Advies gevraagd m.b.t. heater


Inderdaad vreemd en vind het ook nog wel gevaarlijk.
Ik vind het gevaarlijk dat ze het niet duidelijk in hun handleiding hebben staan dat die kop niet onder water mag.
Dat de kop niet waterproof is vind ik in de juwelfilterhuisplaatsing niet een enorm issue, want daar zit ie min of meer 'veilig', kan ie ook niet het water in zakken of iets dergelijks. Maar als standalone vind ik het echt een ander verhaal.
 
Momenteel ben ik me verder aan het oriënteren op heater-solutions voor m'n rio 450.
Nu kwam ik bij het googlen op het fenomeen externe heaters. Daar was ik nog niet bekend mee.

Ik heb het stuk over welke heaters je 't beste kunt kiezen (op discuszolder) gelezen.

Nu werd me nog niet helemaal duidelijk hoe het nou precies zit. Ik hoop dat jullie me weer kunnen helpen!
Paar dingen die ik me nu af vraag:

Wat is het voordeel/nadeel van een externe heater versus eentje die in het aquarium zit?
Welke is zuiniger? Maakt dat uit?
Ik moet er 450L water mee op temperatuur kunnen houden (25,5 graden), met een daltemperatuur van 17 omgevingstemperatuur (midden in de winternacht).
En ik lees graag jullie ervaringen ermee, is zoiets handig, geeft het lekkage, etc.
Oja, de heater wordt gekoppeld aan m'n inkbird.
Alvast heel erg bedankt!
 
Als je een inkbird ga gebruiken, dan kan je beter een titanium heater gebruiken. deze heeft geen thermostaat, die heb je ook niet nodig, immers je inkbird zet je heater aan en uit.
Extra voordeel vind ik dat je op de inkbird bv. ook een koeler aan kan sluiten voor in de zomer.
je zou bv. kunnen kijken voor deze: https://www.azaqua.nl/verwarming/schego-titanium-heater#/630-type-300_watt
Ik heb zelf ook een inkbird met schego heater, en ik kan het alleen maar aanraden, kost wat meer, maar dan heb je wel iets degeljks en betrouwbaars.
 
@Henton super bedankt voor dit advies en de link! Heel fijn!

Waarom is titanium beter dan een heater met thermostaat?
Ik lees in de beschrijving dat een heater van titanium beter warmte af geeft dan een heater met thermostaat, hoe gaat zoiets in zijn werk? Verbruikt hij dan eigenlijk ook minder?

En aan wat voor wattage kan ik dan het beste denken (hij moet een rio 450 verwarmen)?
Bij de specificaties bevelen ze een wattage van 600W aan voor een bak boven 300L, maar ik heb er nu 300W (juwel, met thermostaat) in zitten en dat verwarmde afgelopen winter genoeg.

Ik las overigens ook net dat externe verwarmingen boven 300L geen optie zijn, klopt dat?
 
@Henton super bedankt voor dit advies en de link! Heel fijn!

Waarom is titanium beter dan een heater met thermostaat?
Ik lees in de beschrijving dat een heater van titanium beter warmte af geeft dan een heater met thermostaat, hoe gaat zoiets in zijn werk? Verbruikt hij dan eigenlijk ook minder?

En aan wat voor wattage kan ik dan het beste denken (hij moet een rio 450 verwarmen)?
Bij de specificaties bevelen ze een wattage van 600W aan voor een bak boven 300L, maar ik heb er nu 300W (juwel, met thermostaat) in zitten en dat verwarmde afgelopen winter genoeg.

Ik las overigens ook net dat externe verwarmingen boven 300L geen optie zijn, klopt dat?

Je hebt nooit te veel en altijd te weinig

dwz.
Te veel wil zeggen dat hij snel klaar is en voldoende vermogen heeft ook als de omgeving heel koud zou zijn (open deur bijv.)
Te weinig wil zeggen dat het ding te weinig capacaiteit heeft om überhaupt de gewenste temperatuur te bereiken
(en één die dag en nacht voluit staat te knorren is binnen een jaar kapot)
 
Als je echt mooi wilt zet je op 2 externe pompen een inline Hydor van 300 watt
Klinkt overdreven maar je temp wordt zeker weten stabieler

Ohja je zit nog met dat binnenfilter of niet ?
 
Naar mijn ervaring is er geen verschil tussen de efficiëntie van een staafverwarming of in-line externe verwarming, in ieder geval voor mij niet merkbaar. Ook glas versus titanium is mij om het even, al is een titanium verwarming technisch gezien sterker (breekt niet) en zou ook mijn voorkeur hebben. Thermostaat heb je met die Inkbird inderdaad niet nodig en wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan ;)

Als je wat nieuws wil kopen zou ik voor 2x 300W titanium staafjes gaan en dan in elke hoek van de bak 1. Mooi sterk geheel zo samen met die Inkbird.

Dat die externe verwarmingen maar tot 300L zouden kunnen is puur de rekensom 1W per L water. Meestal zijn die namelijk maximaal 300W. Zoals we eerder besproken hebben, en ook gezien aan de hand van jouw eigen ervaring en die van anderen is dat het niet zo zwart/wit is. Isolatie, plaatsing, temperatuur delta spelen allemaal mee. Je zou er eventueel ook meerdere achter elkaar kunnen doen (dat kan met de inkbird want je gebruikt een externe thermostaat) maar het wordt wel geklooi en elke koppeling in de slang is een potentieel faalpunt voor lekkages. Zou niet mijn keuze zijn.
 
Naar mijn ervaring is er geen verschil tussen de efficiëntie van een staafverwarming of in-line externe verwarming, in ieder geval voor mij niet merkbaar. Ook glas versus titanium is mij om het even, al is een titanium verwarming technisch gezien sterker (breekt niet) en zou ook mijn voorkeur hebben. Thermostaat heb je met die Inkbird inderdaad niet nodig en wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan ;)

Als je wat nieuws wil kopen zou ik voor 2x 300W titanium staafjes gaan en dan in elke hoek van de bak 1. Mooi sterk geheel zo samen met die Inkbird.

Dat die externe verwarmingen maar tot 300L zouden kunnen is puur de rekensom 1W per L water. Meestal zijn die namelijk maximaal 300W. Zoals we eerder besproken hebben, en ook gezien aan de hand van jouw eigen ervaring en die van anderen is dat het niet zo zwart/wit is. Je zou er eventueel ook meerdere achter elkaar kunnen doen (dat kan met de inkbird want je gebruikt een externe thermostaat) maar het wordt wel geklooi en elke koppeling in de slang is een potentieel faalpunt voor lekkages. Zou niet mijn keuze zijn.

Nog even dit dan hou ik mn waffeltje weer
25.5 is wel echt een warme bak, is dat echt nodig voor je bestand ofzo ?

Die van mij gaat s'winters op 22
 
Dank je wel voor je reacties @Scalari!

Als je echt mooi wilt zet je op 2 externe pompen een inline Hydor van 300 watt
Klinkt overdreven maar je temp wordt zeker weten stabieler

Ohja je zit nog met dat binnenfilter of niet ?
Ik heb nu een tweede JBL 1502 indraaien, die is overmorgen drie weken aan het meedoen. De bedoeling is dat over een week, anderhalf, twee, ik het binnenfilter er uit ga halen, bak opnieuw ga inrichten, en dat is dan ook een mooi moment om iets aan de heater te doen, als blijkt dat dat verstandig is ;).

Je hebt nooit te veel en altijd te weinig

dwz.
Te veel wil zeggen dat hij snel klaar is en voldoende vermogen heeft ook als de omgeving heel koud zou zijn (open deur bijv.)
Te weinig wil zeggen dat het ding te weinig capacaiteit heeft om überhaupt de gewenste temperatuur te bereiken
(en één die dag en nacht voluit staat te knorren is binnen een jaar kapot)
Dank voor deze uitleg!
Klopt het dan dat je, als je een titanium heater/externe heater neemt, het eerder genoemde slijtageprobleem van het aan en af slaan vervalt? Dus dat het aantal watt dan niet meer uit maakt?
Ergens eerder in dit draadje gaat het daar onder andere over, dat je juist liever een wil die langer aan staat, omdat ie dan minder snel aan en af slaat en daardoor ook minder snel slijt.

De situatie bij mij was dat m'n heater van 300W die ik van juwel bij m'n aquarium gekregen heb, het water beter verwarmde dan ik wilde (daarom ook de inkbird aangeschaft zodat het water niet ineens meer 32 graden was). Ik vermoed daardoor dat 2x 300W in mijn geval waarschijnlijk niet nodig gaat zijn.

Ook lees ik in dit stuk over de voordelen van een of twee heaters, dat je verbruik met twee heaters hoger wordt? Dat heb ik liever niet ;).

Nog even dit dan hou ik mn waffeltje weer
25.5 is wel echt een warme bak, is dat echt nodig voor je bestand ofzo ?

Die van mij gaat s'winters op 22
Goeie vraag! Eerlijk gezegd doe ik dat omdat ik lees dat het gebruikelijk is om maanvissen op 25,5 graad te houden.
Maar ik ga er eens onderzoek naar plegen, of dat wel echt moet. Dank je voor het opmerken!
 
Naar mijn ervaring is er geen verschil tussen de efficiëntie van een staafverwarming of in-line externe verwarming, in ieder geval voor mij niet merkbaar. Ook glas versus titanium is mij om het even, al is een titanium verwarming technisch gezien sterker (breekt niet) en zou ook mijn voorkeur hebben. Thermostaat heb je met die Inkbird inderdaad niet nodig en wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan ;)

Als je wat nieuws wil kopen zou ik voor 2x 300W titanium staafjes gaan en dan in elke hoek van de bak 1. Mooi sterk geheel zo samen met die Inkbird.

Dat die externe verwarmingen maar tot 300L zouden kunnen is puur de rekensom 1W per L water. Meestal zijn die namelijk maximaal 300W. Zoals we eerder besproken hebben, en ook gezien aan de hand van jouw eigen ervaring en die van anderen is dat het niet zo zwart/wit is. Isolatie, plaatsing, temperatuur delta spelen allemaal mee. Je zou er eventueel ook meerdere achter elkaar kunnen doen (dat kan met de inkbird want je gebruikt een externe thermostaat) maar het wordt wel geklooi en elke koppeling in de slang is een potentieel faalpunt voor lekkages. Zou niet mijn keuze zijn.
Dank je wel @DanielHoogland , voor je uitgebreide en ook duidelijke uitleg. Top! Heel blij mee.
Ik ga nog even goed nadenken over het titanium, voor mij nu een optie geworden vanwege de inkbird.

Als ik het goed begrijp maakt het qua verbruik dus eigenlijk niet echt uit of je intern (titanium/thermostaat) of extern verwarmt, het verbruik blijft min of meer gelijk (naar gelang je bak het nodig heeft)?

Is er iets bekend over levensduur van titanium versus extern versus een met thermostaat?
Van wat ik nu lees zijn de titanium het meest duurzaam?

Stel, ik neem een 300W titanium heater, en houd m'n 300W juwel als backup (voor tijdens de wintermaanden). Of omgekeerd.
Heeft zoiets zin, om een tweede heater te nemen en die alleen tijdens koude perioden aan te sluiten?
 
In mijn ervaring zijn vooral die externe verwarmingen onbetrouwbaar, in de zin van snel kapot.

Kwa verbruik maakt het allemaal weinig/geen verschil.. ze proberen allemaal watt om te zetten in warmte.
Als je de Inkbird toch al hebt zou ik persoonlijk voor titanium gaan, lekker stevig en doorgaans een stuk kleiner dan traditionele (glazen) staafverwarmingen.

en dan gewoon 1 stuk van 300watt... als die 300watt Juwel het red de bak op temperatuur te houden moet dat geen probleem vormen.
ter info: ik verwarm hier 1200L met een 600w titanium heater naar 26c zonder problemen, ook in de wintermaanden levert dat geen verschil op.
 
Ik weet ook niet waarom een titanium heater beter zou zijn dan een glazen heater, of langer mee zou noeten gaan, ik lees dat titanium de warmte beter afgeeft, maar hoeveel het scheeld?? geen idee.
Maar als je toch een inkbird hebt, dan zou ik zeker voor een heater gaan waar niet ook nog eens een themostaat inzit, dit is dan overbodig.
De inkbird zelf regelt het aan en uitgaan van de heater, dus dat is je thermostaat. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het goed vind werken zo. Maar een goeie glazen zal het ook goed doen.
 
Dank je wel voor je reacties @Scalari!


Ik heb nu een tweede JBL 1502 indraaien, die is overmorgen drie weken aan het meedoen. De bedoeling is dat over een week, anderhalf, twee, ik het binnenfilter er uit ga halen, bak opnieuw ga inrichten, en dat is dan ook een mooi moment om iets aan de heater te doen, als blijkt dat dat verstandig is ;).


Dank voor deze uitleg!
Klopt het dan dat je, als je een titanium heater/externe heater neemt, het eerder genoemde slijtageprobleem van het aan en af slaan vervalt? Dus dat het aantal watt dan niet meer uit maakt?
Ergens eerder in dit draadje gaat het daar onder andere over, dat je juist liever een wil die langer aan staat, omdat ie dan minder snel aan en af slaat en daardoor ook minder snel slijt.

De situatie bij mij was dat m'n heater van 300W die ik van juwel bij m'n aquarium gekregen heb, het water beter verwarmde dan ik wilde (daarom ook de inkbird aangeschaft zodat het water niet ineens meer 32 graden was). Ik vermoed daardoor dat 2x 300W in mijn geval waarschijnlijk niet nodig gaat zijn.

Ook lees ik in dit stuk over de voordelen van een of twee heaters, dat je verbruik met twee heaters hoger wordt? Dat heb ik liever niet ;).


Goeie vraag! Eerlijk gezegd doe ik dat omdat ik lees dat het gebruikelijk is om maanvissen op 25,5 graad te houden.
Maar ik ga er eens onderzoek naar plegen, of dat wel echt moet. Dank je voor het opmerken!

Ik ben zowiezo een voorstander van dubbel. 2 filters, 2 verwarmingen 2 uitstromen
Als er iets niet werkt of je wilt even onderhoud doen zet je die sectie gewoon uit en de andere hobbelt lekker door, komt je water ook niet stil te staan
In geval van als er een pomp stilvalt dan kan het je in het slechtste geval je hele bestand kosten, en dat grapje heb ik al een keer beleefd, geloof me, die afslag wil je echt niet nemen, met tranen in mn ogen al mijn specials van de bodem plukken, dat wil je echt niet...

Theoretisch gebruikt 2 x 300 watt minder vermogen dan 1 x 500 watt, en ik kies heel bewust voor inline omdat je daarmee de warmte ook daadwerkelijk aan de stroming meegeeft
Wel of niet een Inkbird is een keuze die je zelf maakt, ik zie dan ook weer de beperking of je wel meet waar je zou moeten meten,
ik meet mijn bak met een Mediasana contact thermometer, links, rechts, boven, onder, op in een paar seconden weet je rondom of je goed zit
4415070.jpg
Zit ik onder de waarde gaan de thermostaten omhoog.

Zoveel zinnen zoveel meningen, zo zal het altijd wel blijven :D
 
De inkbird heeft een temperatuur sensor die in je bak hangt, dus je meet waar je wil meten.
 
De inkbird heeft een temperatuur sensor die in je bak hangt, dus je meet waar je wil meten.
Jahoor, mahjah die zegt niet hoe het anderhalve meter verderop is..

Net als co2, je moet precies daar meten mahjah dat daar is overal per bak verschillend


Dus ik doe ondanks de thermostaat en de thermometers ook nog met handje
 
Zou het verschil in temperatuur aan de ene kant zoveel verschillen dan aan een andere kant denk je?
En dan nog wat is het doel of nut als de temperatuur links 2 graden kouden is dan rechts? doe de vissen dan een jas aan ofzo? LOL.
Je moet de hobby niet moelijker maken dan dat hij al is vind ik.
Maar goed, ieder zijn ding.
 
Zou het verschil in temperatuur aan de ene kant zoveel verschillen dan aan een andere kant denk je?
En dan nog wat is het doel of nut als de temperatuur links 2 graden kouden is dan rechts? doe de vissen dan een jas aan ofzo? LOL.
Je moet de hobby niet moelijker maken dan dat hij al is vind ik.
Maar goed, ieder zijn ding.

Je doet er grappig over maar het is mij wel overkomen dat mijn hele bestand (75+) in de vision 450 van de één op de andere dag dood was, zelfs m'n maantjes van 21 cm plat op de bodem..
Daar wordt je extreem voorzichtig van, en na jaren later weer een bak neerzetten dan gaat het allemaal dubbel check en zo weinig mogelijk aan het toeval overlaten

En ja, je bak kan als hij bv. tegen een kouwe muur staat echt wel een paar graad verschil hebben (zelfs in breedte)
 
Ook lees ik in dit stuk over de voordelen van een of twee heaters, dat je verbruik met twee heaters hoger wordt? Dat heb ik liever niet ;)
In dat artikel omschrijft hij ook dat het verwarmen van water een rekensom is qua vermogen versus temperatuurstijging en het dus niet uit maakt. Met 150W doe je er gewoon 2x langer over dan met een 300W verwarming en kom je netto op dezelfde energie uit (en dus kosten), mits de 150W de beoogde temperatuur aan kan. Waar geschreven wordt "de kosten zijn twee keer zo hoog" had denk ik moeten staan "De aanschafkosten zijn twee keer zo hoog". Het verhaal over de master/slave verhouding kun je bij gebruik van een inkbird vergeten en is niet van toepassing. Ook dat de kans op storing 2x zo hoog is kun je eigenlijk wel negeren want die inkbird zorgt voor de sturing, de enige storing is dan het uitvallen van een heater en dat is juist weer een voordeel als je er 2 hebt, zit je niet compleet zonder verwarming. Die inkbird neemt wat mij betreft alle nadelen weg voor het gebruiken van 2 heaters, behalve dan natuurlijk de extra aanschafkosten.
 
1632297140209.png

het staat wel degelijk in de handleiding dat je je er van moet verzekeren dat de kop boven water staat.
het is niet zo dat hij gelijk volloopt
 
Allereerst, heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties en uitleg. Geweldig! Heb ik veel aan! En m'n vissen straks ook ;).

en dan gewoon 1 stuk van 300watt... als die 300watt Juwel het red de bak op temperatuur te houden moet dat geen probleem vormen.
ter info: ik verwarm hier 1200L met een 600w titanium heater naar 26c zonder problemen, ook in de wintermaanden levert dat geen verschil op.
Dank je wel voor deze informatie! Top!

ik meet mijn bak met een Mediasana contact thermometer, links, rechts, boven, onder, op in een paar seconden weet je rondom of je goed zit
Wat slim van je! Ik heb dit ding ook, en ik ga dat ook eens doen, waarom niet ook. Nooit aan gedacht.

Zou het verschil in temperatuur aan de ene kant zoveel verschillen dan aan een andere kant denk je?
Dit is bij mij het geval.
Mijn bak staat tegen een buitenmuur met aan de rechterkant een (kiep)raam, en daar zag ik inderdaad ook een temperatuurverschil tussen links en rechts. Mijn inkbirdsensoren zitten nu ergens rechts achterin, en mijn thermometers (heb er twee extra in zitten, een linksvoor tegen de ruit en een rechtsvoor tegen de ruit) geven (soms) ongeveer 1,5 tot 2 graad koeler aan dan de inkbird.

Ik ben benieuwd wat het gaat doen als het binnenfilter er uit is, want daarmee verandert ook de stroming in de bak. De heater zit nu in het filterhuis achter de pomp.

In dat artikel omschrijft hij ook dat het verwarmen van water een rekensom is qua vermogen versus temperatuurstijging en het dus niet uit maakt. Met 150W doe je er gewoon 2x langer over dan met een 300W verwarming en kom je netto op dezelfde energie uit (en dus kosten), mits de 150W de beoogde temperatuur aan kan. Waar geschreven wordt "de kosten zijn twee keer zo hoog" had denk ik moeten staan "De aanschafkosten zijn twee keer zo hoog". Het verhaal over de master/slave verhouding kun je bij gebruik van een inkbird vergeten en is niet van toepassing. Ook dat de kans op storing 2x zo hoog is kun je eigenlijk wel negeren want die inkbird zorgt voor de sturing, de enige storing is dan het uitvallen van een heater en dat is juist weer een voordeel als je er 2 hebt, zit je niet compleet zonder verwarming. Die inkbird neemt wat mij betreft alle nadelen weg voor het gebruiken van 2 heaters, behalve dan natuurlijk de extra aanschafkosten.
Wat heb je dit weer mooi voor me uiteen gezet en uitgelegd. Geweldig.
Dan maakt het eigenlijk niet uit of ik nu twee heaters installeer, of maar een, want ik kan altijd beslissen om bij te plaatsen als blijkt dat ik een tekort heb.

het staat wel degelijk in de handleiding dat je je er van moet verzekeren dat de kop boven water staat.
het is niet zo dat hij gelijk volloopt
Dank je wel! Het klopt inderdaad dat dit in de handleiding staat.
Ik heb hierover contact opgenomen met Juwel. In eerste instantie zeiden ze dat de kop niet waterproof is, maar dat bleek niet helemaal te kloppen toen ik er over doorvroeg. Zij geven aan dat hun heater een IP-rating heeft van 68, dus hij is volledig waterdicht. Maar alsnog raden ze af om hem volledig ondergedompeld te gebruiken. Waarom, dat weet ik niet.

Dan heb ik nog een vraag van (ik hoop niet heel) grillige aard.
Moet ik nog iets om zo'n heater heen doen om te voorkomen dat m'n vis zich er aan gaat grillen?
 
Dan heb ik nog een vraag van (ik hoop niet heel) grillige aard.
Moet ik nog iets om zo'n heater heen doen om te voorkomen dat m'n vis zich er aan gaat grillen?

Ja
Er zijn veel beestjes als garnalen bv. die graag op dat warme plekje zitten, maar je kunt je eigen vingers ook aardig schroeien als je hem op het verkeerde moment beetpakt

Maar goed, ik heb net de Hydor inline 300 besteld (12/16) overkill voor een 120 literbakje en nog een reserve staafje van sera van 75 watt hangt permanent in een hoekje (just in case)
(ik hou wel van een beetje dramatisch overdrijven) :D:D

Voor jou zou zou dit een hele mooie zijn, die zijn positief berucht vanwege de kwaliteit

 
Laatst bewerkt:
@Scalari super bedankt voor de kooptip! Neem ik zeker in overweging!

Ja
Er zijn veel beestjes als garnalen bv. die graag op dat warme plekje zitten, maar je kunt je eigen vingers ook aardig schroeien als je hem op het verkeerde moment beetpakt

Waar moet ik op letten als ik zoiets los koop (ik denk nu aan een combinatie met een schego 300W)? Welke bescherming is dan aan te bevelen?
En neemt de bescherming iets weg van het verwarmend vermogen?
 
Ik.. gebruik eigenlijk nooit een bescherm hoesje. Zo ver ik altijd dacht is dat om het glas te beschermen mocht je er per ongeluk een steen op laten vallen o.i.d. (wat bij een titanium heater niet nodig is) en om de staafverwarming zelf een beetje te verstoppen met een plastic look-a-like rots ding. Ik verstop de heater zelf altijd onderin de bak achter een steen / plant / stuk hout zonder beschermhoes.
 
@Scalari super bedankt voor de kooptip! Neem ik zeker in overweging!



Waar moet ik op letten als ik zoiets los koop (ik denk nu aan een combinatie met een schego 300W)? Welke bescherming is dan aan te bevelen?
En neemt de bescherming iets weg van het verwarmend vermogen?

Tsja..
Ik hou dus niet zo van die verchroomde genotstaven* pontificaal in de bak, zal allemaal prima zijn maar of het verschil nou daadwerkelijk de aanschaf rechtvaardigd..
Die Sera kost 24, hang je er daar toch 2 van scheelt je een halve Schego, lol
Bescherming houd niet echt warmte vast of tegen




*Ik zou dildo typen maar omwille van Ton (i.m.), die gewoon mee zit te kijken hè, hou ik het netjes
 
Ik.. gebruik eigenlijk nooit een bescherm hoesje. Zo ver ik altijd dacht is dat om het glas te beschermen mocht je er per ongeluk een steen op laten vallen o.i.d. (wat bij een titanium heater niet nodig is) en om de staafverwarming zelf een beetje te verstoppen met een plastic look-a-like rots ding. Ik verstop de heater zelf altijd onderin de bak achter een steen / plant / stuk hout zonder beschermhoes.
Ik heb een paar vissen (zoals de c. oblongi) die het wel prettig vinden om op horizontale oppervlakten te gaan liggen rusten.
Qua positionering denk ik ook aan een plek onderin, naast de inlet naar de pomp (op jouw advies). Zelf een korf maken kan ik misschien ook doen. Ga ik me eens op oriënteren.

