Wat is er nieuw

ADA 60P - Anketh31

Staat er mooi bij!
Leuk dat de varen de oranje puntjes al laat zien 👍

Prachtige bak 😍 Mag ik vragen naar je temperatuur en hoeveel je de Boraras Brigittea voert? Alvast bedankt!

Prachtige bak 😍 Mag ik vragen naar je temperatuur en hoeveel je de Boraras Brigittea voert? Alvast bedankt!

Dank je wel! 😊 De bak staat nu op 22/23 graden. Ik voerde ze altijd om de dag, omdat ze altijd mee aten met het voer voor de garnalen en de oto's. Maar nu de groep garnalen steeds groter wordt, krijgen ze niet meer de kans om eten mee te jatten uit het schaaltje. Dus nu voer ik elke dag, soms sla ik wel een dagje over. En dan gewoon een vingerpuntje eten. Probeer een beetje af te wisselen tussen verschillende soorten droogvoer, en ga misschien binnenkort eens experimenteren met levend voer.

Gisteren weer waterwissel gedaan en snoeibeurt. Zoals je kunt zien niet alles helemaal goed schoon gemaakt (inlet en outlet zijn nog steeds vrij smerig) en de Eleocharis is niet goed gesnoeid. Maar ben nog steeds ziek door corona, dus vond het al heel wat dat ik de boel gesnoeid had.

Voor de waterwissel:
IMG_20210103_160725.jpg

Na de waterwissel:
IMG_20210103_171934.jpg

Groene punt alg op de Anubias 🙁 Binnenkort even de waterwaardes checken, kijken of ik voldoende voeding geef. En kijken of het aan een CO2 gebrek kan komen.
IMG_20210103_171946.jpg

En de Oto's op hun favoriete hangplek
IMG_20210103_171954.jpg

Hoe gaat dat met je eheim skimmer en de garnalen?
Ik heb er een skimmer guard in zitten, dat gaat prima. Alleen skimt het iets minder effectief, het duurt voornamelijk langer voordat het wateroppervlak goed geskimd is. Hele kleine garnaaltjes kunnen er nog wel doorheen, maar die zwemmen hier niet veel verder dan de beschutting van de plantjes. Hiervoor draaide ik het altijd onder toezicht, tijdens het voeren. Dan had ik er zicht op of er iets naar binnen werd gezogen.
Per ongeluk twee avondjes geleden de skimmer zonder guard een hele nacht laten aanstaan, en toen had het een garnaaltje opgezogen :oopss:. Maar dat is de eerste keer dat dat bij mij gebeurd is. En het garnaaltje zwom er vrolijk weer uit.

Krijgen mijn elzenproppen nu worteltjes? 🤔
IMG_20210106_175509.jpg
IMG_20210106_175505.jpg

Weer een update. Er gebeurd op dit moment niet super veel. Er staat wel wat veranderingen op de planning. De Hydrocotyle Tripartita gaat eruit, die is te overheersend in het beeld en woekert te veel. Er komt extra Pogostemon Helferi voor in de plaats. Die staat er officieel gezien ook onder. Maar daar is weinig meer van te zien haha.

Daarnaast komt er sowieso wel wat veranderingen in, er gaat een deel van de planten over naar het nieuwe aquarium zodra die er is. Dus beetje uitdunnen.

En ik ben echt verliefd geworden op de L010a, maar vraag me af of die nog in het vissenbestand past. Iemand een idee?

Overzicht:
IMG_20210117_180548.jpg

En wat andere foto's
IMG_20210117_181638.jpg
IMG_20210117_181534.jpg
IMG_20210117_181019.jpg
IMG_20210117_181005.jpg

Gaaf, mooi dat je plantjes in de bloei staan!

Heel gaaf! Wat betreft je L010 vraag. Heb er hier ook een 3tal in de lido, maar ondanks hun rustige karakter zou ik ze niet in jou bak houden. Ze worden relatief groot dan

Heel gaaf! Wat betreft je L010 vraag. Heb er hier ook een 3tal in de lido, maar ondanks hun rustige karakter zou ik ze niet in jou bak houden. Ze worden relatief groot dan
Ja, ik heb ook besloten om het maar niet te doen. Ze zitten qua temperatuur ook net hoger dan de rest van mijn vissen. Het zou wel kunnen, maar Crystal Reds zitten qua kweektemperatuur vaker liever net iets lager. Dus lijkt me dan niet handig om de L010 op lagere temperaturen te houden. Dan maar ooit een extra bak 😛

Vandaag weer even water wissel gedaan en beetje schoongemaakt. Even alle steentjes op het zandstrandje er afgehaald en de bodem goed schoongemaakt. Daardoor nog wel iets van 7 baby garnaaltjes uit de emmers moeten vissen.
IMG_20210124_173913.jpg

Tijdens de waterwissel
IMG_20210124_182158.jpg

Na de waterwissel.

Nu nog even kijken of ik de steentjes weer terug plaats. En plantjes zijn binnen, dus volgende week maar eens de nieuwe plantjes plaatsen.

En iets totaal anders, ander projectje van mij:
IMG_20210124_153656.jpg

Een vissenkom? Ja, een vissenkom. Maar niet voor visjes natuurlijk.

Eindresultaat:
IMG_20210124_162718.jpg

IMG_20210124_162721.jpg

Nog niet helemaal af, nog een paar extra plantjes kopen en wat extra mos erin. En mijn vijvertje in het midden is lek haha. Dus dat moet ik ook nog even fiksen.

