Het is wel fijn dat je LFS een goede kwaliteit vissen heeft vaak ontbreekt dit nog wel eens (zoals hier waar ik wel is snel uitval heb gehad)Vissies thuis in de QB bak gedaan, had eerder al naar de waterwaarden gevraagd waarop ze bij de LFS zaten en de QB hierop aangepast. Gezien de goede verhalen ook een flesje Voogle in huis gehaald en een lage dosis hiervan toegevoegd aan het water van de QB. Voor de verpakking ook handig tegen infecties dus scheelt misschien weer pilletjes in huis (heb wel Bactopur direct liggen voor als het echt moet). Gisteren de vissen met rust gelaten, wel even van tijd tot tijd een blik op ze geworpen maar leek mij mee te vallen met de stress. Moet ook zeggen (is aan het afkloppen op de tafel ) dat ik bij mijn LFS eigenlijk nooit echt uitval heb gehad. Zijn wel iets duurder dan gemiddeld maar als de vissen goed gezond zijn vind ik dat niet erg. Die twee oudjes (H. blehri's) van 8 jaar komen ook daarvandaan .
klopt, maar als ze pas na 3 dagen verdwenen zijn kunnen ze ook zijn uitgekomen. Dit kan al binnen 2/3 dagen als ik me niet vergisJe corydoras zelf eten de net belegde eitjes ook zk weer op, daar zie je dan ook niks van
Even heb ik gegoogeld op het woord "Dildo". Met zo ding kan inderdaad warmte ontstaan. Maar niet op de plaatsen waar jij dit zou willen, heb ik na de onderzoekje, hetwelk ik graag en zonder verdere kosten voor je uitgevoerd heb, ontdekt. Het beste is toch om een aquarium heater aan te schaffen. Ze zijn er in soorten. Dat geldt trouwens evenals voor die dildo's waar je voor jouw exemplaar wellicht nog een bruikbare plek kan vinden. Weggooien is altijd zonde, tenslotte. Goed gereedschap is altijd het halve werk maar het juiste gereedschap kiezen speelt ook een niet onbelangrijke rol. Dit laatste advies bereken ik ook niet omdat ik in een goede bui ben, vandaag.# Het is ook altijd wat ...
Gelukkig kan ik er nog om lachen maar ik blijf ijverig bezig met de hobby en dan vooral de problemen. Even kort over de rio180. Op dit moment erg last van baard en ook weer draad. Ik had ook gewoon m'n grote mond weer moeten houden laatst in een topic hier dat ik even last had van draadalg en dit na een lichte Co2 verhoging weg was . Paar dagen erna was het raak. Ik had best grof gesnoeid dus wellicht dat dit er mee te maken kan hebben in combi met voedingstekorten. Ja m'n nitraat is nog steeds belabberd laag op 1ppm. Fosfaat blijft wel stabiel hangen op 0,4ppm maar is dan uiteraard niet in verhouding met de nitraat. Dus nog maar meer en meer Kaliumnitraat erin douwen (gaat zich oriënteren op poeders ... ) .
Nog meer ellende? Ja nog meer ellende. Bemerkte dat de temperatuur in m'n quarantainebak erg laag was. Staat ingesteld op 24 graden en water was 20 graden . Nou even wat testen en ja hoor denk dat de dildo kapot is. Gek genoeg slaat die alleen maar aan als je de knop naar 25 graden draait en slaat ie pas uit als je hem terugdraait naar 17 graden, dus hier klopt helemaal niks van. Was een standaard heater welke bij het bakje zat van (SF). Ik heb er geen vertrouwen meer in dus ga zo maar even naar de dichtstbijzijnde winkel om maar even een JBL te halen een merk waar ik meer vertrouwen in heb.
Ik sluit wel positief af en dat is dat het met de vissen nog steeds uitstekend gaat, ook de roodneuzen in de quarantainebak. Eten goed, zwemmen actief en hebben een rood gekleurd hoofdje.
Gr
Stefan
Baardalg behoort tot de Roodwieren en worden inderdaad rood als ze afsterven.Nou voor de hardware freaks, een foto van de nieuwe 'dildo'. Hij heeft zelfs een beschermkorf .
Bekijk bijlage 306602
Nog wat grappigs. Had experimentje gedaan met m'n baard en draadalg. Bij de blauwalg hielp het de restantjes te verwijderen en heb voor ik naar de winkel ging met de spot on methode wat algen hotspots bespoten met waterstofperoxide. Kom ik terug zie ik dat m'n baardalg overal in de bak, ook waar ik niet gespoten heb rood gekleurd is . Wel weer passend bij de titel van m'n aquarium...
Bekijk bijlage 306603
gr
Stefan
Baardalg problemen moeten toch echt gezocht worden in een tekort of fluctuatie probleem. Daarbij mag je waterdistributie ook niet vergeten worden. Om hier definitief vanaf te komen zou je naar mijn idee moeten beginnen bij het begin. Je zou moeten zorgdragen voor een lichtduur/intensiviteit passend bij je planten en levende have. Wanneer je dit zo precies mogelijk heb afgeregeld is het zaak om je waterdistributie op orde te brengen. Je CO2 moet zo goed mogelijk door heel je bak verspreid worden. Deze twee zaken moeten altijd als eerste op orde gebracht worden. Daarna, gun je wat tijd om dit te bezien, ontstaat er een vraag naar CO2 die je nu nauwkeurig af moet regelen. Daarbij zorgdragend voor een regelmatige toevoer om fluctuaties te voorkomen. Maak ook de CO2 sprong, in het geval van een niet automatische toevoer, tussen dag en nacht zo vloeiend mogelijk. Dit is de manier zoals ik werk en het heeft er eigenlijk altijd voor gezorgd dat ik weinig baardalg problemen heb gekend. Een hogere temperatuur heeft, zover ik weet, geen invloed op je CO2. Maar wanneer je je bak gaat koelen met ventilators bijvoorbeeld heeft dit wel degelijk invloed op het CO2 level. Of wanneer je verdampt water vervangt zal dat invloed hebben op je CO2 level. Misschien moet je het daar in zoeken.@Joff : Ja was blij dat ik vandaag vrij was om er gelijk een te halen. Gaat toch niet echt lekker naar werk anders, dan had ik de thermostaat maar wat hoger gezet in het ergste geval. Ligt overigens nog wel een oude heater bij m'n ouders maar die is voor volumes vanaf 100l dus ook beetje overkill.
@benvo : Dat is dan mooi, snelle manier om ervan af te komen. Nu de oorzaak nog goed aanpakken . Komen baardalgen toevallig ook door een tekort aan nitraat of is dit echt een co2 probleem? Vind het zo raar namelijk als ik weken geen last ervan had op hetzelfde of hoger co2 niveau en ik er sinds die warmte wel last van heb. Checker is groen en zou volgens de tabel en de kleur rond de 20ppm moeten zitten.
Gelukkig voor de vis duurde dit contact minder dan een kwartier en mits jullie verder niet intiem zijn geweest zien we dit door de vingers😆de quarantaine'plicht' overtreden en de 1,5 meter regel
Wanneer er vissen uit je bak springen en/of vreemde doodsoorzaken kan er iets met je water aan de hand zijn. Experimenten met peroxide misschien? CO2 level, hierbij denk ik aan de "makke"vissen. Ik zou er, stond ik in je schoenen, beslist even naar kijken.#'T duurde even
Zo weer even een update. In de afgelopen drie weken is er aardig wat gebeurd. Helaas was er ook weer een sterfgeval te betreuren, de dikste Cory lag opeens dood op de bodem, met opgezwollen rode buik. Gezien er bij de andere vissen geen tekenen waren van ziekte en dit al de 8e keer in nog geen maand tijd was dat ze eitjes aan het afzetten was ben ik ervan uitgegaan dat dit haar fataal is geworden . Verder is inderdaad geen van de eitjes uitgekomen, althans zie geen jongen en zowel de ouders als de roodneuzen waren er van aan het snoepen.
Verder had ik in de quarantainebak last van twee dingen. Een was dat pH moeilijk daalde, wat eigenlijk logisch was want ik ververste weliswaar dagelijks met water uit de showbak maar deze staat natuurlijk op Co2 en de QB niet. Nou met een luchtpomp erin wordt de Co2 natuurlijk snel verdreven met gevolg dat de algemene pH moeilijk daalt. Uiteindelijk wel gelukt hoor door met de KH te spelen, weet ik dat weer voor de volgende keer en is ook geen ramp. Ze hebben er alleen iets langer ingezeten. Tweede probleem was een roodneus welke niet meer wilde eten en sterk vermagerde. Het was altijd al een kleintje maar begon op te vallen. Hier nog een topic op het forum geplaatst waaruit eigenlijk de conclusie getrokken kon worden dat er niks meer aan te doen was. Dus ik kruidnagelolie gehaald en wilde zo eigenwijs ik ben toch nog wat proberen met o.a. knoflook (geen idee of het werkt, maar dacht wel is gelezen te hebben dat het het voer aantrekkelijker kan maken). Uiteindelijk ging de vis toch weer voorzichtig eten dus heb deze nog niet ge-euthanaseerd en kijk het nog even aan. Begin deze week was het dan zover maar gezien ik weinig thuis was heb ik de overplaatsing naar gisteren uitgesteld. Gisteravond nadat het licht uit was de vissen uitgevangen en in de Rio180 geplaatst.
Ohja was ook nog besprongen door een roodneus van de week. Tijdens een sample nemen voor een PH meting had ik de kap even open en sprong er een als een torpedo uit en kwam in m'n nek terecht om vervolgens naar de grond te gaan . Vis snel in de bak gedaan en was even versuft maar naar enkele minuten zwom die weer normaal. Hij zal het wel zat geweest zijn in quarantaine net als sommige van onze medemensen ivm corona. Heeft de vis in kwestie en de quarantaine'plicht' overtreden en de 1,5 meter regel jegens mij en zal door het leven moeten met een strafblad . Op een lichte beschadiging aan een schub of twee na tot dusver geen problemen overigens. Heb ze ook weer op de Bassleer Forte gezet icm de regular (want dat eet die andere vis alleen maar mondjesmaat) om hun immuunsysteem weer even een boost te geven na de verhuizing. Vandaag na thuiskomst zag ik dat ze allen mooi bij elkaar schoolden, inclusief de twee oudjes. Aten ook normaal op die ene na die twee korrels wel weer genoeg vond. Ik wacht nu nog een week of twee voordat ik weer nieuwe vissen ga halen, dan heb ik mocht er door stress of iets anders zich wat voordoen dan heb ik m'n QB nog vrij. In nood als die bezet is kan ik wel in een emmer behandelen maar das niet ideaal. Tot slot is de alg nog wel zichtbaar aanwezig maar kan ik het stabiel houden. Heb m'n verlichtingsduur opgeschroefd naar 7 uur, stond al weken en weken op 6 uur wat te weinig voor de platen zou zijn. Dus dat is een gevecht voor de lange adem. Wordt weer vervolgd.
Gr
Stefan
PS: Zal m'n camera misschien is opzoeken voor betere foto's.
het zijn en blijven carnivoren. Verder mogelijk wat slakken in d ebak? Die werken lijkjes vrij snel weg, zeker aangezien het niet hele grote visjes zijnKon alleen geen lijk vinden, eten Cory's toevallig lijken als ze de kans krijgen?
het zijn en blijven carnivoren. Verder mogelijk wat slakken in d ebak? Die werken lijkjes vrij snel weg, zeker aangezien het niet hele grote visjes zijn
Test | waarde | Test | waarde |
PH | 7,1 | NO3 | 3 mg/l |
GH | 8 | Po4 | 0,2 mg/l |
KH | 8 | Fe | 0,1 mg/l |
NH4 | <0.05 mg/l | K | >15 mg/l |
No2 | <0.01 mg/l | O2 | 9 mg/l |
Cu | <0.05 mg/l |
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.