Die Sera kost 24, hang je er daar toch 2 van scheelt je een halve Schego, lol
Ik vermoed dat ik er geen twee nodig ga hebben. Momenteel heb ik genoeg aan 300W. Dat wil ik eigenlijk voortzetten.
Ik overweeg de schego omdat er wordt aangegeven dat het een erg duurzame heater is. Dat staat me erg aan. Hij is inderdaad iets hoger in aanschaf, maar als hij langer mee gaat is dat ook wat waard.
Maar de sera is ook een goede suggestie van je, en die neem ik zeker mee in de overweging!
 
Punt wat ik zelf in overweging zou nemen.. Een heater gaat bij mij meestal kapot op de thermostaat. Die blijft dan altijd open of dicht staan. Met een inkbird is het open blijven staan van een heater geen probleem maar als die juist dicht blijft staan natuurlijk wel. Daarom zou ik zelf kiezen voor een titanium heater zonder thermostaat.

Zelf gebruik ik overigens nog glas heaters, waarom? Omdat ik met regelmaat tweedehands aquaria kocht en daar zit vaak extra spul bij. Ik heb dus best een aardige bak vol met die glas heaters en die gebruik ik.. tot ze op zijn. En dan.. koop ik ook een titanium heater.
 
Een ander punt wat mij zojuist te binnen schiet. In mijn aquaria waar ik de heater horizontaal bij de bodem heb geplaatst gaat er nagenoeg nooit een heater kapot. Bij aquaria waar ik de heater verticaal aan de bovenkant plaats (Juwel bakken..) wel, tot ik daar een conclusie aan verbond en de heater een half uur voordat ik water ververs uitschakel ipv direct voor het onderhoud. Sindsdien is de faal ratio gelijk bij mijn andere heaters. Matig wetenschappelijk onderbouwd maar ik vermoed dat bij het water verversen de mogelijkheid bestaat dat de heater nog te warm was en hierdoor toch kapot gaat bij blootstelling aan lucht. Door de heater de tijd te geven af te koelen zou dit voorkomen worden. Volgens mij heb ik dit ook wel eens in een handleiding gelezen maar wie volgt die dingen ;)
 
Punt wat ik zelf in overweging zou nemen.. Een heater gaat bij mij meestal kapot op de thermostaat. Die blijft dan altijd open of dicht staan. Met een inkbird is het open blijven staan van een heater geen probleem maar als die juist dicht blijft staan natuurlijk wel. Daarom zou ik zelf kiezen voor een titanium heater zonder thermostaat.

Zelf gebruik ik overigens nog glas heaters, waarom? Omdat ik met regelmaat tweedehands aquaria kocht en daar zit vaak extra spul bij. Ik heb dus best een aardige bak vol met die glas heaters en die gebruik ik.. tot ze op zijn. En dan.. koop ik ook een titanium heater.
Dit brengt ook een ander punt naar voren, waarom je nooit een hele zware heater in je bak moet zetten als dat niet nodig is: Mocht de thermostaat vol open blijven staan en je hebt een 300w heater waar een 150w genoeg zou zijn voor je bak, wat gebeurt er dan?
 
Dit brengt ook een ander punt naar voren, waarom je nooit een hele zware heater in je bak moet zetten als dat niet nodig is: Mocht de thermostaat vol open blijven staan en je hebt een 300w heater waar een 150w genoeg zou zijn voor je bak, wat gebeurt er dan?
Dan krijg je waarschijnlijk een soortgelijke situatie als bij mij, waarin het water ineens 32 graden is ;).
En dat is ook de reden waarom ik die titanium heater overweeg. Dat juwel ding gaf me meermaals kuren, en dat hoeft niet zo te zijn (in m'n andere bak doet ie het prima). Maar die kuren + dat hij lastiger te installeren is omdat ie verticaal moet, heeft me doen besluiten dat ik beter een andere heater kan plaatsen. En welke voor mij de beste optie is, daar komt nu langzamerhand zicht op ;). Dank aan jullie!