Vandaag even groot onderhoud gepleegd. Er is veel veranderd. Heb wat planten geheel verwijderd. Ben nog verre van tevreden eigenlijk. Maar dat is natuurlijk het leuke van een aquarium, je kunt het gaandeweg aanpassen. Als mijn nieuwe aquarium komt, zullen er wat planten verhuizen naar het nieuwe aquarium. Zo wil ik graag de Anubias eruit hebben, die vind ik veel te grof voor de Scape. De Java varen gaat er ook uit, wil daar allemaal H. pinnatifida voor in de plaats. Dat geeft denk ik wel een mooi effect. En de voorkant wil ik helemaal anders, wat rustiger. Er is nu te veel, en niet in verhouding. Maar goed, nog even wachten tot m'n nieuwe aquarium komt 🙂

IMG_20210131_202324.jpg
IMG_20210131_202312.jpg
IMG_20210131_202308.jpg
IMG_20210131_202258.jpg
IMG_20210131_202318.jpg

Kleine update 🙂
IMG_20210207_164757__01.jpg

Overzichtje
IMG_20210207_164913__02.jpg

Betty de slak
IMG_20210207_164851__01.jpg

Naaldgras slaat goed aan
IMG_20210207_164809__01.jpg

De Oto's chillen na de stress van het schoonmaken
IMG_20210207_164841.jpg

Allemaal garnaaltjes! Heb er ook al weer stuk of 10 baby garnaaltjes uit de emmer gehaald
IMG_20210207_164857.jpg

Anubias geknipt, luchtbelletjes stijgen op.
IMG_20210207_164937.jpg

Poging om de Boraras Brigittae op te foto te zetten

Wat is dat voor voer?

Wat is dat voor voer?
Repashy! Erg geliefd bij mijn Oto's, ze weten meteen als dat voer in de bak komt. Dan komen ze meteen al in de buurt hangen, wachtend tot de garnalen beetje weg zijn en ik niet meer in de buurt rond hang haha

Repashy! Erg geliefd bij mijn Oto's, ze weten meteen als dat voer in de bak komt. Dan komen ze meteen al in de buurt hangen, wachtend tot de garnalen beetje weg zijn en ik niet meer in de buurt rond hang haha
Apart dat het uit elkaar valt. Gaat hier ook regelmatig de bak in, laatst zaten de oto's aan de ene kant en de garnalen aan de andere kant, grappige beesten :DD

Apart dat het uit elkaar valt. Gaat hier ook regelmatig de bak in, laatst zaten de oto's aan de ene kant en de garnalen aan de andere kant, grappige beesten :DD
Ik heb de juiste samenstelling van water en poeder nog niet helemaal gevonden... Krijg het niet solide genoeg dat het niet uit elkaar valt in het aquarium. Dit is mijn tweede batch, probeer er een beetje mee te spelen. Dus volgende batch hopelijk wat steviger

Gebruik je wel kokend water?

Gebruik je wel kokend water?
Ja, gebruik wel kokend water. Snap ook niet precies waardoor het komt. Vind het nu vrij belastend voor het water, dus voer het 2/3x in de week maximaal

Ja, gebruik wel kokend water. Snap ook niet precies waardoor het komt. Vind het nu vrij belastend voor het water, dus voer het 2/3x in de week maximaal
Kokend water uit de waterkoker of quoker? want met die laatste hoor je vaker problemen met de repashy solide te krijgen

Kokend water uit de waterkoker of quoker? want met die laatste hoor je vaker problemen met de repashy solide te krijgen
Nee gewoon waterkoker. Ik heb me de eerste keer netjes aan de verhoudingen gehouden die stonden aangegeven. Toen was het al niet solide. De tweede keer heb er iets minder water aan toe gevoegd, hopend dat het nu iets solider is. Maar dat is niet geval. Dus snap het niet...

Maar dat is niet geval. Dus snap het niet..
Vreemd. Doe het hier beetje uit de losse pols dus verhoudingen hoeven niet heel precies te kloppen.

Potverdorie, het zijn toch wel rovertjes...
IMG_20210302_141255.jpg
IMG_20210302_141228.jpg

Ja als er iets ligt dan zullen ze het niet nalaten omdat te grijpen denk ik.

Ik kwam terug van een weekendje weg eergisteren en er heeft een ware algen explosie plaatsgevonden. Staghorn alg, penseel alg/baardalg etc. Het was natuurlijk lekker zonnig afgelopen weekend en ik woon op een zolder appartement met een glazen nok. Dus lekker warm geweest.

IMG_20210329_183701.jpg

Nu wilde ik al een tijdje de boel een keer leeg halen en wat dingen veranderen. Was niet helemaal tevreden over de scape en het was toen tijdens de verhuizing nogal een haastklus. Dus denk dat ik zaterdag het aquarium leeg haal en de vissen tijdelijk in een plastic bak van 70l huisvest met het filter. Dan kan ik volgende week knutselen aan een nieuwe scape en dan het weekend erna de boel weer vullen.

Wat vinden jullie van zo'n inrichting? Black water aquascape. Ik ben laatste tijd steeds verliefder aan het worden op black water aquaria. Denk dat m'n Boraras Brigittae het wel waarderen ook. De Crystals zullen ook wel prima gaan, zacht water vinden ze ook prima. Alleen weet ik niet of de Oto's het leuk vinden.

Screenshot_20210331-125409__01.jpg

Zeker een mooie inrichting. Blackwater hoeft niet perse samen te gaan met 'afwijkende' waarden? Door bijvoorbeeld met thee of iets het water te kleuren

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan