg dominant en zit wel is wat zalmpjes op te jagen, deze is ook wat slanker dus gok dat het een man is.

Ook opmerkelijk is dat m'n overige twee Corydoras ineens heel mak zijn geworden. Ze vinden de 'stof'zuiger ook erg interessant (gelukkig niet zo krachtig dat ik bang hoef te zijn dat ze vastgezogen worden). En ook m'n handen komen ze onderzoeken. Heb natuurlijk gelijk voor de gein geprobeerd ze uit de hand te voeren en daar zeiden ze uiteraard geen nee tegen, maar maak hier geen gewoonte van. M'n Althernanthera begint ook eindelijk weer te groeien, die werd nogal geplaagd door alg maar nu dit een stuk minder is zie ik weer mooie schone bladeren verschijnen. En ja m'n nitraat is nog steeds te laag :confused:. Verhouding was vorig weekend 2ppm NO3 tegen 0,2 PO4. Zit al dagelijks aan dubbele dosis KNO3. Dus wat ik nu binnenkort is ga doen is me is echt verdiepen in de poeders waar jullie waarschijnlijk al op voorhand kunnen zeggen dat dat voordeliger is. Heb nu nog de Nitro van EL.

Gr
Stefan
 

Bijlagen

  • 101020 C aeneus nieuw.jpg
    101020 C aeneus nieuw.jpg
    92.5 KB · Weergaven: 97
  • 081020 Rummy noses.mp4
    22.6 MB
#'T duurde even

Zo weer even een update. In de afgelopen drie weken is er aardig wat gebeurd. Helaas was er ook weer een sterfgeval te betreuren, de dikste Cory lag opeens dood op de bodem, met opgezwollen rode buik. Gezien er bij de andere vissen geen tekenen waren van ziekte en dit al de 8e keer in nog geen maand tijd was dat ze eitjes aan het afzetten was ben ik ervan uitgegaan dat dit haar fataal is geworden :(. Verder is inderdaad geen van de eitjes uitgekomen, althans zie geen jongen en zowel de ouders als de roodneuzen waren er van aan het snoepen.

Verder had ik in de quarantainebak last van twee dingen. Een was dat pH moeilijk daalde, wat eigenlijk logisch was want ik ververste weliswaar dagelijks met water uit de showbak maar deze staat natuurlijk op Co2 en de QB niet. Nou met een luchtpomp erin wordt de Co2 natuurlijk snel verdreven met gevolg dat de algemene pH moeilijk daalt. Uiteindelijk wel gelukt hoor door met de KH te spelen, weet ik dat weer voor de volgende keer en is ook geen ramp. Ze hebben er alleen iets langer ingezeten. Tweede probleem was een roodneus welke niet meer wilde eten en sterk vermagerde. Het was altijd al een kleintje maar begon op te vallen. Hier nog een topic op het forum geplaatst waaruit eigenlijk de conclusie getrokken kon worden dat er niks meer aan te doen was. Dus ik kruidnagelolie gehaald en wilde zo eigenwijs ik ben toch nog wat proberen met o.a. knoflook (geen idee of het werkt, maar dacht wel is gelezen te hebben dat het het voer aantrekkelijker kan maken). Uiteindelijk ging de vis toch weer voorzichtig eten dus heb deze nog niet ge-euthanaseerd en kijk het nog even aan. Begin deze week was het dan zover maar gezien ik weinig thuis was heb ik de overplaatsing naar gisteren uitgesteld. Gisteravond nadat het licht uit was de vissen uitgevangen en in de Rio180 geplaatst.

Ohja was ook nog besprongen door een roodneus van de week. Tijdens een sample nemen voor een PH meting had ik de kap even open en sprong er een als een torpedo uit en kwam in m'n nek terecht om vervolgens naar de grond te gaan :rolleyes:. Vis snel in de bak gedaan en was even versuft maar naar enkele minuten zwom die weer normaal. Hij zal het wel zat geweest zijn in quarantaine net als sommige van onze medemensen ivm corona. Heeft de vis in kwestie en de quarantaine'plicht' overtreden en de 1,5 meter regel jegens mij en zal door het leven moeten met een strafblad :ROFLMAO:. Op een lichte beschadiging aan een schub of twee na tot dusver geen problemen overigens. Heb ze ook weer op de Bassleer Forte gezet icm de regular (want dat eet die andere vis alleen maar mondjesmaat) om hun immuunsysteem weer even een boost te geven na de verhuizing. Vandaag na thuiskomst zag ik dat ze allen mooi bij elkaar schoolden, inclusief de twee oudjes. Aten ook normaal op die ene na die twee korrels wel weer genoeg vond. Ik wacht nu nog een week of twee voordat ik weer nieuwe vissen ga halen, dan heb ik mocht er door stress of iets anders zich wat voordoen dan heb ik m'n QB nog vrij. In nood als die bezet is kan ik wel in een emmer behandelen maar das niet ideaal. Tot slot is de alg nog wel zichtbaar aanwezig maar kan ik het stabiel houden. Heb m'n verlichtingsduur opgeschroefd naar 7 uur, stond al weken en weken op 6 uur wat te weinig voor de platen zou zijn. Dus dat is een gevecht voor de lange adem. Wordt weer vervolgd.

