Achterwand vraagjes + ideetjes gezocht


wat ik heb gedaan is het volgende (beetje old school lol ) tempexplaat (piepschuim ) genomen hoe dikker hoe beter des te meer structuur kan je maken, op maat gemaakt , vervolgens met een kaars / gasbrandertje er structuur in gemaakt ( begin voorzichtig er zit zo een gat in ) , met schoolbordenzwart ( verf kan je volgens mij bij de action krijgen ) goed zwart gemaakt strijk hierbij goed de verf uit niets is zo irritant om witte puntjes te zien . en vervolgens met ijzermenie een beetje dun erover zodat je hier en daar het zwart erdoor heen ziet . En vervolgens heb je goedkoop een mooie achterwand .zit er bij mij nu ongeveer een jaar in en voldoet uitstekend .Is niet geschikt voor 'algengrazers' want dan krijg je witte plekken
 
wat ik heb gedaan is het volgende (beetje old school lol ) tempexplaat (piepschuim ) genomen hoe dikker hoe beter des te meer structuur kan je maken, op maat gemaakt , vervolgens met een kaars / gasbrandertje er structuur in gemaakt ( begin voorzichtig er zit zo een gat in ) , met schoolbordenzwart ( verf kan je volgens mij bij de action krijgen ) goed zwart gemaakt strijk hierbij goed de verf uit niets is zo irritant om witte puntjes te zien . en vervolgens met ijzermenie een beetje dun erover zodat je hier en daar het zwart erdoor heen ziet . En vervolgens heb je goedkoop een mooie achterwand .zit er bij mij nu ongeveer een jaar in en voldoet uitstekend .Is niet geschikt voor 'algengrazers' want dan krijg je witte plekken


Zo deed ik het vroeger ook. Toch zou ik wel aanraden om er epoxyhars op te doen ivm de giftige stoffen van verf, maar ook blijft je achterwand langer mooi. Met epoxyhars blijft het heel lang dezelfde kleur (zo niet altijd?), en zonder verkleurd het in het water.
 
Update!
Poging nr. 1:
IMG_1659.JPG


Beetje geoefend met vormen maken etc.

Pogin nr. 2:
IMG_1657.JPG

Zoiets wil ik maken.:rolleyes:


Ik heb het eerst uitgesneden, en daarna met opa's uit de kluiten gewassen 'föhn' het piepschuim samengesmolten.:D


Ik heb totaal geen rotzooi gemaakt:engel:
IMG_1660.JPG


Op het luistje van benodigheden moet nog:
een normale föhn staan. (Daar kun je jezelf mee schoonmaken, ik was helemaal wit:D:D)
Stofzuigerzakken(ik heb er volgens mij al eentje bijna vol gemaakt:D:D)


Zijn ze een beetje mooi geworden? Heeft iemand nog tips?


(Ik heb dit ook in mijn fotoalbum gezet, en ik ga denk ik daar ook verder in, dus als je het wil volgen, moet je in mijn fotoalbum zijn, dan plaats ik hier geen updates meer:daisy:)
 
Het zal vast niet heel erg zijn. Kun je er niet een stukje piepschuim in drukken?
 
Het zal vast niet heel erg zijn. Kun je er niet een stukje piepschuim in drukken?
Heee, dat kan! Goed idee, Daan!;)

Ik kan er ook een beetje pur overheen doen.:daisy:
 
Hier zit de verwarming, en de zuigmond van het filter die nog komt:
IMG_1713.JPG


Alleen het is zo recht:
IMG_1714.JPG


Denk dat ik er maar een stukje extra piepschuim overheen plak, waarin ik kan snijden, of heeft iemand anders nog een idee?;)
 
Even een vraagje, als je je aanzuig achter het piepschuim doet, zuigt je filter toch haast geen vuil uit je bak mee?
 
Even een vraagje, als je je aanzuig achter het piepschuim doet, zuigt je filter toch haast geen vuil uit je bak mee?
Dit is het plan:
IMG_1718.PNG

Dat korfje zit in de achterwand vast, en zorgt dat het water achter de wand komt.
Bovin zit het aanzuigding van het filter.
Dat buisje wat eronder zit, maak ik dicht, en ik maak bovenin een gat, zodat het water van boven word aangezogen, en langs de verwarming gaat.


Beetje duidelijk?
Mocht er iets onduidelijk zijn, vragen zijn welkom.:daisy:;)
 
Dit is het plan:
Bekijk bijlage 13873
Dat korfje zit in de achterwand vast, en zorgt dat het water achter de wand komt.
Bovin zit het aanzuigding van het filter.
Dat buisje wat eronder zit, maak ik dicht, en ik maak bovenin een gat, zodat het water van boven word aangezogen, en langs de verwarming gaat.


Beetje duidelijk?
Mocht er iets onduidelijk zijn, vragen zijn welkom.:daisy:;)
Ik snap het hoor, goed over na gedacht zie ik al:daisy:
 
Ik snap het hoor, goed over na gedacht zie ik al:daisy:
Jaja, paar nachtjes over geslapen:D:D

Ik zou er zelfs een soort van skimmer in kunnen maken, maar ik denk nier dat ik dar nodig zal hebben.;)
 
Jaja, paar nachtjes over geslapen:D:D

Ik zou er zelfs een soort van skimmer in kunnen maken, maar ik denk nier dat ik dar nodig zal hebben.;)

Haha, ach, je moet iets doen in de nacht:D

Ik denk ook niet dat je een skimmer nodig zal hebben hoor:)
 
Heb je al verf gekocht voor de wand?
 