Een ander punt wat mij zojuist te binnen schiet. In mijn aquaria waar ik de heater horizontaal bij de bodem heb geplaatst gaat er nagenoeg nooit een heater kapot. Bij aquaria waar ik de heater verticaal aan de bovenkant plaats (Juwel bakken..) wel, tot ik daar een conclusie aan verbond en de heater een half uur voordat ik water ververs uitschakel ipv direct voor het onderhoud. Sindsdien is de faal ratio gelijk bij mijn andere heaters. Matig wetenschappelijk onderbouwd maar ik vermoed dat bij het water verversen de mogelijkheid bestaat dat de heater nog te warm was en hierdoor toch kapot gaat bij blootstelling aan lucht. Door de heater de tijd te geven af te koelen zou dit voorkomen worden. Volgens mij heb ik dit ook wel eens in een handleiding gelezen maar wie volgt die dingen
Dit vind ik wel heel nuttig om te lezen!! Dat ga ik aanhouden in m'n rio 180 (waar het binnenfilter met de juwel heater in blijft).
 
Ik hoor het wel wat je keuze uiteindelijk is geworden.
Je zal zelf uiteindelijk de knoop door moeten hakken.
 
Nog een kleine aanvulling. Heb ook contact opgenomen met schego, omdat ik wilde weten wat zij adviseren wat betreft het gebruik van een protector, en welke zij dan aanbevelen.
Heb ik inmiddels ook antwoord op terug, zij geven aan dat bescherming niet hoeft, en dat ze er ook niet zijn.
 
Inmiddels zit de nieuwe schego er alweer bijna 3 weken in. Tijd voor een review.

Ben ik tevreden? Zeer zeker! Hij doet wat ie moet doen! En daar houd ik van.
Het is een wat kleiner formaat heater (25cm) en dat scheelt toch ook echt wel in de bak. Blij dat ik dit formaat gekozen heb.
Ik heb er uiteindelijk niks meer omheen gebouwd. Hij hangt gewoon los, horizontale positie, een cm of 6, 7 boven de bodem tegen de achterwand, rechtsachter. Inlet naar JBL 1502-2 (heb 2 JBL 1502) zit er net wat boven. Spraybar van dezelfde pomp daar weer naast, zodat het warme water gelijk ook de bak in word geblazen, en ook het filter in getrokken.

De schego warmt snel op, vind ik. Heb dat even getest in een ander bakje omdat ik wilde weten hoe snel hij warm wordt, met het oog op gegrilde vis (ik heb vissen die er op gaan liggen). In de stroom, hand er op, en wachten ;). Welnu, hij warmt snel op, maar niet instant, dus van gegrilde vis geen sprake. Ze zwemmen weg wanneer het ding te warm wordt.
De ruimte eromheen heb ik dus vrij gelaten. Niks ervoor, geen omkisting, en ik heb 'm ook niet ergens achter weggemoffeld. De vissen lijken er geen aanstoot aan te nemen, die vinden het een aangename chillplek.

Al met al reuze tevreden over deze koop. Ik moet de data van de inkbird er nog maar eens op naslaan wat betreft hoe de warmtecurve precies loopt, maar deze heater was voor mij de goede keus. Ik zal een update plaatsen wanneer we in hartje winter zitten, hoe het dan gaat met die 300W op 450L en of dat genoeg is.
 
Dit brengt ook een ander punt naar voren, waarom je nooit een hele zware heater in je bak moet zetten als dat niet nodig is: Mocht de thermostaat vol open blijven staan en je hebt een 300w heater waar een 150w genoeg zou zijn voor je bak, wat gebeurt er dan?
Daarom heb ik een "zelfbouw" thermometer in m'n bak hangen. Indien de temperatuur boven (of onder) een bepaalde waarde komt, krijg ik via Telegram een berichtje op m'n telefoon.
 

Terug
Bovenaan