Gr
Stefan

PS: Zal m'n camera misschien is opzoeken voor betere foto's.
Wanneer er vissen uit je bak springen en/of vreemde doodsoorzaken kan er iets met je water aan de hand zijn. Experimenten met peroxide misschien? CO2 level, hierbij denk ik aan de "makke"vissen. Ik zou er, stond ik in je schoenen, beslist even naar kijken.
 
@benvo : Dat springen was in de quarantainebak, daar is het bovenstaande niet van toepassing. De Co2 indicator is groen, echt groen en niet dat licht gele groen. Wel zit ik op 120bpm wat ik op zich veel vind . En als ik dan ook nog de KH tabel erbij pak klopt het eigenlijk ook wel weer. KH=8, PH7,1 zou 20ppm co2 moeten zijn overeenkomstig met de kleur op het kaartje en de indicator. Heb wel enkele keren wat waterstofperoxide gebruikt inderdaad voor alg op het 'gras' aan de voorkant. Zat ook ruim onder de aanbevolen hoeveelheid die je mag gebruiken, maar zal er op letten. Verder verdachte ik ook de wekelijkse waterwissel ervan omdat meestal daarna eitjes werden afgezet. Heb dit nu naar om de week teruggeschroefd, wel met dezelfde hoeveelheid water, omdat m'n NO3 ook laag blijft kan dat lijkt mij.

Enigste 'rare' dingen in de rio was dan die ene overleden Cory welke steeds veel eieren lag en dat die andere 'makker' of nieuwsgieriger zijn geworden. Hou verder een logboek bij zodat ik wellicht dingen kan herleiden.

Gr
Stefan
 
het zijn en blijven carnivoren. Verder mogelijk wat slakken in d ebak? Die werken lijkjes vrij snel weg, zeker aangezien het niet hele grote visjes zijn

Nee nog steeds slakloos, behandelde m'n planten eerst met aluin voor ik ze in de bak plaatste. Dan zal het de Cory wel geweest zijn.
 
#weerffeenupdate

Is alweer drie maanden geleden sinds m'n laatste update en in de tussentijd is er uiteraard weer het een ander gebeurd. Heb in de tussentijd geen nieuwe vis meer aangeschaft, was het in December van plan maar toen kwam de lockdown dus dacht wacht wel even. De vier Cory's zijn overgegaan van de QB bak naar de hoofdbak en vermaken zich prima. Moet zeggen dat ik deze visjes wel echt meer ben gaan waarderen. Zijn vaak bezig en lijken altijd vrolijk waardoor ik er ook vrolijk van wordt als ik er naar kijk :). Weet niet of ze dat ook van mij worden maar ze worden wel blij van eten dat ik geef, zijn echt hongerlappen. Moet zeggen dat ze nog niet heel veel scholen, soms komen ze even bij elkaar maar gaan ook vaak genoeg hun eigen weg door de bak. Verder is de grasmat voorin aardig dichtgegroeid met L. brasiliensis. Achterin op het terras heeft de E. red flame het erg moeilijk en ik denk dat deze gaat afsterven, maar kijk het nog wel even aan en anders moet ik het opvullen met wat anders. Heb al extra kleisticks bij de wortels geplaatst.

Omdat ik nog wat draadalg had op bladeren die in de stroming stonden had ik de stroming aangepast.... dit was achteraf geen succes want ik was weliswaar van de draadalg af maar kreeg ineens weer last van wat blauwalg, vooral bij de bodem :rolleyes:. Wel weer snel teruggedrongen en nu nog geregeld zoveel mogelijk aan het weghalen waar ik het zie verschijnen. Nitraat en fosfaat zijn wel in de 1:10 verhouding maar nog steeds te laag. Nitraat is nooit boven de 4mg/ml uitgekomen. Dus ik wil meer gaan toevoegen. CO2 blijft stabiel op 20mg/l.