U vraagt, wij halen:D

IMG_1719.JPG


Deze is toch wel goed?;)
 
Dit is het plan:
Bekijk bijlage 13873
Dat korfje zit in de achterwand vast, en zorgt dat het water achter de wand komt.
Bovin zit het aanzuigding van het filter.
Dat buisje wat eronder zit, maak ik dicht, en ik maak bovenin een gat, zodat het water van boven word aangezogen, en langs de verwarming gaat.


Beetje duidelijk?
Mocht er iets onduidelijk zijn, vragen zijn welkom.:daisy:;)

Loop je nu niet het risico dat je pomp droog komt te lopen wanneer het korfje onderaan verstopt of geblokkeerd zou raken?
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat het korfje onderaan niet (efficiënt) zal aanzuigen als het water ook op een andere manier in het compartiment kan komen denk ik, bijvoorbeeld via een gleuf tussen glas en achterwand.
Zorg ook zeker dat er genoeg watercirculatie is voor de verwarming.
Tenslotte: Als je aanzuig van de filter zo hoog zit kan het ook zijn dat het vuil onderaan ophoopt ipv in het filter te gaan.

Je zou in plaats van het korfje ook een gleufje kunnen maken tussen achterwand en zijkant bak over de ganse hoogte van de bak waardoor het water dus over de hele hoogte in het reservoir terechtkomt. (Een beetje zoals bij een interne bioloog.) Dan heb je alvast minder risico op droog lopen door verstopping. En de aanzuig van je filter kan je toch beter iets dieper hangen.

Wel een mooi project verder! :thumbs:
 
Loop je nu niet het risico dat je pomp droog komt te lopen wanneer het korfje onderaan verstopt of geblokkeerd zou raken?
Daar heb ik niet overna gedacht:stars:;)
Je zou in plaats van het korfje ook een gleufje kunnen maken tussen achterwand en zijkant bak over de ganse hoogte van de bak waardoor het water dus over de hele hoogte in het reservoir terechtkomt. (Een beetje zoals bij een interne bioloog.) Dan heb je alvast minder risico op droog lopen door verstopping. En de aanzuig van je filter kan je toch beter iets dieper hangen.
Dat is een goed idee!:thumbs:

Zoiets dus:?

IMG_1720.PNG


En dan het aanzuigstuk helemaal onderaan of in het middan hanfen?
En het gleefje een halve cm dik maken, of..?;)
Wel een mooi project verder! :thumbs:
Bedankt!
 
Daar heb ik niet overna gedacht:stars:;)


Mja, ik snap je idee maar stel dat je korfje verstopt raakt door een dode vis, vuilophoping of een blad van een plant zou dat wel eens snel problemen kunnen geven. Zeker omdat je filter op volle toeren blijft doordraaien... Meestal heeft dergelijke verstopping directe impact op de stroming van je pomp en merk je het wel omdat de pomp lawaai maakt of doordat de stroming in de bak afneemt.
In jouw schets moet het waterniveau in het compartiment maar een beetje zakken om mogelijks problemen te hebben.

En dan het aanzuigstuk helemaal onderaan of in het middan hanfen?
En het gleefje een halve cm dik maken, of..?;)


Zoiets inderdaad. Ik had vroeger een bakje met interne bioloog en daar was het zelfs minder dan een halve cm. Je wil niet dat er visjes door kunnen hé. ;)
Als je het toch zo breed maakt kan je misschien overwegen om dit te vullen met een grove spons om visjes en zo tegen te houden..
 
Zoiets inderdaad. Ik had vroeger een bakje met interne bioloog en daar was het zelfs minder dan een halve cm. Je wil niet dat er visjes door kunnen hé. ;)
Als je het toch zo breed maakt kan je misschien overwegen om dit te vullen met een grove spons om visjes en zo tegen te houden..
Oja, die kunnen er ook doorheen......


Dit evoor stoppen dan:;)
IMG_1721.JPG
 
Zoiets...
Je kan een stuk vijverspons op maat snijden en dit klemmen tussen achterwand en de achterruit van je bak... Dan zie je dit niet en kan je misschien iets fijnere spons dan de foto gebruiken..
 
Ik denk dat ik die rechterkant, die ik heb uitghold, maar wegsnijd.
IMG_1710.JPG

Dit omdat ik er weer piepschuim op moet plakken om het mooi te laten worden.
Dan schuif ik de achterwand naar recht, waardoor er aan de linkerkant een open plek komt. Daar plak ik de inlaat, en de verwarming. Ik doe er geen piepschuim voor, want er zitten allemaal takken voor:
IMG_1717.JPG


Als ik dit doe, loop ik niet het risico dat er een vis i.o.d. achter de achterwand komt, waar de inlaat enzo zit.

Goed idee, of niet?;)
 
Hout zit vast:
IMG_1742.JPG

IMG_1743.JPG
IMG_1741.JPG


Zal ik over de achterkant, ook nog 1 laagje epoxy doen? Voor de zekerheid, omdat het hout erdoorheen steekt, of is dat overbodig?






3 lagen tegellijm 2 lagen epoxy zal denk ik wel goed zijn, of raden jullie meer/minder aan.;)
 
VOlgens mij heb ik ook ongeveer zoveel lagen aangebracht dus gok dat dat wel goed is. Word steeds leuker mooi wandje gaat het worden!
 

Terug
Bovenaan