Ik wilde op den duur al over op andere plantenvoeding. Ik ben nu m'n Dennerle aan het opmaken en voeg nog los Nitro en Fosfo van EL toe. Voor deze laatste wil ik sowieso over op poeders maar twijfel nog over de hoofdvoeding. Of over op Profito of op iets van Tenso cocktail. Wat raden jullie aan?

Verder wil ik maar dat zal na de lockdown worden denk ik weer beginnen met roodneuzen.

Gr
Stefan

090121 R180.jpg
 
Overdag zijn de cories hard aan het werk natuurlijk. Savonds en tijdens slapen liggen ze vast een stuk dichterbij elkaar;
 

Bijlagen

  • 20210108_214942.jpg
    20210108_214942.jpg
    407.3 KB · Weergaven: 77
#De kwartaalcijfers :LOL:

Vandaag was het weer tijd voor de grote watertestdag welke ik eens in de 3 maanden uitvoer. Tussendoor meet ik nog wel vaker waardes als NO3 en PO4 overigens.
TestwaardeTestwaarde
PH7,1NO33 mg/l
GH8Po40,2 mg/l
KH8Fe0,1 mg/l
NH4<0.05 mg/lK>15 mg/l
No2<0.01 mg/lO29 mg/l
Cu<0.05 mg/l

Nitraat nog steeds aan de lage kant dus kan nog meer gaan toevoegen. Binnenkort ga ik poeders bestellen, maak eerst m'n fles Nitro op. Verder denk ik dat ik zomaar 2 testen eruit kan gooien. Dat zijn de O2 test en de Cu (koper) test. Volgens mij is zuurstof over het algemeen altijd wel goed, zeker in een redelijk tot ruim beplant aquarium. En koper, dat beetje dat in de plantenvoeding zit is te verwaarlozen, m'n kraanwater is ook altijd 0.05 geweest dus verwacht daar geen ongein mee eigenlijk. Plus dat er aan het kraanwater ook nog bereider wordt toegevoegd. Medicatie (waar het evt in kan zitten) gaat toch in een quarantainebak. Tot slot zijn er volgens weinig forumleden die deze waterwaardes testen. Is 't overigens nog wellicht een idee om ipv KNO3 MgNO3 aan te schaffen gezien m'n water toch voldoende verzadigd is met Kalium? En gaat een magnesiumtoevoeging weer m'n GH verhogen, of is dit te verwaarlozen? Fosfaat blijft dan KH2PO4.

Verder zijn m'n Limnobiums weer erg aan het wortelen en heb ik een heel deken aan wortels onder het wateroppervlak, m'n Cory's lijken het wel aangenaam te vinden. Zijn ook nog open stukken overigens. Verder zitten de Cory's nu inderdaad ook wel is bij elkaar en soms niet.

Gr
Stefan
 

Bijlagen

  • 230121 rio180.jpg
    230121 rio180.jpg
    507.2 KB · Weergaven: 95
#Eten

Even een flimpje hieronder van een van de vreetpartijen van m'n Cory's. Altijd leuk om te zien. 'S avonds zie je ze al een soort van schooien rond etenstijd en zodra er voer in de bak komt krijgen ze het op hun 'heupen'. Verder nog aan het nadenken over de volgende vissen. Of het worden weer H. bleheri's (roodneuszalmen) oorspronkelijke plan, totdat de groep vorig kwartaal heen was gegaan door infectie. Of ik ga voor H. erythrozonus (vuurneons) , nog ff lastig. :S

Gr
Stefan
 

Bijlagen

  • 310121 Cory eetpartij.mp4
    20 MB
#Jaartje verder

Het is weer even geleden dat ik wat gepost hebt in m'n topic dus het wordt weer is tijd.

Er is hier en daar wel wat veranderd aan beplanting en grove snoeibeurten. In de zomer nog last gehad van zweefalg wat ik uiteindelijk zonder middeltjes en een schep geduld onder controle heb gekregen. De laatste maanden draait het allemaal wel stabiel, met hier en daar nog wat alg. Ook qua bewoners zwemmen er intussen weer naast de oude Corydoras aeneus ook weer een mooie school roodkopzalmen (H. belehri) en een drietal Apistogramma hongsloi in. Dit is voor deze bak ook het definitieve bestand omdat ik het anders te druk vindt worden. Binnenkort nog wat aanpassingen verrichten qua beplanting en extra hout.

Gr
Stefan

Rio180 040122.jpg
 

Terug
Bovenaan